Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت درحالی طرح ودیعه مسکن را با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار داده که مشخص نیست محل تأمین این اعتبار کجاست؟ اگر قرار است از خط اعتباری بانک مرکزی تامین شود، تورم آن در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت طی هفته اخیر از  طرح تسهیلات 50 میلیون تومانی برای مستاجران با اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی رونمایی کرد که بر اساس آن تسهیلات کمک ودیعه با نرخ سود 13 درصد در شهرهای بزرگ برای واحدهای زیر 70 متر و در شهرهای کوچک زیر 100 متر در نظر گرفته شده که به تسهیلات 30،15 و 50 میلیونی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه های مشمول دریافت تسهیلات موضوع این مصوبه شامل کارگران و حقوق بگیران ثابت،(با اولویت ازدواج های جدید و خانواده های 5 نفره و بیشتر)، مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره )، سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار هستند که در این زمینه وثایق لازم برای اخذ وام متعاقبا از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مستأجرانی که قراردادهای خود را بدون کد رهگیری تمدید کرده اند نمی توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند.

آنطور که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده،  تسهیلات ودیعه مسکن برای تهران 50 میلیون تومان است و مستأجران ماهانه باید حدود 540 هزار تومان بپردازند، همچنین در شهرهای بزرگ با وام 30 میلیون تومانی ماهانه حدود 325 هزار تومان و در شهرهای کوچک (وام ودیعه مسکن 15 میلیون تومانی) سود ماهانه پرداختی از سوی مستأجران 162 هزار تومان است.

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ساعت 10 صبح امروز شنبه مورخ 4 مرداد با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی  300073640 از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند. مهلت ثبت نام در ساعت 24 روز پنج شنبه مورخ  9 مرداد به اتمام خواهد رسید.

به گزارش تسنیم،‌ طرح ودیعه مسکن پس از آن اعلام شد که مجلس نیز طرح مالیات بر خانه های خالی و طرح مسکن انقلاب را در دستور کار قرار داد؛ خلاصه طرح مسکن انقلاب این است که بانک مرکزی سالانه 100 هزار میلیارد تومان برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی(هر واحد 100  میلیون تومان) اختصاص دهد. طرح دیگری نیز در دولت پیگیری می شود با نام طرح مسکن ملی که محل تامین اعتبار آن بانکها بودند.

توجه به بخش مسکن و ساختمان که نزدیک به 40 درصد بودجه خانوار را می بلعد و به عنوان موتور محرک اقتصاد حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می شود، اقدامی نیکو است اما شیوه تامین مالی آن جای تامل بسیار دارد. نمی شود که از محل بیت المال برای عده ای هزینه کنیم و زیان عامه (تورم) نصیب 85 میلیون نفر از جمله همان خانوارهای تسهیلات گیرنده شود.

این درحالی است که هنوز خط اعتباری 40 هزار میلیاردی بانک مرکزی به بانک مسکن برای مسکن مهر پس از گذشت بیش از 10 سال به بیت المال بازنگشته آنهم در حالی که برخی از تسهیلات گیرندگان وام خود را تسویه کرده اند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 حدود 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که حدود 30 درصد یعنی7/2 میلیون خانوار مستاجر هستند که اگر با توجه به محدودیت های اعمال شده تنها یک چهارم مشمول دریافت این تسهیلات باشند سرجمع تسهیلات 90 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که حدود 25 درصد پایه پولی در سال 98 است.

البته که دولت فعلاً فقط 20 هزار میلیارد تومان منابع برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است که احتمالاً 400 هزار خانوار موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد.

اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن، با توجه به ضریب فزاینده 7 درصدی می تواند منجر به افزایش چشم‌گیر رشد نقدینگی شود.

اما سوال مشخص برای این طرح این  است که محل تأمین این تسهیلات کجاست؟ محل تامین مابه التفاوت سود 13 درصد و سود تسهیلات متعارف بانکی کجاست؟

اگر قرار است از خط اعتباری بانک مرکزی تامین شود با توجه به ضریب فراینده 7 برابری و رشد شدید نقدینگی از این محل، تورم ویرانگری در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

اما اگر از محل مالیات و سایر درآمدهای بخش املاک و مستغلات یا فروش اوراق برای توسعه بخش مسکن بهره بگیریم آثار منفی آن به مراتب کمتر خواهد بود.

ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن آغاز شدمتقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در استان‌ها چکار کنند؟شماره پیامکی برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن اعلام شد/ فرصت 1 هفته‌ای مستأجرانوام ودیعه مسکن؛ از حمایت کارشناسان تا انتقاد برخی نمایندگان مجلسوام ودیعه مسکن ترمز گرانی اجاره‌بها را کشیدتوضیحات همتی درباره فرایند پرداخت وام ودیعه مسکن4 شرط اصلی دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شدسامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن معرفی شد+جزئیاتکد رهگیری برای دریافت وام ودیعه مسکن الزامی است

 

انتهای پیام/

R1012123/P/S7,77,79,81/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بانک مرکزی قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط بانک مرکزی قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ شماره پیامکی برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن اعلام شد/ فرصت ۱ هفته‌ای مستأجران ۲ ۴ شرط اصلی دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد ۳ ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین رقم طی ۲ سال گذشته رسید ۴ سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن معرفی شد+جزئیات ۵ کارت اعتباری سهام عدالت به‌زودی ارائه می‌شود ۶ پیش فروش چهار محصول سایپا با سود مشارکت از روز یک شنبه ۷ اطلاعیه هواپیمایی ماهان درباره جزئیات اقدام تروریستی جنگنده‌های آمریکایی/ تاکید بر انجام اقدامات قضایی و حقوقی علیه آمریکا ۸ توضیحات همتی درباره فرایند پرداخت وام ودیعه مسکن/ بانک‌ها به سایر متقاضیان با نرخ ۱۸ درصد وام ودیعه را بپردازند مهمترین اخبار اقتصادی اندر حکایت جان گرفتن دوباره واگذاری‌های دولت در قالب رد دیون نیکزاد: تعرض به هواپیمای ماهان اوج رذالت آمریکایی‌ها بود کلاف پیچیده توزیع ماسک در کشور و گرانی فروشی‌هایی که تمامی ندارد کارت اعتباری سهام عدالت به‌زودی ارائه می‌شود مهمترین اخبار تسنیم روحانی: ایجاد دوگانه عزاداری و سلامت غلط است/مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود لبنان|سفر بی‌ثمر وزیرخارجه فرانسه برای لبنانی‌ها/ امیدها به طرح نجات غربی‌ها بر باد رفت عراق| خروج تروریست‌های آمریکایی‌ از پایگاه «بسمایه» در بغداد خوشرو: همکاری با چین راهبردی است/ شکست آمریکا در منزوی کردن ایران اولین گام مجلس یازدهم برای مبازره با جرائم اقتصادی با تدوین یک طرح+متن طرح درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بانک مرکزی قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن بانک مرکزی قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن وام ودیعه مسکن اعلام شد ثبت نام وام ودیعه مسکن دریافت وام ودیعه مسکن هزار میلیارد تومان میلیون تومان بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در جلسه ستاد جوانی و جمعیت این شهرستان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی در اجرا و پیگیری تعهدات دولت در بخش جوانی جمعیت از جمله وام‌های ازدواج، فرزند‌آوری، ودیعه مسکن و واگذاری زمین و تامین مسکن جوانان اهتمام داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین مقابله با تخلفات حوزه تسهیلات و خریدوفروش وام‌های جوانی جمعیت که باعث شده دست جامعه هدف از این تسهیلات کوتاه بماند هم باید مورد توجه و راستی آزمایی قرار گیرد.

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت طی یک دهه اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، اضافه کرد: فقدان فرهنگ‌سازی و اقناع جامعه به فرزندآوری و آسیب‌های خانواده تک فرزندی باید از طریق افکار عمومی و اصحاب رسانه مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با اشاره به اقدامات بخش مسکن نیز بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷ هزار و ۱۷۹ قطعه زمین در روستا‌های حاشیه مهاباد همراه با وام ۳۵۰ میلیون تومانی آماده واگذاری یه متقاضی مسکن است.

وی اقدامات دولت در بخش واگذاری زمین به متقاضیان را در سطح شهرستان قابل توجه دانست و گفت: با تخصیص زمین به طرح‌های نهضت ملی در سطح شهر و روستا طی چند سال آینده گرانی کرایه و اجاره مسکن فروکش خواهد کرد.

در ادامه جلسه هر یک از مدیران بانک‌های عامل شهرستان گزارش و عملکرد خود را در بحث پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت ارائه کردند.

مهاباد با جمعیت ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن