Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@19:22:27 GMT

عکس خیره کننده هابل از تابستان زحل

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۴۹۶۷

عکس خیره کننده هابل از تابستان زحل

به گزارش آی ای، تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا در ۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ تصویری مسحور کننده از زحل ثبت کرده است. این عکس زمانی گرفته شده است که این سیاره ۸۳۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشته و نیمکره شمالی آن در تابستان به سر می‌برد.

در این تصویر می‌توان چند طوفان کوچک جوی و ویژگی‌های گذرا را که هر سال می‌آیند و می‌روند، مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سیاره به دلیل جو خود که عمدتا از هیدروژن و هلیوم ساخته شده و دارای اثری از آمونیاک، متان، بخار آب و هیدروکربن‌ها است، به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد دیده می‌شود.

تلسکوپ فضایی هابل همچنین یک مه مایل به قرمز را بر روی نیمکره شمالی زحل نشان می‌دهد که ممکن است ناشی از گرم شدن بر اثر افزایش تابش نور خورشید باشد. این اتفاق می‌تواند گردش جو را تغییر دهد یا در مقادیر تولید دود فتوشیمیایی مداخله کند.

"امی سایمون" محقق اصلی پروژه از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: شگفت آور است که حتی در طول چند سال، ما شاهد تغییرات فصلی در زحل هستیم.

این تصویر همچنین دو قمر یخی زحل را نشان می‌دهد: قمر "میماس" (Mimas) در سمت راست و قمر "انسلادوس" (Enceladus) در پایین تصویر و حلقه‌های چشمگیر زحل نیز به وضوح دیده می‌شوند.

چگونگی و زمان شکل گیری حلقه‌های زحل تا به امروز یکی از بزرگترین راز‌های سر به مهر دنیای نجوم باقی مانده است. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است آن‌ها مانند سیاره زحل بیش از ۴ میلیارد سال عمر داشته باشند. با این حال، دیگر فرضیه‌ها می‌گویند که ممکن است این حلقه‌ها در دوران دایناسور‌ها شکل گرفته باشند.

"مایکل وونگ" از دانشگاه کالیفرنیا برکلی گفت: اندازه‌گیری‌های فضاپیمای "کاسینی" ناسا از دانه‌های کوچکی که بر جو زحل می‌بارند، نشان می‌دهد که این حلقه‌ها ممکن است فقط ۳۰۰ میلیون سال دیگر دوام بیاورند.

این تصویر نتیجه پروژه‌ای موسوم به "OPAL" است که به دانشمندان کمک می‌کند تکامل سیاره‌های غول گازی منظومه شمسی را درک کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عکس هابل پارسی خبر زحل حلقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار سخت مهاجمان پرسپولیس برابر «پولی»/ آمار خیره کننده مرد برزیلی

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال پرسپولیس که در هفته بیست و پنجم لیگ برتر برابر سپاهان با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد باید روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت و در هفته بیست و ششم رو در روی نساجی مازندران قرار گیرد که این بازی برای هر دو تیم از حساسیت بالایی برخوردار است. پرسپولیس برای رسیدن به صدر جدول و همچنین کسب سهمیه آسیایی در تلاش است و از طرفی نساجی برای بقا در لیگ برتر نیاز مبرمی به ۳ امتیاز این دیدار دارد.

پس از مصدومیت علیرضا رضایی سنگربان نساجی در دیدار برابر آلومینیوم، مدیران این باشگاه با «لوان پولی» دروازه بان برزیلی که در لیگ دسته دوم برزیل حضور داشت وارد مذاکره شدند و با او تا پایان فصل بیست و سوم قرارداد امضا کردند.

«پولی» با حضور در درون دروازه نساجی، عملکرد خیلی خوبی را از خود به جای گذاشته است و در ۳ بازی اخیر دروازه خود را بسته نگه داشته و در دو هفته اخیر برابر تراکتور و ذوب آهن نقش پررنگی در کسب پیروزی تیمش داشته است.

طبق اعلام سایت‌های آماری از زمان حضور پولی در نساجی تا پایان هفته بیست و پنجم، ۲۴ شوت به سمت دروازه او شلیک شده که پولی موفق به ۲۳ سیو شده است که نشان دهنده کیفیت بالای این دروازه‌بان برزیلی است.

پولی تنها برابر ملوان یک گل دریافت کرده و از ۴ بار حضور در درون دروازه نساجی، ۳ کلین شیت داشته است. مهاجمان پرسپولیس برای باز کردن دروازه پولی کار سختی را در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر خواهند داشت و باید دید او موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود برابر سرخ‌پوشان خواهد شد یا خیر.

کد خبر 6096199

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • مسی و رکورد شگفت انگیز در سال ۲۰۲۴
  • آمار خیره‌کننده مسی در سال ۲۰۲۴
  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • کار سخت مهاجمان پرسپولیس برابر «پولی»/ آمار خیره کننده مرد برزیلی
  • برقراری اولین ارتباط بلوتوثی با زمین