Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@23:13:47 GMT

چرایی انتخاب یک روز ملی برای تویسرکان

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۲۸۵۰

چرایی انتخاب یک روز ملی برای تویسرکان

با توجه به افتخارآفرینی دلاورمردان تویسرکانی در عملیات مرصاد به عنوان ستارگان همیشه پر فروغ این عملیات و نیز سابقه بیش از ۱۵۰ ساله اقامه نماز جمعه در این شهرستان، روز پنجم مرداد ماه به نام “روز تویسرکان” مزین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در آستانه پنجم مردادماه هستیم؛ سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سومین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ قمری و پنجم مرداد سال ۵۸ شمسی در دانشگاه تهران، نخستین نماز جمعه انقلاب در سال ۵۸ به امامت مرحوم آیت‏ اللَّه سیدمحمود طالقانی برگزار شد.

در تویسرکان از شهرستان های استان همدان نیز ائمه جمعه متعهد و متدینی در سالیان گذشته عهده دار اقامه نماز پربرکت جمعه بودند، در واقع مردمان این دیار در مسائل و حوزه های مذهبی ـ فرهنگی و ادبی ـ هنری سابقه درخشانی دارند و در تاریخ و تمدن نیز با توجه به آثاری از جمله سفالینه های کشف شده از تپه باستانی رودآور، باستان شناسان، پیشینه ای بیش از ۶ هزار ساله برای تویسرکان ثبت کرده اند.

این شهرستان خوش آب و هوا با برخورداری از ۲۲۱ اثر مذهبی، تاریخی، گردشگری و طبیعت بکر خود به بهشت غرب ایران معروف است.

در دل بهشت غرب ایران، مدفن حیقوق نبی(ع) جای دارد و بیش از ۷۵۵ شهید آرمیده است که نشان دهنده عظمت فکری و دینی مردمان این دیار محسوب می شود.

همچنین رزمندگان غیور دارالمؤمنین تویسرکان در عمده عملیات های دفاع مقدس نقش عظیمی ایفا کردند تا جایی که تنها در عملیات مرصاد ۳۸ شهید گلگون کفن از این دیار تقدیم اسلام و انقلاب شد.

از این رو سالیان گذشته با توجه به افتخارآفرینی دلاورمردان تویسرکانی در عملیات مرصاد به عنوان ستارگان همیشه پر فروغ این عملیات و نیز سابقه بیش از ۱۵۰ ساله اقامه نماز جمعه در این شهرستان، روز پنجم مرداد ماه به نام “روز تویسرکان” مزین شد.

ناگفته نماند که ۴۰۰ سال پیش بنای مدرسه‌ علمیه‌ شیخ علیخان زنگنه در این شهرستان بنا شد و گفته شده که ۱۵۰ سال پیش در مسجد زرهان به امامت مرحوم آیت الله محمد علی تویسرکانی در دوره قاجاریه نخستین نماز جمعه شهر اقامه شده است.

سال ها بعد یعنی در سال ۱۲۷۴ مسجد جامع تویسرکان به دست مرحوم حجت الاسلام میرزا همایون امامی ساخته می شود، او دومین امام جمعه شهرستان بود.

مبارزات ۱۱ ساله ضد استکباری و ضد طاغوتی مرحوم آیت الله شیخ محمد خالصی زاده به عنوان سومین امام جمعه تویسرکان هم بر کسی پوشیده نیست.

مرحوم آیت الله شیخ محمد مدرس سبزواری و مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ قاسم رفیعی نیز هر یک به مدت ۶ سال امام جمعه بعدی شهرستان تویسرکان بودند.

ششمین امام جمعه تویسرکان حجت الاسلام والمسلمین حاج ولی الله فوزی است که ۱۹ سال عهده دار عنوان امام جمعه شهرستان بود، پس از آن آیت الله شیخ احمد محسنی گرکانی و مرحوم حجت الاسلام شیخ عبدالحسین سبزواری(ره) هفتمین و هشتمین امام جمعه های تویسرکان بودند.

حجت الاسلام حاج غلامحسین هدایتی نژاد هم به مدت ۹ سال نماز جمعه تویسرکان را اقامه کرد و سپس حجت الاسلام شیخ حسینعلی محمدی نژاد با قرار گرفتن در سمت امام جمعه تویسرکان مرمت مسجد جامع ساخت مصلی را به دست گرفت و مؤسس مکتب الزهراء در این شهرستان شد.

حجت الاسلام حاج شیخ محمود میرزایی نسب، که بانی ساخت حوزه علمیه خواهران بود یازدهمین امام جمعه و دوازدهمین امام جمعه تویسرکان حجت الاسلام حاج شیخ اسدالله حیدری بود که هر دوی آن ها به مدت چهار سال نماز جمعه شهرستان را اقامه کردند.

حجت الاسلام حاج شیخ محمد علی ارزنده، سیزدهمین امام جمعه تویسرکان را نسل جوانان این دیار خوب می شناسند و فعالیت ارزنده او و ارتباط نزدیک او با جوانان در طول چهار سال خدمتش زبانزد خاص عام بود، او اکنون امام جمعه شهر بهار است.

و حجت الاسلام مرتضی موحدی چهاردهمین امام جمعه تویسرکان از سال ۹۲ عهده دار اقامه نماز جمعه تاکنون در شهرستان شده است، او را به عنوان شخصی وحدت آفرین بین مسئولان می شناسند.

به گزارش عصر همدان؛ تویسرکان، پایتخت طلای سبز ایران ناگفته های بسیار در قلب خود دارد، امید آن که انتخاب روزی برای این شهرستان، زمینه ساز معرفی بیشتر مردمان سخت کوشش و مجاهد و علمای همیشه سربلندش باشد.

روز تویسرکان می تواند سکوی پرشی برای شناساندن دیگر ظرفیت های این دیار با رویکرد توسعه همه جانبه و رشد اقتصادی در شهرستان نیز شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام حاج شیخ امام جمعه تویسرکان اقامه نماز مرحوم آیت نماز جمعه آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟

دریافت 8 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه ویدئویی از گفتگوی تلویزیونی صادق آهنگران با کامران نجف‌زاده را مشاهده می‌کنید.

کد خبر 849307 برچسب‌ها امام خمینی خبر ویژه صادق آهنگران

دیگر خبرها

  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان
  • نماز جمعه شهرستان‌ها
  • برهم خوردن معادلات دشمنان پس از عملیات وعده صادق
  • دفاع از کشور مستلزم حضور همه جانبه در میدان است
  • اولین نماز جمعه در «فرومد» اقامه شد
  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان