Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:44:12 GMT

گمنامی آرامگاه حجی نبی، پیامبر بنی‌اسرائیل

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۷۵۶۴

گمنامی آرامگاه حجی نبی، پیامبر بنی‌اسرائیل

ایسنا/همدان گردشگری مذهبی یکی از انواع حوزه‌های صنعت گردشگری است که طی سال‌های اخیر از سوی مسئولان گردشگری کشور مطرح شده و مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، این حوزه مهم پتانسیل و جاذبه‌های فراوانی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.

با وجود اهمیت گردشگری مذهبی به نظر می‌رسد این نوع از گردشگری در مورد برخی از جاذبه‌ها مغفول مانده است و چه بسا آثار با ارزشی را می‌توان یافت که مهجور مانده یا مورد بی مهری متولیان امر قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بررسی جاذبه‌های گردشگری استان همدان متوجه می‌شویم در این سرزمین کهن نیز آثار با ارزشی وجود دارد که نه تنها به عنوان جاذبه گردشگری کشور معرفی نشده‌اند بلکه همدانی‌ها هم از وجود آن‌ها بی‌خبرند، آرامگاه حضرت حجی(ع) یکی از این موارد است که با قاطعیت می‌توان گفت بسیاری از شهروندان همدانی از وجود آن در شهر خود خبر ندارند. 

آرامگاه حضرت حجی(ع) که یکی از پیامبران بنی اسرائیل است، در قلب شهر همدان و درون مسجد پیغمبر واقع شده است، مزار پیامبر ظاهری بسیار ساده دارد و هیچ ‌نشانه‌ای که نشان دهد محل به قبر یکی از انبیای الهی مربوط است، در آن دیده نمی‌شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مسجد پیغمبر متعلق به سال ۱۲۷۵ هجری قمری است و حدود ۱۷۰ سال قدمت دارد، ضریح مقبره پیامبر حجی(ع) هم داخل مسجد و مربوط به همان دوران است، این بنا به ‌ثبت ملی رسیده و واجد ارزش تاریخی است.

خسرو محمدی ادامه می‌دهد: طبق ضوابط موجود نمی‌توانیم به آثار ثبت ملی شده دست بزنیم و آن‌ را توسعه دهیم، اگر بنای فوق میراثی نبود دستمان باز بود و می‌توانستیم در بنا دخل و تصرف انجام دهیم.

وی توضیح می‌دهد: سه وجه متصل به مسجد پیغمبر املاک مردم است و برای توسعه باید آن‌ها را خریداری کنیم که عملاً امکان پذیر نیست چراکه آن‌ها هم ثبت ملی شده‌اند، به عبارت دیگر بازار همدان جزء آثاری است که به ثبت ملی رسیده بنابراین با توجه به شرایط فعلی امکان توسعه مزار پیغمبر حجی(ع) وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه درون مسجد پیغمبر شرایط خوبی دارد، اظهار می‌کند: تنها کاری که می‌توان در این رابطه انجام داد این است که در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر روی این مجموعه کار کنیم.

وی اضافه می‌کند: یکی از اقداماتی که اخیراً در این راستا انجام شد رونمایی از کتیبه‌ سنگی متعلق به مسجد بود که سعی شد با بازتاب خبری توجه‌ها را به سمت مسجد و مزار پیامبر حجی(ع) جلب کند و کتیبه را هم برای شناساندن مسجد در موزه وقف قرار دادیم.

محمدی با بیان اینکه برای تبلیغات بیشتر مسجد و آرامگاه حضرت حجی(ع) به همکاری میراث فرهنگی و رسانه‌ها نیاز داریم، می‌گوید: باید برای آنجا تابلوهای گردشگری نصب شود اما نصب تابلو در حیطه وظایف اوقاف نیست و اگر ما این خواسته را از شهرداری داشته باشیم، توجه نمی‌کند.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان شرح می‌دهد: با توجه به اینکه در آن محدوده راسته، سرا و مسجد و بقعه پیغمبر حجی(ع) قرار دارد مجموعه خیلی خوبی است که بتوانیم آن را به عنوان یک بسته گردشگری مذهبی ارائه دهیم و گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنیم و قدم مثبتی در راه معرفی این مجموعه خوب برداریم. 

وی از پیشنهاد معرفی بنا با تهیه کاتالوگ و بروشور موافقت می‌کند و می‌گوید: اداره اوقاف همدان این کار را در راستای معرفی بنا و شناساندن حضرت حجی(ع) انجام خواهد داد و بسته معرفی راسته، سرا، مسجد و مزار پیغمبر تهیه و به رسانه‌ها هم برای انتشار ارائه می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در مورد این بنا نقش نظارتی دارد و می تواند کنشگر هم باشد، مطرح می‌کند: حدود دخل و تصرفی که اداره اوقاف می‌تواند در مسجد پیغمبر انجام دهد در حد توسعه سیستم گرمایشی، سرمایشی، تعویض در و پنجره‌ها و کفپوش‌ها، بستن پوشش‌ برای ستون‌های قدیمی و ... است اما نمی‌تواند وارد حریم بنا شود.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در محراب مسجد کاشی کاری‌هایی با رعایت اصول هنر اسلامی اجرا شده اما آسیبی به ساختار اصلی مسجد نزده است اما مثلاً نمی‌توانیم دهلیز یا دالانی که قبر پیغمبر حجی(ع) در آن قرار دارد را گسترش دهیم یا محیط مناسب‌تری برای آن ایجاد کنیم چراکه بنا آسیب می‌بیند.

محمدی با اشاره به اینکه به علت میراثی بودن ضریح و بنای مسجد امکان توسعه آن وجود ندارد، تصریح می‌کند: ‌توسعه این محل یعنی نابودی، تخریب و آسیب زدن به آثار ملی چراکه اصالت بنا آسیب می‌بیند بنابراین اگر انرژی را به جای عمران و ‌توسعه بنا روی معرفی مسجد و پیغمبر مدفون در آن بگذاریم نتیجه بهتری می‌بینیم و اگر مردم شهر نسبت به این قضیه مطلع شوند یک ‌گام رو ‌به جلو برداشته‌ایم.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان درباره پیشینه تاریخی حضرت حجی(ع) توضیح می‌دهد: فردی به اسم بخت‌النصر بابلی که در تورات نبوکد نصر نام دارد بعضی از انبیاء الهی را به ایران کوچ اجباری داد، در آن زمان همدان شهری مهم و پناهگاهی امن برای آن‌ها بود، نظیر این اتفاق در دوران اسلامی نیز آمدن علویان به شهر همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا می گوید: باید برای وظایف‌ دستگاه‌ها تفکیک قائل شویم و هر یک از دستگاه‌ها بار خود را به دوش بکشند.

علی مالمیر اظهار می کند: مسئول و متولی مقابر بزرگان، بقاع متبرکه، پیامبران، امامزاده‌ها، مشاهیر و مفاخر اداره‌کل میراث فرهنگی نیست بلکه ما متولی بناهای ‌واجد ارزش، آثار ملموس و ناملموس هستیم.

وی درباره مسئولیت میراث فرهنگی در شناسایی آرامگاه حجی پیامبر(ع) بیان می کند: وقتی بنایی ثبت ملی شده باشد ما متولی بنا هستیم و به این معنی نیست که معرفی پیغمبر یا امامزاده هم بر عهده ما است.

مالمیر ادامه می دهد: متأسفانه در برخی موارد تداخل وظایف وجود دارد و گاهاً قضاوت اشتباه می‌شود، میراث فرهنگی از پیامبران مدفون در استان آگاهی دارد اما مسئول معرفی کردن پیغمبران یا جایگاه مذهبیشان نیست، در این حوزه اداره اوقاف نقش دارد و در مورد مشاهیر و مفاخر هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول است.

وی توضیح می دهد: وقتی میراث فرهنگی متولی بنایی است و دستگاه‌های دیگر نیز مسئولیتی در رابطه با آن دارند یعنی حفظ، حراست و ‌مرمت تنها متوجه میراث فرهنگی نمی‌شود، میراث فرهنگی متولی حفظ، حراست‌ و مرمت بنای مسجد پیغمبر است و وضعیت مقبره و معرفی حجی پیامبر(ع) به حوزه میراث ارتباطی پیدا نمی‌کند، بناهای تاریخی مانند امامزاده‌هایی که ثبت ملی بوده یا بناهایی که اوقاف یا دستگاه‌های دیگری مالکش هستند در مورد مرمت و ‌نگهداری آن نیز مسئولیت دارند.

مالمیر با اشاره به اینکه هر نوع گردشکری متولی خاصی دارد، تصریح می کند: به عنوان مثال متولی گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی است و باید ظرفیت‌های گردشگری سلامت و درمانی را تبلیغ کند، بازار همدان نیز چون واجد ارزش تاریخی است میراث فرهنگی، شهرداری، اصناف، دستگاه‌های خدمات رسان هر یک مسئولیتی دارند و الزاماً یک دستگاه مسئول آن نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اضافه می کند: البته برای هر گونه مداخله در این بافت واجد ارزش باید از میراث فرهنگی استعلام و نوع مداخله به تأیید میراث برسد تا آسیبی به مجموعه ثبت شده وارد نشود.

به گزارش ایسنا، آرامگاه حجی پیامبر(ع) که یکی از پیامبران بنی اسرائیل است در مسجد پیغمبر شهر همدان واقع شده است که ظاهری بسیار ساده دارد و وضعیت آن در خور شأن یک پیامبر الهی نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگری مذهبی مسجد سازمان اوقاف میراث فرهنگی میراث فرهنگی مسجد پیغمبر استان همدان دستگاه ها واجد ارزش اداره کل ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد