Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید ائمه جماعات و ائمه جُمعات همه شان توجه کنند به اینکه تکلیفشان این است که مسایل را به ملت بگویند. توجه بدهند، مردم را به مسایل سیاسی به مسایل اجتماعی...مردم خودشان را غنی ندانند، راجع به مسایل. این مسایل، مسایلی است که باید بروند و گوش کنند و عمل کنند... امروز که بحمدالله، فهمیدید قدرت دارید، اجتماع کردید، قدرت نمایی کردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدای تبارک و تعالی به شما قدرت عنایت کرد و این خارها را از سر راه برداشتید. امروز دیگر همه ملت موظف است به وظیفه الهی که در صحنه حاضر باشد. اگر غفلت کند از این باب، گرگ ها خواهند آنها را خورد. باید در صحنه حاضر باشند. ائمه جمعه و جماعت مردم را ارشاد کنند و حضور آنها را در صحنه گوشزد کنند و بحمدالله خود مردم حاضرند. توجه کنند به اینکه ما در نیمه راه هستیم، ما راه را طی نکردیم. راه ما آن روز تمام می شود که همه احکام اسلام جاری بشود و آن روز به کمال می رسد که مستضعفین جهان از زیر بار مستکبرین خارج بشوند.
اینها گزیده ای از رهنمودها و سخنان امام خمینی (ره) در خصوص نماز جمعه، اهمیت آن و وظایف ائمه جمعه است. همچنین آیت اللّه خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در سخنانی نیز ضمن توصیه به ائمه جمعه می فرمایند: «امام جمعه باید به مردم خط بدهد؛ مردم نباید به امام جمعه خط بدهند. البته امام جمعه خط اصلی خودش هم همان خواسته های مردم است؛ یعنی خواست های حقیقی مردم و نیازهای آنان» .(۱)

بیانات آیت الله طالقانی در خصوص اهمیت نماز جمعه

آیت‌الله سید محمود طالقانی یکی از مبارزان انقلابی به شمار می رفت که نخستین نماز جمعه تهران با امامت وی و حضور گسترده مردم برگزار شد، هرچند خواندن نمازجمعه پیش از این هم سابقه داشت اما اقامه آن به‌شکل رسمی و با حضور گسترده مردم برای نخستین بار پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار شد. پیشنهاد برگزاری چنین مراسمی از طرف ایشان به امام خمینی(ره) ارایه شد. ماجرا از این قرار بود که آیت‌الله طالقانی پیشنهاد می کند که حالا که نظام جمهوری اسلامی برقرار شده است، دستور فرمایید، نمازجمعه هم اقامه شود. امام (ره) در جواب فرموده بودند "خودشان (آیت الله طالقانی) این کار را انجام دهند و نمازجمعه را بخوانند. بدین ترتیب امام نیز مسوولیت این کار را به وی واگذار کردند در واقع واگذاری این تکلیف بزرگ و سنگین در حساس‌ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامی برعهده آیت‌اللَّه طالقانی که زبان گویایی برای بازگویی حقایق و رسوا کردن دشمنان انقلاب داشت، امر بسیار بااهمیت و خطیر بود.

بدین ترتیب بعد از فرمان امام (ره)، آیت‌الله طالقانی در پنجم مرداد ۱۳۵۸ در زمین چمن دانشگاه تهران و با حضور میلیونی مردم و اقشار مختلف نماز باشکوهی را اقامه کرد. در زمان برگزاری نخستین نماز جمعه آیت‌الله طالقانی در بیاناتی گفتند: نماز جمعه مظهر کاملی است از صف توحیدی ملت اسلام و در عین حال آگاهی، تنبه، هشیاری، افشا کردن دسایس دشمن و مطلع کردن همه مسلمانان به وظایف و مسوولیت‌هایی که لااقل در مدت یک هفته در پیش دارند.  نماز جمعه صف عبادت، صف حق پرستی، صف روابط قلوب و وجدان‌های بیدار خداپرستان در عین حال صف نظام، صف جنگ، صف فرماندهی و فرمانبرداری از این جهت برای امام جمعه شرایط خاصی قائل اند که هم بتواند فرماندهی کند، هم بتواند آگاهی بدهد و از حوادثی که در کشورهای اسلامی، جامعه مسلمین، دسیسه‌های زیر پرده مسلمانان را آگاه کند.(۲) وی در بخشی از سخنان خود ضمن هشدار به عناصر ضد انقلاب اظهار داشت: اگر اخلال گران نخواهند خاموش بنشینند، من پیرمرد هم مسلسل به دست گرفته و پشت تانک می‌نشینم، امام خمینی هم پشت تانک خواهد نشست. این روحانی روشنفکر همواره  بر این نکته تاکید داشت که برتری به طبقه و لباس نیست بلکه به تقوا و عدالت است. با آغاز اقامه نماز جمعه و اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، گروهک‌های منافق که برای به انحراف کشیدن انقلاب دست به تبلیغات گسترده و حساب شده زده بودند، نقشه‌های خود را نقش برآب دیدند.

کارکردهای گوناگون نماز جمعه بعد از انقلاب

نماز جمعه کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مهمی دارد، برای نمونه نماز جمعه و خطبه‌­هایی که در آنجا ایراد می شود، علاوه بر ترویج مفاهیم دینی و اخلاقی یکی از فرصت­‌های مهم فرهنگی کشور به شمار می رود که از طریق آن می توان تا با طرح مسایل و چالش های فراروی جامعه، توجه نمازگزاران و مسوولان را به این مسایل جلب کرد. مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از دیگر کارکردهای فرهنگی این فریضه محسوب می شود و امامان جمعه می توانند با تبیین معنا و مفهوم تهاجم فرهنگی، بیان اهداف و شیوه‌­های آن و ترسیم چهره­ واقعی فرهنگ اسلامی، مردم و متولیان این امر را به مبارزه با این پدیده دعوت و همگان را به لزوم آشنایی با تهدیدات و مبارزه با آن فراخوانند. همچنین کارکرد سیاسی این فریضه در زمینه‌­هایی مانند تبیین خط مشی‌های نظام اسلامی در جامعه؛ دفاع از سیاست‌های نظام اسلامی؛ جامعه‌پذیری سیاسی مردم؛ تشویق مردم به مشارکت سیاسی؛ تشویق مردم به دفاع از کشور؛ دعوت مردم و دولت به حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و گروه‌گرایی و نظارت بر عملکرد مسوولان چشم­گیر است. بنابراین نماز جمعه، هم نشانه سیاسی بودن دین است و هم دینی بودن سیاست. نماز جمعه، جایگاه بلند سیاست و حکومت را در متن دین مشخص می کند؛ چون امام جمعه با نظر و تایید رهبر نظام اسلامی تعیین می شود، پس نماز جمعه، افزون بر این که میعادگاه عابد و معبود است، میثاق میان مردم و رهبری نیز به شمار می رود و این دیدارهای مستقیم یا غیرمستقیم هفته ای یک بار، آسان ترین و مطمئن ترین راه اطلاع از مسایل و مشکلات جهان اسلام و شناخت وظیفه سیاسی و اجتماعی محسوب می شود.

نماز جمعه در کنار کارکردهای فرهنگی و سیاسی دارای کارکرد اجتماعی نیز است. از مهم­ترین کارکردهای اجتماعی این گردهمایی بزرگ می توان به افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی؛ افزایش انسجام اجتماعی؛ ارتقا آگاهی­‌های سیاسی- اجتماعی مردم؛ اشاعه­ امر به معروف و نهی از منکر؛ ایجاد فضای دوستی در میان مردم و دعوت مردم به حفظ نظم عمومی اشاره کرد. بنابراین ائمه جمعه بخشی از خطبه­‌های خود را به تبیین مسایل مختلف اجتماعی اختصاص می دهند. هم چنین نماز جمعه از یک طرف با گرد هم آوردن مردم و مسوولان برای شرکت در نماز، تعامل میان آنها را افزایش می دهد و از جهتی دیگر با طرح مباحث مرتبط با انسجام اجتماعی چون پرهیز از اختلافات مذهبی، قومی و سیاسی؛ بیان تلاش‌­های دشمنان در تضعیف انسجام اجتماعی؛ توصیه مردم و مسوولان به همدلی و وحدت نسبت به یکدیگر در ایجاد انسجام اجتماعی نقش مهمی را بر عهده دارد. یکی دیگر از مباحث مهم جامعه که در سخنان ائمه جمعه بازتاب داده می شود، مسایل اقتصادی و معیشتی است. اگرچه بررسی خطبه­‌های جمعه حاکی از آن است که حجم اقتصادی خطبه‌­ها به مراتب از دیگر  موضوعات کمتر است اما با این حال در همین حجم کم نیز خطیبان نماز جمعه تلاش می کنند تا با بیان بخشی از قوانین اقتصاد اسلامی، مردم را با اقتصاد اصیل اسلامی آشنا سازند و همچنین با طرح موضوعات مهم اقتصادی کشور همچون استقلال اقتصادی و ضرورت توجه به آن به حل مشکلات اقتصادی کشور و ایجاد رفاه کمک کنند.

ائمه جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

بعد از اینکه آیت‌الله طالقانی در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ خورشیدی دار فانی را وداع گفت، پس از مدتی امام خمینی(ره) در حکمی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند: جنابعالی که بحمداللّه‌ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می‌باشید.  در همین زمان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی نیز از دیگر ائمه جمعه تهران در دهه نخست انقلاب بودند. از دیگر خطیبان نماز جمعه در اوایل انقلاب آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی بود که ایشان در ۲۰ اسفند ۱۳۶۱خورشیدی برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت.

یکی دیگر از امامان نماز جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محمد یزدی بود که در دوره ای نیز ریاست قوه قضاییه را عهده دار بود و وی میان سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ خورشیدی، بیشترین حضور را در نماز جمعه تهران داشت. آیت‌الله محمدمهدی ربانی املشی از دیگر امامان جمعه تهران در دهه اول انقلاب به شمار می رفت که تنها سه بار در تریبون نماز جمعه حاضر شد. احمد جنتی نخستین امام جمعه تهران است که از طرف آیت‌الله خامنه‌ای برای این مسوولیت منصوب ‌شد. وی ۱۴ فروردین ۱۳۷۱ برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت. از دیگر امامان جمعه محمدحسن ابوترابی‌فرد است که در ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ خورشیدی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به امامت جمعه تهران منصوب شد. با توجه به اینکه نماز جمعه، یکی از اجتماع های سودمند، چاره ساز و هدفدار در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود که هم نمایشگاه وحدت شکوهمند اسلام و هم پرورشگاه سیاست و تدبیر مسلمانان به شمار می آید، بنابراین باید ائمه جمعه، این فریضه بسیار مهم دین اسلام را هرچه با محتواتر و شکوهمندتر برگزار کنند تا بهره وری و استفاده آن بیش تر شود. همچنین از آنجایی که فریضه الهی نماز جمعه، تأثیر به سزایی در وحدت و یکپارچگی مسلمانان بر محور عبادت دارد و مایه وحشت دشمنان اسلام و خنثی شدن شایعات و توطئه های تفرقه افکنانه آنان است؛ خطیب جمعه باید با بررسی مسایل سیاسی داخلی و خارجی به صورت روشن و شفاف و ارایه راه های مناسب برای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه، توطئه ها و کارشکنی های عناصر نفوذی دشمن را خنثی کند و این خود عامل مهمی برای سعادت و تعالی روزافزون جامعه اسلامی به شمار می رود.

منبع:

۱- صحیفه امام خمینی(ره) جلد ۱۵، صفحه ۴۱۶

۲- روزنامه تعادل پنجم مرداد ۱۳۹۸

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران کاظم صدیقی بنیاد نشر آثار آیت الله طالقانی ستاد اقامه نماز کشور جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران کاظم صدیقی ستاد اقامه نماز کشور جمهوری اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران کاظم صدیقی ستاد اقامه نماز کشور جمهوری اسلامی آیت الله طالقانی امامت جمعه تهران انسجام اجتماعی انقلاب اسلامی نظام اسلامی امام خمینی نماز جمعه ائمه جمعه امام جمعه خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی ظهر روز شنبه در جلسه‌ای که به مناسبت روز شوراها در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: نقطه مهمی که امروز باید به آن اشاره کرد، این است در کنار همه مطالب درست و کارشناسی که بیان شد، شاه بین این است اگر بخواهیم در نظام مدیریتی با هر نسبت محتوایی موفق شویم، نیازمند اتحاد و انسجام مدیریتی هستیم اگر موفق نشویم بهترین برنامه‌ها هم سر منزل مقصود نمی‌رسند.

وی ادامه داد: امروز سومین سال عملکرد شوراها است و جمع شده‌ایم تا تجدید قوا برای سال بعد کرده و در سال نتیجه ماحصل بهتری ایجاد شود.

وی افزود: تمامی اقدامات و موفقیت‌ها در سایه انسجام و وحدت بین مدیریت شهری، متولیان و دستگاه‌های اجرایی بوده و در این زمینه از نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تشکر می‌کنم که سبب وحدت در استان شدند و تمامی ائمه جمعه شهرستان‌ها روحیه تعامل، همفکری و همکاری دارند و باید از آنها تقدیر و تشکر کرد.

رحمتی بیان کرد: فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شوراهای شهر و روستا زحمت کشیده و با اتحاد و انسجام به سمت برنامه ریزی، آرمان‌ها و اهداف خود پیش می‌روند، وحدت کاری پا برجا است و امیدوارم این به بعد با کمیت و کیفیت بیشتر شاهد این اتحاد و انسجام باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اساساً انقلاب اسلامی دنبال چیست؟ امام خمینی (ره) و خیل عظیم شهدا دنبال چه بودند؟ یک پاسخ دارد مردم به سرنوشت خود و بر اراده کشور حاکم شوند و اراده مردم در چارچوب انتخابات در تمامی چارچوب‌ها ساری و جاری است.

وی اضافه کرد: اراده مردم برای اداره کشور از رهبری تا شورای یک روستا حاکم بوده و همواره در این نظام حضور مردم سرنوشت را تعیین می‌کند و شما منتخبین مردم انجام وظیفه می‌کنید و باید از این مهم صیانت و مراقبت کرد که بهترین مسیر عملکرد مدیران است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم چهلمین انتخابات انقلاب اسلامی بود که در کشور انجام می‌شد و در طول ۴۵ سال ۴۰ نوبت انتخابات داشتیم که در دنیا بی سابقه است و اراده مردم در جای جای نظام اداری باید حاکم شود.

وی تاکید کرد: کار نیمه تمام یک سوم نمایندگان در دور دوم ۲۱ اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد و امیدواریم در حوزه‌های انتخابی باقی مانده شاهد اراده و دعوت شما از مردم برای حضور باشکوه آن باشیم، تا دور دوم چون دور اول باشکوه برگزار شود، از همه عزیزان دارای تریبون خواهشمندم مانند دور اول از همه دعوت کنند بهترین نمایندگان را وارد چارچوب اسلامی کرده و خدمت کنند.

وی یادآور شد: آنچه در انقلاب اسلامی منجر به دستاورد شد در سه رکن بود؛ خدا محوری و اعتقاد بر خداوند منان، اعتماد به نقش مردم در همه عرصه‌ها و نکته سوم تبعیت از امام و ولی فقیه است که اگر رعایت شود شاهد رشد و شکوفایی در نظام اداری می‌شویم اما اگر نباشند هندسه انقلاب اسلامی بهم می‌ریزد و این سه مورد رکن انقلاب اسلامی است و باید صیانت کنیم اعتماد و اعتقاد ما به خدا کم نشود.

مالک رحمتی با بیان اینکه شوراهای انتخاب شده مظهر انتقال قدرت دولتی به مدیریت مردمی هستند، گفت: امام خمینی (ره) بر تشکیل شوراها بسیار تاکید داشتند؛ بنابراین جایگاه شوراها بسیار مهم بوده و از نظر رهبر معظم انقلاب در موارد متعدد بیان شده است و جایگاه آن را بیش از پیش متوجه بوده و حمایت کنیم تا تضعیف نشود.

وی متذکر شد: باید جلسه‌ای برگزار شود تا بررسی کنیم کدام وظایف بهتر است با اختیارات استانی به شوراها واگذار شود همچنین اگر دولت بتواند امورات حاکمیتی، سیاست گذاری، راهبری و نظارتی را از توجه و از تصدی گری پرهیز کرده و به شوراها واگذار کند، بهتر می‌شود تا صرفاً سیاست‌گذار، ناظر و پشتیبان کننده باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: اگر می‌خواهید شوراها موفق شود، از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنید و به سمت نگاه بلند مدت، همه جانبه و آینده نگری پیش روید، متأسفانه گاهاً متوجه می‌شویم نگاه‌ها موسمی و فصلی و موردی است، اما شوراها نگاه توسعه‌ای و همه جانبه داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: نکته دوم منافع شخصی، گروهی و سازمانی را در گرو منافع عمومی و مردم ببینیم و از تفرقه بین شوراها و نگاه‌های سلیقه‌ای پرهیز کنیم و اتحاد و انسجام حاکم شده و روحیه تعاون و همکاری بیشتر شود.

وی افزود: قاطعیت شجاعت در حفظ بیت المال هم فراموش نشود در مورد افزایش عوارض و هزینه پروانه و امورات ساخت و ساز مسکن هم حداقل افزایش‌ها رخ دهد گاهاً متوجه می‌شویم ارقام نجومی مصوب شده اما وظیفه ما است قیمت تمام شده مسکن را کنترل کنیم، مسئله مسکن در محوریت مباحث شورا باشد به افزایش قیمت اجاره و مسکن حساسیت نشان داده و مقوله مسکن را دور نبینند.

وی ادامه داد: فرمانداران از نظرات شورای شهر بیشتر استفاده کنند فکر نکنید چون فرماندار و استاندار هستیم علامه داریم از نظرات آنها استفاده شده و مکلف شوند نظرات خود را برسانند.

رحمتی افزود: از روزهای آغازین مدیریت در استان بر توسعه متوازن بسیار تاکید کرده‌ایم، اگر همه شهرستان‌ها باهم توسعه یابند استان توسعه یافته می‌شود یکی از مقوله‌های مهم توسعه روستاها و مسئله روستاها است، اقدامات خوبی آغاز شده اما در بطن آن شوراهای روستا است و باید از روستاها و شهرهای متوسط شروع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی مقوله گردشگری است مردمی‌ترین صنعت گردشگری است اگر می‌خواهیم با توسعه مواجه شویم می‌توان گردشگری در روستاها و شهرها را رونق داده و بوم گردی را ترویج دهیم در کنار آن توجه به نشاط عمومی ورزش عمومی همگانی و قهرمانی به ویژه در شهرهای کوچک مهم است.

وی گفت: در حوزه جوانی جمعیت آذربایجان شرقی نیازمند کار ویژه و جهادی هستیم چراکه میانگین رشد استان از کشور پایین‌تر است وباید توسعه دهید و طرح جوانی جمعیت در دستور کار شوراها قرار گیرد و حساسیت نشان دهند تا بیش از پیش موفق شویم و شاخص نظارتی عملکردی تمرکز و حمایت داشته باشند تا بیشترین نتیجه را ببریم.

استاندار آذربایجان شرقی اذعان داشت: شفافیت مالی شوراها و پاسخگویی مورد بعدی است، نکته اول توجه به هویت بخشی به شهرها و روستاها است اولین مسئله زیباسازی محیطی و معماری شهری است و باید حساسیت نشان دهیم و بر المان و نشان‌هایی که هویت را بولد می‌کنند تمرکز کنیم و ارزش دینی و فرهنگی در میادین اصلی و خیابان فرعی قابل توجه باشد.

وی اضافه کرد: در کنار کارهای سیاسی و عمرانی از کارهای فرهنگی و اجتماعی نباید غافل بود باید شوراها و شهردار و فرمانداران فایل و برنامه ویژه باز کنند و اولین بخش آن جوانان باشد، به فکر مسائل فرهنگی و اجتماعی جوانان باشید و اقدامات شایانی انجام دهید؛ مقوله بعدی امر بانوان است که قسمت بالایی در امر جمعیتی تشکیل داده‌اند قرارگاه بانوان ارزشی انقلابی متعهد و متخصص تشکیل شود.

وی در پایان یادآور شد: شعار سال از اقدامات کلیدی است باید در این زمینه اقداماتی را تعیین کنیم در تحقق شعار سال روستاها و بخش‌ها با توانمند سازی روستاییان با صنعت تحول روستا موفقیت‌های شایانی را فراهم کنیم و این مورد با محوریت جذب سرمایه‌گذار انجام شود.

کد خبر 6090093

دیگر خبرها

  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود