Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@20:05:24 GMT

احتمال کاهش جنگ ميان ترکيه و مصر در ليبي

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۸۹۸۳

احتمال کاهش جنگ ميان ترکيه و مصر در ليبي

خبرگزاری آریا- عبدالباری عطوان معتقد است هفت تحول مهم، موجب افزایش احتمال مذاکره میان ترکیه و مصر و اجتناب از جنگ درباره لیبی می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه رای الیوم نوشت: احتمال جنگ بین ترکیه و مصر و مداخله نظامی دو کشور در لیبی بسیار کم است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با مطرح کردن سئوالاتی از جمله اینکه چرا احتمال رویارویی نظامی در لیبی این روز‌ها کاهش یافته است؟ چرا اکنون چشم انداز درگیری نظامی در بحران لیبی در حال کاهش است؟ در یادداشتی در پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: هفت تحولی که باعث می‌شود ما احتمال اینکه "مذاکرات مستقیم مصر و ترکیه منجر به آتش بس شود" را بعید ندانیم، چیست؟
عطوان افزود: سه روز پس از آنکه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر ریاست نشست‌های شورای دفاع و پارلمان مصر را به عهده گرفت و از این دو نهاد مجوز مداخله نظامی در لیبی، را به دست آورد، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد شورای عالی دفاع ترکیه یک نشست اضطراری، پشت در‌های بسته به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و با حضور پنج وزیر از جمله وزیر امور خارجه، دفاع، دارایی و کشور و رئیس ستاد ارتش و فرماندهان ناوگان‌های هوایی، زمینی و دریایی در آنکارا برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جلسات روسای دو کشور درباره بحران لیبی (مصر و ترکیه) ممکن است به معنای تهدیدی برای وقوع جنگ باشد. جنگی که هدف از آن باز کردن کانال‌های گفتگو، دستیابی به توافق آتش بس و توافق‌های سیاسی باشد که منجر به کاهش تنش و احترام متقابل به منافع در کشور لیبی شود؛ زیرا آمادگی برای جنگ به معنای اتفاق افتادن آن نیست. ترکیه و مصر نمی‌خواهند جنگی به وقوع بپیوندد، چرا که آن‌ها، از حجم و بزرگی خسارات مادی و انسانی آن اطلاع دارند.
آنچه این دیدگاه را تقویت می‌کند تحولات مهمی است که طی روز‌های گذشته در لیبی اتفاق افتاده است:
اول: با وجود تهدید‌های تشدید شده ترکیه برای یورش به سرت و الجفره تا هلال نفتی که طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم، این جبهه شاهد نوعی بن بست بوده است (ما نمی‌گوییم آرامش بلکه همان بن بست)، زیرا رئیس جمهور مصر نیز از پایگاه هوایی سیدی برانی تهدید کرد سرت یک خط قرمز است و تلویحا به مسلح کردن قبایل لیبی اشاره کرد.
دوم: مصاحبه دو روز پیش یاسین آکتای، مشاور رئیس جمهور اردوغان، با "الجزیره نت"، که در آن گفته بود که کشورش به طور جدی به مجوز پارلمان مصر به رئیس جمهور السیسی برای مداخله نظامی در لیبی می‌نگرد و علاوه بر اینکه این تهدید را بررسی می‌کند، تحرکات مصر را در داخل لیبی دنبال می‌کند.
به رغم اینکه او گفت که این تهدید‌ها کشورش را نمی‌ترساند، اما فاش کرد که، جلسات "پنهانی" در سطح کارشناسی بین دو کشور به منظور جلوگیری از درگیری مسلحانه وجود دارد. وی از شخصیت‌هایی است که خواستار گفتگو با مصر و حل اختلافات با آن است.
سوم: تماس تلفنی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با مقامات مصر، ترکیه و فرانسه انجام داد، و هدف وی از این تماس‌ها آرام کردن اوضاع و کاهش تنش‌ها بود.
چهارم: از سرگیری گفتگو‌های ترکیه و روسیه برای دستیابی به توافق برای آتش بس دائمی و بازگشت هماهنگی بین دو کشور در زمینه بحران لیبی.
پنجم: وزارت دفاع الجزایر اظهارات منتسب به رئیس ستاد ارتش الجزایر راجع به آمادگی نیرو‌های وی برای مداخله نظامی در لیبی را، انکار کرد. رئیس جمهور عبد المجید تبون در دیدار با نمایندگان مطبوعات الجزایر هشدار داد که لیبی پس از گذر از مرحله "سوریه شدن"، به "سومالی شدن" نزدیک می‌شود، یعنی هرج و مرج کلی اتفاق خواهد افتاد. وی همچنین مخالفت خود را با مسلح کردن قبایل لیبی اعلام کرد.
ششم: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تهدید کرد که، تحریم‌های اقتصادی اروپا علیه ترکیه به دلیل مداخلات آنکارا در لیبی و تصمیم شکستن قانون منع تسلیحات بین المللی و اکتشاف گاز در آب‌های منطقه‌ای یونان و قبرس، دو کشور عضو اتحادیه اروپا، وضع خواهد شد.
هفتم: صحبت‌های دکتر ابراهیم کالین، مشاور اول رئیس جمهور اردوغان، در مورد آمادگی کشورش برای مذاکره با هر طرف دیگری از منطقه شرقی لیبی به غیر از ژنرال خلیفه حفتر، با اشاره به آقای عقیله صالح، رئیس مجلس لیبی منتخب در طبرق، که به قدرتمندترین مرد سیاسی در شرق تبدیل شده است.
آنچه از این هفت نکته قابل استنباط است این است که ترکیه نمی‌خواهد در جبهه‌ای که با فاصله 1500 کیلومتری از نزدیکترین مرزهایش فاصله دارد، درگیر جنگ شود. جنگی که هزینه اقتصادی آن زیاد باشد، و عواقب آن در داخل کشور ترکیه ناگوار است به ویژه با توجه به وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی در سایه از بین رفتن درآمد گردشگری، تضعیف لیر و کاهش سرمایه گذاری بین المللی و احتمال مواجه شدن با تحریم‌های اروپایی.
همین مسئله در مورد مصر نیز صادق است، که در لبه پرتگاه جنگ خطرناک تری در جبهه آب‌های راهبردی جنوبی آن با اتیوپی قرار دارد، جایی که تهدیدات اتیوپی افزایش می‌یابد و همه مذاکرات به بن بست می‌رسد، هیچ کس نمی‌تواند نتیجه جنگ یا مدت زمان آن را پیش بینی کند. این در حالی است که این جنگ می‌تواند به جنگی بین قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شود.
رئیس جمهور اردوغان در حال حاضر در دو جبهه در حال جنگ است، اولی در سوریه و دومی علیه حزب پ. ک. ک در عراق و شرق ترکیه و یک جنگ سوم نیز احتمال دارد که پس از تهدید او به جانبداری از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان مطرح است. همه این جنگ‌های نظامی در مرز‌های کشورش انجام می‌شود و فکر نمی‌کنیم عاقلانه باشد که جنگ چهارمی را در لیبی که با مرزهایش فاصله دارد، در زمانی که تعداد متحدین و دوستانش در حال کاهش است و تعداد دشمنان وی در حال افزایش است وارد شود.
از سوی دیگر رقیب وی رئیس جمهور السیسی با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی مصر، به خوبی می‌داند که باز کردن دو جبهه عاقلانه نیست، یکی در اتیوپی و دوم در لیبی. به ویژه اینکه دشمنانش یعنی ترکیه و اتیوپی وارد شور و هماهنگی مشترک علیه مصر شده اند.
ما احتمال می‌دهیم به رغم تهدید‌ها و تدابیر تشدید کننده جنگ، مذاکرات میان مصر و ترکیه انجام شود، زیرا ما به این ضرب المثل اعتقاد داریم که "سنگ بزرگ علامت نزدن است"، ما در همه حال با این جنگ مخالف هستیم که باعث نابودی دو کشور اسلامی و ارتش آن‌ها می‌شود و در نهایت به نفع اسرائیل تمام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: احتمال کاهش جنگ نظامی در لیبی مداخله نظامی رئیس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال هاست موضوع صادارت برق ایران به اروپا مطرح و به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است.

در همین رابطه آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شبکه توزیع و انتقال به منظور صادرات برق مناسب نیست و فرسوده است، اما با توجه به اینکه ذائقه دنیا به مرور از مصرف گاز به سمت برق خواهد رفت و سیستم‌های گرمایشی منازل نیز برقی خواهد شد به طور قطع باید فرآیندی تعریف و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا بتوان شبکه موجود را برای تولید و انتقال بهتر برق بهبود داد.

ترکیه مسیری برای انتقال و سوآپ برق ایران به اروپا

وی افزود: ترکیه این امکان را دارد که بخشی از برق صادراتی ایران را تجارت کرده و سوآپ کند. اکنون تجاری در کشور ترکیه وجود دارند که ۶۰۰ هزار کنتور برق در کشور‌های اروپای شرقی و مجاور خود دارند و برقی را که تولید کرده یا از ایران و کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند به سایر کشور‌ها عرضه می‌کنند.

تجارت معقول برق با کاهش افت شبکه

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تجارت برق تجارت معقول و مطلوبی است به شرط آنکه میزان افت آن را کاهش دهیم و لات شبکه را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر راندمان تولید بدون شبکه توزیع در نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است. این میزان پس از ورود به شبکه توزیع به ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و معنای آن این است که به ازای هر مترمکعب گاز ورودی به نیروگاه‌ها اگر ۳ کیلووات برق تولید می‌شود عملا ۲.۴ کیلووات به مصرف‌کننده تحویل می‌شود و مابقی هدر می‌رود که به معنای زیان برای تولید است.

تشریح راهکار‌های افزایش راندمان در صنعت برق

نجفی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با ارتقای تکنولوژی و تقویت پست‌های تقویت فشار و تعویض کابل‌ها و بازنگری در مدارها، لاین خوبی را برای صادرات برق به عراق، پاکستان و ترکیه تعریف کنیم. ضمن آنکه در ارتباط با برخی از کشور‌ها مانند ارمنستان که مازاد تولید برق دارند می‌توان کار سوآپ برق را انجام داد.

شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت موجود در شبکه برق کشور ندارد، عنوان کرد: با توجه به حجم نیروگاه‌های نصب شده در کشور کاملا مقرون به صرفه است که شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود به شرط آنکه دولت وجه این مقدار افزایش راندمان را به سرمایه‌گذار ارایه دهد، اما دولت‌ها معمولا در این زمینه‌ها کم‌لطف هستند به این معنا که سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی انجام می‌دهند که بازدهی لازم را ندارد و موجب بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید تغییر ساختار ایجاد شود تا بتوان تولید برق را افزایش داده و هدررفت شبکه انتقال و توزیع را کاهش داد.

نجفی با اشاره به دیدار وزرای انرژی ایران و ترکیه در فروردین سال جاری بیان کرد: می‌توان در ایام غیرپیک صادرات مناسبی از برق را از طریق ترکیه به انجام رساند. ترکیه در نقطه صفر مرزی برق ایران را خریداری می‌کند و ملاکش برقی است که از کنتور مرزی رد می‌شود بنابراین برقی که در شبکه جمع‌آوری و از طریق شبکه توزیع می‌شود باید بیشترین افزایش راندمان را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید هدررفت در شبکه تولید و توزیع برق را کاهش داد تا صادرات برای کشور صرفه اقتصادی داشته و سود مناسبی را نصیب کشور کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد