Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:03:45 GMT

دفن پسماند در باباموسای بجنورد مجوز ندارد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۸۵۲۳

دفن پسماند در باباموسای بجنورد مجوز ندارد

حمیده رضایی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه مکان فاقد مجوز مدیریت نهایی پسماند شهری بجنورد شامل سایت زباله گاه باباموسی، ایستگاه میانی پسماند شهری و مرکز دفع نخاله های ساختمانی بجنورد عرصه دفن غیراصولی زباله شده است.  

وی افزود: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد، از سال ۷۲ در زمین های  باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره های طبیعی موجود در منطقه، انجام می شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال های گذشته، این دره های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: این محل در حریم شهر بجنورد ایجاد شده که در مغایرت با ضوابط قانونی استقرار واحدهای نظیر آن است.

وی افزود: دفن زباله در زباله گاه باباموسی، به هیچ عنوان بهداشتی و اصولی نیست، ورود انواع مواد آلاینده و شیرابه های تولیدی از پسماندهای دفعی به خاک و تاثیر بر آب های زیرسطحی در طول سالیان، بهره برداری از این محل را به عاملی برای آلودگی آب و خاک منطقه تبدیل کرده است.

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن امکان تاثیر بر جریانات آب های سطحی با توجه به دره های طبیعی موجود که انباشته از پسماند شده، احتمال آلودگی مسیل ها و آبراهه های مرتبط را فراهم آورده است.  

رضایی خاطرنشان کرد: نزولات جوی و تاثیرات آب و هوایی، قادرند تاثیرات سوء ناشی از رهاسازی و تلنبار هزاران تن پسماند در طول زمانی نزدیک به ۳۰ سال دفع در این محل را شدت بخشند.

وی گفت: این محل با توجه به شرایط توپوگرافی و گذشت سال ها از آغاز دفع و دپوی پسماند، فاقد خاک کافی برای پوشاندن پسماندها است و در نتیجه، پسماندها در معرض تاثیرات جوی، دستبرد اقلام باارزش توسط افراد زباله گرد، تجمع حشرات موذی و حیوانات و پرندگان در محل است که همگی این موارد، موجب انتشار آلودگی به منابع زیستی و نیز انتقال آن به مناطق سکونتگاهی می شود.

وی اظهار داشت: یکی از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان در سال های گذشته، انتقال نخاله های ساختمانی و پسماندهای حاصل از عملیات عمرانی و ساخت و ساز به این محل و به کارگیری به عنوان پوشش حداقلی پسماندها بوده که تاکنون و پس از طی چندسال، اجرایی نشده است.

رضایی با بیان اینکه محل سایت دفع نخاله شهر بجنورد نیز واقع در جاده روستای لنگر، فاقد هرگونه مجوز قانونی بوده و کانونی برای ایجاد آلودگی در منطقه شده است، بر اهمیت مکان یابی دقیق سایت های مدیریت و دفع پسماند و انجام مطالعات کامل برای بهره برداری از آنها تاکید کرد.

وی اظهار داشت: درنظر نگرفتن اصول اولیه علمی، قانونی و معیارهای مکان یابی در جانمایی و احداث اینگونه سایت ها، نظیر انجام مطالعات خاکشناسی و زمین شناسی، هیدرولوژی، آب و هوایی، اجتماعی و لحاظ نشدن مولفه های مربوطه در بهره برداری از آن، زمینه ساز بروز و گسترش انواع معضلات اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی خواهد بود.

رضایی خاطرنشان کرد: آتش زدن عمدی یا احتراق خودبه خودی پسماندهایی که در این محل در اختلاط با هم تلنبار شده اند، بویژه انواع پلاستیک و لاستیک، انواع باتری ها، لامپ های روشنایی و تجهیزات مستعمل برقی و الکترونیکی، باقیمانده محلول ها و مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده ها سبب تهدید بهداشت می شود.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سوزاندن زباله ها، آلاینده های خطرناکی همچون فلزات سنگین، ترکیبات کلره، اسیدی و قلیایی موجب انتشار انواع گازها و بخارات سمی و خطرناک نظیر ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن ها، دی اکسین و فوران ناشی از سوختن آنها در محیط و گسترش آن به وسیله جریانات جوی و بادهای محلی در مناطق مسکونی پیرامون می شود.  

به گزارش ایرنا، پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست و تعطیل شدن آن واحد تولیدی، مشکل زباله ها دوباره گریبانگیر بجنورد شده و ارتفاعات باباموسی در شمال شرق مرکز استان خراسان شمالی را به عرصه دپو و دفنگاه زباله ها تبدیل کرده است.  

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۱۳۷ تن زباله در این شهر جمع‌آوری می شود.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مدیریت پسماند خراسان شمالی تخریب محیط زیست شهرداری بجنورد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد مدیریت پسماند خراسان شمالی تخریب محیط زیست شهرداری بجنورد بجنورد مدیریت پسماند خراسان شمالی تخریب محیط زیست شهرداری بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی

آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا شفیق با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی در این استان از بامداد امروز، اظهار کرد: این سامانه تمام استان را فراگرفته است.

وی توضیح داد: اکنون شدت بارندگی‌ها در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، فاروج و اسفراین بیشتر از سایر نقاط استان است و شاهد آبگرفتگی در برخی نقاط شهرهای شیروان و بجنورد هستیم، اما با تلاش نیروهای شهرداری و ... کنترل شده است.

شفیق بیان کرد: بارش‌ها در سایر نقاط استان تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است، اما باید مردم از اتراق در کنار رودخانه‌ها و قرار گرفتن در مسیر مسیل‌ها به‌طور جدی خودداری کنند. به علاوه، با توجه به اینکه جاده‌ها لغزنده‌اند رانندگان باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل هواشناسی برای این استان هشدار نارنجی هواشناسی صادر کرده است، گفت: نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در آماده‌باش قرار دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در جاده‌های خراسان شمالی 
  • ثبت ۵۵ هزار تخلف سرعت خودرو طی فروردین در خراسان شمالی
  • بارش باران و جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • مسابقات قهرمانی پرس سینه خراسان شمالی برگزار شد
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد