Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:43:46 GMT

ویروس تاجدار قدرت‌طلب و مدیریت‌پذیر

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۹۶۴۹

ویروس تاجدار قدرت‌طلب و مدیریت‌پذیر

آن وقت یکی از این قسمت‌ها شاید به اندازه یک ویروس کرونا شود. پس در این اندازه:
• با چشم دیده نمی‌شود
• از هر منفذی رفت و آمد می‌کند
•  جابه‌جایی آن در فضا چندان مشکل نیست.
ذرات معلق در هوا موسوم به گرد و خاک، میلیون‌ها برابر بزرگتر از ویروس کرونا هستند اما به همان اندازه سبک و قابل جابه‌جایی! مثل تفاوت تکه‌ای غبار و تکه‌ای به همان اندازه شن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غبار در هوا معلق می‌ماند اما شن پس از میزانی از شناوری جایی می‌نشیند تا با جارویی رفته شود! ویروس کرونا هرچند بسیار کوچک است اما پس از مدت زمانی کوتاه گوشه‌ای آرام می‌گیرد و دیگر در هوا غلطان نمی‌ماند اگر چه این استعداد را دارد که با عطسه و کوران هوا از جایی به جای دیگر منتقل شود. این ویروس شدیداً به لخت شدن و برداشته شدن پوشش پروتئینی خود حساس و نابودشونده است. به محض آنکه لباس پروتئینی ویروس توسط مواد شوینده از جمله وایتکس یا الکل و حتی آب و صابون برداشته شود، کرونا پادشاهی بی‌تاج و قدرت می‌شود که دیگر حتی سربازش هم فرمانی از او نمی‌پذیرد. ویروس اما زمانی که تاج و تخت و لباس خود را حفظ کرده است بشدت قدرت‌طلب، هجومی و تشنه حکومت بر بدن موجود زنده بویژه اشرف مخلوقات است. ویروس به خودی خود زنده نیست اما مادامی که با قدرت لباس پروتئینی خود به داخل سلول زنده راه یابد فرماندهی برج و باروی سلول را به دست گرفته تکثیر می‌شود و فرزندان خود را به همه جای بدن می‌فرستد و هر فرزند هزاران و میلیون‌ها فرزند چون خود، ناخلف و غارتگر تولید می‌کند.
داستان ویروس تاجدار یا کرونا به همین سادگی است. اگر خودمان دستکاری نکنیم به آرامی گوشه‌ای سقوط می‌کند و رفته رفته لباسش مندرس و نابود می‌شود اما ما انسان‌ها کارهایی می‌کنیم که او را برای حکومت به وجد می‌آورد. من اینجا در این مختصر دو بخش ساده را توضیح می‌دهم تا همه نیک دریابیم چه کردیم که ویروسی که اواسط خرداد می‌رفت تا در محاصره کادر درمان درآید در تابستان سر از جمع‌های خانوادگی درآورد و نه یک نفر و دو نفر که امروز خانواده‌ها و دورهمی‌ها را هدف قرار داده و مرگ و میری بیش از روزانه 200 نفر را به کام بی‌رحمی خود می‌کشاند.
ویروس کرونا با تعطیلی نوروز، نشاط بهاری و همدلی سال نو از لای دست‌ها، روی لباس‌ها و پرسه زدن در هوا به زمین نشست اما در تابستان به یاری تجمعات فراوان، رفت و آمدهای بی‌جهت و البته گرمی هوا، برداشتن ماسک‌ها و دور شدن از فضای ضدعفونی مرسوم و شست‌وشوی دست، دوباره فرصت را غنیمت شمرد و بدن ایرانیان را زیستگاه مناسبت‌تری دید. این ویروس بشدت قدرت‌طلب و هجومی است. کافی است خودش را به داخل مجرای تنفسی یا خون برساند.
از دیگر سو به بهترین وجه هم مدیریت می‌شود. کافی است تجمعات را قطع، دورهمی‌ها را حذف، لمس سطوح مشکوک را محدود، شست‌وشوی دست ها با آب و صابون یا الکل را در اولویت و از پراکنده شدن ذرات تنفسی به بیرون با زدن ساده‌ترین ماسک‌ها جلوگیری کنیم. این کارها چرخه قدرت‌طلبی تاجدار بی‌رحم را منقطع و راه را برای مبارزه مناسب‌تر با آن دسته که برخی از افراد را گرفتار کرده‌اند هموار می‌کند. ویروس دیگر جزئی از طبیعت شده است. وقتی تجمعات ، فراوان و بدون کنترل و رعایت بهداشت شود، ویروس فرصت را مغتنم شمرده خیال حکومت یک لحظه آرام‌اش نمی‌گذارد تا ریه، خون، قلب، کلیه‌ها و یا هرجایی را که بتواند تا ورود به سیستم عصبی و مغر را در تسخیر خود درآورد.
داستان کرونا به همین سادگی است! می‌بینید که اگر دست به دست هم بدهیم راحت خلع سلاح شده تسلیم می‌شود و اگر غافل شویم از ریزترین منفذ غفلت ما استفاده کرده و زمانی درمی‌یابیم گرفتار شدیم که بسیاری از قلل سلامت کشور را تسخیر کرده است.‌

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها ویروس کرونا روزنامه ایران بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا روزنامه ایران بهداشت و سلامت ویروس کرونا روزنامه ایران بهداشت و سلامت ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۹۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ نشست مسئولان بنیاد ملی نخبگان با جمعی از نخبگان حوزه کار با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان و سیدسلمان سیدافقهی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

سیدافقهی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست با اشاره به آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان گفت: پس از ابلاغ آیین‌نامه جذب نخبگان از سوی هیئت وزیران، آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان به همت سازمان اداری و استخدامی کشور مصوب و ابلاغ شد.

سیدافقهی با تاکید بر ضرورت اجرایی‌سازی این آیین‌نامه و شناسایی فعال نخبگان گفت: برخی از نخبگان در بدنه دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حضور دارند اما از طریق گزینش بنیاد، به عنوان نخبه خودشان را معرفی نکردند و در خوداظهاری‌ها مشارکت نداشتند، به همین جهت با همکاری سازمان اداری و استخدامی، آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان تدوین شد تا بتوانیم آنها را شناسایی و به جامعه نخبگان اضافه کنیم تا ضمن رصد مسیر پیشرفت، اقدامات تسهیلگر لازم جهت رفع موانع در مسیر فعالیت آنها را در دستور کار قرار دهیم.

ضرورت توجه به نخبگان فعال در بخش خصوصی

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تدوین و جمع‌بندی شیوه‌نامه، وظیفه سازمان اداری و استخدامی است و بنیاد ملی نخبگان وظیفه پیگیری دارد، گفت: نمی توانیم تنها منتظر نتیجه ماموریت سازمان اداری استخدامی بمانیم چرا که حیطه فعالیت این سازمان بخش دولتی است و این در حالیست که درصد زیادی از این نخبگان در بخش خصوصی فعال هستند.

سیدافقهی راه‌اندازی «خانه نخبگان» را محلی برای اجماع تفکر نخبگان علمی، کاری و دیگر عرصه‌های نخبگی در بخش خصوصی و دولتی توصیف کرد و گفت: در سال جاری راه اندازی خانه نخبگان را که از قدیم در سند راهبردی کشور در امور نخبگان ذکر شده بود در دستور کار قرار داده‌ایم تا این امر به فعلیت برسد.

حاکمیت ساز و کار انتخابی در خانه نخبگان

وی در ادامه با اشاره به اینکه خانه نخبگان به تفکیک استان‌ها تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در هر استان پنج کارگروه نخبگانی از جمله کارگروه تولید و اشتغال تدارک دیده شده که ذیل آنها میزهای تخصصی مختلفی تشکیل خواهد شد و تلاش ما بر این است که در مجموعه خانه نخبگان، ساز و کار انتخابی حاکم باشد به نحوی که جامعه نخبگانی به دست خود نخبگان اداره شود.

سیدافقهی با تاکید بر اینکه در بحث خانه نخبگان، بنیاد فقط در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت فعال است، نیز گفت: بنیاد ملی نخبگان این مجموعه را رصد و حمایت می کند و بدون شک مزیت‌های طرح خانه نخبگان بعد از رونمایی و اجرا برای نخبگان تمامی عرصه‌ها محرز خواهد شد.

وی همچنین از پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه اثربخشی نخبگان و استعدادهای برتر خبر داد و گفت: لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی در کمیسیون دولت به‌عنوان اولین قانون در حمایت از نخبگان در حال بررسی است و با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی ممکن است توان تحقیق و توسعه و ارائه بورسیه‌های تحصیلی و یا حمایت از طرح‌های پژوهشی را نداشته باشند، پییشنهاد تشکیل صندوق توسعه اثربخشی نخبگان و استعدادهای برتر با هدف حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان و طرح‌های دیگر نخبگان در بندهای این لایحه ارائه شده است.

نخبگان کار و دانش مکمل یکدیگرند

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان با تاکید بر اینکه همکاری با نخبگان کار، به سبب اشتراک تجربه، به درک و شناسایی دقیق مسائل و مشکلات می انجامد و برای تبیین نقشه راه بنیاد سودمند است، گفت: نباید نخبگان کار و دانش را از هم جدا دانست چرا که در عمل نسبت به هم مکمل هستند. خانه نخبگان با عنایت به این مسائل، تجربه و دانش نخبگان تمام عرصه‌ها را جمع آوری می‌کند و انشالله با حضور فعال اعضای آن در دستگاه‌ها گام بزرگی در حل مشکلات و توسعه کشور برخواهد داشت.

شایان ذکر است، در این نشست، نخبگان حوزه کار و صنعت به معرفی دستاوردهای خود در راستای توسعه اقتصادی کشور پرداختند و ضمن بیان انتقادات و پیشنهادات، اقدامات حمایتی لازم را از بنیاد ملی نخبگان مطالبه کردند.

کد خبر 6094058 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند