Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@02:39:47 GMT

آسیب‌های اقتصادی اصناف از کرونا و رکود حاکم بر بازار

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۹۶۶۴

آسیب‌های اقتصادی اصناف از کرونا و رکود حاکم بر بازار

در حالی که برخی از صنوف به علت وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور دچار مشکلات فراوانی از جمله رکود حاکم بر بازار بودند، ویروس کرونا مشکلات اقتصادی آنان را چندین برابر افزایش داده است.

به گزارش مشرق، شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده است  و متاسفانه اصناف نیز به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که صنوف مختلف بر اثر کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* فروش لوازم‌التحریر به یک هشتم کاهش یافته است

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندس، کاهش شدید فروش و رکود حاکم بر صنف فروشندگان نوشت افزار به منزله یک فاجعه اقتصادی است.

موسی فرزانیان بیان داشت: به علت تاثیر شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی این صنف افزایش یافته، بطوری که با توجه به رکود حاکم بر این صنف، فروش به یک هشتم کاهش یافته است.

وی افزود: از آنجا که نمی‌توان به طور دقیق در مورد بازگشایی مراکز تحصیلی اطمینان داشت، بنابراین نمی‌ توان پیش بینی کرد که وضعیت حاکم بر این صنف تا چه زمانی ادامه دارد.

فرزانیان اظهار داشت: هر ساله در چنین ایامی بنکداران صنف نوشت افزار در تکاپو برای تامین اقلام مورد نیاز سال تحصیلی بودند، اما امسال بازار کساد است و به علت وضعیت نامعلوم آموزش، رکود بر بازار حاکم است.

* تورم و کرونا توان تولید بخش پوشاک را کاهش داده است

ابوالقاسم شیرازی نیز  درباره آسیب های اقتصادی ویروس کرونا گفت: تورم و ویروس کرونا توان تولید در بخش پوشاک را کاهش داده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه بیان داشت: تولیدکنندگان در حال حاضر برای تامین نخ، برخی پارچه ها، زیپ و حتی دکمه با مشکل مواجهند.

وی تاکید کرد: برای رونق تولید پوشاک باید صادرات را توسعه داد، شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند که با یافتن بازارهای خارجی صنعت پوشاک را توسعه دهیم، لذا برای توسعه صنعت پوشاک باید به بخش خصوصی اختیار بیشتری داده شود.

* دولت حمایت نکرد

محمد هادی کمالیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران نیز در مورد تاثیر کرونا بر وضعیت کسب و کار این صنف، گفت: اگرچه کرونا بر فعالیت تمام صنوف تاثیر منفی داشته، اما از آنجا که فرش ماشینی یک کالای مصرفی است، لذا کرونا تاثیر مخرب بیشتری بر تولید و توزیع این کالای مصرفی داشته است.

وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه گفت: با توجه به عدم وجود نظارت کافی برخی واردکنندگان مواد اولیه را با قیمت‌های قبلی وارد کرده‌اند، اما با قیمت جدید عرضه می کنند و متاسفانه نظارتی دراین زمینه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران بیان داشت: اگرچه مواد اولیه مورد نیاز تولید تا پایان سال فراهم است، اما برخی افراد که این مواد را در اختیار دارند با عرضه قطره چکانی به بازار باعث گران شدن تولید و افزایش بهای تمام شده می‌شوند و همین موضوع قدرت خرید مردم را کاهش و بازار را با رکود مواجه می‌کند.  

وی با انتقاد از اینکه هیچ کمی از سوی دولت به این صنف نشده است، گفت: برای جلوگیری از تعدیل نیرو  به ارگان‌های مختلف نامه نوشتیم و میزان خسارت صنف را با آمار و ارقام اعلام کردیم، اما هنوز هیچ حمایتی از این صنف نشده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت قرارداد ایران و چین ویروس کرونا اقتصاد کشور دولت رکود اقتصادی مشکلات اقتصادی بازار بازار تهران رئیس اتحادیه رکود حاکم ویروس کرونا مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۹۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • کشف ۲۴ میلیارد پوشاک قاچاق در رودبار
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد