Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:14:16 GMT

طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۲۸۵۱

طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد

نخست‌وزیر عراق قصد دارد، تغییراتی را در نیروهای مسلحی که مسئول امنیت بغداد هستند ایجاد کند که در نوع خود از سال ۲۰۱۱ اولین تغییرات به حساب می‌آید و دلیل آن افزایش ترورها، ربودن و حملات مسلحانه است.

به گزارش ایسنا، یک مسئول دولتی عالیرتبه به روزنامه العربی الجدید گفت: اولین تغییرات از طریق انتقال رهبران نظامی و میدانی در بغداد به بخش‌های دیگر وابسته به وزارت دفاع عراق و استقرار فرماندهان و افسرانی که در جنگ علیه داعش شرکت داشته‌اند، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیپ۵۴ ارتش عراق در بغداد تغییر خواهد کرد و به جای آن یک یا دو تیپ از نیروهایی که با داعش در الانبار و نینوا جنگیده‌اند، مستقر خواهند شد. طی روزهای آینده طرح تامین امنیت پایتخت براساس پژوهشی که برخی رهبران امنیتی برای مقابله با خطر گروه‌های مسلح غیرقانونی انجام داده‌اند، اجرایی خواهد شد.

این مسئول گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق درباره مقابله با خطرات در پایتخت و تلاش برخی شبه‌نظامیان برای ایجاد آشوب جدی است. همین مسئله باعث شده نخست‌وزیر دایره مأموریت‌های فرماندهی عملیات بغداد را بعد از انجام تغییراتی در آن گسترش دهد تا نقش بیشتری در کنترل امنیتی داشته و با سرعت با تحولات میدانی خشونت‌آمیز تعامل کنند.

منابع نظامی در فرماندهی عملیات بغداد این اطلاعات را تأیید و اعلام کردند: عملیات بازنگری فراگیر در بغداد برای تقویت امنیت پایتخت و کنترل امنیت توسط نیروهای امنیتی است. افسرانی به خارج از پایتخت منتقل شده و نیروهای دیگری جای آن‌ها را گرفته‌اند.

یک افسر عراقی گفت: احتمالا این تغییرات تنها محدود به پایتخت نباشد بلکه شامل تمام شهرهای عراق و در راستای یک چشم‌انداز امنیتی جدید خواهد بود.

حامد المطلک، از رهبران ائتلاف الوطنیه و عضو سابق کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: لازم است برخی نیروهایی که مدت زیادی است در بغداد هستند با نیروهای دیگری برای کنترل بیشتر امنیت جایگزین شوند.

وی افزود: اوضاع امنیتی در بغداد به ویژه در سایه افزایش جنایت‌های ربودن و قتل و حوادث شهرک الطارمیه در شمال بغداد که به کشته شدن یک فرمانده برجسته منجر شد و همچنین حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی بسیار وخیم است. این عوامل باعث شدا الکاظمی به فکر این تغییرات بیفتد.

المطلک گفت: مسئولیت برقراری امنیت به دوش الکاظمی است و او اطلاعاتی درباره عدم توانایی برخی نیروها برای اداره منطقه‌ای که مکلف به حفظ امنیت آن هستند، دارد. این تغییرات نشان می‌دهد که دولت به وظایف خود عمل می‌کند.

احمد المشهدانی، نماینده ائتلاف گروه‌های عراقی گفت: تحولات سریع در پرونده امنیتی اتخاذ تصمیمات فوری را می‌طلبد. ضرورتی وجود دارد که روش نیروهای امنیتی اخلاقی و براساس معیارهای حقوق بشر باشد. الکاظمی و فرماندهان امنیتی مسئول اتخاذ اقداماتی هستند که معتقدند برای تامین امنیت درست است. تحولات امنیتی شهرک الطارمیه اتخاذ تصمیمات نظامی را برای تغییر روش اشتباهی که وجود دارد، می‌طلبد. اتفاقات این شهرک نزدیک بود آن را به باتلاق خطرناکی وارد کند اما اقدامات الکاظمی به کنترل امنیت و دور کردن شبح طایفه‌گرایی از این شهرک منجر شد.

المشهدانی گفت: ما به اتخاذ تصمیمات جسورانه و قوی و اراده واقعی و حمایت فراکسیون‌های سیاسی برای حمله به تروریسم و گروه‌های غیرقانونی نیاز داریم. تأیید سیاسی تصمیمات الکاظمی عراق را از رفتن به سمتی نامعلوم نجات می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق مصطفی الکاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرعباس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (دهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره خلیج‌فارس که به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در فرهنگسرای طوبی برگزار شد، اظهار کرد: امروز خلیج‌فارس با مساله امنیت ملی کشور عجین است و این ۲ را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، خلیج‌فارس را دارای یک امتداد تاریخی و تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: روز خلیج‌فارس را در راستای تاریخ و تمدن ایران بزرگ شناخته می‌شود و نقش خلیج‌فارس در تحولات اقتصادی و سیاسی جهان بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این نکته که نام خلیج‌فارس با هویت ملی و ایرانی همراستا است، مطرح کرد: بر اساس اسناد دینی و تاریخی، نام خلیج فارس سه مرتبه بر زیان مبارک پیامبر اکرم (ص) جاری شده و در آیات و روایات ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: اولین شخصی که شیطنت تغییر نام خلیج فارس را انجام داد نماینده انگلیس در بحرین تازه جدا شده بود. ایران امروز با تمام تلاش و ظرفیت‌های خود از نام خلیج‌فارس دفاع خواهد کرد.

کد خبر 6092120

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار