Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری به بدنه رأی وفادار خود متکی است و به دلیل وفاداری بالای حامیان خود همچنان شانس بالایی برای برنده شدن دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا سؤالات فراوانی برای علاقه‌مندان سیاست ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در حالی در انتخابات برنده شد که نظرسنجی‌های مختلف حاکی از احتمال بسیار بالای پیروزی رقیب وی یعنی هیلاری کلینتون بودند. نکته جالب این است که نظرسنجی‌های اخیر در آستانه انتخابات 2020 نشان می‌دهند که هواداران ترامپ عمدتاً به وی وفادار بوده‌اند و گرچه محبوبیت او پس از شیوع ویروس کرونا و بروز اعتراضات در آمریکا کمی کاهش‌یافته اما احتمال پیروزی مجدد مهمان جنجالی کاخ سفید پایین نیست.
برای مثال اواخر ماه می یک نظرسنجی توسط رویترز انجام شد که نشان می‌داد حداقل 41 درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ در قبال بحران کرونا را تأیید می‌کنند، باوجوداینکه کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهور آمریکا این ویروس را دست‌کم گرفته بود و اقدامات دولت فدرال برای کنترل کرونا در این کشور خیلی دیر شروع شد. اما چرا ترامپ بااین‌همه گاف در طول دوران ریاست جمهوری خود هنوز محبوب بخش قابل‌توجهی از جامعه آمریکاست؟

 

برای پاسخ به این سؤال گفتگویی با حمیدرضا غلام‌زاده کارشناس مسائل آمریکا ترتیب دادیم. غلام‌زاده معتقد است خیلی از طرفداران ترامپ روی وی تعصب دارند و به این راحتی دست از حمایت از وی برنمی‌دارند.
وی می‌گوید: «بدنه رأی ترامپ یک بدنه محکم و متعصب است و به همین خاطر خیلی از اتفاقات منفی حول ترامپ را مثبت می‌بیند یا به نفع خود تفسیر می‌کند. از ابتدای دوران ریاست جمهوری ترامپ به‌طور میانگین 42-43 درصد از مردم در نظرسنجی‌ها از ترامپ حمایت می‌کرده‌اند و اکنون نیز همین روند ادامه دارد.»

به اعتقاد غلام‌زاده، رفتار حامیان ترامپ را می‌توان با کمک مفهوم پساحقیقت (Post-truth) بهتر تحلیل کرد.
او می‌گوید: «ترامپ در تعامل با افکار عمومی خیلی اوقات تلاش می‌کند جای حقیقت و غیر حقیقت را عوض کند. مثلاً ادعا کرد جمعیت حاضر در مراسم تحلیف وی از جمعیت حاضر در مراسم تحلیف اوباما بیشتر بوده است. بعد با مقایسه تصاویر دو مراسم مشخص شد ادعای ترامپ درست نبوده اما او و طرفدارانش این را نپذیرفتند. مثال دیگر موضوع کروناست. ترامپ گفت اینکه بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را داریم نشان افتخار ماست چون نشان می‌دهد ما بیشتر از بقیه کشورها از مردم تست گرفتیم. اما بعضی متخصصان پزشکی این ادعا را تأیید نمی‌کنند.»

ترکیب جمعیتی هواداران ترامپ
غلام‌زاده در پاسخ به این سؤال که علت حمایت هواداران ترامپ از وی چیست، سه فاکتور مذهب، اقتصاد و نژاد را مهم برمی‌شمرد.
وی می‌گوید مسیحیان تبشیری (اوانجلیست) که حدوداً 30 درصد جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند بخش بزرگی از هواداران ترامپ هستند. اوانجلیست‌های طرفدار ترامپ وی را فرستاده خدا می‌دانند و از پشتیبانی رئیس‌جمهور آمریکا از اسراییل خشنود هستند.
گروه دوم طرفداران ترامپ، کارنامه اقتصادی خوب او و سابقه فعالیت کاری را نقطه قوت وی می‌دانند.
غلام‌زاده می‌گوید: «در نظرسنجی‌ها شاهد هستیم مردم، عملکرد ترامپ در بخش اقتصاد را بیشتر از بقیه بخش‌ها تأیید می‌کنند. گرچه بحران کرونا موجب تضعیف اقتصاد آمریکا شد ولی در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از احیای رشد اقتصادی دیده می‌شود و این به‌عنوان نشانه دیگری از عملکرد خوب ترامپ تفسیر خواهد شد.»
گروه سوم نیز به خاطر دغدغه‌های نژادی از ترامپ حمایت می‌کنند.


این کارشناس افزود: «برده‌داری در آمریکا لغو شد ولی فرهنگ برده‌داری هیچ‌وقت لغو نشد. با وجود گذشت دهه‌ها از اعطای امتیازات برابر به سیاهپوستان در آمریکا، هنوز نگاه نژادپرستانه در اقشار سفیدپوست کمرنگ نشده و سفیدبرترپنداری از بین نرفته است. فرهنگ سفیدبرترپنداری میان مردم ریشه دوانده و با اجبار و دستور هم نمی‌توان آن را از بین برد.»
غلام‌زاده معتقد است رویکرد تند ترامپ در قبال اعتراضات سیاهپوستان آمریکایی پس از مرگ جورج فلوید نیز ریشه در این فرهنگ دارد.

تلاش ترامپ برای جلب رضایت سفیدبرترپنداران
او می‌گوید: «ترامپ در بحبوحه اعتراضات تهدید کرد که وقتی غارتگری شروع شود تیراندازی نیز شروع می‌شود. این جمله‌ای است که والتر هدلی فرمانده پلیس میامی در سال 1967 در مواجهه با اعتراضات سیاهان الهام گرفته از مارتین لوترکینگ به کار برده بود. ترامپ می‌دانست این جمله به مذاق سفیدبرترپنداران خوش می‌آید و برای همین از آن استفاده کرد.»

بیشتر بخوانید:

تهدیدات ترامپ معترضان آمریکایی را متوقف نکرد/ اعلام وضعیت آماده‌باش در پایگاه‌های نظامی واشنگتن

 


غلام‌زاده باور دارد اقشار ضعیف سفیدپوست بیشتر از بقیه سفیدپوستان از ترامپ حمایت می‌کنند و علت نیز این است که وی تنها سیاستمدار بزرگی است که از آن‌ها حرف می‌زند.
وی می‌گوید: «سیاهپوستان چون اقلیت هستند، ازنظر معیشتی و اجتماعی تا حدی موردحمایت قرار می‌گیرند اما سفیدپوستان فقیر حتی از این سطح حمایت هم برخوردار نیستند. آن‌ها تنها حامی خود را افرادی چون ترامپ و سندرز می‌دانند که نگاهی مخالف نگاه غالب حاکمیتی دارند. سندرز از رقابت انتخاباتی کنار رفت بنابراین تنها گزینه موجود این قشر ترامپ است.»
انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: برنی سندرز ترامپ مارتین لوترکینگ اوانجلیست اعتراضات آمریکا جورج فلوید هواداران ترامپ ریاست جمهوری نظرسنجی ها غلام زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن

نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از بایدن خواست تا برای شکست دادن ترامپ در انتخابات از حضور در این رقابت انصراف دهد.

به گزارش مشرق، رابرت اف.کندی، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد حزب دموکرات باید از رقابت‌ها کناره‌گیری کند تا وی بتواند مانع از این شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر به کاخ سفید بازگردد.

به گزارش پولیتیکو، کندی در جریان یک سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای در مرکز شهر بروکلین در ایالت نیویورک آمریکا عنوان کرد: ما فقط یک شانس برای شکست دادن دونالد ترامپ داریم.ما به نامزدی نیاز داریم که بتواند این کار را انجام دهد و آن نامزد من خواهم بود. کندی سپس در ادامه سخنرانی‌اش از بایدن خواست تا از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند و عنوان کرد بر خلاف بایدن که شانسی برای پیروزی ندارد، ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات باشد مگر آنکه بایدن با کنار کشیدنش از رقابت‌ها راه را برای شکست دادن ترامپ فراهم کند.

اظهارات کندی در حالی مطرح می‌شود که وی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد شدید ترامپ قرار گرفته است و ترامپ به صراحت اعلام کرده هر گونه حمایت رای‌دهندگان از وی مانند هدر دادن حق رای‌شان است. دموکرات‌های نیز در مقابل اظهارات کندی علیه بایدن، انتقادات زیادی علیه وی مطرح کرده‌اند.

در همین رابطه مت کوریدونی، سخنگوی کمیته ملی دموکرات آمریکا عنوان کرده است که پیشنهاد کندی برای کنار کشیدن بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را به همان اندازه کمپین انتخاباتی‌اش نباید جدی گرفت. با این حال کندی به همراه مدیر کارزار انتخاباتی‌اش، آماریلیس فاکس کندی، نظرسنجی را ارائه کردند تا بر مبنای آن استدلال کنند که چرا بایدن باید از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی تنها راه شکست ترامپ در انتخابات را، کناره‌گیری بایدن عنوان کرده است. هنوز نه کمپین ترامپ و نه کمپین بایدن در باب اظهارات کندی اظهار نظر نکرده‌اند. کندی پیش از این هم در اظهاراتی بایدن را خطری بزرگ برای دموکراسی آمریکا دانسته و عنوان کرده بود خطر وی برای دموکراسی بیشتر از خطر ترامپ است.

دیگر خبرها

  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم