Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@19:49:23 GMT

افت 50 درصدی تقاضا برای ارز

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۳۶۸۳

افت 50 درصدی تقاضا برای ارز

خبرگزاری آریا - اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به بررسی وضعیت خرید و فروش ارز در سامانه نیما در چهار ماهه ابتدایی امسال پرداخته و براوردها نشان از کاهش جدی تقاضا برای خرید ارز از این سامانه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سامانه نیما که با هدف تامین ارز موردنیاز برای واردات فعال شده، بخشی از ارز حاصل از صادرات را از صادرکنندگان دریافت کرده و بر اساس حواله‌های ارزی در اختیار واردکننده قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روش از حدود دو سال قبل و همزمان با از سرگیری، تحریم‌های آمریکا اجرایی شد تا ارز موردنیاز برای واردات کالاهای اولویت دار به کشور تامین شود.
با وجود اصرار بانک مرکزی در ماه‌های گذشته بر لزوم بازگشت ارز به کشور و تغییر دستورالعمل‌های این بانک برای افزایش سهم سامانه نیما از کل ارز صادراتی به ثبت رسیده، آمارها از چهار ماهه ابتدایی امسال نشان از کاهش جدی تقاضای واردکنندگان برای دریافت ارز در ماه‌های گذشته دارد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، در چهار ماهه ابتدایی امسال، صادرکنندگان حدودا چهار میلیارد و 240 میلیون یورو ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کرده‌اند که این عدد در قیاس با حدود پنج میلیارد و 992 میلیون یورو در مدت مشابه سال گذشته، کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد.
در سوی دیگر، واردکنندگان تنها دو میلیارد و 711 میلیون یورو از ارز ارائه شده در سامانه نیما را خریداری کرده‌اند که این عدد در قیاس با پنج میلیارد و 402 میلیون یورو سال قبل، کاهشی حدودا 50 درصدی را نشان می‌دهد.
به این ترتیب در سال جاری، ارز عرضه شده در سامانه نیما، 1.6 برابر تقاضای موجود در بازار بوده است و در هر ماه به طور میانگین، 488 میلیون یورو، مازاد بر تقاضا، ارز در این بازار عرضه شده است.
بررسی عملکرد ماهانه این سامانه نشان از افزایش قابل توجه عرضه در تیر ماه امسال دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده، در فروردین، 531 میلیون یورو ارز در نیما به فروش گذاشته شده و 414 میلیون یورو آن به فروش رفته است. در اردیبهشت یک میلیارد و 231 میلیون یورو ارز عرضه شده و 763 میلیون یورو خریداری شده است. در خرداد، میزان فروش یک میلیارد و 85 میلیون یورو و میزان خرید 618 میلیون یورو بوده است و در تیر ماه عرضه ارز به بیش یک میلیارد و 446 میلیون یورو رسیده و 916 میلیون یورو آن نیز به فروش رفته است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد، تاکید بانک مرکزی بر پایان یافتن مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارزشان به کشور تا پایان تیر ماه، باعث شده، میزان عرضه در این ماه بسیار بالا رود اما از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه خرید ارز در تیر ماه، می‌توان امیدوار بود که با وجود کرونا و همزمان با گشایش نسبی مرزهای تجاری، امکان بازگشت به آمارهای تجاری سال‌های قبل همچنان وجود دارد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیون یورو سامانه نیما تیر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۰.۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس/ مشکلات سامانه خودنویس رفع می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وزارت راه وشهرسازی از رشد ۴۰.۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس خبر داد و اعلام کرد: مشکلات سامانه خودنویس در حال رفع است.

بیشتر بخوانید: مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

طبق آمار طی 40 روز ابتدایی سال گذشته 80186 قرارداد در سامانه خودنویس ثبت شده بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال جاری 112864 قرارداد اجاره در سامانه مذکور ثبت شده که نشان می‌دهد قراردادها 40.7 درصد رشد داشته است.

سال گذشته ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری فقط از طریق مشاوران املاک امکان‌پذیر بوده است، اما با راه‌اندازی سامانه خودنویس مردم می‌توانند بر اساس قانون قراردادهای اجاره را ثبت کنند. روند مراجعه مردم به سامانه خودنویس هر روز در حال رشد است و برخی مشکلات گزارش شده از سوی مردم به سرعت رفع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229323 برچسب‌ها وزارت راه و شهر سازی

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • رشد ۴۰.۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس/ مشکلات سامانه خودنویس رفع می‌شود