Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحسین کاکایی گفت: تیبا با قیمت ۲۰ میلیون تومان گرن‌تر نمی‌تواند جایگزین پراید باشد بنابراین ارابه مرگ بعدی موتور سیکلت خواهد بود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ پراید یکی از خودرو‌هایی است که سال‌ها از آن به عنوان خودروی ملی یاد می‌شود، خودرویی که بعد از تحریم‌ها مشخص شد چندان هم ملی ملی نبوده، اما از این موضوع بگذریم، انتقادات فراوانی به قیمت و امنیت پراید وارد بود، حتی برخی مقاطع مسوولین بر آن بودند تا مانع حرکت خودروی پراید در جاده‌های بین شهری شوند، اما این روز‌ها گویا برای آخرین بار خروج پراید از خط تولید تصویب و قرار بر عملی شدن گذاشته شده است، اما اینکه حذف پراید تا چه اندازه به نفع مردم است و آیا جایگزینی برای پراید در نظر گرفته شده موضوع مصاحبه ما با امیر حسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیا با حذف پراید از خط تولید موافق هستید؟
یکی از موضوعاتی که این بار گویا عملی شده و برای آن یادبود گرفته شده، ختم تولید خودروی پراید است، ما نه تنها برای عدم تولید پراید ختم گرفتیم، بلکه در طول تاریخ بار‌ها از مواردی خوشحال شده ایم که اتفاقا به ضرر ما بوده، البته نه فقط ما بلکه بسیاری از ملت‌های دنیا در برخی مقاطع تاریخی برای مواردی جشن گرفته و خوشحالی کرده اند که اتفاقا بستری برای نابودی خود آن‌ها بوده است. این موضوع در کتابی به نام تاریخ نابخردی خانم باربارا تاچمن آمده که داستان چنین شادی‌هایی را در طول تاریخ که مسائل غم بار بعدی را به دنبال داشته مورد مثال قرار داده است؛ لذا دوستانی که برای حذف پراید جشن گرفتند باید این کتاب را مطالعه کنند، چرا که ما این بار هم برای موضوعی جشن گرفتیم که به ضرر ماست، این موضوع بار‌ها اثبات شده که نمونه آن جنگ جهانی دوم و خوشحالی آلمان‌ها بود که بعد از مدتی منجر به کشتار میلیون‌ها انسان و هزاران هزار نفر از خود آلمانی‌ها شد، لذا، چون عده‌ای از پایان تولید پراید خوشحال شده اند نمی‌توان به صورت مطلق گفت که پس کار درستی صورت گرفته است و دیگر از شر ارابه مرگ نجات می‌یابیم.
بیشتر بخوانید: کاکایی: ساختار اقتصادی کشور سلطان‌زاست کاکایی: قیمت خودرو هم‌پای ارز و تورم افزایش می‌یابد چرا چنین استنباطی از پایان تولید پراید دارید؟ بعد از حذف پراید چه اتومبیلی جایگزین این خودرو می‌شود؟
اتفاقی که بعد از عدم تولید پراید می‌افتد افزایش استفاده از خودرو‌های فرسوده و رویکرد مردم به استفاده از موتورسیکلت خواهد بود. یعنی فردی که میخواسته یا می‌توانسته پراید بخرد به علت اینکه خودروی جایگزین پراید خودروی تیباست، ۲۰ میلیون تومان به هزینه خرید خودرو افزوده می‌شود لذا ما با یک واقعیت تلخ رو به رو هستیم، به این معنا که دیگر خوشحالی ما از حذف پراید در این مقطع زمانی خوشحالی معقولی نیست و، چون طبقه متوسط به پایین جامعه دیگر امکان خرید پراید را هم ندارند، مجبورند از موتورسیکلت برای بار بری یا حمل و نقل خانواده خود از این سوی شهر به آن سوی شهر استفاده کنند، لذا خطراتی که از این محل به جامعه و سلامت مردم و خانواده‌ها وارد می‌شود تکرار همان داستان یا بدتر از آن ارابه مرگی است که به پراید نسبت می‌دهند. سوال این است که ارابه مرگ کدام است پراید یا موتورسیکلت؟ با حذف پراید طبقه‌ای که توان خرید این خودرو را داشت از سبد خریداران حذف می‌شوند و کسی هم که ماشین قدیمی مثل پیکان دارد از همان ماشین از رده خارج شده خود کار می‌کشد، لذا کسانی که اصطلاح ارابه مرگ را به کار می‌برند و از حذف پراید خوشحال شدند، اصلاً شرایط اقتصادی و واقعی مملکت را به لحاظ بهره برداری در صنعت حمل و نقل نمی‌شناسند.

یعنی الان وقت حذف پراید نبود؟
زمانی می‌توانیم خودرویی مثل پراید را حذف کنیم که اقتصاد کشور در رشد ۱۰ درصدی باشد، اقتصاد کشور در ثبات کامل اقتصادی و تولید بالا قرار داشته باشد، آن زمان می‌توانیم بگوییم که به طور طبیعی پراید باید کنار برود، چون درآمد‌ها به مراتب بالا رفته و نیروی کار درامد خوبی دارند لذا می‌توانند خودروی بهتری خریداری کنند، اما در حال حاضر در شرایط رشد منفی ٧ درصدی اقتصادی و تورم بالای ۴۰ درصدی هستیم که افزایش آن به شدت احساس می‌شود، قطعا خروج پراید از دور تولید به ضرر مردم بخصوص طبقه متوسط به پایین تمام می‌شود، لذا حذف پراید از خط تولید به ضرر کلان اقتصاد خواهد بود، بعد از حذف پراید باید منتظر افزایش موتورسیکلت سواران در سطح جامعه باشیم، بنابراین متاسفانه در شرایط بد اقتصادی تصمیمی گرفته شده که اصلا به نفع مردم نیست، در این شرایط مطمئن باشیم به جای اینکه هزینه مردم کاهش بیابد، قطعا هزینه مردم در خرید اتومبیل بیشتر می‌شود. هر تصمیمی باید در زمان و موعد مقرر خود اتخاذ شود.

بهترین راهکار از نظر شما چیست؟
راهکار اصلی این است که به جای اینکه در این موقعیت برای حذف پراید عجله می‌کردیم، باید اجازه می‌دادیم زمانی پراید از خط تولید خارج شود که اقتصاد در شرایط خوبی باشد و درآمد‌های مردم آنقدر سرشار باشد که بتوانند خودروی خوبی بخرند، ضمن اینکه پراید امسال با پراید ۲۰ سال پیش تفاوت‌هایی کرده است، شاید به لحاظ ظاهری پراید امروز و دو دهه پیش یکی باشد، اما موتور و برخی ویژگی‌ها مثل موتور و بدنه که تقویت شده تفاوت‌هایی ایجاد شده است، با این حال اگر می‌خواستند پراید را از خط تولید خارج کنند این کار را باید چهار سال پیش انجام می‌دادند، یا دوره‌ای که اقتصاد از رونق نسبی برخوردار بود، بنابراین با تصمیم حذف پراید از خط تولید مسوولین یک بار دیگر هزینه مردم را بالا برده اند، چرا که پراید جایگزینی با همان قیمت ندارد، و داستان‌ها که بعضی‌ها می‌گویند برای مردم خودروی ارزان قیمت درست کنیم غیر ممکن است، چرا که این موضوع به غیر از حرف‌های دهان پر کن چیزی نیست، پر واضح است که پراید در ایران ارزان‌ترین خودروی بود که مردم توان خرید آن را داشتند، اما آقایانی که از خارج کردن پراید از خط تولید خوشحال شدند این حق را از مردم گرفتند، حالا بنده سوالی را مطرح می‌کنم، چرا مسوولان تا کنون موضوعی درباره حذف زامیاد و نیسان و خارج کردن این‌ها از خط تولید سخنی نگفته اند، هر چند که نیسان‌آبی به مراتب خطرناک‌تر از پراید است، اما مسوولین هیچ وقت برای این موضوع دل نمی‌سوزانند؟ چرا مسوولین به جای نیسان آبی به دنبال تولید یا واردات خودروی استاندارد نیستند، به این دلیل که حداقل قیمت خودرویی شبیه نیسان که برای بار بری مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار بالاست، کامیونت یا پیکاپ که چنین کارایی را به جای نیسان ایفا می‌کنند، حداقل ۸ تا ۱۰ تا ١٨ هزار دلار قیمت دارند، یعنی حدودا شروع قیمت از ۲۰۰ میلیون تومان است، ۴ برابر قیمت نیسان در کمترین پایه قیمتی! حالا این سوال را باید جواب بدهیم که چرا کسی از این موضوع صحبت نمی‌کند؟ برای اینکه تعداد آن نیسان‌های آبی زیاد نیست و همه می‌دانند اگر حذف شود، جایگزینی برای آن نداریم، از سوی دیگر کسب و کار مردم از بین می‌رود، ضمن اینکه در حال حاضر فقط پراید ۱۳۱ حذف شده، و وانت پراید از خط تولید خارج نشده است. آیا وانت پراید نمی‌تواند ارابه مرگ باشد؟ مسوولین می‌دانند امکان حذف نیسان و وانت پراید وجود ندارد، چرا که کسب و کار مردم به آن وابسته است بنابراین می‌توان گفت این موضوع یک حرکت نمایشی و تاسف بار از تدابیر مسئولینی است که حذف پراید را پذیرفتند و کسانی که به اسم حفاظت از محیط زیست نیز این موضوع را پذیرفتند، بدون توجه به شرایط واقعی کشور هیجان کنونی را افزایش دادند تا پراید از دور خارج شد، ضمن اینکه با حذف پراید کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود و مشکلی نیز از کشور حل نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پراید خط تولید صنعت خودرو موتور سیکلت کاکایی پراید از خط تولید حذف پراید تولید پراید ارابه مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۰۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت

آفتاب‌‌نیوز :

«پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما درباره آخرین وضعیت سریال‌های الف ویژه اظهار داشت: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی (ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامه ریزی منظم، مراحل مختلف آن‌ها در حال پیشرفت است.

وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی (ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعه‌های نمایشی که تا کنون تولید شده، متفاوت است و بر اساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی (ع) و سلمان فارسی بر اساس زیرساخت‌ها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا برخوردار خواهند شوند؛ به نظر می‌رسد تولید مجموعه‌های فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد؛ هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی در خاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامه ریزی که پیش بینی شده در حال پیشروی است در هفته‌های آتی شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامه سازی در شهرک غزالی صداوسیما خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در ۳ فصل ساخته می‌شود فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیش تولید فصل حجاز را هم آغاز می‌کنیم.

جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فاسی یادآور شد: عموما لوکیشن‌هایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و ساز‌های ماندگاری است که برای همه مجموعه‌های تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.

صداوسیما سریال‌های نمایش خانگی تراز را خریداری می‌کند

وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریال‌های نمایش خانگی از سوی صداوسیما و پخش در شبکه‌های سیما اظهار کرد: اگر در تولید مجموعه‌های نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیه کننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامه‌ای تولید شود، هم حمایت می‌کنیم و هم خریداری کنیم، اما فعلا به مورد مشخصی نمی‌توانم اشاره کنم.

رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریال‌های پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی پایه‌های اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دوم سازی است به این معنا که اگر مجموعه‌هایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریال‌ها به عنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و فصول بعدی آن‌ها تلاش می‌شود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصل‌های جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود.

وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان می‌دهد از برند‌های مهم حمایت کرده و برای ساخت فصل‌های بعدی آن‌ها اقدام کرده است مثلا زیرخاکی و «نون خ» بخشی از آنهاست؛ درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح داده ام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه می‌یابد و هر مجموعه‌ای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آن‌ها در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • جیمی کرگر و انجام چالش رتبه بندی بهترین مربیان تاریخ بدون دانستن نفرات بعدی / فیلم
  • هنری که لاکچری شده!
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند
  • اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • غرش دوباره هیولای ژابی آلونسو: حریف بعدی رنده شد!
  • غرش دوباره هیولای ژابی آلونسو: حریف بعدی رنده شد!‏
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار