Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@21:36:11 GMT

راه تضمینی برای کاهش قطعی مالیات

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۰۱۱۴

امروزه شرکت ها و موسسات بسیاری به دنبال راه های مختلف برای کاهش قطعی مالیات صادره از سوی سازمان امور مالیاتی هستند که از لحاظ قانونی نیز ایرادی نداشته باشد.

در این مقاله با برخی راه های قانونی کاهش مالیات آشنا خواهید شد، اما روال کاری تعیین مالیات از سوی اداره مالیات چگونه است؟

ابتدا اشخاص حقیقی یا حقوقی فعالیت اقتصادی یک ساله خود را بصورت اظهارنامه عملکرد به اداره مالیات اعلام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارنامه عملکرد چیست

زمانی که کلیه مبالغ سود و زیان معاملات یک فرد یا شرکت به صورت کامل محاسبه شده است باید اظهارنامه عملکرد تهیه شود که طبق تعریف آن 25 درصد میزان سود دوره مالی به اداره مالیات تسلیم می‌شود. محاسبه اظهارنامه عملکرد کار دشواری است که شخص به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید. کسب و کارهای مختلف باید توجه داشته باشند که طبق قانون 95 مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی وظیفه دارند تا بر اساس میزان درآمد و هزینه خود نتیجه مالی را از طریق اظهارنامه عملکرد به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. همچنین طبق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه عملکرد باید به همراه تراز سود و زیان به اداره مالیات ارسال شود. اگر طبق قانون مصوب مالیات‌های مستقیم در زمان مقرر اظهارنامه عملکرد ارسال نشود، مطابق ماده 192 قانون مالیات، سی درصد میزان مالیاتی که باید پرداخت شود به عنوان جریمه در نظر گرفته شده و قابل بخشش نیست. این امر نشان دهنده ضرورت و اهمیت توجه به اظهارنامه عملکرد است.

اگر شرکت به مدت سه سال متوالی بتواند اظهارنامه خود را به صورت صحیح برای اداره مالیات ارسال کند و مورد تأیید آنان قرار بگیرد از 5 درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت شده سه سال بهره‌مند می‌شود.

موسسه حساب جم با توجه به تجربه و مهارتی که در این امر دارد می‌تواند با رعایت تمامی جزئیات و بدون اشتباه، اظهارنامه عملکرد را تکمیل نماید. شرکت حساب جم به کارفرمایان اقتصادی این اطمینان خاطر را می‌دهد که بدون هیچ گونه نگرانی بتوانند اظهارنامه را در موعد مقرر برای اداره مالیاتی ارسال کنند.

تاییدیه اظهارنامه مالیاتی

این امکان وجود دارد که اظهارنامه عملکرد مورد قبول حسابرسان اداره مالیات قرار نگیرد و مالیات تشخیصی آنها از مالیات اعلامی شما در شرکت بیشتر باشد.

اگر اظهارنامه قبول نشد چه کنیم؟

در اینجا کارشناسان و حسابرسان موسسه حساب جم به برگه تشخیصی اعتراض خواهند کرد که تا یک ماه از تاریخ ابلاغ برگه تشخیص در حوزه مالیاتی مربوطه قابل طرح بوده و در صورت موافقت مقامات مالیاتی به اعتراض مودی بر حسب توافق، مالیات تعدیل می گردد. در غیر این صورت و با مخالفت حوزه مالیاتی پرونده به هیئت بدوی حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود.

اقدامات در هیئت بدوی

در هیئت بدوی کارشناسان و متخصصان موسسه حساب جم با ارائه لوایح و دفاعیه مالیاتی (اسناد و مدارک مثبته) نسبت به کاهش مالیات اقدام مجدد خواهند کرد.



تاثیرات مثبت ارائه لوایح و دفاعیه مالیاتی:

گاهی اوقات به دلایلی حضور مودی در زمان مقرر برای حضور در هیأت حل اختلاف میسر نمی باشد ولی می تواند لایحه دفاعیه خود را در دبیرخانه ثبت و به هیأت ارائه نماید؛ اعضای هیأت نیز با مطالعه لایحه مزبور نسبت به صدور رأی اقدام می نمایند.

اکثر اوقات بعد از اینکه مودی دفاعیات خود را شفاهاً به هیأت حل اختلاف ارائه می نماید و جلسه را ترک می کند، اعضای هیأت مجدد لایحه دفاعیه را مرور و نسبت به آن رأی خود را صادر می نمایند.

با توجه به اینکه در یک روز کاری، تعداد پرونده های رسیدگی شده توسط هیأت حل اختلاف زیاد می باشد و ممکن است هیأت مزبور در همان روز به پرونده رأی ندهد، به همین خاطر با مطالعه مجدد لایحه و یادآوری موضوع، رأی مورد نظر را صادر می نماید.

برای کمتر شدن میزان خطا در لوایح باید به نکاتی توجه کرد که در سایت ما موجود می باشد.

موسسه حساب جم با سابقه ای بیش از 23 سال در انجام کلیه امور مالیاتی مفتخر است رضایت کامل شما عزیزان را در طی این سال ها جلب نموده و توانسته ایم موفقیت چشم گیری در پرونده های مالیاتی کسب کنیم.

منبع: الف

کلیدواژه: اظهارنامه عملکرد اداره مالیات حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از 6 درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین 20 تا 30 درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از 50 درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از 50 درصد مالیات اصناف تنها توسط 1 درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

99%

50%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

1%

50%

دیگر خبرها

  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان