Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@20:06:53 GMT

تصويری از دولت بدون قدرت/عباس عبدی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۹۱۸۷

تصويری از دولت بدون قدرت/عباس عبدی

عیاس عبدی در اعتماد نوشت: برخي مواقع رفتاري از نظام اداري مي‌بينيم كه به كلي نااميد مي‌شويم و به اين نتيجه مي‌رسيم كه به ظاهر مسوولان حكومتي دركي از جايگاه و مفهوم حكومت و قدرت ندارند. مقام حكومت را با مقام‌هاي فاقد قدرت اشتباه گرفته‌اند و نمي‌دانند كه رابطه خود را با مردم و ارباب رجوع چگونه و بر چه اساسي تنظيم كنند؟ و چه حقوق و تكاليفي ميان آنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجازه دهيد كه اطلاعيه بانك مركزي را درباره بازگرداندن ارز ناشي از صادرات با هم مرور كنيم. «اطلاعات مربوط به ۲۵۰ نفر شخص حقيقي و حقوقي كه بخشي از مجموع ۲۷ ميليارد دلار ارز صادراتي را برنگردانده‌اند را به مرجع قضايي جهت اقدامات لازم ارسال كرده‌ايم. حتي بعد از شكايت نيز به منظور مساعدت با اين افراد جلسات متعدد برگزار كرديم  اما متاسفانه كماكان از برگشت ارز اجتناب كرده‌اند.» 

اين اطلاعيه نشان مي‌دهد كه از نظر بانك مركزي صادركنندگان ملزم به بازگرداندن ارز صادراتي هستند. اگر چنين است، اين بانك چه تضميني براي انجام اين تعهد از آنان گرفته است؟ اگر كسي 10 ميليون تومان وام از بانك بگيرد تا دو نفر ضامن معتبر نداشته باشد پولي به او نمي‌دهند، چگونه است كه ده‌ها ميليارد دلار صادرات انجام شده ولي هيچ ضمانتي براي بازگرداندن آنها اخذ نشده است؟

مگر اينكه بگوييم آنان هيچ الزامي به بازگرداندن ندارند و اگر چنين است اين اطلاعيه بي‌اثر و بي‌معني است و از آن بدتر ارجاع پرونده اين افراد به قوه قضاييه امر بيهوده‌اي است؟ چون دادگاه، چگونه بايد از آنان بخواهد،كاري را انجام دهند كه الزام حقوقي براي انجام آن ندارند. جالب اينكه دادستاني تهران نيز ۲۵۰ نفر از ارزبگيران را تهديد و اعلام كرده كه ضرب‌الاجل براي بدهكاران ارزي مشخص شده كه در صورت عدم برگشت ارز، اقدامات قاطع صورت مي‌گيرد. ۶/۸ ميليارد يورو ارز دولتي به چرخه اقتصاد نيامده است. اگر ارزبگيران دولتي ارز را برگشت ندهند، اسامي آنها منتشر مي‌شود و اتهام‌شان اخلال در نظام اقتصادي و ارزي كشور خواهد بود.

دادستاني محترم توضيح نداده است كه مطابق با كدام ماده قانوني مي‌خواهد با كسي برخورد كند؟ مگر اخلال در نظام اقتصادي جرم مستقلي است؟ يا آنكه جرايم ديگري بايد رخ دهد كه بتوان اخلال را به آنها منتسب كرد؟ آن جرايم در اين مورد خاص چيستند؟ 

مشكل ديگر اطلاعيه بانك مركزي در محتواي آن است. اول اينكه اطلاعيه نمي‌گويد آنان چرا بايد ارز را برگردانند؟ مواد قانوني اين الزام چيست؟ و اگر اين مواد وجود دارد، ضمانت اجراي انجام آنها چه بوده است؟ به علاوه هيچ توضيحي نمي‌دهد كه صادركنندگان در اين جلسات چه گفته‌اند؟ غيرممكن است كه همه آنان بالاتفاق بخواهند عمل غيرقانوني انجام دهند. حتما آنان هم دلايلي دارند.

ممكن است به كلي ادعاي بانك مركزي را رد كنند يا توجيهات درست و نادرست ديگري بياورند. چرا نبايد حرف آنان را شنيد؟ به علاوه فرض كنيم كه به لحاظ منطقي بايد اين ارزها به كشور بازگردد و اين الزامي منطقي است؛ ولي براي اجراي آن قوانين و مقررات الزام‌آور و قطعي وجود ندارد خب چرا تا حالا  اين مقررات تصويب و اجرايي نشده است؟ 

نكته بسيار مهم‌تر اينكه فرض كنيم آنها ارز را وارد كشور نكرده‌اند و نمي‌خواهند هم وارد كنند، علت آن چيست؟ چرا در پي اصلاح اين علت نبايد بود؟ به علاوه چگونه مي‌شود كه يك صادركننده ارز را برنگرداند و بتواند دوباره صادرات داشته باشد؟ اين طبيعي است كه ارز را براي توليد دوباره وارد مي‌كنند تا صادرات مجدد داشته باشند. 

همه آنچه گفته شد، فرض‌هايي است كه لزوما نمي‌دانيم وضعيت واقعي آنها چيست؟ چون هيچ اطلاعي در اين زمينه به افكار عمومي داده نشده است. اين نكات هم به منزله دفاع از صادركنندگان نيست،  اتفاقا در جهت تمهيد مقدمات براي بازگرداندن ارز به كشور است.

بدترين اثر اين اطلاعيه تصويري است كه از مفهوم حكومت و دولت در ذهن مردم ايجاد مي‌شود. مردم باور مي‌كنند كه يك عده بازرگان در حال صادر كردن ثروت كشور به خارج بدون بازگرداندن ارز آن هستند و اين كار نيز از نظر حكومت برخلاف قانون است ولي دولت حتي نمي‌تواند آنان را مجبور به انجام اين كار كند. همان حكومتي كه مي‌تواند افرادي را كه در اعتراضات حضور داشته‌اند، دستگير و محكوم به اعدام كند، چگونه براي بازگرداندن ۲۷ ميليارد دلار ثروت اين كشور بايد با خواهش و تمنا دست به دامن افراد شود؟

البته اين برداشتي است كه در سطح عموم مي‌شود ولي واقعيت حتما چيز ديگري است. شايد توجيهي براي علت افزايش قيمت ارز باشد كه مورد اعتراض جامعه قرار گرفته است.

لینک کوتاه: asriran.com/0036KP

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عباس عبدی حاکمیت قدرت بازگرداندن ارز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: توانمندسازی در دو بعد «معیشت» و «علمی و انگیزشی» معلم باید انجام شود؛ با توجه به رویکرد دولت و رویکرد قوای حاکم و نگاه حمایتی مقام معظم رهبری نسبت به جامعه تعلیم و تربیت، امیدواریم که به روزهای خوب برسیم.

به گزارش ایسنا، ستاری فرد با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای موضوع معیشت معلمین رخ داده، گفت: از دهه هفتاد مسئله نظام رتبه بندی معلمین مطرح بود، به خصوص اینکه در سند تحول بنیادین سال ۱۳۹۰ نیز صراحتا تأکید و تصحیح شد که باید انجام شود که در این دولت عملیاتی و به مسئله معیشت معلمان توجه شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم کاری که این دولت در بحث رتبه بندی و توجه به معیشت معلمان شروع کرده استمرار پیدا کند، افزود: با همراهی و همکاری مجلس اتفاقی را رقم می زنیم تا «معلمی» سرآمد همه مشاغل باشد یعنی کارآمدترین و موثق ترین افراد شغل معلمی را انتخاب کنند.

ستاری فرد به دیدار رهبر معظم انقلاب با معلمان اشاره کرد و گفت: حضرت آقا به محور توانمندسازی معلمان اشاره داشتند که باید توانمندسازی در دو بعد «معیشت» معلم و «علمی و انگیزشی» انجام شود که امیدواریم با توجه به رویکرد دولت و رویکرد قوای حاکم و نگاه حمایتی مقام معظم رهبری نسبت به جامعه تعلیم و تربیت، به روزهای خوب برسیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰۶ هزار نفر در آزمون استخدامی خاص معلمین پرورشی و تربیت بدنی شرکت کردند، ادامه داد: جمعا ۱۹ هزار و ۳۷۷ نفر مربی پرورشی و معلم تربیت بدنی از محل این آزمون وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

ستاری فرد با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش گفت: به گفته وزیر آموزش و پرورش به زودی مقدمات آزمون دیگر برای مربیان تربیت بدنی و پرورشی در سال پیش رو مهیا می شود؛ چیزی که خیلی برای ما مهم است، جذب مربیان با کیفیت برای نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه امروز دچار چالش های جدی هستیم، افزود: فقر حرکتی، ضعف حرکتی، تغییر سبک زندگی مردم و ورود بچه‌ها به فضای مجازی که رقیب جدی سلامت جسمی و سلامت روانی بچه‌هاست، توجه به کیفیت و کمیت درس تربیت بدنی اهمیت دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر به خصوص بعد از کرونا میزان اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان به ۳۴ درصد رسیده یعنی از هر سه دانش آموز یک دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت قرار ندارد، ادامه داد: اگر دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت نباشد قطعا در موقعیت مناسب یادگیری قرار نمی گیرد.

ستاری فرد با بیان اینکه مسئله سلامت دانش آموز زیربناست، عنوان کرد: ارزان ترین و بهترین ابزار و در واقع فرصت کنترل آسیب های اجتماعی و تربیت، مسئله بازی و ورزش است، یعنی بهترین فرصت برای تربیت دانش آموز فرصت بازی کردن است.

وی به عیدی وزیر آموزش و پرورش به دانش آموزان ابتدایی اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی پیش رو صحبت و عیدی وزیر است که امیدواریم محقق شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قانون اساسی برای تربیت بدنی و آموزش و پرورش صرفا عبارت رایگان استفاده شده، افزود: دو اصل مهم قانون اساسی به تربیت بدنی رایگان و آموزش و پرورش رایگان اشاره شده است.

ستاری فرد که در برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، به جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد که هم مشکل نظام وظیفه آن ها حل شود، هم اشتغال و ادامه تحصیل آن ها صورت می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • مرگ بدون آرامش، قبر مارادونا حفر می‌شود!
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • ابوترابی‌فرد: عملیات «وعده صادق» قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • آسمانی شدن پدر شهید در شاندرمن ماسال