Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلار در کانال ۲۰ هزار تومان، اصلاح سامانه «بازارگاه نهاده های کشاورزی»، طرح های متری مسکن در بورس املاک و مستغلات، تسهیلات۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومانی اشتغال روستایی، سهم ۴۷درصدی زامیاد از خودروهای تجاری کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۵ مرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

سهم ۴۷درصدی زامیاد از خودروهای تجاری کشور/ تداوم عملكرد زامياد برای تحقق "جهش توليد"

«سید جواد سلیمانی» در بازديد از خطوط و سالن هاي توليد شركت زامياد بر تداوم عملكرد مناسب شركت زامياد در سال جاري به منظور دستيابي و تحقق شعار "جهش توليد" تاكيد كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در اين بازديد با اشاره به عملكرد مناسب شركت زامياد در سال گذشته و سه ماهه ابتدايي سال جاري، خاطرنشان كرد: اين شركت به عنوان بزرگترين خودروساز تجاري گروه سايپا با بهره مندي از نيروي انساني متخصص و نيز دارا بودن سال ها تجربه در توليد ساخت خودروهاي با استحكام و توانايي حمل بار مناسب، داراي جايگاهي ويژه در برنامه كلان گروه خودروسازي سايپا در حوزه خودروهاي كار است.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا ادامه داد: فرآیند تولید و اجرای پروژه های متنوع توسعه ای و زیرساختی در این شرکت رشد قابل توجهی یافته است و اميدوار به تداوم اين روند هستيم.

وي افزايش توليد و توسعه سبد محصولات گروه سایپا را از اولویت های این گروه در سال" جهش تولید" بیان کرد و گفت: باید با استفاده صحیح از امکانات و سرمایه های موجود، به سمت تولید بهره ور حرکت کرده و همزمان، با توسعه سبد محصولات به عنوان یکی از برنامه های استراتژیک و مهم در مجموعه گروه سایپا، خود را در مسير سودآوري قرار دهيم.

در اين بازديد همچنين، بهروز غفاری مدیرعامل شرکت زامیاد ضمن اشاره به روند افزایش تولید این شرکت اظهار داشت: سیر صعودی تولید به همراه حفظ و ارتقاء کیفیت یکی از مهمترین اهداف فعلی زامیاد به شمار می رود و این امر با همکاری و اجماع تمامی شرکت‌های زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا، در حال انجام است.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان/ دلار در کانال ۲۰ هزار تومان

امروز (یکشنبه 5 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 41 هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1901 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 388 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 718 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 718 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 5 میلیون و 400 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 700 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

 

امروز (یکشنیه 5 مرداد) در بازار آزاد ارز دلار 20 هزار و 302 تومان، یورو 23 هزار و 302 تومان، درهم امارات 6281 تومان، یوان چین 3285 تومان و لیر ترکیه 3368 تومان ارزشگذاری شده است.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه  4 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار 952 هزار و 300 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1901 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 269 هزار تومان ارزشگذاری شده بود. سکه بهار آزادی طرح قدیم 9 میلیون و 600 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 198 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 5 میلیون و 150 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 150 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 620 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

اصلاح سامانه «بازارگاه نهاده های کشاورزی»

«امید گیلان پور» شب گذشته (شنبه 4 مرداد) در برنامه گفتگوی ویزه خبری شبکه دو سیما گفت: سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی (sps.bki.ir) صرفا برای کنترل توزیع نهاده‌ها در این شرایط نیست بلکه برای حسابداری ملی نهاده‌ها هم اساساً به چنین سامانه‌هایی نیاز داریم و در شرایط فعلی نیازمان به این سامانه‌ها بیشتر است.

 

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون صرفا در وزارت جهاد کشاورزی بر نحوه توزیع، کنترل می‌کنیم و در ثبت سفارش، تامین و تخصیص ارز نقشی نداشته ایم و نداریم.

 

گیلان پور با اشاره به اینکه امسال شرایط سخت تری را در مقایسه با پارسال داریم، افزود: تامین و تخصیص ارز و واردات نهاده‌ها کمتر شده است در نتیجه در عرضه نهاده ها، محدودیت داریم.

 

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که این سامانه‌ها بتوانند آن چیزی را که زندگی مشروع فعالان و ذینفعان این صنعت، بازار و زنجیره ارزش است تحت پوشش قرار دهد، اما اکنون در برخی جا‌ها وزارت جهاد کشاورزی مداخله‌های بیش از اندازه و غیرضروری دارد و در جا‌هایی هم برخی ذینفعان، نادیده گرفته شدند که در حال اصلاح این موضوع هستیم.

 

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نقش‌هایی را تعریف کردیم که باید دوباره آن‌ها را تعریف کنیم در نتیجه سامانه «بازارگاه» باوجود این که توانسته است نقش مثبتی را در کنترل و نظارت بر توزیع بازی کند، اما هنوز با آن چیزی که باید باشد فاصله دارد.

 

کاهش ۳۱ درصدی واردات نهاده‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

«محمد مهدی نهاوندی» شب گذشته (شنبه 4 مرداد) در برنامه گفتگوی ویزه خبری شبکه دو سیما گفت: بخشی از مشکلات به علت کمبود ارز است و روند تامین ارز متناسب با برنامه پیش بینی شده محقق نشده است و طبیعتاً ابزاری مانند سامانه «بازارگاه» برای کنترل شرایط در وضع محدودیت طراحی شده است.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به کاهش ۳۱ درصدی واردات نهاده‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: در نهاده‌های «کنجاله»، «سویا» و «جو» بیشترین کاهش واردات را داشتیم، اما وضع واردات «ذرت» مناسب‌تر بوده است.

 

نهاوندی با اشاره به اینکه پارسال مشکل امسال را نداشتیم گفت: در ۶ ماه نخست پارسال، قیمت کنجاله و سویا کمتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شد.

 

وی با بیان اینکه سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» با اهداف مشخص، طراحی و اجراء شد افزود: بزرگترین مشکل این سامانه این است که با مشورت ذینفعان و دست اندرکاران این بخش، طراحی و اجرا نشد.

 

نهاوندی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی طراحی سامانه «بازارگاه» اتوماسیون فرایند و کاهش زمان و هزینه چرخه توزیع کالا تا دامداری‌ها و مراکز تولید بوده است، اما اکنون این اتفاق در بازارگاه انجام نمی‌شود و زمان بر است.

 

طرح های متری مسکن در بورس املاک و مستغلات

«شاهین چراغی» با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره سامان دادن بورس املاک و مستغلات در بازار مسکن افزود: سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود ۳۵ درصد است و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت مکلف به تامین مسکن مردم است. با توجه به اهمیت بخش مسکن در سبد خانوار، نیازمند به بورس مسقل برای افزایش تولید بخش مسکن هستیم.

عضو شورای عالی بورس گفت: در ساختار اقتصاد ملی، زمین‌های بزرگ که موجب انبوه سازی‌های بزرگ و کاهش قیمت تمام شده می‌شود در اختیار نهاد‌های عمومی و مجموعه‌های دولتی است و در حال حاضر قوانین و مقرراتی تصویب شده است که دولت و نهاد‌های عمومی، منابع و زمین‌ها را برای طرح‌های انبوه سازی قرار دهند.

چراغی ادامه داد: براساس منابع مالی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد اگر دارندگان زمین و افرادی که منابع مالی دارند و پیمانکاران بزرگی که در این ۴۰ سال تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز دارند را کنار هم قرار دهیم تحول اساسی در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهیم کرد. به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود.

عضو شورای عالی بورس گفت: در بورس املاک و مستغلات، اوراق مختلفی مانند "صندوق‌های زمین و ساختمان "و "طرح‌های فروش متری " طراحی خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه هیئت وزیران تمامی مجموعه‌های دولتی می‌توانند با قیمت کارشناسی، دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق کنند و این اوراق، قیمت گذاری و قابل معامله تا انتهای طرح خواهد بود.

 

تسهیلات۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومانی اشتغال روستایی

«میثم زالی» با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با عضویت ۱۲ عضو کابینه است و به همین علت به همه بخش‌های تولید از جمله نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و گردشگری و صنعت می‌پردازد.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه تسهیلات را در بخش‌های مختلف می‌توانیم پرداخت کنیم ادامه داد: از جمله تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸ است که از منابع مشترک صندوق و بانک‌های عامل است و رقم آن برای مناطق محروم ۱۲ درصد و برای مناطق برخوردار ۱۴ درصد است.

زالی اضافه کرد: تسهیلاتی هم براساس دستورالعمل رونق تولید وجود دارد که بانک مرکزی دستورالعمل آن را صادر کرده است.

وی گفت: از این بانک می‌خواهیم رقم مشخصی را برای امسال پیش بینی کند و درخواست ما در بخش صنعت و معدن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای امسال است.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: اگر بانک مرکزی این رقم را تخصیص دهد بسیاری از طرح‌ها به سرانجام خواهد رسید./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار بازارگاه نهاده های کشاورزی بورس املاک و مستغلات سکه بهار آزادی طرح جهاد کشاورزی یک میلیون گرم طلای هزار تومان طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۲۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد

معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حال کارگر نسبت به گذشته بهتر شده است.

به گفته وی، در ۲.۵ سال گذشته دولت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید در قالب تبصره ۱۸ و ۱۶ بودجه پرداخت کرده است و امسال از تبصره ۲ بودجه پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر کار، گفت: همان گونه که ورزش همگانی در سیما جا افتاد، باید تولید همگانی هم راه افتد، سامانه ملی مجوز‌های کسب و کار در این زمینه مهم است، در سال‌های قبل برای گرفتن مجوز مشاغل خانگی ۸ ماه زمان لازم بود، الان با سامانه ملی مجوز‌ها ۵ دقیقه و غیر حضوری مجوز می‌دهند.  طی دو سال گذشته ۴۰۰ هزار شغل مرتبط با مشاغل خانگی در کشور با سامانه مجوز‌ها ایجاد شده است.

وی گفت: در زمینه آموزشگاه مهارتی قبلا متقاضی باید سال‌ها منتظر می‌ماند، الان ۳ روزه با سامانه ملی مجوز‌ها صادر می‌شود.

وی گفت: از نظر مرکز آمار ایران یک هفته در هفته مراجعه درآمد داشته باشد، از نظر وزارت کار فعالیتی شغل محسوب می‌شود که درآمد پایداری برای فرد داشته باشد.

کریمی بیرانوند این را هم بیان داشت، بر اساس گزارش مرکز آمار از اشتغال موجود ۸.۲ درصد ناقص و ۹۱.۸ درصد دائم ونزدیک دائم تا ۴۴ ساعت در هفته است. اما از نظر مردم با توجه به درآمد و هزینه وانتظار از شغل بر اساس میزان تحصیل و رشته تحصیل فرد، شغل محسوب می‌شود.

به گفته معاون وزیر تعاون، بر اساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کشور ۸.۱ درصد شده است.

کریمی در مورد وضعیت خانوار کارگری گفت: سبد هزینه خانوار کارگر کم یا زیاد می‌شود، مستقیم به وزارت کار بستگی ندارد، نرخ تورم بالا رود موثر است.

وی گفت: سال گذشته از تعهد ۱ میلیون و ۸۷ هزار شغل بود که در نهایت به عدد یک میلیون و ۱۵ هزار شغل ایجادی رسیدیم.

به گفته معاون وزیر تعاون، تلاش می‌شود، بیکاران به تفکیک رشته و حرفه طبقه بندی می‌شود، یا در حوزه اشتغال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی با اولویت فارغ التحصیلان خواهد بود.

کریمی گفت: برآورد مرکز آمار ایران از ۲.۱ میلیون بیکار در کشور، حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

وی گفت: آمار‌های دقیقی از افراد بیکار غیر متقاضی (نیت) در بازار کار نداریم، ولی برآورد شده از ۳۸ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر تعاون از برنامه سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش به افراد بیکار غیر متقاضی در بازار کار خبرداد و گفت: این افراد که عمدتا جوان هستند و ناامید از بازار کار شده‌اند، با آموزش مهارتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی در مورد اصل ۴۳ قانون اساسی گفت: این اصل مغفول مانده است، حق دسترسی به امکانات تولید برای همه باید فراهم شود، دسترسی به ابزار‌های تولید باید فراهم شود و جهش تولید با مشارکت مردم یعنی همین دسترسی فراهم شود.

به گفته وی، ابزار‌های تولید شامل زمین و مکان تولید، مهارت و تسهیلات است، بر اساس اصل ۴۳ یعنی بتوانیم کسانی که متقاضی کار هستند، زمینه را فراهم کنیم.

به گفته وی رسیدگی به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی باید مد نظر مدیران باشد و ۲۵ درصد از اشتغال هر استان به آنان اختصاص یابد، یعنی از یک میلیون شغل باید ۲۵ درصد به فارغ التحصیلان دانشگاه احتصاص یابد. به گفته کریمی بیرانوند، کسانی که فارغ‌التحصیلان را به کار گیرند، از تخفیف سهم بیمه کارفرما برخوردار می‌شوند و سال قبل ۱۷ هزار مورد بخشودگی سهم بیمه کارفرما در کشور داشتیم.

وی با بیان راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل گفت: امسال هم کمی و کیفی سامانه جستجوی شغل را به روز کنیم. پارسال حد اقل ۴۰ هزار شغل جدید در آن بارگذاری شد، امسال باید ۱۲۰ هزار فرصت شغل در این سامانه بارگذاری شود. هم کارفرما فرصت شغلی را بارگذاری می‌کند، هم کارجو نیاز خود را بارگذاری می‌کند، کاریابی‌ها هم در آن سامانه فعال هستند که این دو گروه را به هم متصل می‌کنند.

به گفته کریمی آزمون‌های مختلف برای کارجو و کارآفرین در این سامانه وجود دارد که برای نیاز شما چه مهارتی نیاز است و برای کارجو هم مشخص می‌شود که چه توانی در هر کاری دارد.

به گفته معاون وزیر تعاون، سال گذشته از تیرماه تا اسفند ۴۰ هزار به کارگماری در سامانه کارجویی ثبت شد، امسال قرار است ۱۲۰ هزار به کارگماری در این سامانه ثبت و بارگذاری شود.

بر اساس گفته کریمی بیرانوند، رصد اشتغال در سه مرحله انجام می‌شود، بعد از مرحله پیامک، تماس گرفته می‌شود تا کنون برای ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان ثبت شده بر اساس کد ملی در سامانه رصد، معادل دو سوم افراد تماس گرفته شده است. معاون توسعه اشتغال وزیر کار، در سال ۱۴۰۲ در هر سه مرحله رصد اشتغال ۷۳ درصد موارد راستی آزمایی شده است.

دیگر خبرها

  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • خبر معاون وزیر راه برای خریداران مسکن
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود