Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رییس سازمان سینمایی گفت: این سازمان به طور جدی از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حمایت می‌کند، زیرا مفهوم مقاومت را یکی از مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی می‌داند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سازمان سینمایی، حسین انتظامی در نشست دبیر شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با وی که در محل سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به ضرورت برگزاری با کیفیت جشنواره‌های سینماییِ موضوع محور، گفت: تشکیل تیمی از سرآمدانِ عرصه‌های هنر و فرهنگ در برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سبب جذب حداکثری سینماگران و افزایش کیفیت این جشنواره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دایره معنایی مقاومت باید تا موضوعات اجتماعی گسترش یابد
وی با اشاره به گستردگی معنایی مقاومت، افزود: مفهوم مقاومت باید فراتر از مرز‌های دفاع‌مقدس تعریف، به موضوعات اجتماعی کشیده و در واقع دایره معنایی مفهوم مقاومت باید در وجوه اجتماعی نیز تعریف شود. با این اقدام، مفهوم مقاومت از گستره معنایی وسیع‌تری برخوردار می‌شود و به تبع آن، دایره مخاطبان جشنواره بین‌المللی مقاومت نیز افزایش می‌یاید.

جشنواره، جریان‌ساز مقاومت در منطقه باشد
انتظامی با بیان اینکه ایران ام‌القری مقاومت است، ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌تواند و باید جریان‌ساز مقاومت در منطقه باشد. از سوی دیگر، این جشنواره باید در بومی‌سازی و فرهنگ‌سازی مقاومت نیز نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد و الگویی برای فرایند‌های تولیدی آثار سینمایی در آینده تعریف کند.

متن، گلوگاه تولیدات فرهنگی است
وی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در آثار سینمایی، تصریح کرد: متن، گلوگاه تولیدات فرهنگی است؛ به همین دلیل توجه ویژه به فیلمنامه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اقدامی درخور تقدیر است و از سوی دیگر، این رویکرد باید به دامنه اقتباس نیز کشیده شود و عملاً با نگاهی رو به جلو سفره جشنواره را وسیع‌تر کند.
انتظامی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی به طور جدی از این جشنواره حمایت می‌کند چراکه مفهوم مقاومت را یکی از مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی می‌داند.

استقبال چشمگیر سینماگران خارجی از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت
در بخش دیگری از این نشست، مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به تثبیت جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت میان اهالی سینما، گفت: عملکرد این جشنواره در دوره‌های قبلی سبب بالارفتن سطح توقعات شده است.
وی افزود: این جشنواره نخستین بار تحت عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار می‌شود.
عظیمی با اشاره به لزوم شناساندن و عرضه مطلوب جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به مجامع و مراکز هنری و فرهنگی منطقه، ادامه داد: جشنواره امسال در همه بخش‌های فیلم سینمایی، مستند کوتاه و بلند، فیلم کوتاه، پویانمایی بلند و کوتاه نماهنگ و فیلمنامه به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که البته تاکنون سینماگران خارجی استقبال خوبی از این جشنواره داشته‌اند و بیش از یک‌هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شده است.

فیلمنامه شاکله اصلی هر اثر سینمایی است
دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: فیلمنامه شاکله اصلی هر اثر سینمایی است و دیگر عوامل فیلم در مسیری حرکت می‌کنند که نویسنده ریل‌گذاری کرده است؛ به همین دلیل و با توجه به موضوع‌محور بودن جشنواره مقاومت، بیش از 50 درصد جوایز این جشنواره به حوزه فیلمنامه‌نویسی تعلق دارد.
وی اضافه کرد: در بخش روایت قلم، جشنواره فیلمنامه‌های ارسالی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی را دریافت می‌کند و آن‌ها به‌طور اختصاصی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهد. علاوه بر آن، جایزه ویژه‌ای نیز به بهترین فیلمنامه اقتباسی اختصاص داده شده است.

گستردگی مفهوم مقاومت و ضرورت سعه آن به موضوعات اجتماعی
عظیمی در ادامه با اشاره به بخش فیلمسازان بسیجی، یادآور شد: بسیجی‌ها، پاسداران، ارتشی‌ها، نیرو‌های انتظامی و وظیفه می‌توانند در قالب فیلمساز بسیجی اثر خود را با موضوع مقاومت به دبیرخانه ارسال کنند و در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: بخش جشنواره جشنواره‌ها یکی از مهمترین بخش‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است که در واقع رقابتی بین همه آثار برگزیده حوزه مقاومت در سال‌های گذشته انقلاب اسلامی است. در واقع، همه آثاری که با موضوع مقاومت در جشنواره‌های مختلف داخلی مانند فجر، حقیقت، پویانمایی، فیلم کوتاه موفق به دریافت عنوان بهترین شده‌اند، در این بخش رقابت می‌کنند.
وی با اشاره به گستردگی مفهوم مقاومت و ضرورت سعه آن به موضوعات اجتماعی، اختصاص بخش ویژه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به موضوع مدافعان سلامت را اقدامی بدیع توصیف کرد و اظهار داشت: این بخش با همکاری وزارت بهداشت و به منظور تکریم و پاسداشت ایثارگری‌های کادر درمان در جبهه مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

بخش سید‌الشهدا مقاومت، بخشی برای پاسداشت شهید سلیمانی
عظیمی به برگزاری بخش سید‌الشهدا مقاومت در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اشاره کرد و گفت: در این بخش آثار با محوریت حاج قاسم سلیمانی، شهدای مدافع حرم و شهیدان بدون‌مرز دریافت می‌شوند.
وی تصریح کرد: به منظور بهره‌مندی از دیدگاه‌های کارشناسانه افراد صاحب‌نظر و زمینه‌سازی برای رشد کیفی آثار تولیدشده در حوزه مقاومت، بخش نقد، تحلیل و پژوهش نیز با استفاده از ظرفیت انسانی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کانون منتقدان و دیگر نهاد‌های ذی‌ربط در این جشنواره حاضر خواهد بود تا سینماگران بتوانند از ظرفیت‌های نیروی‌انسانی این مراکز نیز بهره‌مند شوند.

اهدای نشان رسول به سینماگر خلاق و نوآور
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از برگزاری بخش «فیلم به معنای مطلق» خبر داد و گفت: در این بخش همه آثار برگزیده بخش‌های مختلف با شاخصه‌ها و سنجه‌های کاملاً مشخص مورد داوری قرار می‌گیرند. محتوا و جامعیت آن، کیفیت فنی و هنری، جذابیت و بهره‌وری از مهمترین سنجه‌های اثر برگزیده در این بخش است.
عظیمی افزود: اهدای نشان رسول به نشان یادبود مرحوم رسول ملاقلی‌پور به سینماگر خلاق و نوآور در حوزه مقاومت از دیگر بخش‌های اصلی این جشنواره است. علاوه بر آن، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بخش‌هایی مانند سینمای سامری و یا فقه و سینما نیز به عنوان بخش‌های جانبی برگزار می‌شود.

تولید محتوای جشنواره فیلم مقاومت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی
در این نشست، اصغری مدیر امور تولید شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: جشنواره مقاومت وام‌دار شهداست و امید است کیفیت برگزاری این جشنواره در خور نام شهید باشد.
احد میکاییل زاده مدیر ارتباطات واطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز گفت: خوشبختانه جشنواره جایگاه مناسبی در منطقه دارد بطوریکه تاکنون بیش از 30 فیلمنامه از کشور‌های دیگر مانند عراق، یمن، سوریه و لبنان به دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال شده است.
وی افزود: کار تولید محتوای رسانه‌ای به صورت چند رسانه‌ای و چند زبانه برای شبکه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف در حال انجام و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعال است و اخبار جشنواره در شبکه‌های مهم منطقه و فرامنطقه‌ای مانند؛ چین، هند، خبرگزاری‌های المیادین، الجزیره و ... پوشش داده می‌شود.
همچنین جعفر گودرزی؛ مدیر امور برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره را میراث ماندگار مقاومت دانست و ادامه داد: هر چه حمایت بیشتری از سوی نهاد‌های ذی‌ربط انجام شود، کیفیت برگزاری نیز بهتر خواهد شد و سینماگران با آرامش بیشتری مقاومت را به تصویر خواهند کشید.
درادامه این نشست، پرویز فارسیجانی؛ مدیر امورعلمی و محتوایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و دبیر نخستین «نشان رسول»، نیز گفت: جشنواره علاوه بر همه شئون ذاتی خود، نقش انگیزشی بالایی دارد و می‌تواند سینماگران را به فعالیت با محور مقاومت ترغیب و نقش جریان‌سازی خود را به خوبی ایفا کند.
ناصرباکیده؛ مدیر بخش جشنواره جشنواره‌ها، جشنواره بین‌المللی نیز در این نشست فیلم مقاومت را یکی از دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی دانست که علاوه بر ابعاد سینمایی روی یکی از موضوعات مهم انقلاب به نام مقاومت متمرکز است.
سپس محمد صنعتی؛ مدیر اموراستان‎های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به جوانگرایی و کشف استعداد‌های جوان در حوزه سینما اشاره کرد و اختصاص بخش سینماگران بسیجی را گامی برای کشف استعداد‌های جوان برشمرد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان 31 شهریور تا 6 مهر مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذر همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان سینمایی موضوعات اجتماعی سازمان سینمایی فیلم مقاومت انقلاب اسلامی برگزار می شود مفهوم مقاومت جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • این خبرها را از دست ندهید
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • شانزدهمین صعود فوتسال ایران به نیمه‌نهایی آسیا؛ قرقیز شکار یوز شد
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی