Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند تسهیلات کمک ودیعه مسکن در کلانشهر تهران ۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهر‌ها ۳۰ میلیون و در شهر‌های کوچک ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و یک ساله است. افرادی که از این وام استفاده می‌کنند طی ۱۲ ماه، صرفا سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند و هنوز تصمیمی مبنی بر اینکه افرادی که تمایل دارند اصل وام را به همراه سود پرداخت کنند، گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وام مذکور با شرایط ویژه‌ای به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند از پس افزایش بالای قیمت رهن و اجاره برآیند. در این میان و با توجه به مشکلات ویژه کارگران در تامین مسکن، این سوال مطرح است که آیا کارگران نیز مشمول این وام می‌شوند یا نه و اگر مشمول آن می‌شوند نهایتا این وام گرهی از کار آن‌ها بازمی‌کند یا مشکلات همچنان وجود دارد؟

کاظم فرج‌اللهی (فعال کارگری) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: نکته اولی که باید درباره چنین وامی گفت این است که تزریق چنین پولی به بازار مسکن خود تورم‌زاست و ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره شود.

او توضیح می‌دهد: وقتی چنین وامی اعطا شود خود به خود این توقع وجود دارد که مستاجران می‌توانند پول بیشتری برای ودیعه تهیه کنند و این ممکن است توقع از قیمت‌ها را بالا ببرد.

این فعال کارگری با بیان اینکه البته این وام فراگیر نخواهد بود، می‌گوید: یکی از شروط دریافت وام داشتن کار و درآمد ثابت است. در شرایطی که اکثر کارگران قرارداد‌های موقت و حتی دو و سه ماهه دارند و از ارائه دادن مدارک لازم برای داشتن شغل و درآمد ثابت ناتوان هستند، چطور می‌توان انتظار داشت که آن‌ها مشمول این وام شوند؟
بیشتر بخوانید: مالیات خانه‌های خالی ۱۰ برابر شدمسکن راه‌حل کوتاه مدت ندارد

بازار مسکن در ایران یکی از بازار‌های پر چالش در سال‌های اخیر بوده است، آنقدر که دولت‌های مختلف مهم‌ترین طرح‌های خود را در حوزه مسکن تعریف کرده‌اند. با وجود این، مشکلات در این زمینه همچنان باقی است. برخی کارشناسان مشکل را نه در کمبود مسکن که در توزیع آن می‌دانند.

فرج‌اللهی با بیان اینکه حل مشکلات بازار مسکن که کارگران را هم به شدت درگیر کرده کوتاه مدت نیست، می‌گوید: مشکل اساسی مسکن تورم در این بخش است و تورم رفع نمی‌شود مگر اینکه توزیع به اندازه کافی وجود داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: دولت باید دست به کار شده و خود در تولید و توزیع مسکن به صورت موثر اقدام کند. تولید مسکن نباید چیزی شبیه به مسکن مهر یا ساخت مسکن ۲۵ متری باشد، بلکه امکانات لازم برای تهیه و در اختیار گذاشتن خانه‌های با کیفیت وجود دارد.

به گفته این فعال کارگری خانه به اندازه کافی در ایران هست، منتها بسیاری از واحد‌ها خالی مانده‌اند و در اختیار افراد قرار نمی‌گیرند. دولت باید این واحد‌ها را شناسایی و با اجرای ضوابطی زمینه خالی ماندن آن‌ها را از بین ببرد. به این صورت تورم در بازار مسکن کاهش یافته و کارگران نیز مشکلات کمتری در این زمینه خواهند داشت. منبع: ایلنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 وام مسکن کارگران بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مسکن کارگری در یزد/ خانه دار شدن همه کارگران

فاطمی استاندار یزد در نشست شورای مسکن استان یزد با اشاره به اینکه با سه نوع شرط برای خانه دار شدن کارگران تدابیری اندیشیده شده است، گفت: کارگرانی که زمین دارند ولی آورده اولیه، برای شروع ساخت و ساز ندارند مقرر شده تا تسهیلاتی در اختیار آنها قرار گیرد تا به محض پیدا کردن تمکن مالی شروع به ساخت مسکن کنند.

وی افزود: کارگرانی هم که شرایط ساخت را دارند، ولی زمین ندارند که برای این افراد هم مقرر شده تا زمین طرح نهضت ملی مسکن در قالب مسکن کارگری به آنها تعلق بگیرد و کار ساخت نیز برای آنها صورت گیرد.

فاطمی خاطرنشان کرد: برای کارگرانی هم که دارای زمین هستند و نیاز به تسهیلات دارند مقرر شده همان تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی در اختیارشان قرار گیرد تا شروع به ساخت کنند.

 استاندار با اشاره به اینکه بزودی فرایند اجرایی تهیه و واگذاری و ساخت مسکن کارگری در استان یزد اعلام می‌شود، افزود: قرار است در کارگروهی با حضور معاونت عمرانی، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و خانه کارگر جمع بندی‌های لازم صورت گیرد تا بتوانیم همه کارگران واجد شرایط مسکن کارگری را ساماندهی کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • یک فعال کارگری : دولت رئیسی هم نه تنها مشکلی از مشکلات کارگران حل نکرد، بلکه روز به روز به مشکلات آنها اضافه کرد
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • ساخت مسکن کارگری در یزد/ خانه دار شدن همه کارگران
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود