Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه گفت: اقدام آمریکا در مورد پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان، اصول مندرج در کنوانسیون‌های شیکاگو و منترال را زیر پا گذاشته است.

دکتر امیرحسین ملکی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جوانب حقوقی ایجاد مزاحمت از سوی جنگنده‌های امریکایی برای هواپیمای شماره ۱۱۵۲ اظهار کرد: پرواز شماره ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران-بیروت پس از حدود دو ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید دو جنگنده امریکایی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منع توسل به نیروی اسلحه علیه هواپیمای غیر نظامی از اصول مسلم حقوق بین‌الملل هوایی است که در کنوانسیون شیکاگو مصوب سال ۱۹۸۴ که مهم‌ترین سند بین‌المللی در این موضوع بوده، مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق ماده سه مکرر کنوانسیون شیکاگو هیچ‌ یک از کشورهای متعاهد نباید علیه هواپیماهای غیرنظامی و یا کشور در حال پرواز بر فراز قلمروشان به نیروی اسلحه متوسل شوند و در صورت رهگیری هواپیما جان سرنشینان و ایمنی هواپیما نباید دچار مخاطره شود.

این عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد تصریح کرد: با لحاظ موارد ذکر شده ملاحظه می‌شود که اقدام جنگنده‌های امریکایی در رهگیری هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ماهان مغایر با این ماده بوده است که ایمنی هواپیما و جان مسافران را دست‌خوش تهدید جدی قرار داده، این درحالی است که این هواپیما در مسیر پروازی از پیش تعیین شده در حال پرواز بوده است.

ملکی‌زاده در مورد حق پرواز در پیمان شیکاگو خاطرنشان کرد: حق پرواز و عبور از فراز سرزمین یک کشور از اصول مسلم و به رسمیت‌شناخته شده در کنوانسیون شیکاگو و سایر اسناد مربوط حقوق بین‌الملل هوایی می‌باشد. متاسفانه اخیرا اظهاراتی از سوی مقاامات امریکایی بیان شده مبنی بر این که کارکرد هواپیماهای مسافربری ماهان نظامی است که صرفا در حد یک ادعا و بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی بوده است که از لحاظ حقوقی فاقد ارزش اعتبار می‌باشد.

این عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد در مورد ادعای فرماندهی سنتکام عنوان کرد: سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا، سنتکام، این پرواز جنگنده‌ها را یک پرواز معمولی برای بررسی بصری و با فاصله ایمن داشته است اما علی‌رغم این ادعا، این پروازها مخاطره زیادی را برای هواپیمای مسافربری ایرانی ایجاد کرده و انجام این عملیات نظامی ایالات متحده کاملا مخاطره‌آمیز و برخلاف تعهدات بین‌المللی دولت ایالات متحده امریکا به موجب کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق هوایی بوده است، این کشور در رابطه با مخاطرات احتمالی و تبعات ناشی از این حادثه مسوولیت بین‌المللی دارد.

وی در مورد درخواست بررسی ایران از ایکائو گفت: سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری، ایکائو، بر حسن اجرای مقررات مربوط به هوانوردی بین‌المللی نظارت دارد. طبق ماده ۸۴ عهدنامه شیکاگو، هریک از کشورهای عضو می‌تواند از شورای ایکائو درخواست رسیدگی نماید و از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز امکان ارجاع موضوع را به شورای ایکائو دارد تا از سوی این مرجع رسیدگی انجام شود.

این عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد افزود: با توجه به ابعاد حادثه که خوشبختانه تبعات جانی به دنبال نداشته است، در حال حاضر ضرورتی برای توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری و طرح دعوا در این دیوان وجود ندارد. با لحاظ این که این حادثه در حریم هوایی سوریه اتفاق افتاده است، این کشور می‌تواند در مورد این حادثه تحقیق نماید و گزارش آن را به کشور ثبت‌کننده هواپیما یعنی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

ملکی‌زاده تصریح کرد: در نتیجه نیروی هوایی ایالات متحده امریکا که مبادرت به انجام این عملیات در آسمان سوریه نموده است با لحاظ این‌که هواپیمای ماهان در کریدور تعیین شده برای هواپیماهای تجاری در حال پرواز بوده، ایالات متحده با این اقدام اصول مندرج در کنوانسیون شیکاگو، ضمائم آن و همچنین کنوانسیون ۱۹۷۱ منترال را زیر پا گذاشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی تعرض به هواپیمای ماهان کنوانسیون شیکاگو ایالات متحده بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از محل جدید اعزام و آماده سازی پرواز‌های هواپیمایی کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، ابوالفضل اسناوندی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش با قدردانی از آماده شدن و تجهیز سریع و به موقع محل جدید اعزام و آماده سازی پرواز‌ها (دیسپچ) در کیش، گفت: امیدواریم با جابجایی انجام شده، تاخیر پرواز‌ها کاهش پیدا کند و تشریفات پیش از پرواز و بررسی پرواز‌ها افزایش یابد.

در این مراسم مدیرکل فرودگاه بین المللی کیش و جمعی از معاونین و مدیران شرکت هواپیمایی کیش حضور داشتند.

دیسپچ به مراحل اعزام و آماده سازی یک پرواز گفته می‌شود و دقیقا همراه با رعایت دقیق مقررات و قوانین فنی و ایمنی به همراه رعایت نکات سازمان‌های بین المللی برای پرواز است.

دیگر خبرها

  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۱۳ اردیبهشت
  • بازگشت عمره گذاران دو استان از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان
  • بهره برداری از محل جدید اعزام و آماده سازی پرواز‌های هواپیمایی کیش
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه
  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌ های هوایی
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی
  • انجام تنها ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • انجام تنها ۱۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی