Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:35:07 GMT

میانگین بارندگی در کردستان ۲۶ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۱۶۸۴

میانگین بارندگی در کردستان ۲۶ درصد کاهش یافت

کامران خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان بارندگی در مقایسه با میانگین دراز مدت (۲۵ ساله) آن ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد ضمن اینکه بارش سالانه در کردستان ۲ برابر میانگین کشوری است.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری در بانه ۷۶۶ میلی‌متر، بیجار ۳۶۶، دهگلان ۴۳۰، دیواندره ۳۶۸، سروآباد ۶۸۲، سقز ۵۰۳، سنندج ۴۲۱، قروه ۳۸۵، کامیاران ۴۷۵ و مریوان ۷۷۹ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در حال حاضر یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای استان ذخیره شده که ۶۹۷ میلیون مترمکعب آن مربوط به سدهای تحت مدیریت این شرکت است.

خرم تاکید کرد: در حال حاضر در سد قشلاق ۲۰۲ میلیون مترمکعب، سنگ سیاه ۲۲ میلیون، سد بانه ۳.۸ میلیون مترمکعب، چراغ ویس ۴۴.۶۵ میلیون مترمکعب، سد گاران ۸۲ میلیون مترمکعب و زریوار ۵۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره است.

وی افزود: اکنون در سد زیویه ۹.۹ میلیون مترمکعب، سورال ۱۱.۳۵ میلیون مترمکعب، سیازاخ ۹.۶ میلیون مترمکعب، گاوشان ۴۹۴ میلیون مترمکعب، آزاد ۲۲۴ میلیون مترمکعب، سد بوکان ۴۴۱ میلیون مترمکعب، تلوار۱۴۱ میلیون مترمکعب و سد عباس‌آباد هشت میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود و  ۱۴ سد نیز در سطح استان در حال بهره‌برداری است.

برچسب‌ها کردستان بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای کردستان بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای میلیون مترمکعب میزان بارندگی شامل رودخانه میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های یک هفته اخیر بیشترین میزان ذخیره‌سازی رواناب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد. 

عباس سارانی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار مترمکعب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس رواناب مهار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در بارندگی‌های چند روز گذشته حجم فعلی مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان که معادل ۷۵ میلیون مترمکعب است آبگیری شده است.

دیگر خبرها

  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد