Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:50:55 GMT

آسمان امشب نیمی از ماه را به نظاره می‌نشیند

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۰۹۳۴

آسمان امشب نیمی از ماه را به نظاره می‌نشیند

ایسنا/اصفهان مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: ششم مرداد ماه در حالت تربیع اول قرار دارد و سوژه مناسبی برای عکاسی نجومی است.

عمران مرادی در گفت‌و گو با ایسنا با بیان اینکه رویداد نجومی جذاب در آسمان ششم مرداد، پدیده تربیع اول ماه است، اظهار کرد: تربیع ماه از سوژه‌های جذاب عکاسی برای علاقه مندان به نجوم است. ششم مرداد ماه نصفه است که در اصطلاح نجومی تربیع اول گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح این رویداد، گفت: زمانی که ماه، زمین و خورشید با هم زاویه ۹۰ درجه می‌سازند و خورشید و ماه در قسمت اضلاع (دو ضلع) و زمین راس زاویه است، ماه به حالت تربیع می‌رسد.

ماه نصفه سوژه عکاسی نجومی است

این مدرس نجوم با بیان اینکه تربیع اول، یکی از حالت‌های ماه است، تصریح کرد: تربیع اول مدت زمان بین هلال ماه و قرص ماه است، زمانی که نیمی از قرص کامل ماه قابل رؤیت باشد.

به گفته مرادی در تربیع اول، ماه یک چهارم مدار خود را طی کرده است. زمانی که ماه به دور زمین می‌گردد و از سمت خورشید دور می‌شود، با عبور یک چهارم مدار خود به دور زمین زاویه ۹۰ درجه می‌سازد و در این حالت ماه از دید زمینیان نصف است.

وی افزود: زمانی که با تلسکوپ یا دوربین مناسب و مجهز به ماه نگاه شود، مرز تاریکی و روشنایی قطب شمال تا قطب جنوب ماه به زیبایی مشخص است و سوژه مناسب عکاسی نجومی است.

کمترین میزان جزر و مد در تربیع اول ماه

مرادی با بیان اینکه ماه در حالت تربیع خاصیت دیگری نیز دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت ماه در آسمان بر میزان جزر و مد دریاهای زمین تاثیر دارد. در حالت تربیع که در شب‌های هفتم و ۲۱ رخ می‌دهد و به آنها به ترتیب تربیع اول و سوم ماه گفته می‌شود، ماه و خورشید با تاثیر بر جاذبه‌های یکدیگر آن را خنثی می‌کنند و کمترین میزان جزر و مد در زمین رخ می‌دهد.

این مدرس و پژوهشگر نجوم، یادآور شد: ماه عامل اصلی جزر و مد بر روی زمین است و حدود ۹۳ درصد علت جزر و مدها به واسطه قرار گرفتن ماه است و ۷ درصد آن به دلیل حالت خورشید است.

مرادی تصریح کرد: در زمان‌هایی که ماه در زاویه ۹۰ درجه قرار می گیرد، کمترین میزان جزر و مد و در حالت هایی که ماه به صورت مقارنه و یا مقابله با زمین قرار دارد، شاهد بیشترین میزان جزر و مد بر روی دریاها هستیم. یعنی در حالت تربیع اول و سوم ماه، کمترین و در زمان های ماه نو و ماه بیشترین جزر و مد رخ می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ماه نجوم رویداد نجومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۰۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت قورمه سبزی نجومی شد

tags # غذای سنتی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • نیمی از تارکین و بازماندگان از تحصیل ابتدایی آذربایجان‌غربی جذب شدند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • گواردیولا: زجر کشیدیم تا فارست را بردیم
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟