Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: جنگل های مانگرو یکی از ذخایر خدادادی در کشور خصوصا در جنوب کشو راست و تاکنون بیش از ده میلیون اصله نهال حرا در سراسر استان هرمزگان کشت شده است.

امید ذاکری در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: منابع طبیعی هرمزگان دو سیاست اساسی در حوزه حرا و حرا کاری دنبال می کند  یکی  افزایش تراکم  و احیاو توسعه جنگلهای موجود در جاهایی که از رشد کمی برخوردار بوده و دوم در عرصه های ناکاشت  و کم رشد مانند بعضی از خورها توسعه حرا در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در نواحی دریایی که جزرو مد روزانه دارد بیش از ده میلیون اصله نهال کاشت شده در استان  و بنا به پایش علمی که انجام شده است درصد موفقیت استقرار حرا در هرمزگان بیش از ۵۰ درصد بوده است.

ذاکری بیان کرد: وسعت جنگل های حرا و چندل در هرمزگان از شرق استان در جاسک شروع شده و تا غرب استان که شامل جنگل های حرا در بندرخمیر می شود ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیز داری هرمزگان تصریح کرد: بذر ونهال حرا از مراقبت های ویژه ای برخوردار بوده بطوری که  بعداز چهار ماه که درنهالستان مستقر شد به عرصه و محل کاشت منتقل می شود، کشت ان هم حالت خاصی دارد به طوری که  نهال آن یک سوم باید بیرون از گلدان باشد وشدیدا نسبت به نور شدید حساس است و حتما در زیر سایبان باید بذرها کاشته و نگهداری شوند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که از رژیم های طبیعت بوسیله خود طبیعت  باید محافظت کنیم، به طور مثال کشت و توسعه جنگل های دست کاشت بعنوان سپر حفاظتی می تواند از طبیعت موجود  محافظت کند.

ذاکری اظهار کرد: می بینیم که درکشور عمان وامارات در خورهای مصنوعی جنگل های حرا کاشته شده و در سایت پرورش میگو سایه خوش در خورهای خروجی حرا کاشته شد که طرح بسیار موفقیت امیزی بوده است.

ذاکری بیان کرد: جنگل‌های حرا در هرمزگان باعث ایجاد کانون تنوع زیستی، زیستگاه‌های انواع آبزیان می‌شود و آلودگی موجود در آب و خاک را به خود جذب می کند.

وی اضافه کرد: احیا و توسعه رویشگاههای چندل در خور اذینی در سال گذشته انجام دادیم وبسیار موفقیت آمیز هم بوده است در دهه گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی در عرصه های طبیعی حراکاری انجام می شد اما طی سالهای اخیر  با اموزش های داده شده به گروه های مردمی و همیاران طبیعت در مناطق نزدیک رویشگاهها در قشم و سیریک مراحل برداشت و کاشت بذر تا کاشت نهال و حفاظت  را بر عهده دارند.

ذاکری عنوان کرد: ۲۱ هزارهکتار از مساحت جنگل‌های استان رویش‌گاه جنگلی مانگرو(حرا) است که از این نظر رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جنگل های حرا منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان

ایسنا/همدان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه این مرکز با تولید و کاشت نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت می کند.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی همکاری می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای فرهنگ سازی، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد . 

خزائی تصریح کرد:همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

خزائی گفت: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر