Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مسئله یک جانبه گرایی آمریکا در غرب آسیا با یک بن بست راهبردی مواجه شده است. شرایط داخلی آمریکا و جایگاه او در نظام بین الملل مسئله یک جانبه گرایی این کشور را به طور کلی منتفی کرده است. سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره دور جدید رایزنی‌های ظریف با مقامات روسی با محوریت تمدید سند راهبردی ۲۰ ساله بین مسکو و تهران اظهار داشت: با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در نظام بین‌الملل و جایگاه ویژه کشورمان در غرب آسیا قطعا حرکت‌های دیپلماتیک این کشور و عقد قرارداد با کشور‌های مختلف موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: با توجه به گرایش‌هایی که دولت در طول هفت سال گذشته داشت و شرایطی که آمریکا با خروج خود از برجام ایجاد کرد و قول‌های اروپایی‌ها که به نتیجه نرسید به نظر می‌رسد تغییرات اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی با راهبردی که نگاه به شرق بود و با توصیه‌های مقام معظم رهبری در حال انجام است.

صدرالحسینی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین دو دولت ایران و چین گفت: جمهوری اسلامی در عین اینکه می‌توانست از جایگاه ویژه چین در نظام بین الملل استفاده کند براساس این توافق فضای احترام متقابل بین دو کشور را نیز ایجاد کرد. از طرف دیگر ایران ارتباط راهبردی خود با روس‌ها را به موازات ارتباط با چین پیش برد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به همکاری ایران و روسیه در موضوع مبارزه با تروریست‌ها در سوریه و موفقیت‌هایی که این همکاری به دنبال داشت، گفت: این همکاری تعمیق و استحکام روابط دو کشور را به دنبال داشت و همین امر نقطه درخشان روندی شد که منجر به استحکام روابط دو کشور در سایر امور از جمله مسائل مربوط به انعقاد قرارداد و امور اقتصادی بین دو کشور باشد و این اتفاق اساسا با یک سند بیست ساله و دربردارنده جایگاهی برد - برد برای هر دو کشور همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت هر دو کشور در عرصه بین الملل دستگاه دیپلماسی کشورمان به این نتیجه رسید ضرورت تمدید قرارداد و امضای توافقات جدید را در دستور کار خود قرار دهد، لذا سفر ظریف به مسکو با برنامه ریزی قبلی انجام شد و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ظریف حامل پیامی از جانب روحانی برای رئیس جمهور روسیه بود.

صدرالحسینی با اشاره به جایگاه جدید پوتین در ساختار سیاسی جدید در روسیه گفت: با توجه به تغییر نظام انتخابات در روسیه و کسب رای هفتاد درصدی مردم به این تغییرات قادر شد تا دو دوره پیش رو رئیس جمهور روسیه باشد. این در حالی است که دستاورد‌های پوتین حکایت از آن دارد که وی جایگاه رفیعی بین ملت روسیه دارد و توانسته این کشور را به اقتدار بالایی برساند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: از این منظر جمهوری اسلامی با یک روسیه جدید و شرایطی غیرقابل مقایسه با گذشته این سند راهبردی را به سرانجام خواهد رساند. با روسیه‌ای که توانسته از مشکلاتی که غرب به دنبال ایجاد آن بود، عبور کند و مانع از آن شود که اهداف آمریکا در این کشور به نتیجه برسد. با این حساب موقعیت جدید در روسیه می‌تواند در توافق تهران – پکن موثر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این حساب به نظر می‌رسد مسئله یک جانبه گرایی آمریکا در غرب آسیا با یک بن بست راهبردی مواجه شده هر چند ممکن است در توهمات آمریکایی‌ها یک جانبه گرایی وجود داشته باشد، اما شرایط داخلی آمریکا و جایگاه او در نظام بین الملل مسئله یک جانبه گرایی این کشور را به طور کلی منتفی کرده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صدرالحسینی روسیه چین آمریکا کارشناس مسائل منطقه نظام بین الملل دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۲۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو در 24 آوریل، «روز جهانی چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح» گفت چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

به گزارش ایسنا، «علی بحرینی» در سخنانی در مراسمی به این منظور گفت: رویکرد مشترک بین کشورها، مبتنی بر احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری، برای رسیدگی به چالش‌های پیچیده جهانی و حفظ آن ضروری است. 

وی با انتشار این پیام در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اظهار کرد که با مشارکت در دیپلماسی چندجانبه، کشورها می‌توانند اجماع و اعتمادسازی کنند و زمینه‌های مشترک را برای حل و فصل مناقشات به صورت مسالمت آمیز بیابند و از تشدید تنش ها در برخی کشورها جلوگیری کنند.

بحرینی همچنین گفت «بازگشت قاطع به چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی از طریق همکاری با یکدیگر از طریق نهادهای ایجاد شده، پایبندی به هنجارهای مورد توافق و پذیرش فراگیری نهفته در آن است».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • ضربه راهبردی ایران به رژیم صهیونیستی از نگاه عباس عبدی
  • ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی