عکس| آخرین بازمانده سینمای کلاسیک هالیوود درگذشت
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۹۴۵۸
آفتابنیوز :
«اولیویا دی هاویلند» بازیگر برنده دو جایزه اسکار و از بازیگران اصلی فیلم کلاسیک «بر باد رفته» در ۱۰۴ سالگی درگذشت.
به گزارش ددلاین، او آخرین بازمانده از نسل بازیگران اصلی فیلم معروف «بر باد رفته» محصول سال ۱۹۳۹ میلادی و مسنترین بازیگر برنده اسکار و در قید حیات سینمای جهان محسوب میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین حضور «هاویلند» در سینما در فیلم «رویای شب نیمه تابستان» ساخته «ماکس راینر» در سال ۱۹۳۵ رقم خورد و پس از آن کمپانی برادران وانر یک قرارداد ۷ ساله همکاری او با منعقد کرد و برادران وارنر «هاویلند» را برای بازی در فیلمهای «کاپیتان بلاد» و «ماجراهای رابین هود» انتخاب کرد.
پس از اتمام قرارداد با برادران وانر و موفقیت در یک جدال حقوقی با این کمپانی فیلمسازی، «هاویلند» برای بازی در فیلم «هر کس سوی خودش» (۱۹۴۶) موفق به کسب اولین جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۴۹ نیز با فیلم «وارثه» برای دومین بار اسکار را به خانه برد. او در مجموع پنج بار نامزد جایزه اسکار شده است.
او در ادامه در چندین فیلم از جمله «گودال مار»، «دختر عموی من ریچل»، «نور میدان شهر»، «هیس ... هیس شارلو عزیز» و ... مقابل دوربین رفت و در عرصه تلویزیونی نیز فعال بود که آخرین حضور آن به سال ۱۹۸۸ و بازی در فیلم تلویزیونی «زنی که او دوست داشت» بازمیگردد.
«اولیویا دی هاویلند» در سال ۱۹۶۵ به عنوان اولین زن در راس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن قرار گرفت، در حالی که سایر اعضای هیات داوران همگی از سینماگران مرد بودند.
این بازیگر انگلیسی-آمریکایی در سال۲۰۰۸ و در سن ۹۲ سالگی مدال ملی هنر آمریکا را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز موفق به کسب نشان شوالیه از دولت فرانسه شد و در سال ۲۰۱۷ لقب «Dame» را از الیزابت دوم دریافت کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: سینمای کلاسیک هالیوود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی