Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - شهر: مرمت و بازسازی بخش های کوچک موزه هفت چنار از سه ماه پیش توسط شهرداری منطقه 10 آغاز شده و احیای کامل این موزه پس از انعقاد تفاهمنامه شهرداری منطقه با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی میراث فرهنگی تا پایان سال انجام می‌شود.
مجید رباطی، سرپرست شهرداری منطقه 10 در گفتگو با شهر با بیان اینکه مرمت و بازسازی موزه هفت چنار سه ماه پیش آغاز شده، گفت: مرمت بخش های کوچک موزه توسط شهرداری منطقه در حال انجام است و از آنجایی که مرمت باید مورد تایید وزارت میراث فرهنگی باشد، هزینه بالایی دارد با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی میراث مذاکراتی انجام شده که تا دو هفته آینده به تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در این باره منتج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: از طریق این تفاهمنامه، اماکن و ساختمان موزه مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد. در واقع این صندوق طبق نظر کارشناسی دادگستری فراخوان عمومی اعلام و بهره برداران خصوصی اعلام مشارکت می کنند و بهره بردار خصوصی پس از انجام مرمت موزه، طبق مدت معلوم با تعیین اجاره بها از اماکنی مانند رستوران و چایخانه سنتی موزه برای درآمدزایی استفاده می کند.
رباطی با بیان اینکه مرمتی که در حال انجام است در بخش حیاط و محوطه موزه است، عنوان کرد: تابلوی سیمرغ، قفس پرنده ها و آبنمای تاریخی که در آینده قفسی نیز روی آن نصب خواهد شد، فضای سبز و راهروهای دسترسی به داخل موزه در حال حاضر آماده شده است.
سرپرست شهرداری منطقه 10 ادامه داد: برای آینده ایجاد سالن جلساتی در محوطه موزه طراحی شده که مورد استفاده سازمان های مردم نهاد مرتبط با محیط زیست قرار می گیرد. همچنین این سالن به ‌عنوان پاتوقی برای جلسات محلی، منطقه ای، شهری و حتی کشوری قابل استفاده خواهد بود.
او با اشاره به راه اندازی کتابخانه و قرائتخانه تخصصی محیط زیست در آینده نزدیک در محوطه موزه اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال مرمت موزه انجام خواهد شد.
رباطی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته تغییرات و بازپیرایی مناسبی در موزه ایجاد شده، یادآور شد: موزه هفت چنار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در بخش سالن ها؛ پروانه ها، ماهی ها، جلبک ها و حیوانات مختلف از زیستگاه های البرز ،زاگرس و ساوانای آفریقا در آن قرار دارند. علاوه بر این تالاب انزلی نیز در این بخش پیاده سازی شده است.
او با اشاره به تونل یا غار آکواریوم مجموعه هفت چنار که متشکل از 37 آکواریوم است، افزود: در این آکواریوم ها انواع ماهی های زینتی و نایاب قرار داده شده اند و علاوه بر این سالن تاکسیدرمی موزه نیز از حیوانات موجود از زیستگاه های ایرانی تشکیل شده و آخرین نمونه ای که تاکسیدرمی شده مربوط به روباهی است که در اتوبان شهید همت به دلیل تصادف با اتومبیل جان داده است.
موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار که مالکیت و مدیریت آن با شهرداری منطقه 10 است در زمینی به مساحت 7693 متر مربع و زیربنای 2683 مترمربع در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام بریانک (در خیابان قزوین) واقع شده است. ساختمان موزه بنایی تاریخی متعلق به اوایل دهه قرن بیستم (دوره قاجاریه) است که در ابتدا به عنوان کارخانه برق شروع به کار کرد و پس از چند سال به کارخانه جوراب‌بافی تبدیل شد و از سال 1376 تبدیل به موزه شد. علت نامگذاری منطقه هفت چنار به این نام، به وجود درخت چنار کهنسالی بازمی‌گردد که قطر آن به هفت متر می‌رسد و هفت تنه دارد و در کنار چشمه ای بوده که آن چشمه خشک شده است و بجای آن اکنون سقاخانه‌ای در مجاورت درخت ایجاد شده تا هم درخت از آن سیراب شود و هم رهگذران از آن استفاده کنند. این مجموعه ترکیبی از معماری قدیمی، فضای سبز و موزه حیات وحش است. ساختمان قدیمی و زیبای موزه را می توان جزء یکی از مفاخر معماری به یادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست. موزه حیات وحش این مجموعه تلفیقی از نمونه های زنده و غیر زنده بی مهرگان، مهره داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است. علاوه بر برج آجری که در گذشته دودکش کارخانه جوراب بافی بوده با ارتفاع 33 متر در این مجموعه قرار دارد که ثبت ملی شده است.
برای مشاهده عکسهای بیشتر از این موزه اینجا را کلیک کنید.
خبرنگار: علی سی پی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداری منطقه 10 موزه هفت چنار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوج دفاعی پرسپولیس احیا شد

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در نیم فصل دوم لیگ برتر عمل کرده دفاعی بسیار خوبی داشته و همین امر باعث شده آنها با ۱۳ گل خورده و بهتر از استقلال عنوان برترین خط دفاعی لیگ را تا پایان هفته بیست و پنجم از آن خود کنند.

نکته مهم در مورد خط دفاعی پرسپولیس  این است که آنها در نیم فصل دوم تنها در  دو بازی برابر فولاد و آلومینیوم دروازه‌شان را باز شده دیدند که هر دو بار روی اشتباهات دروازه‌بان و خط دفاعی‌شان این اتفاق افتاده است.

پس از بازی فولاد شاگردان اوسمار در شش بازی متوالی موفق به کلین شیت شدند. جالب اینکه از این شش کلین شیت سه‌تای آن با دروازه‌بانی امیررضا رفیعی، دروازه‌بان ۲۲ ساله آکادمی سرخ‌ها به ثبت رسیده که او در غیاب علیرضا بیرانوند در لیگ برتر عملکرد خوبی از خود نشان داد.

پرسپولیس که بسیار برای رسیدن به صدر جدول تلاش می‌کند امیدوار است همین روند را در پنج بازی باقی مانده نیز حفظ کنند و حداقل گل خورده را به ثبت برسانند.

سرخ‌های این روزها در خط دفاعی خود دو مدافع آماده یعنی گئورگی گولسیانی و حسین کنعانی را دارند که علاوه بر وظایف دفاعی یکی از امیدهای پرسپولیس برای گلزنی نیز هستند چرا که هر یک در این فصل ۵ گل به ثمر رسانده‌اند.

در هر حال پرسپولیس آمار فوق العاده‌ای از جهت گل نخوردن در بازی‌های متوالی ثبت کرده و با بسته ماندن دروازه‌اش مقابل نساجی در ورزشگاه وطنی می‌تواند به آمار ۷ بازی کلین شیت متوالی در لیگ برتر دست پیدا کند. در ثبت این آمار فوق‌العاده درخشش زوج دفاعی احیا شده پرسپولیس تاثیر زیادی داشته است.

دیگر خبرها

  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • توزیع ۲۸۸۰ تن آسفالت در معابر غرب و شمال‌غرب تبریز
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • اجرای ۱۸۰ برنامه شاخص هفته بسیج در شاهرود پیش‌بینی شد
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • زوج دفاعی پرسپولیس احیا شد