Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@14:51:31 GMT

کشف علت علمی سیخ شدن مو به تن

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۳۲۹۹

کشف علت علمی سیخ شدن مو به تن

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در تجزیه و تحلیل دقیق موش‌ها، دانشمندان دریافتند که هنگام ظاهر شدن این دانه‌ها ماهیچههای خاصی منقبض می‌شوند به سیستم عصبی سمپاتیک وصل می شوند. هنگامی که درجه حرارت کم احساس می شود، این عضلات شکاف بین اعصاب سمپاتیک و فولیکول های مو را می سازند.

در کوتاه مدت، باعث ایستادن موها شده و برآمدگی هایی ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طولانی مدت ، به نظر می رسد رشد مو را تقویت می کند. محققان می‌گویند این ارتباط مهم بین سلولهای بنیادی و محرک های خارجی است.

Ya-Chieh Hsu از دانشگاه هاروارد اعلام کرد که پوست سیستمی جذاب است. دارای چندین سلول بنیادی است که توسط انواع مختلف سلولها احاطه شده اند و رابط بین بدن ما و جهان خارج هستند. بنابراین ، سلولهای بنیادی به طور بالقوه می توانند به انواع مختلفی از محرکها پاسخ دهند.

تیم محققان از میکروسکوپ الکترونی با وضوح بالا برای شناسایی این سیستم تنظیم رشد مو استفاده کردند که شامل سه نوع بافت موجود در بسیاری از اندام ها است: اعصاب (عصب سمپاتیک)، مزانشیم (میانپوست)و بافت پوششی ( سلولهای بنیادی فولیکول مو) است.

ارتباط بین عصب و ماهیچه در این سیستم خاص قبلاً مشخص بوده است اما پیوند سلولهای بنیادی تنظیم کننده مو کشفی جدید است و یک مورد غیرمعمول که نورون ها تمایل دارند که اتصالات دیگر نورون ها یا اتصالات شبیه سیناپس به عضلات را ترجیح دهند.

این تحقیق همچنین نشان داد که سرماخوردگی طولانی چگونه اعصاب سمپاتیک را در حالت آماده باش قرار می دهد. انتقال دهنده های عصبی بیشتر آزاد می شوند و باعث سریعتر فعال شدن سلولهای بنیادی و در نهایت رشد سریعتر موها می شوند.

مهمتر از آن، این تیم مشخص کرد که عضله در واقع پیوند اساسی بین اعصاب و سلولهای بنیادی فولیکول است. با جدا کردن عضله ارتباط از بین می رود. با توجه به فعالیت مشاهده شده در موش ها، رشد ماهیچه ها توسط خود فولیکول های مو انجام می شود.

یولیا شوارتز زیست شناس اعلام کرد که آن ها کشف کردند این سیگنال از خود فولیکول مو در حال توسعه ایجاد می شو. پروتئینی که تشکیل عضله صاف را تنظیم می کند ترشح شده و سپس عصب سمپاتیک جذب میشود.

اگرچه این فعل و انفعالات مشابه در انسان مشاهده نشده است، اما شباهت های بیولوژیکی بین موش ها و سایر پستانداران در این منطقه باعث می‌شود که همین روندها در زیر پوست انسان هم تصور شود.

همین سفت شدن ماهیچه ها در اطراف فولیکول های مو باعث می شود تا برآمدگی های کمی روی پوست شما ظاهر شود.

محققان قصد دارند تا روی تعامل بین محیطهای خارجی و سلولهای بنیادی در پوست کارهای دیگری انجام دهند؛ از جمله بررسی هرگونه واکنش احتمالی دیگری که ما از آن آگاهی نداریم.

این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.

انتهای پیام/

178 / 336 مو رشد مو سیخ شدن مو به تن

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مو رشد مو سلولهای بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ماموریت اصلی این دانشگاه کمک به اشتغال است، گفت: در این راستا از سال گذشته طرح " آباد" یا آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در استان کردستان آغاز شده است.

دکتر شاهین فکور افزود: در قالب این طرح دوره‌های مکمل تخصصی برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و با هدف رفع خلاء‌های مهارتی دانشگاهی و با محوریت نیاز‌های بازار برگزار می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در قالب این طرح تفاهمنامه‌ای با دانشگاه کردستان منعقد شده و شرکت کنندگان در پایان ضمن دریافت گواهینامه به بازار کار نزدیکتر می‌شوند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان با اشاره به راه اندازی مرکز کاریابی تخصصی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توسط این دانشگاه گفت: مجوز اولین مرکز کاریابی تخصصی با هدف آشنایی دانش آموختگان دانشگاهی با بازار کار در شهرستان بیجار اخذ شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

دکتر شاهین فکور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه برای کمک به اشتغال پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با سود چهار درصد و تنفس باز پرداخت یکساله است که در سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال در استان کردستان به دانشجویان، دانش آموختگان و متقاضیان پرداخت شده است و تلاش می‌کنیم این آمار در سال جاری افزایش یابد.

وی به افزایش ۲۳ درصدی پذیرش دانشجو در سال گذشته در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: هزار و ۷۹۰ نفردر سال گذشته در این دانشگاه پذیرش شدند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان با اشاره تاسیس رشته‌های جدید تحصیلی در این دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار گفت: در سال گذشته ۳۶ رشته جدید به این دانشگاه اضافه شد.

هم اکنون سه هزار و ۳۵۰ نفر در ۹ واحد دانشگاهی علمی و کاربردی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان