Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه اینستاگرامش از نخستین گفت‌و‌گوی اینستاگرامی با مخاطبان بین‌المللی خبر داد و نوشت:

«دوستان سلام
یکی از سؤالاتی که ذهن سیاستمداران، متفکرین و مردم سراسر جهان را به خود مشغول کرده، سمت و سوی تحولات جهانی است. دنیا به چه سمتی می‌رود؟ حدود ۳۰ سال پیش نظام دوقطبی که چندین دهه در جهان حاکم بود، فروپاشید و دوران گذار آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌ها و رقابت‌های شدید برای شکل دادن به نظم جدید هنوز هم ادامه دارد و با ویروس کرونا روندهای قبلی شدت بیشتری گرفته است.»
وی افزود: «رقابت‌ها فقط در حوزه عملیاتی و نظامی نیست. بلکه حتی تصویر سازی‌های رقیب از نظم جهانی و تلاش برای شکل‌دهی مفهومی به واقعیت‌ها و جهان آینده به شدت در جریان است. تنوع روایت‌های رقیب از نظم جهانی پس از دوره گذار همچون تک‌قطبی، تک - چندقطبی، چندقطبی، بین قطبی، غیرقطبی یا بی قطبی، دوقطبی جدید، پساآمریکایی، پساغربی و مانند آن تنها تلاشی برای تبیین واقعیت‌ها و پیش‌بینی نظم آینده نیستند، بلکه مهمتر از آن تلاشی برای شکل دادن به این نظم هستند.»

*توهم آمریکایی نظم نوین جهانی، چندین جنگ و خرابی برای دنیا به همراه داشته
وزیر امور خارجه بیان کرد: «در دوران گذار ۳۰ سال گذشته، اشتباهات محاسباتی خسارات فراوانی بر دنیا تحمیل کرده است. توهم آمریکایی نظم نوین جهانی، چندین جنگ و خرابی برای دنیا به همراه داشته و هفت هزار میلیارد دلار به مردم آمریکا خسارت زده است. اما سوء محاسبات دیگران مانند صدام و قذافی و میلوسویچ به نابودی خودشان و حتی کشورشان منجر شده است. در مقابل شناخت دقیق متغیرها و فرصت‌ها باعث افزایش کنشگران هوشمند شده است. ایران در دوران‌های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شناخت و شجاعت متحمل شده و لذا شناخت درست و واقع‌بینانه تحولات و روندهای دوره گذار کنونی برای ما حیاتی است.»
ظریف اضافه کرد: «تغییرات عینی مانند جهانی شدن فرصت‌ها و تهدیدها از تروریسم تا کرونا، متکثر شدن منابع قدرت از فن‌آوری تا تسخیر قلب‌ها و مغزها، نقش پیدا کردن افراد در صحنه جهانی، کاهش نسبی قدرت کنشگران سنتی و افزایش نسبی قدرت کنشگران نوظهور، پایان نقش آفرینی انحصاری قدرت های بزرگ، پایان هژمونی و تحول در جغرافیای قدرت، بازگشت جهان غیر غربی به مدار تاریخ و ده‌ها پدیده جدید دیگر باید واقع‌گرایانه ارزیابی شده و بهترین ابزارها و فرصت‌ها برای پیشبرد منافع ملی و تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شناسایی گردند.»
وی بیان کرد: «برای طرح بحث و گشودن باب گفت‌وگو و مفاهمه، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران فرصتی فراهم کرده تا در چند جلسه یک دیدگاه در این زمینه را مطرح و در معرض بحث و نقد قرار دهم. ارائه بحث‌ها فعلا برای مخاطبان بین‌المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه (ششم مرداد ماه - ۲۷ ژولای)‌از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۴۵ برگزار می‌شود.از طریق لایو اینستاگرام دانشکده در خدمت شما خواهم بود.»

منبع: فردا

کلیدواژه: گفت وگوی اینستاگرامی ظریف بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه دقایقی قبل با استقبال رسمی‌ سید عباس موسوی سفیر‌ ایران در آذربایجان و به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها وارد باکو پایتخت آذربایجان شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ترک تهران درباره اهداف این سفر گفت: مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها نشستی است که در باکو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم در این اجلاس ضمن بیان نکات مهم، راهبردی و در حوزه تعامل فرهنگی با ملل و فرهنگ های دیگر از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت ها که محور گفت و گو های امسال است، استفاده خواهد کرد‌.

وی افزود: با توجه به وضعیت ناعادلانه‌ای که در صحنه نظامات بین المللی داریم باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر افکار عمومی استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به این اجلاس به عنوان فرصتی نگاه می‌کنیم که بتوانیم برنامه ها و نگاه انقلاب اسلامی را برای نخبگان و کشورهای شرکت کننده بازگو کنیم و انشالله سخنگاهی برای بیان حقایق باشد.

وزیر فرهنگ گفت: نکته بعدی گفت و گوهایی است که طبیعتا در چنین اجلاس‌هایی با کشورهای مختلف برای تقویت تعاملات فی‌مابین استفاده می‌شود.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی به عنوان راهکاری جدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش تعاملات فی مابین توسط دولت دنبال می شود؛ در این راهبرد بیشتر معطوف به کشورهای دوست، همسایه، جهان اسلام و کشورهایی که در موضوعات مهم بین المللی نزدیکی راهبردی با ما دارند هستیم؛ در همین راستا تلاش می‌کنیم در فرصت اجلاس باکو گفت و گوهای مقتضی را انجام دهیم تا از نتایج آن مجموعه حوزه فرهنگی منتفع شود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: دوستانم برنامه هایی را پیش بینی کرده اند تا بتوانیم در فرصت محدودی که به واسطه این اجلاس در اختیار داریم حداکثر استفاده را کنیم.

گفتی است، ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • «وعده صادق» ایران را به عنوان یک قدرت جهانی معرفی کرد
  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران به نخبگان
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان