Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@04:05:23 GMT

آموزش مهارتی باید گفتمان ملی باشد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۶۵۸۴

آموزش مهارتی باید گفتمان ملی باشد

ایران اکونومیست-بهمنی گفت: براساس آمار بانک جهانی اقتصاد از میان ۱۴۱ کشور دنیا رتبه ۱۳۳ را در توسعه مهارت آموزی کسب کردیم.

افشار بهمنی سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره شرایط آموزش مهارتی در کشور با اشاره به اینکه مفهوم مهارت وسعت گسترده‌ای دارد که شامل شایستگی‌های نرم و سخت می‌شود، بیان کرد: این فعالیت‌ها شامل مهارت‌های زندگی، خلاقانه، فعالیت‌های فنی و مواردی دیگر از این قبیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در حوزه اسناد بالادستی سند مترقی داریم و متناسب با نیاز کشور آموزه‌ها وجود دارد، اما باید ببینیم که این مسائل عملیاتی شده است یا خیر؟

سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با اشاره به اینکه آنچه اکثر خبرگان و خانواده‌ها درک کردند وجود فاصله زیاد میان برنامه‌های درنظر گرفته شده و عمل شده است، گفت: موضوع زیرساخت‌های آموزش مهارتی اهمیت بسیاری دارد و خانواده در این مورد نقش مهمی ایفا می‌کند.
آموزش مهارتی باید گفتمان ملی باشد

بهمنی با اشاره به اینکه ۲۳ میلیون خانواده ظرفیت قابل توجهی برای مهارت آموزی هستند، بیان کرد: اولین مهارت‌ها را ابتدا از خانواده آموختیم و بعد از آن نوبت به مدرسه رسید.

او با بیان اینکه در برنامه درسی الگوی فطرت گرایی توحیدی نقش ویژه‌ای پیدا کرده است، بیان کرد: آموزش مهارتی باید به گفتمان ملی تبدیل شود و یکی از بستر‌های مهم آن آموزش و پرورش است، ولی بستر‌های دیگری هم باید شکل گیرد.

بهمنی با تاکید بر اینکه گفتمان مهارت آموزی در جامعه ما شکل نگرفته است، اظهار کرد: براساس آمار بانک جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ آمار رشد توسعه آکادمیک و دانش نظری ما در دنیا در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۴۲ است، اما در توسعه مهارت‌آموزی رتبه ۱۳۳ را کسب کردیم.
سهم حدود ۲ درصدی آموزش مهارتی از بودجه کشور

سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: در چند ماه اخیر جلسات متعددی در حوزه مهارت آموزی و جهش تولید به همت کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد و آمار‌ها حاکی از آن است که ۱/۹ درصد از بودجه کشور به مهارت آموزی اختصاص داده شده است.

بهمنی ادامه داد: متاسفانه نوع نگاه در دنیا نسبت به آموزش مهارتی در سال‌های گذشته نگاهی درجه دوم بود، اما با تغییر پارادایم ها، دنیا با شتاب به سمت مهارت آموزی حرکت کرد؛ به عنوان مثال در کشور فنلاند در سال ۲۰۰۰ توسعه مهارت آموزی ۲۸ درصد بود و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۶۴ درصد رسیده است.

بهمنی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شد تا نُرم هدایت تحصیلی در حوزه آموزش مهارتی برای آموزش و پرورش ۵۰ درصد باشد که تاکنون به ۳۵ درصد رسیده است از طرفی در آموزش عالی هدفگذاری ۳۰ درصد بود که تاکنون ۱۲ درصد است.
طرح بوم ۵۰-۶۰ ساعت آموزشی در اختیار مدارس قرار داد

سرپرست دفتر تالیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: در سند تحول بنیادین موضوع آزادسازی بخشی از سطوح برنامه درسی را داشتیم و در طرح بوم آن را اجرا کردیم و به این ترتیب ۵۰-۶۰ ساعت برای تولید محتوا و آموزش‌های لازم در اختیار مدارس قرار گرفت.

او اظهار کرد: برنامه درسی تلفیقی داریم به این معنی که مثلا مهارت زندگی در دروسی همچون ریاضی و ادبیات تجلی پیدا کند و همزمان با مفاهیم این دروس تدریس شود.

بهمنی با اشاره به در نظر گرفتن شرایط قرمز، زرد و سفید برای بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونا گفت: با توجه به شرایط تولید محتوا از طریق شبکه رشد را آغاز کردیم همچنین جشنواره‌ها و فراخوان‌هایی برای تولید محتوا درنظر گرفته شده است علاوه بر آن الگوی برنامه درسی آموزشی ترکیبی هم پیش بینی شده است.

سرپرست دفتر تالیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش درباره آموزش هنرستانی‌ها در ایام کرونا گفت: بخش‌های عمومی شامل آموزش شایستگی‌های غیرفنی و پایه ای، نیمه حضوری است و بخش فنی بعد از بهبود شرایط با حفظ پروتکل‌ها ارزیابی می‌شود و در شرایط فعلی صرفا بستر تکمیلی، چون شبیه ساز‌ها را تعریف می‌کنیم.

بهمنی با تاکید بر اهمیت آمایش سرزمینی در آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: مشاغل به تدریج از حالت سخت و تولیدی به سمت مشاغل جدید تغییر می‌کند بنابراین باید برای آن برنامه داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش مهارتی برنامه درسی سرپرست دفتر مهارت آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا صبح سه شنبه در ششمین همایش سراسری مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سنندج، اظهار کرد: کردستان نرخ بیکاری بالایی دارد و نسخه شفابخش رفع این معضل آموزش‌های مهارتی است که باید محور اصلی آموزش در کشور باشد.

وی مهارت‌آموزی را عامل رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خواند و عنوان کرد: علیرغم نرخ بالای بیکاری کردستان همچون بسیاری از استان‌های زاگرس نشین دیگر اما کردستان در پاییز و زمستان سال گذشته بیشترین کاهش نرخ بیکاری را در کشور نسبت به مدت مشابه دوره قبل داشت.

استاندار کردستان تصریح کرد: دولت سیزدهم بدنبال استفاده از نیروهای متخصص و جوان است و همین باعث شده تا شاهد پیشرفت در شاخص‌های توسعه‌ای باشیم.

زارعی‌کوشا اذعان کرد: برای تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» باید موضوع مهارت مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به کردستان لقب مجاهدت‌های خاموش و استانی فرهنگی داده‌اند و نوع نگاهی که جمهوری اسلامی ایران به کردستان داشته و توجه ویژه دولت سیزدهم به این استان منجر به بهبود وضعیت استان نسبت به گذشته و اجرای کلان پروژه‌های اثرگذار در آن شده است.

زارعی کوشا عنوان کرد: کردستان یکی از پنج استان معدنی کشور با ذخیره افزون بر یک میلیارد تن ماده معدنی است و خام فروشی معادن در این استان متوقف شده و زنجیره ارزش در آن شکل گرفته است.

وی کردستان را قطب کشاورزی کشور و دومین تولید کننده گندم ایران به عنوان ظرفیتی از ظرفیت‌های استان خواند و گفت: از دیگر ظرفیت های ارزشمند استان گردشگری است که برگزاری مراسم هزار دف در پالنگان با حضور ۵۰ هزار نفر گردشگر از اقصی نقاط کشور حاکی از شناخته شدن ظرفیت‌های گردشگری این منطقه است.

کد خبر 6092811

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • آموزش مهارتی بیش از ۱۵ هزار کردستانی 
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است