Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز_گروه بین الملل، یاسر نظیفی گیلوان: از زمان اعلام نتایج همه پرسی قانون اساسی در روسیه تا امروز ایسکا نیوز با کارشناسان مختلفی در این باره گفتگو داشته تا به هرچه روشن تر شدن ابعاد این بازنگری در قانون اساسی برای مخاطبین ایرانی کمک کند.

برمک بیات، خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در مسکو و کارشناس مسائل وتحولات روسیه، بازگشت باور به خدا به متن قانون اساسی روسیه را یکی از مهمترین تغییرات اعمالی در این همه پرسی قلمداد کرده و آن را نشانه ی شکست سیاست های الحادی کمونیست ها پس ازگذشت بیش از یک قرن از روی کارآمدنشان در این کشور و بیش از سی سال از سقوطشان از قدرت دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد بیات، تغییرات رخ داده به روند پیشرفت روسیه کمک خواهد کرد و هر چه بیشتر این کشور را برای توسعه در همه ی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رو به جلو خواهد برد.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

۱- به نظر شما مهمترین محورهای تغییرات قانون اساسی روسیه که گفته شده شامل 200 مورد است، کدام موارد هستند؟

در همه پرسی ای که برای اصلاح قانون اساسی روسیه در دهه اول تیرماه امسال برگزار شد و 78 درصد مردم این کشور نیز به آن رای دادند نکات مثبتی وجود دارد که مهمترین آن اصلاح برخی قوانین بجای مانده از دوران سیاه حکومت کمونیستی در این کشور است.

از جمله نکات مهم در اصلاح قانون اساسی روسیه ، بازگشت نام «خدا» در قانون اساسی جدید است که پس از حدود ۳۰ سال پس از فروپاشی نظام کمونیستی، می توان گفت باور به خداوند بار دیگر به قانون اساسی روسیه بازگشته است.

کمونیست‌ها که ایدئولوژی الحادی و خداستیزانه داشتند و در مدت حکمرانی خود بیش از 15 هزار مسجد و هزاران کلیسا و عبادتگاه ادیان الهی را تخریب کردند، بیش از ۷۰ سال تلاش کردند تا ایمان به خدا را از مردم شوروی سابق بگیرند اما این رویکرد در نهایت شکست خورد.

از نکات مهم دیگر در اصلاح قانون اساسی روسیه، آن است که ازدواج تنها بین زن و مرد قانونی است. دفاع از ارزش‌های بنیادین خانواده، ممنوع شدن حضور دوتابعیتی‌ها در تمام ارکان دولت و مجالس دوما و سنا و تعیین روبل به عنوان واحد پول دائمی روسیه از مهم‌ترین محور‌های تغییرات جدید در قانون اساسی این کشور است.

در مجموع در این اصلاحات دهها تغییر در سرفصل های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی دارد که متاسفانه رسانه های غربی با هدف زیرسوال بردن این اقدام ، فقط بحث امکان ادامه ریاست جمهوری، ‌آقای ولادیمیر پوتین در کرملین تا سال 2036 را برجسته سازی کردند.

۲- گویا یکی از تغییرات مربوط به اعطای حق مصونیت از پیگرد قضایی برای روسای جمهور سابق است، آیا این موضوع صحت دارد؟ آیا قانون قبلی اجازه ی پیگیری فساد و شکایات علیه رئیس جمهور را به سیستم قضایی روسیه نمی داد؟

بله این موضوع در اصلاحات جدید آمده است ، یعنی بهره مندی روسای جمهور سابق از مصونیت قضایی یکی از مفاد در قانونی اساسی جدید روسیه است، البته از گذشته این موضوع وجود داشته که روسای جمهور پس از اتمام دوره خود تا پایان عمر سناتور محسوب می شوند و نمایندگان دوما و شورای فدراسیون روسیه نیز از مصونیت قضایی برخوردار هستند.

۳- اهمیت موضوع فوق را در چه می دانید و چرا آقای پوتین تا این مقدار به وضوح به این موضوع پرداخته است؟

منظور شما را از اینکه چرا آقای پوتین به وضوح به این موضوع پرداخته است متوجه نمی شوم. بحث مصونیت قضایی روسای جمهور از گذشته در این کشور وجود داشته است، حتی آقای بوریس یلتسین که از حدود سال 1991 تا 2000 رئیس جمهور روسیه بود و پس از پایان دوره اش کلید کرملین را به آقای پوتین سپرد،‌ به عقیده بسیاری از مردم و کارشناسان این کشور خیانت های بسیاری به روسیه کرد، بر اثر غربگرایی افراطی او، تولید داخلی در روسیه تعطیل و این کشور به مصرف کننده کالاهای وارداتی غربی تبدیل شد، علاوه بر چالش های شدید اقتصادی و امنیت داخلی، در حوزه های بین المللی نیز حرفی برای گفتن نداشت، ملت روسیه دیدگاه و خاطرات خوبی از آقای یلتسین ندارند، پس از دوران ریاست جمهوری از مصونیت قضایی بهره مند شد و به دلیل تصمیمات و اقدامات اشتباهش تا پایان عمر محاکمه نشد تا در خارج از این کشور فوت کرد.

حتی آقای میخائیل گورباچف آخرین رهبر نظام کمونیستی شوروی سابق که با شعار اصلاحات اقتصادی، زمینه را برای فروپاشی شوروی فراهم کرد، و بخشی از جامعه او را خائن می شناسند و طی 30 ساله گذشته هم از منتقدان دولت های حاکم بر روسیه بوده است، اما هیچگاه به دلیل اقدامات اشتباهش محاکمه نشد و مصونیت داشت و هم اکنون هم در مسکو زندگی می کند.

۴- برخی معتقدند تغییرات جدید منجر به دموکراتیک تر شدن روسیه می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظر من، همین برگزاری همه پرسی گام مهمی در جهت ارتقای دموکراسی در روسیه بوده است. مردمی که دوران استبدادی و تاریک شوروی را تجربه کرده اند و پس از سه دهه همچنان تلاش می کنند که به سوی دموکراسی گام بردارند.

اینکه اصلاحات قانونی اساسی به طور شفاف در منظر عموم گذشته شود و حدود 80 درصد مردم به مفاد آن رای مثبت دهند در نوع خود در میان کشورهای مدعی دموکراسی مثال زدنی است و قطعا با این رویکرد و توجه به نظر مردم ، روسیه را به سمت دموکراتیزه تر شدن پیش می برد.

البته قطعا این روند مورد پسند رسانه های وابسته به آمریکا و انگلیس نیست و از توان خود برای زیرسوال بردن روند دموکراسی در روسیه بهره برداری می کنند. واقعیت ماجرا آن است که برخلاف تبلیغات انجام شده، با اصلاحات قانون اساسی، از اختیارات رئیس جمهور کاسته شده و اختیارات نهادهای مدنی یعنی مجلس دوما و شورای فدراسیون افزایش یافته است.

۵- گفته می شود که یکی از بندهای این تغییرات مقامات برجسته را از دریافت حق سکونت در سایر کشورها منع می کند. اهمیت این موضوع در کجاست و چرا پوتین به این موضوع پرداخته؟

این اقدام طبیعی است، در طول یک دهه گذشته برخورد با مفاسد اداری و مالی در دولت روسیه افزایش یافته است، برخی مقامات ارشد دولتی از وزرا تا معاونان وزرا به دلیل تخلفات مالی برکنار شدند که برکناری و بازداشت وزیر سابق دفاع روسیه از این جمله بود.

در بررسی های قضایی مشخص شد که برخی مسئولان ارشد در دولت در خارج از کشور با دریافت رشوه های کلان، خانه و امکانات خریداری و از آن ها استفاده می کنند.

طبیعی است که در اصلاحات قانون اساسی روسیه این موضوع پیش بینی شود و این اقدام در جهت افزایش سلامت در ساختار دولت است.

همین موضوع در ایران هم صدق می کند. طبیعی است که اگر مقام مسئولی در خارج از کشور خانه و امکاناتی داشته باشد: از طرف مردم تقبیح می شود و به همین خاطر است که چندی قبل برکناری مدیران دوتابعیتی در کشور دنبال می شد و مطرح بود.

۶- به نظر جنابعالی، این رفراندوم در شرایط منصفانه و با رعایت اصل بیطرفی برگزار شد؟

برگزاری انتخابات در روسیه مانند هر کشور دیگری سازوکار قانونی خود را دارد. کمیسیون مرکزی انتخابات که یک تشکیلات مستقل محسوب می شود مسئول برگزاری انتخابات و دادگاه قانون اساسی نیز ناظر بر آن است.

البته نقش احزاب در انتخابات روسیه را نمی توان نادیده گرفت و واقعیت آن است که حزب حاکم بر روسیه می تواند اثر گذاری خود را در این انتخابات داشته باشد. اما مهم آن است که روند انتخابات با سلامت برگزار شود که مبنای سازوکار انتخاباتی در روسیه بر همین مبنا استوار است.

مثل ایران که همواره انتخابات آن مورد هجمه غرب قرار دارد ، در روسیه نیز همواره جریان های غرب گرا با حمایت آمریکا و متحدانش تلاش می کنند انتخابات را در این کشور زیر سوال ببرند، اما واقعیت آن است که طبق قانون، هر فرد یا جریانی که در خصوص رعایت نشدن انصاف یا بیطرفی در انتخابات شکایتی داشته باشد می تواند آن را از طریق دادگاه قانون اساسی پیگیری کند.

۷- مهمترین گروه های داخلی روسیه که با این تغییرات مخالف بودند چه کسانی بودند و استدلال آنها برای مخالفت چه بوده؟

هیچ یک از احزاب رسمی و چهره های معتبر شناخته شده در روسیه مخالف همه پرسی اصلاحات قانون اساسی نبودند و بیشتر جریانات این اقدام را گامی رو به جلو تعبیر کردند.

عده‌ی اندکی از افراد تحت تاثیر تبلیغات ضدپوتینی رسانه های خارجی قبل و بعد از همه پرسی در برخی شهرهای روسیه به خیابان ها آمدند اما صدایشان در مقابل موافقان این همه پرسی بسیار کم فروغ بود.

البته مخالفان شناخته شده ای مانند آقای الکسی ناوالنی، نتایج این رای گیری را دروغی بزرگ نام گذاری کردند که بازتاب افکار عمومی واقعی در روسیه نبود.

نمی توان از این واقعیت صرف نظر کرد که از حدود 10 سال قبل آقای ناوالنی که یک وبلاگ نویس جوان بود، از همان زمان به عنوان یک مخالف مورد حمایت آمریکا شناخته می شود که دربررسی یکی از پرونده های تخلفات وی، وقتی ماموران محل زندگی اش را بازرسی کردند، مقادیر بسیار زیادی دلار کشف کردند که از سفارت آمریکا در مسکو دریافت کرده بود.

۸- مهمترین تفاوت رویکرد مخالفین داخلی و خارجی تغییرات اعمال شده در روسیه را در چه مواردی می بینید ؟

مخالفان نگرانند که تغییرات در قانون اساسی روسیه در نهایت منجر به ماندن پوتین در قدرت پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی شود. مخالفان تلاش می کنند پوتین را شبیه استالین رهبر پیشین شوروی جلوه دهند، و با این مشابه سازی این هدف را دنبال می کند که هر آنچه پوتین انجام می دهد همانند دیکتاتوری دوران استالین است که هزاران نفر را تبعید و زندانی و اعدام کرد!

خیلی از روس ها هم اما برخلاف این دیدگاه معتقدند که بسیاری از توانمندی ها و دستاوردهای روسیه ، میراث دوران استالین است که پوتین به نکات مثبت آن دوره نیم نگاهی دارد.

با این وجود رئیس جمهور روسیه مدعی است که هدفش از تغییرات در قانون اساسی خارج کردن قدرت مطلق در روسیه از دستان یک شخص به عنوان رئیس جمهور است و با اصلاحات قانون اساسی توازن قوا برقرار خواهد شد.

۹- آینده روسیه در پرتو این تغییرات را چطور ارزیابی می فرمایید؟

برآیند مفاد اصلاحات قانون اساسی به گونه ای است که زمینه برای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این کشور بیش از گذشته فراهم می شود و حس میهن دوستی در روسیه افزایش خواهد یافت. توسعه پایدار و رشد اقتصادی، ارتقای سطح رفاه مردم، افزایش اعتماد متقابل میان دولت و مردم و برقراری عدالت اجتماعی و توازن در بهره مندی از امکانات از دیگر دستاوردهای قانون اساسی جدید است.

البته مخالفان دولت روسیه هم تلاش خود را همچنان برای زیر سوال بردن این اقدام ادامه خواهند داد که در این راستا پاشنه آشیل، برجسته کردن این موضوع است که فقط صرفاً برای زمینه سازی تداوم ریاست جمهوری تا دو دوره شش ساله دیگر این اصلاحات را انجام داده است!

353 / 353 روسیه قانون اساسی ولادیمیر پوتین رفراندوم برمک بیات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روسیه قانون اساسی ولادیمیر پوتین رفراندوم اصلاحات قانون اساسی قانون اساسی روسیه قانون اساسی مصونیت قضایی ریاست جمهوری روسای جمهور اساسی جدید رئیس جمهور همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • تغییرات نیم‌فصل مس را نجات داد/ شاکله اصلی تیم برای فصل آینده حفظ می‌شود