Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها مهمترین مشکل جامعه ما بیکاری است و این در حالیست که دانش وجود دارد؛ اما مهارت لازم برای دانش آموختگان وجود ندارد و این مهم نیازمند تلاش برای افزایش مهارت آموزی در بین افراد برای ایجاد مشاغل مختلف است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مهارت آموزی و توجه به ایجاد مهارت در فرزندان از دغدغه های مهم خانواده ها از قدیم تا به امروز است و امروزه که بیکاری و عدم اشتغال به یکی از دغدغه های جدی خانواده ها تبدیل شده است؛ از نظر بسیاری از کارشناسان، چاره اندیشی و رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان در گرو مهارت آموزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امروزه که شاهد تقاضای روزافزون جوانان به سمت دانشگاه ها و کسب مدارک عالیه دانشگاهی هستیم؛ باید توجه شود که نباید از مهارت آموزی و توجه به این مهم غافل شد و باید بدانیم که توجه به مهارت آموزی در کنار مدرک گرایی از جمله راهکارهای مهم برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی است که باید از کانال و دریچه فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در کنار استادکاران و مربیان ایجاد شود.

 

31 تیر ماه لغایت 6 مرداد ماه به عنوان هفته مهارت نامگذاری شده است و با توجه به اینکه بارها و بارها از سوی مسئولان و یا از طریق رسانه های مختلف شنیده ایم که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تسهیل‌کننده امر اشتغال هستند ؛ از این رو مسئولان و مربیان در مراکز و آموزشگاه های فنی و حرفه ای تلاش دارند تا به‌طور مستقیم در اشتغال و اقتصاد همچنین در بازار کار، نقش آفرینی کنند.

 

در سال جهش تولید قرار داریم و با توجه به دغدغه مهم رهبری و مسئولان به اشتغال و حمایت از تولید داخلی و توسعه اقتصادی، هفته فنی و حرفه ای فرصتی است تا جوانان به حرکت شتابان مهارت آموزی متصل شده و در کنار مدارک تئوری به صورت عملی با بازار کار و مهارت و اشتغال آشنا شوند.

 

بسیاری از خانواده ها امروزه از نبود کار و اشتغال مناسب برای فرزندان و جوانان خود نگران هستند و ناله دارند و در هر جمع و محفلی سخن از بیکاری و نبود اشتغال و کار مناسب برای فرزندان است؛ فرزندانی که اکنون نه تنها لیسانس بلکه دارای مدارکی همچون فوق لیسانس و دکترا هستند و همچنان بیکار مانده اند و مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای می تواند گامی مهم برای اشتغال و رفع بیکاری باشد.

 

هفته مهارت و فنی و حرفه ای، فرصت مغتنمی برای اجرایی کردن رسالت خطیر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه، تلاش برای هدایت و فراگیر کردن هرچه بیشتر آموزش‌ها در سطوح مختلف و همچنین فعالیت گسترده برای ارتقای جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

*تعطیلات تابستان و مهارت کارآموزی در کنار خانواده و استادکاران

توجه به فرهنگ مهارت آموزی امروزه از نیازهای مهم جامعه ماست که باید این فرهنگ همچون همه فرهنگ سازی های دیگر از کودکی و خردسالی در بین فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود.

 

«معصومه حیاتی» یکی از شهروندان مازندرانی معتقد است که باید فرزندان از خردسالی با فرهنگ کار و تلاش آشنا شوند و در کنار خانواده مهارت های لازم را بیاموزند.

 

این بانوی کارآفرین مازندرانی که بنا به گفته خودش تاکنون بیش از 50 شاگرد در حد استاد تحویل جامعه داده است؛ به عنوان یک استاد خیاط مازندرانی که خیاطی را از دوران نوجوانی و در کنار خانواده فراگرفته است؛ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: فرهنگ اشتغال در جامعه امروز ما رنگ باخته است و فرهنگ سازی مناسبی در این بخش انجام نشده است و باید تلاش مجدانه برای فرهنگ مهارت آموزی انجام شود.

 

وی افزود: امروزه فرزندان همچون گذشته به دنبال مهارت آموزی نیستند و خانواده ها هم ترجیح می دهند که فرزندان بیشتر با درس مشغول باشند و اوقات فراغت خود را با فضای مجازی سرگرم باشند و به قول معروف دکتر و مهندس شوند و پشت میز نشین باشند.

 

حیاتی معتقد است که فصل تابستان و اوقات فراغت زمینه ای مناسب برای مهارت آموزی است و خانواده ها از این فرصت مهم فعلی و در زمان کرونا برای آموزش های مختلف فرزندان در خانه اقدام کنند و مهارت های مختلف را حتی به صورت حداقلی به فرزندان خود بیاموزند.

*اشتغال پایدار در گرو مدرک گرایی همراه با مهارت آموزی 

«امید نائیج » هم معتقد است که اشتغال پایدار در گرو مدرک گرایی همراه با مهارت آموزی است و نمی توان تنها به مدرک دانشگاهی و علمی در شرایط فعلی که دولت در حال کوچک کردن بدنه دستگاه های دولتی است؛ بسنده کرد.

 

این شهروند مازندرانی که دارای مدرک دانشگاهی و همچنین دانش آموخته عملی آموزشگاه های فنی و حرفه ای است؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مهارت آموزی، کار و تلاش عملی جوانان را به سمت راه حل های خلاقانه، سازنده و نوین سوق داده و موجب فکر ها و ایده های بزرگ خواهد شد.

 

وی افزود: در عصر ارتباطات قرار داریم و باید در کنار مدارک دانشگاهی و علمی، مهارت آموزی عملی، استفاده از تجربیات استادکاران و توجه به شیوه های مختلف بازاریابی را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا با تلفیقی از این موارد به اشتغال پایدار دست یابیم.

 

نائیج گفت: ابزار و تجهیزات و نیروی انسانی لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون هر یک از این موارد نمی توان به اشتغال و توسعه اقتصادی امیدوار بود و لذا باید به درستی از ابزار و امکانات موجود با استفاده از نیروی توانمند انسانی و دارای مهارت به سمت توسعه اقتصادی حرکت کرد.

*مهارت آموزی مقابله با بیکاری است

«سید حسین درویشی» در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: مهارت آموزی مقابله با بیکاری است و اگر مهارت باشد؛ بیکاری وجود ندارد و هیچ بیکاری در جامعه نخواهد بود.

 

مدیر کل فنی و حرفه ای مازندارن افزود: امروزه گرایش بیشتر خانواده‌ها به سمت آموزش‌های نظری است و کمتر به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش توجه شده است که باید این دیدگاه از جامعه رخت بربندد و توجه به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای در دستور کار جوانان و خانواده ها برای ورود به بازار کار باشد.

 

وی اظهار کرد: هفته مهارت و فنی و حرفه ای فرصتی برای توسعه، ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی، ایجاد انگیزه وعزم ملی برای دستیابی فرصت های شغلی پایدار، اطلاع رسانی، هدایت و فراگیر کردن هر چه بیشتر آموزش های مهارتی در جامعه است.

 

درویشی گفت: فنی و حرفه ای تلاش دارد تا با استفاده از تجارب و امکانات برون سازمانی همگام با مراکز فنی و حرفه‌ای، بهره‌مندی از استاد کاران در امر آموزش، استفاده از امکانات، بنگاه‌ها و شرکت ها در کارگاه‌های برون سازمانی در آموزش تحت عنوان آموزش در محیط کار واقعی زمینه علاقه مندی کارآموزان به این بخش‌ها را فراهم کند.

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به فعالیت کارگاه های مختلف آموزشی دولتی و آزاد در استان مازندران خاطر نشان کرد: اکنون بیش از 180 کارگاه دولتی و ۸۵۰ آموزشگاه آزاد وخصوصی در استان مازندارن در بخش های مختلف مهارتی فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به راه اندازی و تشکیل شوراهای مهارت با ریاست فرماندار در شهرستان‌های مختلف استان مازندران یادآور شد: فلسفه وجودی شوراهای مهارت، شناسایی مشاغل جدید و توجه به کیفیت آموزش‌های مهارتی است. 

 

درویشی با اشاره به ورود استادکاران و مربیان برای دوخت ماسک و گان بهداشتی در دوران شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای مازندران برای خدمت به تمامی شهروندان در هر زمان آمادگی کامل دارد و علاوه بر رسالت مهارت آموزی به متقاضیان می‌تواند در مسائل اجتماعی مهم هم ورود نموده و در کنار مردم به خدمات‌رسانی بپردازد.

*ایجاد نهضت مهارت آموزی لازمه جامعه امروز است

« رامین کیانی » هم  معتقد است ایجاد نهضت مهارت آموزی لازمه جامعه امروز است و باید همه با هم و با کار گروهی در این بخش ورود کرده و به موفقیت برسیم.

 

رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: سازمان فنی و حرفه ای با کمک کارشناسان مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی می‌تواند گام مؤثری در این راستا بردارد.

 

وی اظهار کرد: ترویج فرهنگ کار و آشنایی جوانان و افراد جویای کار با مشاغل مختلف و مهارتی در جامعه مهمترین هدفی است که در طول سال به همت فنی و حرفه ای دنبال می شود تا با کمک هم برای رفع بیکاری اقدام کنیم.

 

کیانی بیان کرد: سالانه بیش از  ۱۰۰۰ نفر در ۱۰ کارگاه آموزشی تراشکاری ، مکانیک خودرو، برق صنعتی، جوشکاری ، رایانه ، PLC ، کشاورزی  ، برق خودرو ، صنایع دستی و خدمات آموزشی در بیش از ۲۲ حرفه مرکز فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر آموزش می بینند و این مرکز آموزشی در حال حاضر به طور متوسط روزانه دارای ۱۵۰  کارآموز در این رشته ها می باشد .

 

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای بیکاری در شهرستان بهشهر، فراهم کردن زمینه‌های توسعه آموزش های فنی وحرفه ای از قابلیت‌ها و نیازهای ضروری این منطقه، نیاز مهم شهرستان است که  گام هایی برداشته شده و باید در این راستا بیش از گذشته تلاش شود.

 

به گزارش شبستان، بسیاری از خانواده ها امروزه از نبود کار و اشتغال مناسب برای فرزندان و جوانان خود نگران هستند و گلایه دارند و در هر جمع و محفلی سخن از بیکاری و نبود اشتغال و کار مناسب برای فرزندان است؛ فرزندانی که اکنون نه تنها لیسانس بلکه دارای مدارکی همچون فوق لیسانس و دکترا هستند و همچنان بیکار مانده اند و مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای می تواند گامی مهم برای اشتغال و رفع بیکاری باشد.

پایان پیام/175

منبع: شبستان

کلیدواژه: تولید ماسک هفته مهارت مهارت آموزی ایجاد اشتغال کرونا بیکاری مدرک گرایی دانش آموزش های فنی و حرفه ای مناسب برای فرزندان فرهنگ مهارت آموزی خبرگزاری شبستان مهارت آموزی مهارت آموزی مهارت آموزی جامعه امروز خانواده ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه

ایسنا/اردبیل مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه تاکید کرد.

کلام‌الله صفری ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم تاکید کرد و گفت: ضروری است جایگاه معلم در جامعه تقویت شود و نگرش مردم به معلم، باید نگرش نسبت به انبیا باشد.

وی به ایجاد انگیزه در معلمان برای ارائه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم در استان داریم و برای انتخاب معلم نمونه، ۶ هزار و ۱۹۸ مشارکت کردند و با ارزیابی انجام گرفته ۸۰۵ نفر به مرحله منطقه‌ای و در ادامه نفر۵۹ به مرحله استانی راه یافتند و نهایتا ۴ نفر انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.

صفری همچنین از میان مدیران و معاونان و مربیان بهداشت نیز نهایتا ۵ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، افزود: تولید محتوای آموزشی، نحوه تدریس، شیوه استفاده از فناوری، ارائه طرح درس، مقبولیت، سابقه بالای ۱۰ سال، اظهارنظر شورای مدرسه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان و غیره از معیارهای انتخاب معلم نمونه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به تحقق منویات مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در حوزه آموزش و پرورش طی یک سال گذشته، ادامه داد: پخش زنده برنامه سلام معلم توسط صدا و سیمای مرکز اردبیل از اقدامات برجسته این حوزه است.

وی به راه‌اندازی پویش‌های مختلف در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم در سطح استان، تصریح کرد: در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه فعال است که در هفته معلم امسال زنگ سپاس در همه مدارس استان با حضور مقامات استانی به صدا درآمد.

صفری تجدید پیمان با شهدای دانش‌آموز، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار با معلمان پیشکسوت، حضور مسئولان در شورای دبیران، راه‌اندازی قرارگاه جهادی فرهنگیان در خیابان معلم اردبیل، ایجاد یادمان شهدای فرهنگیان و دانش‌آموزان، شناسایی معلمان شاخص، کارآمد و سرآمد استان برای حضور دورهمی در صدا و سیما، ایجاد نمایشگاه از دستاوردهای آموزش و پرورش، برگزاری جشن پیوند مسجد و مدرسه، دومین جشنواره معلم خلاق ایل عشایر، شب شعر و غیره از جمله اقدامات و فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانش، معنویت و مهارت، لازمه معلم نمونه است
  • امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما
  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان