Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:16:17 GMT

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل در سعادت انسان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۰۸۰۰

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل در سعادت انسان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امروز در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاقی ویژه مدیران، معاونین و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بهشت و جهنم محصول عمل اختیاری و ارادی انسان است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در عالم دنیا فراتر از عمل آدمی نعماتش را نصیب انسان می‌کند، ادامه داد: عمل صالح راه را برای رسیدن انسان به سعادت هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام ابو ترابی فرد با اشاره به اینکه عمل صالح آئینه باطن مؤمن است، عنوان کرد: انسان صالح چون از مرتبه‌ای از صلاحیت برخوردار است عمل صالح از او صادر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه بین عمل صالح و ایمان رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: عمل صالح نتیجه ایمان و موجب افزایش ایمان می‌شود، طبق صریح روایات؛ اگر انسان طیب نباشد نمی‌تواند به‌سوی حق اوج بگیرد چراکه نور با نور سنخیت دارد.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه اهل بیت (ع) مصداق کامل «الکلم الطیب» هستند، عنوان کرد: اولیای الهی هرگز گرفتار منیت و تکبر نمی‌شوند و هر عمل صالحی که انجام می‌دهند لطف و رحمت الهی می‌دانند.

استاد اخلاق ادامه داد: همه انسان‌ها در این عالم از دو حالت خارج نیستند یا از ظلمت به‌سوی نور حرکت می‌کنند و یا از نور به طرف ظلمت در حال حرکت هستند؛ انسان اگر در مسیر ایمان باشد حرکتش به‌سوی نور خواهد بود.

حجت الاسلام ابو ترابی فرد بابیان اینکه ایمان همواره با عمل صالح همراه است، اظهار داشت: نتیجه عمل صالح خروج از ظلمت و ورود به نورانیت است؛ هر نفسی نورانیتی دارد و می‌تواند مسیر تقوا را تشخیص دهند منتهی اگر تحت ولایت ابلیس و هوای نفس قرار گیرد از نور به‌سوی ظلمت حرکت خواهد کرد.

وی با استناد به آیات الهی، گفت: از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که هدایت و ضلالت و گمراهی هر دو به خداوند متعال برمی‌گردد با اینکه عرض شد سعادت و شقاوت انسان محصول عمل خویش است. بنابراین مادامی‌که فاسدان و کافران در عالم دنیا هستند هیچ صلاحیت و شایستگی برای دریافت هدایت الهی ندارند مگر اینکه برای برون‌رفت از کفر مورد عنایت هدایت پروردگار قرار گیرند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) مقصود از هدایت را رسیدن به رشد و کمال دانست و عنوان کرد: انسان صالح به دور از خودبینی تنها خداوند را می‌بیند و هرگز نسبت به اعمال صالحی که انجام می‌دهد متکبر نمی‌شود.

امام‌جمعه موقت تهران بابیان اینکه بستر هدایت برای همه انسان‌ها فراهم است، اظهار کرد: هدایت اگر به خداوند متعال نسبت داده شود مقصود رسیدن به مطلوب و مقصد است اما اگر به اولیای الهی نسبت داده شود مراد راه و طریق خواهد بود؛ انسان همواره باید هدایت را از خداوند متعال و اولیای الهی تمنا کند.

کد خبر 4983288

منبع: مهر

کلیدواژه: درس اخلاق امام جمعه موقت تهران ویروس کرونا کنفرانس بین المللی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی نشریات معرفی کتاب تفسیر قرآن شهادت امام جواد ع علوم انسانی اسلامی حجاب و عفاف قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی خداوند متعال عمل صالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان متن پیام نماینده ولی فقیه در گلستان به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انسان، والاترین آفریده خدای بزرگ و نشانه قدرت بی منتهای اوست. انسان، مستعد به همه صفات و کمالات الهی است. او را خلق کرد تا به مقام قرب الهی و جانشینی خدا در زمین برسد و این سیر جز با تعلیم و تربیت صحیح محقق نخواهد شد.

امام ( رضوان‌الله‌علیه ) فرمودند: «معلّمی شغل انبیا است»؛ این جمله خود جایگاه رفیع معلم را نشان می دهد و بنده بنا براهمیت تعلیم و تربیت تاکید دارم معلمین ما باید از میان بهترین ها انتخاب شوند.

به بیان متفکر و فیلسوف شهید مرتضی مطهری، معلم باید نیروی فکر و قوه ی ابتکارِ متعلم را زنده کند و آن را پرورش دهد و او را به سوی استقلال راهنمایی کند.از اینرو شأن والای معلم این است که ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک کند و ندای فطرت را به گوش همه رساند.   

اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره ی متفکر شهید مرتضی مطهری از زحمات جامعه فرهنگیان استان گلستان در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش های اسلام ناب و منویات حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تقدیر و تشکر نموده و و توفیق روزافزون همگان را از خداوند متعال خواستارم.

دیگر خبرها

  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است