Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: با خرید حمایتی گوجه فرنگی از ۵ هزار میلیارد ریالی زیان کشاورزان فارس جلوگیری شد.

هدایت‌الله رحیمی یکشنبه 5 در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با کاهش قیمت گوجه فرنگی در کشور و اعلام دستورالعمل خرید این محصول همراه با استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر، سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز با پی گیریهای انجام شده موفق به دریافت مجوز خرید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با یادآوری اینکه از ۲۴ هزار و هفتاد هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس امسال یک میلیون ۴۰۰ هزار تن از این محصول تولید شده است، گفت: با ورود شبکه تعاون روستایی فارس به خرید محصول گوجه فرنگی و تعادل قیمت در بازار از زیان بیش از پنج هزار میلیارد ریالی کشاورزان فارس جلوگیری شده است.

رحیمی ادامه داد: در آغاز فصل برداشت قیمت گوجه در بازار حدود ۵ هزار ریال بود، اما با خرید گوجه از سوی دولت به قیمت ۱۰ هزار ریال، سبب افزایش قیمت در بازار شد و هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی در میدان به قیمت کیلویی ۱۵ هزار ریال به فروش می‌رسد.

مدیر کل سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به اینکه امسال خرید گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای انجام شده است، گفت: پرداخت ۷۰ درصد از پول گوجه فرنگی بر عهده کارخانه دار و مابقی آن به شکل یارانه، برعهده دولت است؛ اما سال گذشته خرید به شکل حمایتی بود و کل پول محصول توسط دولت پرداخت می‌شد.

رحیمی اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی استان فارس از ۲۶ خرداد خرید گوجه فرنگی را آغاز کرده که تا ۳۰ تیر ماه افزون بر ۵۵ هزار تن از این محصول خریداری شده است.

او بیان کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای در شهرستان‌های زرین دشت، داراب، فراشبند، قیروکارزین، کازرن و ممسنی، همزمان با فصل برداشت در این مناطق آغاز و گوجه خریداری شده در ۱۲ کارخانه صنایع تبدیلی طرف قرارداد در شهرستان کازرون و مرودشت فرآوری شد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به اینکه خرید یارانه‌ای امسال رب گوجه متعلق به کارخانه دار است، اضافه کرد: پرداخت بخش یارانه‌ای گوجه فرنگی به احتمال زیاد تا یک ماه آینده از طرف دولت به حساب کشاورزان واریز و پرداخت سهم کارخانه هم طبق گزارشی که اخذ شده بین یک ماه تا ۴۵ روز به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود.

رحیمی گفت: الگوی کشت زمانی می‌تواند موثر باشد که در قالب یک زنجیره کامل اجرا شود و برای اینکه کشاورز را از کشت محصولی منع کنیم زنجیره تولید تکمیل نخواهد شد.

او با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی امسال نسبت به پارسال در استان فارس، اضافه کرد: الگوی کشت سنتی باعث ضرر و زیان کشاورزان و دولت می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس کرد: مقرر شد الگوی کشت گوجه فرنگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در شهریور امسال اجرایی شود اما موفقیت این طرح منوط به برنامه ریزی زنجیره کامل از تولید، تا بازار مصرف داخلی، و فرآوری و صادرات محصولات است.

رحیمی ادامه داد: عمده مشکل  اقتصاد کشاورزی اکنون فقط افزایش سطح زیر کشت و مازاد تولید در بازار نیست بلکه مدیریت بازار امسال تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار گرفته که یکی از آن شرایط رکود اقتصادی و تعطیلی بنگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده و برنامه ریزی را با مشکل مواجه کرده است و هر جزیی از زنجیره تولید که با مشکل مواجه شود حرکت قسمت‌های بعدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گوجه فرنگي استان فارس وزارت جهادکشاورزی سازمان تعاون روستایی تعاون روستایی فارس گوجه فرنگی استان فارس یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید ۱۷ هزار تن انواع ارقام توت فرنگی در مازندران جایگاه دوم این استان سطح زیر کشت این محصول در کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید از مزارع توت فرنگی شهرستان سیمرغ، مازندران را یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع محصولات کشاورزی بیان و عنوان کرد: این استان با دارای یک هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی حدود ۱۷ هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی امسال برداشت داشته است.

وی افزود: با توجه به این میزان تولید مازندران رتبه دوم کشور را در سطح زیر کشت و تولید توت فرنگی دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه این محصول در فصل بهار، کشت خارج فصل آن را در دستور کار دارند، گفت: سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی مازندران در رویکرد دولت مردمی سیزدهم، نگاه حمایتی به محصولاتی است که ارزش اقتصادی بالایی دارند و کشاورزی را در سبد اقتصاد دانش‌بنیان حفظ می‌کنند و ارتقا می‌دهند.

مؤمنی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی داریم بتوانیم توسعه کشت گلخانه‌ای توت فرنگی را در استان داشته باشیم، اظهار داشت: در این راستا سیاست‌های حمایتی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از سوی استانداری مازندران و سازمان جهاد کشاورزی استان در دستورکار قرار گرفت.

وی توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری و اصلاح سیستم‌های سنتی کشت در ارتقا عملکرد محصول توت فرنگی را مؤثر دانست و گفت: در این امر جهاد کشاورزی استان حمایت جدی می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بازار عرضه محصول توت فرنگی در صدد تدوین راهبردهایی هستیم که بتوانیم صادرات این محصول را دنبال کنیم و به بازار کشورهای منطقه اوراسیا و cis محصولات کشاورزی استان را عرضه کنیم.

کد خبر 747332

دیگر خبرها

  • فرنگی کاران راه یافته به مرحله نیمه نهایی مشخص شدند
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • کلاهبرداری یک بیلیون و ۹۰۰ میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو
  • فرنگی‌کاران راه‌یافته به نیمه‌نهایی ۵ وزن نخست جام تختی شناخته شدند
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی