Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات مرصاد جزء عملیات‌های غرورآفرین نیروهای مسلح کشورمان است که رؤیای منافقین را برای فتح تهران در سه روز به کابوس تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امروز سالگرد آغاز عملیات مرصاد است؛ عملیاتی که به مدت چهار روز از چهارم تا هشتم مرداد ماه 1367 در مرزهای غربی کشورمان میان نیروهای مسلح ایران و سازمان مجاهدین خلق در گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرایی آغاز عملیات فروغ جاویدان

یک ماه قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، صدام حسین و مسعود رجوی نقشه‌ای خطرناک علیه ایران طراحی می‌کنند. درواقع عراق برای بازگرداندن حیثیت ازدست‌رفته خود در سطوح مختلف بین‌المللی، انجام فجیع‌ترین جنایات را در دستور کار قرار می‌دهد. او این بار با منافقین، گروهی که در شهادت رساندن بیش از 17 هزار ایرانی دست داشته است، متحد می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران را از پای درآورد.

صدام حسین در تاریخ 8 تیر 1367 پیش‌خبرهایی از نفوذ منافقین به کشور را داده بود. او در نطقی گفته بود: «عراق به سطحی از آگاهی رسیده است که اگر روزی حس کند نابودی دشمن در سرزمینش خدمت به صلح است به آن دست خواهد زد. اگر ایران به هیچ یک از این مسائلی که من اشاره کردم توجه نکند مردم خودشان آن‌ها را مجبور خواهند کرد که به صلح تن در دهند و این چیزی است که به آن ایمان راسخ دارم و قهرمانی‌های مجاهدین خلق در مهران مؤید این سخن می‌باشد. بالاخره روزی خواهد رسید که برای جنگیدن کسی به کمک آن‌ها نخواهد آمد و بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین طور پیوستن مردم ایران را به صفوف آن‌ها خواهند دید.».

رژیم بعث عراق برای مقابله با مقاومت مردم ایران و با بهره‌گیری از خلأ حضور نیروهای ایرانی در غرب کشور، تلاش کرد با همکاری سازمان مجاهدین خلق عملیاتی را تحت عنوان «فروغ جاویدان» طرح‌ریزی کند. شعار این عملیات «امروز مهران فردا تهران» بود.

نیروهای منافقین که توهم فتح تهران را در سه روز در سر می‌پروراند، با حدود پنج هزار نفر نیرو در قالب ۲۵ تیپ رزمی و نیز با حمایت نیروی هوایی و توپخانه‌ای رژیم بعث تلاش کردند سه روزه به تهران برسد و در مسیر هر مانعی را به کمک نیروهای عراق حذف کنند، حتی برای تحقق عملیات فروغ جاویدان جنگنده‌های عراقی با استفاده از بمب‌های شیمیایی در منطقه «ریجاب» دست به یکی از بزرگترین جنایت‌های جنگی زدند و بسیاری از مردم این منطقه را قتل عام کردند، اما این توهم باعث شد، خود را در باتلاق مرصاد گرفتار کنند.

عملیات مرصاد؛ باتلاق منافقین

رمز عملیات مرصاد «یا علی» بود که در این عملیات علیه مواضع منافقین در منطقه اسلام‌آباد غرب اقداماتی صورت گرفت. درواقع نیروهای مسلح کشورمان در آغاز عملیات مسیر ستون‌های زرهی منافقین را مسدود کردند و سپس نیروهای هلی‌برد به پشتیبانی پرداختند و پشت سر منافقان پیاده شدند.

این عملیات از چنان انسجام و تاکتیک بالایی برخوردار بود که منافقین را غافلگیر کرد. در این عملیات پس از پشتیبانی زرهی و هلی‌بردی، بالگردهای هوانیروز ارتش با سلاح‌های ضدتانک به ستون زرهی مجاهدین حمله کردند و هواپیماهای اف-۵ پایگاه چهار شکاری نیروی هوایی پایگاه دزفول به فرماندهی حمید نجفی و علیرضا آیینی هم ستون زرهی مجاهدین را بمباران کردند. در انتها نیروهای زمینی سپاه به باقی‌مانده نیروهای مجاهدین یورش بردند.

سپهبد شهید علی صیاد شیرازی درباره نحوه حمله به منافقین می‌گوید: «شبانه خودم را با یک فروند هواپیمای فالکون، به کرمانشاه رساندم و صحنه پیشروی دشمن را از نزدیک مشاهده کردم و متوجه اوضاع شدم. چنان جو پریشانی و اضطراب در مردم ایجاد شده بود که سراسیمه از خانه بیرون آمده بودند. از طرفی جاده کرمانشاه به بیستون از خودروهایی که در انتظار جابجایی بودند مملو بود و ترافیک سنگینی ایجاد شده بود.

بر این اساس با یک فروند هلی‌کوپتر از فرودگاه به سمت یکی از قرارگاه‌های تاکتیکی سپاه پاسداران مستقر در طاق بستان حرکت کردیم، نیمه شب چهارم تیرماه بود و تا ساعت یک و نیم نتوانستیم ماهیت دشمن را بدست آوریم که چه کسی است همین طور در حال پیشروی است. ساعت پنج به پایگاه رفتم. همه را آماده و مهیا برای توجیه دیدم. پس از توجیه خلبانان تأکید کردم وضعیت خیلی اضطراری است چاره‌ای نداریم هلی‌کوپترهای کبری باید آماده باشند. یک تیم ارتش آماده شد ابتدا خودم با یک هلی‌کوپتر ۲۱۴ برای شناسایی دقیق و هماهنگی به سمت مواضع حرکت کردم و به این ترتیب اولین عملیات را علیه نیروهای مهاجم و منافق آغاز کردیم.»

در عملیات مرصاد حدود هزار و 500 نفر از منافقین در تنگه چهارزبر به درک واصل شدند. در این عملیات که با درخشش سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و عشایر منطقه همراه بود، حدود ۶۱۲ خودرو از انواع مختلف، ۷۲ تانک و زره‌پوش، ۲۱ توپ ۱۲۲ میلی‌متری و ۵۱ تفنگ ۱۰۶ میلی‌متری از منافقین منهدم شد و حدود ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو و نیز مقادیر زیادی از تجهیزات انفرادی و جمعی به غنیمت گرفته شد.

سردار کوثری، مرحوم شعبانی، سردار شهید شوشتری، سردار شهید همدانی، سردار علی فضلی، سردار سعید قاسمی جمعی از فرماندهان سپاه بودند که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در عملیات مرصاد ایفا کردند.

بنا به گفته سردار اسماعیل کوثری، برخی از اعضای منافقین که نمی‌دانستند چگونه باید با اسلحه کار کنند، از هول حلیم به دیگ افتادند و فکر می‌کردند که واقعاً می‌توانند تهران را سه روزه فتح و صاحب مقام و منصب شوند، اما در اصل اندازه یک بسیجی ساده فکر نظامی هم نداشتند.

سردار کوثری می‌گوید: «برنامه آن‌ها این بود که در شهرهای مختلف طرفداران خود را جمع کنند و شهرها را به آن‌ها بسپرند. می‌خواستند به کرمانشاه بروند و در آنجا هم چند نفر را بگذارند و به تهران بروند و تعدادی که در زندان اوین شورش کرده بودند به آن‌ها بپیوندند و در نهایت کل کشور را در دست بگیرند. این‌ها همه برنامه‌ریزی شده بود؛ اما همه عجله‌ای بود.».

البته منافقین هم در این عملیات از هیچ جنایتی فرو گذار نکردند. سازمان به محض رسیدن به بیمارستان اسلام‌آباد غرب تمام مجروحان و کادر پزشکی را به شهادت رساند و جنازه مدافعان شهر را در اقصی نقاط شهر آویزان کرد و برخی دیگر افراد را آتش زد. فیلم زیر روایت یکی از پرستاران دوران دفاع مقدس از جنایت منافقین در بیمارستان اسلام‌آباد غرب است.

نیروهای منافقین که ۲۵ درصدشان را زنان تشکیل می‌دادند با همان توهم صدام که می‌خواست سه روزه تهران را فتح کند خود را به باتلاق مرصاد رساندند. این در حالی است که قبل از رسیدن به این منطقه رژیم بعث با حمایت هوایی و توپخانه‌ای موانع پیش روی منافقین را حذف و یا تضعیف کرده بود. حتی برای تحقق عملیات فروغ جاویدان جنگنده‌های عراقی با استفاده از بمب‌های شیمیایی در منطقه ریجاب اقدام به جنایت جنگی کرده و بسیاری از مردم این منطقه و روستاهای اطراف را قتل عام کردند.

سعید شاهسوندی از اعضای مرکزی سازمان منافقین و فرمانده عملیات فروغ جاویدان بعد از اسارت در این عملیات گفته بود که رجوی توهم آزادی تهران را داشت و این موضوع از سوی صدام به رجوی دیکته شده بود. بعدها رجوی برای توجیه شکست عملیات گفته بود که چون اعضای سازمان برای رسیدن به خانوادهایشان جنگیدند موفق به فتح تهران نشدند!

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: شهید صیاد شیرازی عملیات مرصاد فروغ جاویدان عملیات فروغ جاویدان عملیات مرصاد مجاهدین خلق اسلام آباد سه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۸۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حادثه آتش‌سوزی درشمس آباد گفت: در ساعت ۱۳:۵۷ ظهر امروز در پی تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران یک مورد حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد در اتوبان قم اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه این منطقه خارج از محدوده فعالیت آتش‌نشانی شهرداری تهران است، ادامه داد: با توجه به حجم تماس‌های شهروندان همکاران ما در ستاد فرماندهی با استعلام از محل و درخواست کمک از سوی آن‌ها یک ایستگاه کمکی به همراه خودرو‌های پشتیبانی به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: عوامل آتش‌نشانی شهرک صنعتی شمس آباد و باقرشهر در محل حضور داشتند. آتش‌نشانان تهران در محل حادثه مشاهده می‌کنند در یک کارخانه بزرگ مسقف به وسعت دو هزار متر که محل تولید مبلمان‌های پلیمری بوده، بسیار قابل اشتعال است. حدود ۷۰ درصد محل کاملا شعله‌ور بود و سقف‌ها تخریب شده بود.

ملکی تصریح کرد: به گفته افرادی که در محل حضور داشتند، ظروف رنگ و تینر و رزین و مواد اولیه در حجم زیاد در این کارگاه وجود داشت و در مجاورت آن یک کارگاه مواد پتروشیمی نیز وجود داشت که آتش‌نشانان با تعامل ایجاد شده بین آتش‌نشان‌های مراکز مختلف به سرعت وارد عمل شده و در حال حاضر بخش زیادی از آتش خاموش شده، اما همچنان خاموش کردن آتش ادامه دارد و با توجه به تخریب سقف‌ها کار خاموش کردن آتش و لکه‌گیری کمی زمانبر خواهد بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران افزود: اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • ویدیو/ مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟! 
  • کابوس و رستگاری در یک شب؛ اشک‌ها، پنالتی‌ها و نجات تراکتور توسط پورحمیدی!
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • سیل آرزوی ۱۲ ساله دانش‌آموزان زیرکوهی را با خود برد/ ارتش به داد کنکوری‌ها رسید +فیلم
  • دشمن صهیونیستی بیمارستان‌های نوار غزه را به گورهای دسته جمعی تبدیل کرده است
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق