Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان سعودی در حالی از ساخت ۶۰۰ مدرسه در افغانستان خبر می‌دهد که اعضای پارلمان و علمای این کشور از نفوذ ریاض در سیستم آموزشی افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سفارت افغانستان در ریاض اعلام کرد که عربستان سعودی به درخواست کابل در نظر دارد تا بجای 100 مدرسه، 600 مدرسه در افغانستان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هشت صبح» نوشت که صندوق توسعه عربستان سعودی با قرضه 50 میلیون دلاری با ساخت این 600 مدرسه موافقت کرده است و شوراهای توسعه روستایی نیز ساخت این مدارس را به عهده خواهد داشت.

موضوع ایجاد 100 مدرسه توسط عربستان در افغانستان 15 تیرماه در دیدار «جسیم محمدالخادی» سفیر عربستان در کابل با «فضل هادی مسلم‌یار» رئیس سنای افغانستان مطرح شده بود.

سنای افغانستان در بیانیه‌ای نوشته بود که عربستان در نظر دارد تا 100 "مدرسه دینی" در افغانستان ایجاد کند که واکنش گسترده کاربران افغان در فضای مجازی و برخی از علما و اعضای پارلمان را در پی داشت.

سفارت عربستان نیز در پی انتقادات گسترده از این اقدام، برای فرافکنی اعلام کرد که موضوع ایجاد مدارس دینی در دیدار با مسلم‌یار رئیس سنای افغانستان مطرح نشده است.

از سوی دیگر، سنای افغانستان نیز با  بیانیه اصلاحی نوشت که مقامات سعودی در نظر دارند تا 100 «مکتب» را در افغانستان ایجاد کنند.

با این حال، برخی نمایندگان پارلمان افغانستان از جمله «عارف رحمانی» نماینده غزنی در واکنش به این اقدام نسبت به دور تازه تلاش‌های عربستان سعودی برای نفوذ در نظام آموزشی افغانستان هشدار داده و خواستار هوشیاری دولت در این باره شده بود.

وی تصریح کرده بود که مدرسه‌سازی در افغانستان توسط عربستان حتی اگر زیر نظر مقامات کشور افغانستان هم باشد پیامدهای بسیار وحشتناکی به همراه خواهد داشت.

افزایش نفوذ عربستان سعودی و شیوع وهابیت در افغانستان همواره سبب نگرانی مردم این کشور و نیز کشورهای منطقه بوده و کارشناسان بر این باورند که ریاض از طریق ایجاد دانشگاه و توزیع کتاب‌های آموزشی برای ترویج افکار وهابیت در افغانستان تلاش می‌کند.

نماینده پارلمان افغانستان: ایجاد مدارس توسط عربستان پیامدهای وحشتناکی داردوقتی سفارت عربستان تلاش برای گسترش وهابیت در افغانستان را توجیه می‌کندتلاش برای گسترش وهابیت در افغانستان؛ عربستان 100 مدرسه دینی می‌سازد

دولت افغانستان در حالی برای نفوذ بیشتر عربستان در این کشور چراغ سبز نشان داده که در سال‌های اخیر نیز ریاض با برگزاری نشست علمای دینی  تلاش کرده تا مشروعیت جنگ طالبان را به چالش بکشد.

این در حالی است که طالبان نیز پیروی از وهابیت و سلفیت در افغانستان را ممنوع اعلام کرده است.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT7 واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "عربستان سعودی" اخبار "افغانستان" قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "عربستان سعودی" اخبار "افغانستان" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ نقش تکراری یکی از کشورهای منطقه در رهگیری هواپیمای مسافربری ایران ۲ اسرائیل از ترس پاسخ انتقامجویانه حزب‌الله دست به دامان سازمان ملل شد ۳ عراق|نبرد شجاعانه حشد شعبی حمله سنگین داعشی‌ها در استان دیالی را دفع کرد ۴ رژیم اسرائیل|افشاگری بادیگارد مخصوص بنیامین نتانیاهو درباره وی ۵ اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ماهان/ نقاب واژه بر قانون جنگل ۶ مصاحبه| نماینده جنبش امل در تهران: طرح‌های دشمنان علیه مقاومت راه به جایی نمی‌برد/ اسرائیل به‌دست خود نابود خواهد شد ۷ تهدید سوریه و لبنان از سوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ۸ یونان واکسیناسیون کرونایی کهنسالان را در اولویت قرار می‌دهد مهمترین اخبار بین الملل گفت‌وگوی اختصاصی| معاون سیاسی طالبان: توافق مخفی میان طالبان و آمریکا وجود ندارد/اگر نیروهای خارجی نروند تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت سی‌ان‌ان: اقدامات مأموران امنیتی آمریکا صحنه‌های غیرقابل‌باوری در خیابان‌ها به‌وجود آورده است مصاحبه| نماینده جنبش امل در تهران: طرح‌های دشمنان علیه مقاومت راه به جایی نمی‌برد/ اسرائیل به‌دست خود نابود خواهد شد المیادین بررسی کرد: تجاوز آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران از منظر حقوق بین‌الملل مهمترین اخبار تسنیم پهلوگیری کشتی‌های حامل کالای اساسی در بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور/ ورود کشتی ۶۶هزارتنی شکر گفت‌وگوی اختصاصی| معاون سیاسی طالبان: توافق مخفی میان طالبان و آمریکا وجود ندارد/اگر نیروهای خارجی نروند تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت مصاحبه| نماینده جنبش امل در تهران: طرح‌های دشمنان علیه مقاومت راه به جایی نمی‌برد/ اسرائیل به‌دست خود نابود خواهد شد سی‌ان‌ان: اقدامات مأموران امنیتی آمریکا صحنه‌های غیرقابل‌باوری در خیابان‌ها به‌وجود آورده است بوشهر| وزیر نیرو: ۴۱ پروژه از طرح‌های پویش "الف ــ ب ــ ایران" افتتاح شده است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار عربستان سعودی اخبار افغانستان طالبان اخبار عربستان سعودی اخبار افغانستان وهابیت در افغانستان سنای افغانستان عربستان سعودی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۵۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک

منابع محلی در قندهار اعلام کردند که طالبان منطقه «مازل گلی» راه مختص بیماران در این گذرگاه را از سه روز به این‌سو بسته کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که به دلیل برخورد نامناسب مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را مسدود کرده‌اند.

شماری از بیمارداران می‌گویند که پس از مسدود شدند این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

راه «مازل گلی» در جنوب دروازه عمومی گذرگاه چمن-اسپین‌بولدک موقعیت دارد که از گذشته به این‌سو مردم دو طرف از طریق آن به دو‌ کشور رفت‌وآمد می‌کردند و تنها به بیمارانی اجازه عبور داده می‌شد که ضمانت خط داشتند.

گذرگاه اسپین بولدک از چهار ماه به این‌سو از سوی معترضان ساحه چمن به ممنوعیت تردد بدون پاسپورت و ویزا مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است