Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز- مجید فرج فائد، تغییر و تحولات معادلاتِ شاخص‌ساز در مکانیزم‌های اقتصادی دنیا نشان‌دهنده‌ چرخش‌های بزرگی از قرن 18 تا به کنون است. به‌راحتی می‌توان یک سیر منطقیِ رو به داناییِ مادی را در این تحولات به‌ثبت رساند. ساخت و احداث راه‌آهن فولادی، کارخانجات عظیم ذوب آهن و همان ماشینِ بخار معروف نشانه‌های نخستین انقلاب صنعتی بود که از اواخر قرن 17 تا قرن 18 اقتصاد کشورهای بلوک غرب و دنیا را دچار دگرگونی ساخت و بعضی از کشورهای قدرتمند اقتصادی در عصر کنونی از همان دوران وارد این چرخه اقتصادی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از یک قرن معادلات اقتصادی جهان باز هم انقلابی جدید پیشِ رو داشت، این بار ظهور صنایع نفت، برق، موتورهای احتراقی و روش‌های نوین استحصال الکتریسیته برای دومین بار اقتصاد دنیا و مناسبات قدرت بلوکات شرق و غرب را متحول کرد.

اما انقلاب سوم صنعتی بسیار سریع‌تر از انقلاب دوم ظهور می‌کند و پس از آتش جنگ دوم، چنان تأثیری در روندهای تکنولوژیک و ثروت‌آفرینی دنیا می‌گذارد که سایر شاخص‌های قدرت بلوکات شرق و غرب نیز دچار چالش می‌شود. تحولات اساسی انقلاب صنعتی سوم با رایانه‌های نسل اول، فناوری‌های آی‌تی و اینترنت محدود به منحصه ظهور می‌رسد و الکترونیک فناوری اطلاعات برای قدرت‌ها ثروت‌آفرین می‌شود. گفتمان عصر دیجیتال نیز از همین دوران آغاز شده و برخلاف انقلاب‌های صنعتی اول و دوم سرعت به‌روزشدگی و بهینه‌سازی در این گفتمان به‌شدت بالا و پویاست.

انقلاب صنعتی چهارم، معادلات حکمرانی و اقتصادی را در دنیا جابه‌جا کرد

پایه‌های تکنولوژیک انقلاب صنعتی سوم سکویی برای پرده‌برداری از انقلاب چهارم می‌شود. اما انقلاب چهارم هیچ شباهتی به انقلاب‌های قبلی ندارد، چراکه مرزهای زیستی در آن جابه‌جا شده، سرعت تحولات بی‌سابقه است و هوش مصنوعی جای فرمان‌های فیزیکی را به‌راحتی غصب کرده، می‌توان این را کوتاه وصف کرد؛ انقلاب شبکه‌ها ظهور کرده است.

انقلاب صنعتیِ جدید مرزهای حکمرانی و چشمه‌های ثروت‌آفرینی را جابه‌جا کرده و اکنون پلت‌فرم‌های جدید کسب‌وکار، فضاهای نوینی را برای ظهور و بروز ایده‌های تحول‌ساز فراهم آورده است. شبکه‌های اجتماعی، خدمات پیشرفته تحت وب و حتی ارزهای دیجیتال سمبل‌های اقتصادی و فرا اقتصادی عصر نوین دنیا به‌شمار می‌روند. در این عصر دیگر کمپانی‌هایی نظیر جنرال موتورز و مرسدس بنز دیگر یکه‌تازها و سمبل‌های انحصاری اقتدار اقتصادی کشورها نیستند و شاهد این هستیم که شرکت‌هایی با تعداد کارکنانی پایین درحال رقابت و حتی شاخص‌سازی در اقتصاد و ثروت‌آفرینی ایفای نقش می‌کنند.

صنعت ایران فاصله معناداری با فضای اقتصادی نوین دارد

هم‌جوشی و همگامی اقتصاد خُرد ایران با مبانی جدید فناوری و نوآوری حاکم بر اقتصاد دنیا آنچنان که باید و شاید از درون‌زایی و ظهور مناسبی همراه نبوده است. هرچند که رشد فضای اقتصادی جدید در قالب انقلاب چهارم صنعتی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رو به رشد است ولی صنعت، نظام تولید و ثروت‌آفرین کشور به‌موجب نارسایی ارتباط «صنعت و دانشگاه» همچنان نیز فاصله معناداری با فناوری‌های نوین دارد که آسیب‌های این نارسایی خود به‌تنهایی قابل بحث و بررسی است.

اکنون تحولات فرهنگی- هویتی ناشی از انقلاب چهارم اقتصادی نظیر الگوهای مصرف، حس مالکیت، حریم خصوصی، افکار عمومی و سبک زندگی بر کیفیت وجودی ابعادِ شهروند ایرانی تأثیرات بسیاری می‌گذارد. انقلاب شبکه‌ها و مصادیق آن در فناوری‌های ارتباطات جمعی، پلت‌فرم‌های آموزشی و سامانه‌های خدمات‌رسان چنان در سبک زندگی و شاخص‌های هویتی اثرگذار بوده که ورود هر کشوری در این حوزه، علاوه بر فاکتورهای ثروت‌آفرینی و توسعه کسب‌وکارهای نوین، نوعی صیانت و پاسداری از فرهنگ بومی آن کشور نیز تلقی می‌شود.

دوران آقاییِ صنایع سنگین تمام شده است/ خلاقیت؛ ماده اولیه فناوری‌های فرهنگی

افول ذخایر انرژی و منابع طبیعی، اثرات سوء محیط‌ زیستی، تغییر ذائقه و سبکِ زندگی و لزوم درنظر گرفتن شاخص‌های توسعه پایدار، عمده عواملی است که موجب می‌شود سیاست‌گذاران کلان هر کشوری به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی سوق پیدا کنند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در فضای جدید اقتصادی دیگر صنایع سنگین یکه‌تاز شاخص‌های پیشرفت به‌شمار نمی‌روند؛ بلکه در راستای حفظ منابع طبیعی و ذخایر تجدیدناپذیر، اکنون توجه‌ها به ایجاد و توسعه کسب‌وکارهایی در حوزه صنایع فرهنگی متمرکز شده است.

تشخیص معیارهای ارزندگی کسب‌وکارهای حوزه صنایع فرهنگی نسبت به سایر حوزه‌ها بسیار ساده است. پیش‌نیاز اولیه صنایع فرهنگی «خلاقیت» است که ضمن جلوگیری از دست‌اندازی به منابع طبیعی کشور، هزینه‌های تولید نیز با ضریب بسیار بالایی کنترل می‌شود. محصولات خلاقانه فرهنگی علاوه بر اثرگذاری مستقیم در «تولید ناخالص داخلی کشور» تأثیرات عمیقی در فرهنگ‌سازی و حفظ هویت و اصالت مردمان یک کشور می‌شود.

غفلت سنگین نظریه‌پردازان و کارگذاران فرهنگی در توسعه زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق

تئوریسن‌ها و کارگذاران ساختارها و دستگاه‌های مرتبطِ فرهنگی نه با اقتضائات و سازوکارهای صنایع خلاق آشنا هستند و نه از فرصت‌های زیست‌بوم صنایع فرهنگی باخبر! در چنین شرایطی اقتصاد کشورمان با رنگین‌کمانی از فرهنگ‌ها، ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و اماکن تاریخی از فرصت‌های صدور فرهنگ، درآمدزایی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی استارت‌آپ‌های صنایع خلاق محروم مانده است.

باوجود متولیان متعدد فرهنگی در ایران، زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق جایگاه خود را در عصر «انقلاب شبکه‌ها» پیدا نکرده و فرصت‌های بی‌شمار ثروت‌آفرینی، ایجاد اشتغال پایدار و سنگربانی فرهنگی از طریق این زیست‌بوم به ورطه بی‌توجهی سپرده شده است. اما به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر هیچ یک از متولیان فرهنگی کشور به‌اندازه دانشگاه به موضوع توسعه زیست‌بوم فناوری صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی اهتمام نداشته، هرچند که برای کسب نتایج قابل اتکایِ اثرگذار ضروری است تا تمامی ساختارها و متولیان فرهنگی کشور به همگرایی لازم برسند ولی آن‌طور که پیداست این دانشگاه و حامیان زیست‌بوم فناوری هستند که باید پایِ کار ترویج، تبیین و حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فرهنگی باشند تا این نهال آینده‌دار به دوران شکوفایی خود برسد.

ضروری است دانشگاه به‌عنوان منشأ و مبدأ اصلی تحولات فرهنگی و نقطه هم‌جوشی فرهنگ و فناوری اهتمام بیشتری در راستای معرفی زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق به ایده‌پردازان و فناوران داشته باشد. مسئله‌محوریِ فرهنگی، به‌کارگیری ظرفیت‌های بومی مناطق مختلف در دانشگاه‌های محلی، تعریف نظام موضوعات و چالش‌های فناورانه و ایجاد و توسعه شتاب‌دهنده‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی در شکل‌گیری کسب‌وکارهای خلاق نقش مهمی خواهد داشت.

انتهای پیام/

358 / 167 فناوری های فرهنگی صنایع خلاق استارتاپ های فرهنگی زیست بوم صنایع خلاق مهندسی فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فناوری های فرهنگی صنایع خلاق استارتاپ های فرهنگی زیست بوم صنایع خلاق مهندسی فرهنگی فناوری های فرهنگی زیست بوم فناوری انقلاب صنعتی انقلاب چهارم صنایع فرهنگی کسب وکارهای ثروت آفرینی صنایع خلاق شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۷۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دست نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

پرویز محمدنژاد با بیان اینکه تعامل بانک‌ها با صنعت نفت، همکاری برد - برد تلقی می‌شود، به خبرنگار شانا گفت: ایجاد و تقویت سازوکارهای حضور نظام بانکی در صنعت نفت، افزون بر پرکردن خلأ کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت، موجب کارآمدی و سودآوری پایدار و اقتصادی نظام بانکی کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌های سرگردان در حوزه‌های مسکن، خودرو و... را به سوی صنعت به‌ویژه صنعت نفت سوق داد، افزود: هدایت منابع بانک‌ها به سمت پیشران و لوکوموتیو اقتصاد ایران بدون تردید به سامان‌دهی و نقش‌آفرینی مثبت بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور منجر می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: حضور سودآور و منطقی بانک‌ها در صنعت نفت و گاز، زمینه‌ساز تقویت توانمندی بانک‌ها برای حضور پایدار در این صنعت و سودآوری پایدار برای بانک‌ها می‌شود. این شرایط نه‌تنها به تقویت نظام بانکی و رضایت سهام‌داران آن‌ها منجر می‌شود، بلکه اقتصاد ملی به‌ویژه بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار می‌دهد.

محمدنژاد اظهار کرد: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دستی نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد