Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:15:04 GMT

سیدالحسین(ع) پلت کله، از سیادت تا شهادت

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۲۵۹۸

سیدالحسین(ع) پلت کله، از سیادت تا شهادت

ایسنا/مازندران در میان شالیزار های زیبا و عطر خوش برنج روستای "پلت کله" وقتی در خیال خود سیر می کنی دو مناره و گنبدی بزرگ پیداست که ندای مظلومیت دارد. جلو تر که می رسی نام آقا سید حسین (ع) خودنمایی می کند. سیدی از تبار امام موسی کاظم (ع) که به این روستا پناه آورده و حلقه وصل اهالی به محبت اهل بیت عصمت و طهارت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامزاده سید الحسین (ع) روستای پلت کله در 7 کلیومتری شهر تنکابن از غرب مازندران واقع شده است. با بررسی سیره زندگانی و سرگذشت حسین بن محمد که در پلت کله مدفون است این حدس بیشتر تقویت می شود که این بزرگوار از اعقاب امام معصوم هستند.

بزرگان و قدیمی های محل از پدرانشان نقل می کردند که در کنار مدفن این سید بر روی لوحی چوبی این چنین حک شده بود"حسین بن محمد موسی کاظم" و این خود سرنخی شد برای کنکاش بیشتر در سیره زندگی و یافتن شجره این سید گرانقدر، هرچند پژوهشکده انساب و سادات شجره ایشان را منسوب به امام موسی کاظم (ع) و نوه می دانند اما در این تحقیق مشخص شد که سید حسین علیه السلام پلت کله نتیجه امام معصوم می شود چرا که نسب ایشان طبق قرائن اسناد و شواهد محلی "حسین بن محمد بن حسین بن موسی کاظم" است.

در کتب انساب از فرزندان امام موسی کاظم (ع) محمد معروف به عابد مدفون به شیراز و حمزه مدفون به ری و احمد معروف به شاهچراغ مدفون در شیراز با حسین معروف به آستانه مدفون در شیراز از یک مادر هستند.

از آنجایی که فرزندان محمد عابد و حمزه دیگر برادران حسین بن موسی کاظم(ع) بعد از شهادت پدرانشان در شیراز نمانده اند و در محل های دیگری مدفون هستند بنابراین این امر محتمل نیست که فرزندان حسین هم ترک محل کرده و به مناطق دیگری کوچ کرده باشند. با توجه به اینکه حسین در مدینه چشم به جهان گشود و بعد از دستگیری امام کاظم (ع) خلیفه این امام را به عراق تبعید کردند، بنابراین اینگونه می توان دانست که حسین همچون دیگر برادرانش در مدینه ماند و فرزندان وی هم در همان مدینه متولد شده‌اند.

از آنجایی که محمد طبق نظر صاحب تهذیب الانساب آخرین فرزند حسین بن موسی کاظم (ع) است و حسین در سال 203 قمری در شیراز به شهادت رسیده و از آنجایی که سال 203 هجری هم حسین بن موسی کاظم (ع) در هجرت بوده بنابراین می توان نزدیک به واقعیت دانست که سال تولد محمد آخرین فرزند حسین حدود 202هجری قمری باشد.

هرچند عده‌ای نیز حسین بن موسی کاظم (ع) را دارای نسل شمرده‌اند اما معتقدند که نسل او بعدها از بین رفته است. سال وفات سید الحسین(ع) پلت کله با توجه به کتب تاریخی زندگی و جنگ های داعی الکبیر 260 هجری قمری بوده و عمر ایشان هم چهل سال بوده است پس تولد سیدالحسین (ع) پلت کله حدود 220 هجری قمری خواهد بود البته امکان خطا در محاسبه هم هست.

وقتی زندگانی سیدالحسین (ع) پلت کله را بررسی می کنیم در می یابیم که در سال 250 هجری در پلت کله سکونت داشته است پس می توان نتیجه گرفت که داعی کبیر وقتی در شرق طبرستان مستقر شده است غرب را به این عموزاده خویش واگذار کرده است تا از بابت جنگ و تعرضات در آن خطه خیالش آسوده باشد.

هرچند مطالعات زندگی سرداران داعی کبیر هم همچون حجم زیادی از زندگی وی پوشیده است اما آنچه مسلم است سکونت سید الحسین(ع) در سال 250 هجری در پلت کله است و شهادت ایشان توسط لشگر خلیفه وقت در سال 260 قمری در غرب مازندران رخ داده است.

در این نبرد سهمگین امام زاده جوان که چهلمین بهار زندگی خویش را پشت سر نهاده بود را همچون ارباب بی کفن شهید کردند و به خونخواهی امام غریب در طوس پایان دادند.

بعد از پایان یافتن نزاع و خروج بازگشت لشگر خلیفه مریدان و دوستداران سید حسین وی را در باغ ایشان در پلت کله مدفون می کنند. درختان شمشاد و پلت در کنار مزار این امامزاده خود گویای سرگذشت خیلی از تاریخ است.

این سردار رشید امام هشتم شیعیان که همچون خورشید با شهادت خویش در راه ولایت برای همیشه در این سامان پرتو افشانی خواهد نمود، مَلْجَأ و منبع اتصال مومنان به ذات اقدس الهی در این سامان شده است. 

تمامی این مطالب خود نشان از بعد سیاسی و اجتماعی زندگانی این سید در غرب مازندران دارد. شاید به قطع نتوان گفت که وی حاکم علویان در غرب مازندران باشد اما قدرت نفوذ سیاسی معنوی ایشان را در خطه غرب مازندران را نمی توان نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام نیما ارزانی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حسین بن موسی کاظم غرب مازندران پلت کله حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۲۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود

ایسنا/تهران فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین از برگزاری آیین تشییع و تدفین شهید حجت اله یوسفیه با حضور مردم شهید پرور ورامین خبر داد.

سرهنگ مهدی امینی در جمع خبرنگاران در ورامین با اشاره به برگزاری آیین باشکوه مراسم تشییع و تدفین شهید حجت اله یوسفیه اظهار کرد: مراسم تشییع شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت راس ساعت ۱۰ از میدان امام حسین (ع) بسوی میدان امام خمینی (ره) با حضور مردم ولایت مدار و شهید پرور ورامین برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: مراسم تدفین شهید حجت اله یوسفیه پس از مراسم تشییع در گلزار شهدای حسین رضا(ع) ورامین خاکسپاری خواهد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین یادآور شد: پیکر مطهر شهید حجت اله یوسفیه از شهدای هشت سال دفاع پس از ۳۹ سال دوری از وطن به دیار قیام پانزده خرداد بازگشت.

سرهنگ مهدی امینی در پایان خاطرنشان کرد: مراسم تشییع و تدفین شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه با حضور با شکوه خانواده معظم شهدا، مردم شهید پرور ورامین و مسئولان برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • پیکر شهید «جهانگیر بیات» در ماهدشت تشییع و تدفین شد
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • دیدار استاندار با خانواده معزز شهدای حادثه تروریستی سیب و سوران در حوزه سیستان