Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:44:15 GMT

هنوز ایستاده‌ایم به پای مرصادها

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۱۶۲

هنوز ایستاده‌ایم به پای مرصادها

به گزارش ایرنا، پنجم مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد در سال ۱۳۶۷ و دوران پایانی دفاع مقدس است که گردان هایی از تیپ قائم(عج) استان سمنان در آن نقش مهمی داشتند تا آنجا که مورد تحسین رهبری قرار گرفتند و ایشان در سفر به سمنان یادآور شدند: «تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد نقش مهمی ایفا کرد. شنیدم نقش تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد آن‌چنان بود که اگر نبود، دشمن ممکن بود تا کرمانشاه بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن که ایستاد؛ تیپ قائم (عج) بود. این‌ها در تاریخ می‌ماند».

در مجموع، گردان های تیپ ۱۲ قائم (عج) استان سمنان، حدود ۶۰ ساعت در میدان نبرد  تنگه چهار زبر با به کارگیری بیش از ۱۶۰۰ نفر، جانانه به مقابله با منافقین خائن پرداخت و با تقدیم ۲۲۸ مجروح و ۶۷ شهید، برگ زرین دیگری را در صفحات پر افتخار تاریخ هشت سال دفاع مقدس به یادگار گذاشت.

عملیات مرصاد در منطقه جبهه میانی اسلام آباد، سر پل ذهاب و با رمز یا علی ابن ابیطالب و با هدف آزادسازی زمین های اشغال شده در غرب کرمانشاه  انجام شد و منطقه آزاد شده در این عملیات حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع بود.

ارتش عراق پس از اعلام موافقت ایران با قطعنامه ۵۹۸، در ۲ جبهه جنوبی و میانی به طور همزمان حمله کرد، هدف دشمن در جبهه جنوب تصرف اهواز و حداقل تصرف خرمشهر بود که تلاش دشمن را نیروهای سپاه و بسیج بی نتیجه گذاشتند. 

 مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان سمنان در آبان ماه سال ۱۳۸۵ در جمع ایثارگران فرمودند: «تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد نقش مهمی را ایفا کرد. شنیدم نقش تیپ قائم(عج) در عملیات مرصاد آن چنان بود؛ که اگرنبود؛ دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید. آن که ایستاد؛ تیپ قائم(عج) بود. اینها در تاریخ می ماند.»

ریشه‌های ورود دشمن و شکل‌گیری عملیات مرصاد

سازمان مجاهدین خلق یا گروهک منافقین از گروه‌های فعال در مبارزه با رژیم شاه، پس از پیروزی انقلاب با نشان دادن چهره واقعی و پلید خود، جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی پیدا نکرد و سهم‌خواهی سران این طیف در جمهوری اسلامی توفیقی به دست نیاورد، رویکرد منافقین به مرور تغییر کرد تا جایی که به خائنانه‌ترین شکل با وجود قطعنامه پایان جنگ، در عملیاتی دست به دست دشمن بعثی قصد ضربه به نظام اسلامی را داشتند.

منافقین در گذشته خود سابقه ننگینی داشتند که آغاز ترورهای وحشیانه مردم عادی و شخصیت های اصلی و مهم کشور، ایفای نقشه رهبری گروه های ضدانقلاب، برقراری روابط پنهانی و علنی با رژیم بعث عراق، اعزام تیم‌ برای خرابکاری و جاسوسی علیه رزمندگان اسلام، شنود مکالمات بی سیم و تلفنی نیروهای ایرانی با دستور صدام، فتنه آفرینی های مکرر در کشور همزمان با درگیری در جبهه‌ها، خرابکاری منافقین و جاسوسی برای رژیم صدام از ماه نخست جنگ تحمیلی، و متهم‌سازی ایران به آغاز کردن جنگ، بخشی از اقدامات آنان در آن سال ها بود که عملیات مرصاد نیز در واقع آخرین تیر ترکش این گروه کوردل بود.

مرصاد عملیات کوبنده در پاسخ به خیال واهی دشمن

در حمله به اصطلاح ارتش آزادی‌بخش منافقین که با عملیات غرورآفرین مرصاد پاسخ کوبنده ای دریافت کرد، منافقین با ۲۵ تیپ رزمی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره، ساعت ۶ صبح روز سوم مرداد ۱۳۶۷ عملیات «فروغ جاویدان» را از عمق عراق آغاز کردند و مرز خسروی در ایران را هدف قرار داده بودند.

یک ساعت بعد بدون هیچگونه درگیری از قصر شیرین و ساعت ۱۸ هم از سرپل ذهاب عبور کردند و با گذشتن از شهر کرند مرکز شهرستان دالاهو ساعت ۹:۳۰ شب به اسلام آباد غرب رسیدند؛ تازه اینجا بود که بلندگوی سازمان اعلام کرد، مجری عملیات آنها هستند.

یگان‎‌هایی از لشکر بدر، لشکر انصار و قائم سمنان از نخستین نیروهایی بودند که در کنار مردم و نظامیان کرمانشاه قرار گرفتند و روز چهارم مرداد یک خط منسجمی را مقابل منافقین شکل دادند.

در روز پنجم مرداد عملیات مرصاد با رمز «یا علی‌ بن ‌ابیطالب(ع)» آغاز شد، در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد غرب - پل دختر، وارد عمل شدند و نیروهای ضدانقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند.

مقاومت رزمندگان استان سمنان پشتوانه عملیات مرصاد بود

یکی از رزمندگان استان سمنان در رابطه با نقش رزمندگان استان سمنان در عملیات مرصاد گفت: نیروهای گردان های امام رضا(ع) سمنان،  سیدالشهدای شاهرود و قمر بنی هاشم(س) دامغان، اولین نیروهای استان برای حضور در عملیات مرصاد بودند.

علیرضا غضنفری با بیان اینکه این سه گردان وقتی به منطقه رسیدند جزو اولین گردانهای بسیجی بودند که وارد منطقه شدند یادآورشد:  یکی از امداد های غیبی این بود که در آن هنگام یک ماشین پر از مهمات که می خواست به جبهه جنوب حرکت کند، رسید وهمزمان نیروهای ماهم به آنجا رسیند و اولین کاری که کردند از همین مهمات و تجهیزاتی که رسیده بود خود را تجهیز کردند.

وی ادامه داد: این گردانها همان گردانهایی بودند که در روز سوم یعنی ۲ روز پیش از آغاز رسمی عملیات مرصاد وارد نبرد شدند ، اگر نیروها به موقع نمی رسیدند شاید وضعیت طور دیگری می شد.
 وی افزود: شبانه تنگه چهار زبر را بستیم ، نیروها در چهار زبر بیش از ۴۰ساعت مقاومت کردند و توانستند منافقین را در آنجا زمین گیر کنند تا نیروها از جنوب به غرب آمدند و توانستیم نیروهای دشمن را محاصره کنیم و آنها را از بین ببریم.

غضنفری با اشاره به اینکه مقاومت نقش آفرین در برابر دشمن پیش از آغاز عملیات مرصاد بود بیان کرد:  نیروهایی که از قبل مقاومت کردند و توانستند دشمن را در آنجا زمین گیر کنند نیروهای استان سمنان بودند.

این رزمنده حاضر در عملیات مرصاد خاطرنشان کرد: مسیر اصلی ورود منافقین در تنگه چهار زبر گلوگاه اصلی یعنی ارتفاعات مشرف بر تنگه در دست رزمندگان تیپ ۱۲ قائم بود و در واقع رزمندگان ما راه آنها را بستند، از تیپ ۱۲ قائم استان سمنان گردانهای امام رضا، سید الشهدا ، قمر بنی هاشم ، حماسه آفریدند.

غضنفری ادامه داد: دشمن زمین گیر شد و تجهیزات آن از بین رفت و موجب شد تا با خفت و خواری منطقه را ترک کند که در اصل غروب جاویدان برای منافقین در آنجا رقم خورد و منافقین نابود شدند.

وی افزود: به این شکل فتنه ای که می رفت مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد به خواست خداوند، به دست سربازان حضرت ولیعصر (عج) در کمینگاه مرصاد به انهدام بخش اعظمی از منافقین خنثی شد.

افتخارآفرینی تیپ قائم (عج) استان سمنان در ۲۵ عملیات

بنا بر آنچه از تاریخ دفاع مقدس در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان به ثبت رسیده است، تیپ قائم(عج) استان در ۲۵ عملیات دوران دفاع مقدس با تقدیم حدود سه هزار شهید افتخارآفرینی کرد.

سمنان، به نسبت جمعیت، سومین استان شهید داده پس از اصفهان و قم است، به طوری که آمار شهدای کل کشور ۲۱۹ هزار نفر و تعداد شهدای استان حدود سه هزار نفر است.
میانگین اعزام نیرو در سال ۱۳۶۵ در کل کشور حدود ۱.۱ درصد از کل جمعیت و در استان سمنان حدود ۱.۴ درصد بود که بالاتر از میانگین کشوری بوده و این نسبت در سال ۱۳۶۶ با توجه به سیر صعودی اعزام نیروی استان فراتر رفت.

استان سمنان رده دوم کشور را در اعزام رزمندگان نسبت به جمعیت با ۳.۷ درصد داشت که بیش از ۳ برابر میانگین کشوری را شامل می‌شد.

مقایسه جمعیت استان سمنان نسبت به کشور در دوران دفاع مقدس که ۹۷ صدم در صد کل کشور بود نشان می دهد کل آمار رزمندگان استان معادل ۱.۴۳ درصد رزمندگان کل کشور بود که رقم بالاتری را نشان می‌دهد.

بر اساس جمعیت آن سال‌ها، حدود ۶.۶ درصد از جمعیت استان در جبهه‌های نبرد حضور یافته‌اند که بیش از ۱.۷ برابر میانگین کشوری بوده است، در کشور به ازای هر ۲۶ نفر، یک نفر به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشت و در استان سمنان به ازای هر ۱۵ نفر، یک نفر به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت، این استان معادل ۱.۷ برابر میانگین کشور رزمنده به جبهه های حق علیه باطل اعزام کرد.

 عملیات مرصاد در دوران پایانی جنگ تحمیلی یادآور رشادت‌های رزمندگان استان سمنان در قالب تیپ قائم(عج) استان سمنان است، ازخودگذشتگی‌هایی که هنوز پایان‌ناپذیر در وجود تک تک ایرانیان برای دفاع از آرمان های انقلاب منتقل می‌شود و همچنان برای سربلندی کشور هر ایرانی آماده است تا از خود مایه بگذارد.

برچسب‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیات مرصاد سمنان دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیات مرصاد سمنان دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیات مرصاد سمنان دفاع مقدس رزمندگان استان سمنان عملیات مرصاد استان سمنان میانگین کشور تیپ قائم عج دفاع مقدس چهار زبر کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: غرب دست از حماقت بردارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبران غربی برای نجات رژیم صهیونسیتی در برابر ارزش‌ها و دانشگاه‌های خود ایستاده‌اند؛ دست از حماقت بردارند.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «حماقت در مقابل آزادی» و انتشار تصاویری از حمله نیروهای امنیتی به دانشگاهی در آمریکا، نوشت: «بحران ارزش های لیبرال در مقابل مقاومت انسان‌های آزادیخواه از ‎غزه به سرعت در حال انتقال به درون غرب است. به گونه‌ای که رهبران غربی برای نجات رژیم صهیونسیتی و نتانیاهو در برابر ارزش‌ها و دانشگاه‌های خود ایستاده‌اند. دولتمردان غربی دست از حماقت بردارند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویدیو/ مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟! 
  • محسن رضایی: غرب دست از حماقت بردارد
  • ببینید | روایتی از آنچه در جلسه آغازین دور جدید دادگاه منافقین گذشت
  • میانگین ۴ دقیقه‌ای رسیدن به محل آتش‌سوزی‌ها در سمنان/ گرفتن ۲۱۴ حیوان موذی در یک سال
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق
  • جایگاه هشتم نماینده ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • ببینید | تصاویری از سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسۀ دادگاه منافقین
  • ببینید | سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین