Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@22:39:55 GMT

افقی جدید برای چهار هزار موسسه قرآنی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۷۷۷۶

افقی جدید برای چهار هزار موسسه قرآنی

روز جمعه سوم مرداد مصادف با سوم ذیحجه روزی مبارک برای جامعه قرآنی کشور بود؛ چرا که پس از یک دهه در زمینه فعالیت های قرآنی اتفاقی جدید روی داد تا تمام موسسات قرآنی که تاکنون یا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی بودند حالا به صورت مسنجم و متحد فعالیت های خود را از سر گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۲ تیر سال جاری با صدور حکمی مهدی محمدی دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی این وزارت خانه را به عنوان رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت منصوب کرد تا در اجرای الحاق ماده واحده مصوبه ضوابط تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی از معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات ستادی و استانی وزارتخانه خواست تا در برگزاری هر چه بهتر این انتخابات تلاش کنند و عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ در نشستی با مدیران استانی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور گفت: وظیفه ما این است که در نهایت اخوت و برادری ایمانی و با رعایت انصاف و عدالت، در برگزاری انتخابات سالم و باشکوه نقش‌آفرینی کنیم.

مهدی محمدی با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این انتخابات، گفت: سال گذشته یک توافق سه جانبه مبنی بر ادغام دو اتحادیه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت. البته بخشی از ادغام در استان ها صورت پذیرفته بود ولی در سطح ملی هنوز چنین اتفاقی نیافتاده بود.

وی برگزاری این انتخابات را یکی از بی حاشیه ترین انتخابات ها دانست به گونه ای که برای رعایت بی طرفی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تلاوت آیاتی از قرآن، جلسه انتخابات را آغاز کرد در حالی که قاریان ممتازی در جلسه حضور داشتند ولی هر کدام به یکی از دو اتحادیه وابسته بودند.

محمدی افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنها مرجع صدور مجوز اتحادیه ها، انجمن ها و کانون هایی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت انتخابات روز جمعه این بود که دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در این زمینه ذینفع نبود و گرایشی به هیچیک از اتحادیه ها نداشت و لذا توانست این کار را با توصیه های وزیر فرهنگ به سرانجام برساند. 

محمدی گفت که در تاریخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه نداشته که وزیر فرهنگ، رییس ستاد انتخابات را تعیین کرده باشد و نکته جالب دیگر این که تا کنون هیچ شکایتی از نحوه برگزاری انتخابات وصول نشده است.

در این انتخابات که از ساعت 10 صبح جمعه آغاز شد و در ساعت 21 با شمارش آراء پایان یافت، 590 نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه های کشوری شرکت کردند و 66 نفر نامزد شدند که 15 نفر به عنوان هیات مدیره اصلی و سه نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند و 15نفر نامزد بازرسی بودند که سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل انتخاب شدند.

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان پشتوانه‌ای برای این حرکت مبارک در روز جمعه جواب داد و همانگونه که فقهی زاده معاون وزیر فرهنگ در بیانیه ای خواستار حضور پرشور موسسات قرآنی شده بود، این انتخابات نشان داد که جامعه قرآنی همواره به دنبال حفظ همدلی و برادری هستند و انتخابات روز جمعه را می توان برگ زرین دیگری را در تاریخ فعالیت های قرآنی کشور دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه با حضور در مراسم برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت گفت که موسسات مردمی قرآن از دستاوردهای انقلاب است و ضمن تقدیر از پشتیبانی های حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلم محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، این انتخابات را نقطه عطف در حرکت موسسات قرآنی کشور و پرهیز از موازی کاری های ناصحیح در فعالیت های قرآنی دانست.

اسامی هیات مدیره و هیات بازرسان اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت عبارت است از حسن محمدی‌علویجه، سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی، سیدعلی‌محمد  سرسرابی، امیرحجت مرادی، جواد سعیدی، محمدحسین اسلامی‌ جهرمی، حسین خاکساری‌هرندی، مهدی مقامی، رحیم قربانی، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، میثم طاهرآبادی، خانم نهضت حورزاده‌، لاله افتخاری و پیمان سلیمی که ترکیبی از دو اتحادیه قبلی را دربرمی گیرد.

مجید باوردی، حجت مجید ‌بیلندی و سیدمرتضی نیکزاد ‌حسینی به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره انتخاب شدند و محمد الهی، محمد پیلان نژاد و قاسم جهان آرا بیشترین رای را برای هیات بازرسان کسب کردند.

رحیم قربانی که تا روز جمعه به عنوان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعالیت می کرده، با اشاره به نتایج برگزاری این انتخابات به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اکنون افق جدید و روشنی پیش پای بیش از چهار هزار موسسه قرآنی مردمی باز شده است. چون پس از یک دهه تلاش و کش و قوس های مختلف این اتفاق مبارک در دهه اول ذیحجه امسال رخ داد و بارقه امیدی را برای موسسات بخش مردمی ایجاد کرده است.

وی افزود: البته این انتخابات انتظار ویژه ای را نیز برای هیات مدیره جدید بوجود آورده تا ضعف ها و کمبودهایی را که بخش مردمی در این سال ها داشتند جبران کنند و انتظار این است که با این هم افزایی ویژه بسیاری از مشکلات موسسات قرآنی برطرف شود و این اتحادیه بازوی اجرایی خوبی برای رفع کمبودهای های قرآنی کشور خواهند بود تا بتوانند فرهنگ ناب قرآن و عترت را بیش از پیش در سطح جامعه گسترش دهند.

قربانی درباره وضعیت بودجه قرآنی پس از تشکیل اتحادیه جدید گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاونت برنامه و بودجه از چندین سال پیش تصویب کرده بود که 50 درصد از بودجه قرآنی کشوربه بخش مردمی اختصاص پیدا کند ولی به دلیل انسجام نداشتن موسسات بخش مردمی این بودجه بیشتر بین بخش دولتی تقسیم می شد ولی الان فرصت خوبی شده تا مطالبه گری خوبی از این هم افزایی صورت گیرد تا همه ساله حداقل 50 درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی اختصاص یابد که در آن صورت شاهد تحولات ویژه ای در امور قرآنی کشور خواهیم بود.

برگزاری یک انتخابات چندین ساعته در نگاه اول ممکن است برنامه ای مشخص و ساده به نظر برسد ولی برای برپایی سالم این انتخابات ماه ها تلاش از سوی دست اندرکاران صورت گرفته است به گونه ای که محمدی رئیس برگزاری انتخابات گفت: از مهر سال گذشته تا کنون بیش از 40 جلسه با روسای هیات مدیره و مدیران عامل به صورت ثابت و همچنین جلسه با اعضای هیات مدیره داشتیم که برخی از این جلسات تا پنج ساعت طول می کشید و گاهی درباره یک تبصره ساعت ها بحث می شد.

محمدی همچنین گفت: اساسنامه ای که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه شده بود به هر دو اتحادیه اعلام شد و آنان کلیات اساسنامه را قبول داشتند ولی در بعضی موارد اختلافاتی وجود داشت و وزیر فرهنگ تاکید داشتند این اختلافات از طریق اهالی قرآن و اعضای هیات مدیره این دو اتحادیه رفع شود.

رئیس ستاد انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت اضافه کرد: مهمترین ضمانت اجرا برای تشکیل اتحادیه جدید این است که مدیران تسویه هر دو اتحادیه قبلی مشخص شوند و اموال در فهرست اموال اتحادیه جدید بیاید.

وی با اشاره به تکالیف قانونی برای انحلال موسسات گفت: انحلال یک اتحادیه طبق قانون از اختیارات یک هیات مدیره نیست بلکه باید با تشکیل مجمع عمومی، رای به انحلال بدهند ولی با توجه به شرایط کرونایی پیشنهاد دادیم یک فرم ثابت برای انحلال تهیه شود و هر یک از اعضای هیات مدیره در هر استان که برای انتخابات مراجعه می کند، به انحلال اتحادیه قبلی نیز رای دهد که هر دو اتحادیه با اکثریت آرا منحل شد.

حالا قرار است اعضای هیات مدیره جدید روزهای آینده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یابند تا رییس هیات مدیره و مدیرعامل اتحادیه جدید را تعیین کنند.

برچسب‌ها سید عباس صالحی مهدی محمدی محمد قمی عبدالهادی فقهی زاده مشارکت انتخاباتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم قرآن کریم سید سعیدرضا عاملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی مهدی محمدی محمد قمی عبدالهادی فقهی زاده مشارکت انتخاباتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم قرآن کریم سید سعیدرضا عاملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی سید عباس صالحی مهدی محمدی محمد قمی عبدالهادی فقهی زاده مشارکت انتخاباتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم قرآن کریم سید سعیدرضا عاملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره موسسات قرآنی اتحادیه جدید قرآنی کشور اتحادیه ها دو اتحادیه بخش مردمی روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، امام جمعه خرم آباد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای الغدیر به برگزاری دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی اشاره کرد و افزود: برگزار کنندگان انتخابات دقت لازم را در اجرای چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب در برگزاری انتخابات را داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی خطاب به برگزارکنندگان انتخابات گفت: دقت لازم را در برگزاری انتخابات سالم انجام دهند و با تخلفات احتمالی در هر سطحی برخورد شود که تخلف در انتخابات گناهی نابخشودنی است.
خطیب جمعه خرم آباد با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) بیان کرد: امام جعفر صادق (ع) امام جهاد و مبارزه بودند، ایشان همزمان با جهاد و مبارزه مستمر برای سرنگونی حکومت بنی امیه شاگردان مستعد، فهیم و متبحر در علوم اسلامی تربیت نمودند که موجب حفظ و اصالت معارف اسلامی گردید.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی ادامه داد: اکنون در این عصر حاکمیت بخشیدن به معارف اسلامی جهت اجرای عدالت و مبارزه با ظلم وظیفه همه مردم است.
وی با اشاره به اصل ۱۲۳ قانون اساسی و تصویب قانون مد و لباس افزود: براساس این قانون در راستای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و ترغیب مردم به استفاده از لباس‌های مانوس با فرهنگ اسلامی وظایفی برای برخی وزراتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، آموزش و پرورش، صدا و سیما تعریف شده و همزمان تکالیفی برای نمایندگانی از مجلس و اصناف در یازده ماده و سه تبصره بیان شده که باید اجرا شود.
امام جمعه خرم‌آباد یادآور شد: کمیته مد و لباس در استان نسبت به اجرای قانون و اتخاذ تدابیر در جلوگیری از توزیع لباس‌های غیر مانوس با فرهنگ ایرانی اسلامی اقدام کند.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی با بیان اینکه آینده کشور و لرستان امیدوار کننده و روشن است، گفت: وجود کارگاه‌های بزرگ و کوچک تولیدی، صنعتی و تولیدات دامی و کشاورزی همراه با تولیدات متنوع و توجه دولت به احیای برخی کارخانجات تعطیل شده مثل ماشین سازی لرستان که در موقعیت تولید مناسبی قرار گرفته و پیگیری رونق و برگشت به تولید برخی کارخانه‌های تعطیل دیگر آینده روشنی برای استان متصور است.
وی با اعلام تشکر از عملکرد آموزش و پرورش در سال‌های متمادی در اجرای طرح سودای بندگی افزود: معاونت پرورشی و معلمان دلسوز از سال‌های گذشته و دولت‌های مختلف دانش آموزان را در میعادگاه فرهنگی عبادی و الهی نماز جمعه حاضر شده تا با آداب حضور آشنا شوند.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان ضمن قدرانی از پرسنل نیروی انتظامی افزود: نیروی انتظامی خدمات زیادی انجام می‌دهد حفظ امنیت مردم مبارزه و جهاد با قاچاقچیان اسلحه و کشف سلاح، مبارزه با سوداگران مواد مخدر، برخورد با اراذل و اوباش و خدمات بسیار دیگری که پرسنل نیروی انتظامی انجام می‌دهند، جای قدر دانی دارد.

دیگر خبرها

  • مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآنی
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل