Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد-سطح دسترسی ساکنین “مسکن مهر” به خدمات آموزشی ، فرهنگی ، مذهبی و ورزشی بسیار ناچیز است و با محدودیتی در این سطح اینگونه برداشت می شود که در این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه های عمرانی و توسعه ای در کشور ” پیوست فرهنگی و اجتماعی ” از سوی تصمیم گیرندگان لحاظ نشده است.

امتداد- با اعتراف اخیر رییس جمهوری در خصوص بی برنامگی و عدم اقدام جدی دولت تدبیر و امید طی هفت سال گذشته در حوزه مسکن ،همچنان پروژه “مسکن مهر” در بررسی کارنامه دولت های روی کار آمده پس از پیروزی انقلاب در تامین مسکن بی رقیب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند ” مسکن مهر ” که از آن بعنوان بزرگترین پروژه مسکن سازی در کشور یاد می شود در اجرا با ایراد و اشکالاتی همراه بوده ، اما رویهم رفته با ساخت و ساز بیش از 2 میلیون واحد مسکونی در کل کشور تعداد قابل توجهی از قشر کم درآمد و فاقد مسکن را صاحبخانه کرده است.
با پشت سر گذاشتن چالش های تامین خدمات زیر بنایی پروژه “مسکن مهر” حالا با سکونت ساکنین این واحدها که اغلب در حاشیه شهرها جانمایی شده اند ، دسترسی به خدمات روبنایی متناسب با جمعیت ساکن چالش جدیدی است که کم توجهی به آن عواقب ناخوشایندی را در پی دارد.
متاسفانه سطح دسترسی ساکنین “مسکن مهر” به خدمات آموزشی ، فرهنگی ، مذهبی و ورزشی بسیار ناچیز است و با محدودیتی در این سطح اینگونه برداشت می شود که در این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه های عمرانی و توسعه ای در کشور ” پیوست فرهنگی و اجتماعی ” از سوی تصمیم گیرندگان لحاظ نشده است.
به اعتقاد صاحب نظران بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی پیامد نادیده گرفتن پیوست های فرهنگی و اجتماعی در اجرای پروژه های کلان است و به طور مثال کم توجهی به چنین مقوله مهمی در پروژه ” مسکن مهر” بویژه در شهرهای جدید با ساکنینی در سطح فرهنگی متفاوت وبعضا قومیت های متنوع منجر به احساس نارضایتی ، رها شدگی فرهنگی و ایجاد بستر بزهکاری است.
البته با پیشرفت و تکمیل بخش عمرانی و زیر بنایی پروژه ” مسکن مهر” توجه به امور روبنایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و طی دوسال اخیر الویت ” پیوست فرهنگی و اجتماعی” در”مسکن مهر” بخصوص برای شهرهای جدید در کلام مسئولین و سیاست گذاران دولتی بیشتر شنیده می شود.

بسیاری از پروژه ها ی مسکن مهر بدون ” پیوست فرهنگی اجتماعی” اجرا شده اند
مدیر عامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در این باره در گفتگو خبرنگار آریا با تایید این که تامین خدمات روبنایی همزمان با پیشرفت ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرهای جدید پیش نرفته است گفت: معقوله خدمات اجتماعی و فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت است و برای جبران عقب ماندگی در این زمینه ، دفتر” توسعه اجتماعی و فرهنگی ” را دراین شرکت راه اندازی کردیم .
حبیب اله طاهرخانی با تاکید براین که طی سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه ” خدمات فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و تفریحی صورت گرفته است گفت: به طور مثال تنها در دوسال گذشته 200 مدرسه در شهرهای جدید افتتاح شده.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اذعان به این که بسیاری از پروژه ها ی مسکن مهر بدون ” پیوست فرهنگی اجتماعی” اجرا شده اند توضیح داد: قانون ایجاد شهرهای جدید وقانون ساماندهی مسکن صراحتا می گوید؛ همزمان با پیشبرد برنامه های مسکن، سایر دستگاه های دولتی باید در زمینه احداث و راه اندازی سایر خدمات ورود پیدا کنند، اما متاسفانهیکی ازدلایل عقب ماندگی در زمینه خدمات روبنایی عدم همکاری بسیاری از دستگاه ها و وزارتخانه هایی است که اغلب به بهانه محدودیت های بودجه ای اقدامی انجام نداده اند.
وی ادامه داد: از این رو از سوی مجلس و دولت این اجازه به شرکت مادر تخصصی عمران داده شد تا در صورتی که سایر دستگاه های خدمت رسان در هر حوزه ای ورود پیدا نکردند ، این شرکت نسبت به انجام آن اقدام کند.
طاهر خانی افزود: در این راستا سیاستی با عنوان “مرکز محله” در پیش گرفته ایم که بر اساس آن با شناسایی کمبودها در تمامی محلات مسکن مهر، برنامه ریزی های لازم انجام می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از راه های تسریع در انجام پروژه های روبنایی را مشارکت با بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: درسایت های مسکن مهری که سکونت قابل توجهی به لحاظ جمعیت شکل گرفته ، تقاضای خوبی از سوی بخش خصوصی برای راه اندازی مراکز خدماتی حتی بیمارستان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با بیان این که متناسب با بودجه ای که در اختیار داریم براساس الویت پروژه های روبنایی را پیش می بریم تصریح کرد: در حالی که یکی از عوامل تاثیر گذار در اقبال برای سکونت در شهرهای جدید راه اندازی خدمات زیر بنایی است ، هم اکنون واحدهای مسکونی متعددی داریم که درنصب انشعابات با مشکل مواجه هستند.
طاهرخانی نقش شهرهای جدید را در ساماندهی بازار مسکن و توزیع جمعیت در کلانشهرها موثر دانست و گفت: یکی از دغدغه ساکنین این شهرها سهولت دسترسی به شهرهای اصلی و کاهش هزینه رفت و آمد است که در این زمینه اقدامات خوبی با احداث آزادراه ، مترو و …در نقاط مختلف کشور انجام شده و یا در دست اجرا است.
در خصوص آنچه درباب کمبود امکانات روبنایی در شهرهای جدید و پروژه های مسکن مهر به آن اشاره شد، شهرجدید پردیس مثال خوبی است. این شهر با بیش از 80 هزار واحد مسکن مهر به دلیل ویژگی های آب و هوا، نزدیکی به پایتخت و همچنین افزایش بی سابقه قیمت ها در بازار خرید و اجاره در تهران با اقبال متقاضیان مسکن قرار گرفته است.
اقبال برای سکونت در این منطقه در حالی است که هم اکنون امکانات فرهنگی ، مذهبی ، خدمات اجتماعی ، ورزشی و تفریحی پاسخگوی حتی نیمی از جمعیت ساکن نیست .

در منطقه سکونت ما خبری از برگزاری مناسبت های مذهبی
یکی از ساکنین مسکن مهر پردیس در فاز یازده در این باره به خبرنگار آریا می گوید: من و همسرم هر دو بازنشسته هستیم و نزدیک به دو سال است که در زون پنج فاز یازده ساکنیم.متاسفانه در نزدیکی محل سکونت ما هنوز خدماتی مانند نانوایی ، سوپر مارکت و غیره در دسترس نیست و برای تهیه مایحتاج از این دست باید مسافت نسبتا طولانی را طی کنیم که بدون وسیله نقلیه این امر بسیار دشوار است.
وی اضافه می کند: همچنین دراین منطقه فقط یک مسجد بنا شده که رفتن به آن به دلیل مسافت زیاد بدون وسیله نقلیه ممکن نیست. وی ادامه می دهد: در منطقه سکونت ما خبری از برگزاری مناسبت های مذهبی مانند محرم و صفر نیست و به طور کلی خدمات فرهنگی و تفریحی برای اوقات فراغت وجود ندارد.
این ساکن مسکن مهر پردیس در فاز یازده توضیح می دهد: کودکان در این اطراف در محیطی مملو از تل خاک مشغول بازی هستند و زمین بازی مختص کودکان وجود ندارد.
وی با گلایه ازپرسه زدن سگ های ولگرد در این منطقه می گوید: یکی دیگر از معضلات موجود سگ گردانی برخی بدون احترام به حقوق دیگران است.
وی اضافه می کند: همچنین تعداد ساکنین مجرد دربرخی بلوک ها تقریبا زیاد است وبه نوعی پاتوق آخر هفته برای برگزاری میهمانی و دورهمی های نابهنجاراست.
“مهدی هدایت ” مدیرعامل شرکت عمران پردیس در گفتگو با خبرنگار آریا در این باره توضیح داد:
شهر جدید پردیس آخرین و به لحاظ حجم کار دشوار ترین پروژه “مسکن مهر” در کل کشور محسوب می شود و به جرات می توان گفت جزو شاخص ترین پروژه های
“مسکن مهر” است.
وی با بیان این که قیمت نسبتا بالای واحدهای مسکن مهر در پردیس در مقایسه با سایر نقاط کشور نشان موقعیت و کیفیت مطلوب آن است می گوید: هر چند ساخت و تحویل واحدهای مسکونی در کنار تامین خدمات زیر بنایی در الویت شرکت عمران پردیس
بوده ، اما از بحث خدمات روبنایی نیز غافل نبودیم هر چند با تاخیر به آن پرداخته شده.
“هدایت ” مسکن مهر پردیس را تجربه ای ارزشمند در بحث انبوه سازی عنوان می کند و معتقد است؛ این پروژه مانند انسان رو به رشدی است که نقص در عضوی از آن ، نتیجه رضایت بخش نخواهد داشت.

تهیه بسته 1600 میلیارد تومانی برای خدمات روبنایی

مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان این که در راستای برنامه ریزی و تسریع در امور خدمات روبنایی “کمیته توسعه اجتماعی و فرهنگی” در این شرکت تشکیل و تاکنون تصمیمات موثری در جلسات این کمیته در راستای توسعه و تامین خدمات فرهنگی ، اجتماعی و امکانات رفاهی گرفته شده است توضیح داد: در مجموع بیش از 30 مدرسه در فازهای مسکن مهر پردیس در دست ساخت است که البته بخشی از آن تکمیل و تحویل داده داد ه شده و همچنین ساخت 18 مسجد را در دست انجام داریم .
وی افزود: با اختصاص یک مدرسه در هر فاز به عنوان “مدرسه اجتماع محور” سعی کرده ایم فعالیت های فرهنگی را کلید بزنیم هر چند کمبودهایی وجود دارد.

“هدایت” ادامه داد: بسته مشارکتی جدیدی را برای انجام امور روبنایی با رویکرد ، ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی به مبلغ 1600 میلیارد تومان تهیه و در مرحله عقد قرارداد با شرکا هستیم . وی گفت: همچنین تسهیلات هزارمیلیارد تومانی که از بانک مسکن دریافت خواهیم کرد در ساخت کاربری های تجاری و خدماتی موثر خواهد بود.

به نظر می رسد در صورتی که مسئولین و تصمیم گیرندگان دولتی به یقین برسند منفعت تعیین و اجرای “پیوست فرهنگی و اجتماعی ” در پروژه ها کمتر از سود اقتصادی پیش بینی شده برای انجام آن نیست ، در تخصیص بودجه و فراهم کردن شرایط آن بیش از پیش جدیت به خرج خواهند داد.

منبع : خبرگزاری آریا

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: پیوست فرهنگی و اجتماعی بسیاری از پروژه ها اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید مسکن مهر پردیس خدمات روبنایی خدمات فرهنگی مسکن مهر تامین خدمات راه اندازی زیر بنایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۴۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ، این طرح در راستای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی رفسنجان اجرا می شود و۴۰ درصد از متقاضیان طرح ملی مسکن در رفسنجان را پوشش می دهد.

  در آیین آغاز اجرای این طرح با حضور دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت محمد مهدی فداکار  استاندار کرمان گفت: در شهرها و مناطق مختلف استان کرمان زمین ویلایی در این طرح واگذار می شود که قرعه کشی واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن در تعدادی از مناطق استان انجام شده  وحدود ۶۰۰ هکتار نیز قرار است در مرحله بعد به این طرح اضافه شود که تمامی متقاضیان را پوشش دهد و خدمات زیربنایی این طرح توسط دستگاه های ذیربط نیز همزمان پس از واگذاری انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی تمامی دستگاه ها با مساعدت مسئولان ارشد استان کرمان و پس از طی تمامی مراحل قانونی به شهر رفسنجان الحاق شد و در این سایت، سه هزار و ۸۶۴ قطعه زمین به همراه اراضی مورد نیاز برای خدمات پشتیبان فراهم شده است.

رضا حافظی ادامه داد: فضای مذهبی، فضای سبز، آموزشی، درمانی و غیره برای سکونت افراد متقاضی در این طرح دیده شده و عملیات اجرایی با همکاری شورا و شهرداری شهر رفسنجان انجام می شود که در فاصله اندکی واگذاری و قرعه کشی را برای افراد واجد شرایط و دارای اولویت انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تامین زمین برای افراد واجد شرایط به عهده دولت است و سایر دستگاه های خدمات رسان نیز باید زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز برای افرادی که از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ فرزند سوم آنها به دنیا آمده زمین در اختیارشان قرار داده می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • رتبه اول قم از لحاظ سرعت ساخت در نهضت ملی مسکن
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • (تصاویر) پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر