Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندین‌سال است که سمنان از یک کشتارگاه صنعتی با مولفه‌های استاندارد بی‌بهره است؛ در این گزارش به سیر وعده‌ها در این خصوص پرداخته‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکی از وعده‌هایی که مثل خیلی از وعده‌های اساسی، تحقق آن به تأخیر افتاده، احداث کشتارگاه صنعتی در سمنان است. سیر وعده‌ها درباره احداث کشتارگاه از سال 1389 آغاز می‌شود و تا سال 1399 ادامه می‌یابد! باید امیدوار بود سال 99، سال پایان یافتن وعده‌ها درباره احداث کشتارگاه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بیایید برخی از داده‌ها پیرامون احداث کشتارگاه صنعتی را بررسی کنیم.

1389؛ فرماندار وقت: امیدواریم تا پیش از گرم شدن هوا، سیستم فاضلاب کشتارگاه آماده شود!

از جمله دورترین داده‌ها درباره احداث کشتارگاه صنعتی سمنان، سخن همتیان، فرماندار وقت است که ده سال قبل یعنی در سال 89 در نشستی در دفتر خود ابراز امیدواری کرده بود که کشتارگاه جدید، مشکلات مرتبط در حوزه سلامت را برطرف کند و تا پیش از گرم شدن هوا، سیستم فاضلاب آن آماده شود! همتیان مشکل اصلی کشتار جدید را تأمین آب عنوان کرده بود و گفته بود این مشکل رفع شده و جواز تأسیس و پروانه بهداشتی هم کسب شده است.

1392؛ فرماندار وقت: اقدامات لازم برای احداث کشتارگاه صورت گرفته است

اما احداث کشتارگاه در عمر مسئولیت همتیان اتفاق نیفتاد تا این که فرماندار دیگری پیگیر این موضوع شد؛ حسن سعدالدین. سعدالدین در سال 92 گفته بود که با رایزنی‌های صورت‌گرفته و جذب سرمایه‌گذار جدید در خصوص احداث کشتارگاه صنعتی، اقدامات لازم صورت پذیرفته است! او همچنین از مشکلات مدیریتی تنها کشتارگاه سمنان هم ابراز گلایه‌مندی کرده بود.

1393؛ معاون سیاسی وقت استاندار: وضعیت برخی از کشتارگاه‌های استان نگران‌کننده است

در سال 93، ماجرا به معاونت سیاسی استانداری سمنان کشیده شد! وقتی که محمد صارمی‌زاده، معاون سیاسی استاندار وقت در یکی از نشست‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، ضمن نگران‌کننده خواندن وضعیت برخی از کشتارگاه‌های استان بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای پیشبرد امور کشتارگاه‌ها، تعامل بیشتر برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در خصوص مدیریت، بهسازی و افزایش سطح بهداشت در کشتارگاه‌های دام استان تأکید کرد.

مرداد 1394؛ دانایی، فرماندار: احداث فاز اول کشتارگاه سمنان تا 8 ماه دیگر به پایان می‌رسد

در سال بعد، دانایی فرماندار سمنان که تا کنون نیز فرماندار سمنان است، از واگذاری زمین به منظور ساخت کشتارگاه جدید در غرب سمنان و پیگیری‌های بعمل‌آمده در خصوص تأمین زیرساخت‌های لازم ظرف دو ماه از سوی ادارات ذی‌ربط خبر داد و گفت سرمایه‌گذار جدید متعهد شده که ظرف دو ماه نسبت به صدور جواز و ظرف شش‌ماه نسبت به شروع عملیات ساخت فاز اول کشتارگاه جدید سمنان اقدام کند.

دانایی همچنین گفته بود که مقرر شده است تا تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز و احداث جاده دسترسی به کشتارگاه جدید ظرف دو ماه توسط ادارات مرتبط انجام شود، تجهیز و نگهداری از کشتارگاه فعلی تا زمان راه‌اندازی کشتارگاه جدید و افتتاح فاز اول کشتارگاه جدید در 8 ماه دیگر انجام شود، صدور مجوز پروانه ساخت از سوی اداره دامپزشکی استان به سرمایه‌گذار جدید ظرف دو ماه انجام شود و لیست مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای این پروژه از سوی سرمایه‌گذار به فرمانداری ارائه شود.

1395؛ دانایی، فرماندار: جذب سرمایه‌گذار برای صنعتی کردن کشتارگاه باید پیگیری شود

به رغم اعلام این زمان‌بندی دقیق! اما اتفاق خاصی برای احداث کشتارگاه سمنان نیفتاد تا این که دانایی، فرماندار سمنان در سال بعد در نشستی مرتبط با کشتارگاه گفت که جذب سرمایه‌گذار برای صنعتی کردن کشتارگاه باید پیگیری شود! حسین موسوی، شهردار پیشین سمنان هم در این سال بخش مهمی از مشکلات در این حوزه را به سوءمدیریت مسئولین پیشین کشتارگاه نسبت داد.

1396؛ سعیدی، مدیرکل دامپزشکی: هیچ مسأله‌ای نباید برای شهرداری‌ها از کشتارگاه مهم‌تر باشد

سال 96 به لحاظ حجم اظهارنظرها درباره کشتارگاه سمنان، سال پر و پیمانی بود! اظهارنظرها از دانایی، فرماندار سمنان آغاز شد؛ وقتی در مهرماه از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث کشتارگاه خبر داد و گفت که کارگروه ساماندهی کشتارگاه سمنان نیز ظرف دو ماه آتی تشکیل می‌شود. در دی‌ماه 96، محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تأکید کرد که هیچ مسأله‌ای نباید برای شهرداری‌ها از مسأله کشتارگاه سمنان مهم‌تر باشد، زیرا هنوز طبق قانون شهرداری‌ها در این زمینه مسئولیت اصلی دارند. او گفته بود در سمنان دو دهه منتظر سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای کشتارگاه بودیم ولی این مسأله سرانجامی نخواهد داشت!

این سخنان در میزگردی در ایرنا منتشر شد. مهدی شرفیه، معاون دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان نیز در این میزگرد گفته بود در دوره‌ای کشتارگاه سمنان به صورت قانونی تحویل بخش خصوصی شده ولی کار ساماندهی آن روی زمین مانده است؛ به همین منظور 6 ماه قبل(تابستان) مسئولیت کشتارگاه از بخش خصوصی اخذ و به شهرداری سمنان واگذار شد.

جواد نجاریانی، معاون خدمات شهری شهردار وقت سمنان نیز در نشست مذکور اعلام کرده بود که سازمان مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی از زیرمجموعه‌های شهرداری سمنان اعلام آمادگی کرده است تا با در اختیار قرار دادن عرصه و زمین موردنیاز و خدمات دستگاه‌های محتلف یک کشتارگاه جدید در سمنان ایجاد کند. وی گفته بود کشتارگاه فعلی سمنان در شأن شهر سمنان نیست.

الیاس افضلی، مدیرعامل سازمانی که نجاریانی از آن یاد کرده بود هم در نشست مذکور حضور داشت و گفته بود که در صورت واگذاری زمین به شهرداری سمنان برای احداث کشتارگاه که وظیفه قانونی شهرداری است، این نهاد ظرف 6 ماه آمادگی برای آغاز کشتار در مکان جدید را فراهم می‌کند. اما با وجود این اظهارنظرها، اتفاق ویژه‌ای در این سال برای کشتارگاه سمنان نیفتاد.

سال 1397؛ مدیرکل دامپزشکی: عملکرد شهرداری سمنان در استانداردسازی کشتارگاه به هیچ وجه مطلوب نیست

در سال بعد، محمد سعیدی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تأکید کرد که عملکرد شهرداری سمنان در تجهیز و استانداردسازی کشتارگاه‌های دام سبک و سنگین به هیچ عنوان مطلوب نیست. او گفته بود 5 کشتارگاه به صورت نیمه‌صنعتی در استان سمنان فعالیت می‌کنند که هیچ‌یک از آن‌ها پروانه بهره‌برداری ندارند و اگر برای رعایت نکات بهداشتی اقدام نکنند، به زودی تعطیل می‌شوند.

1398؛ دانایی، فرماندار: برای احداث کشتارگاه صنعتی برنامه‌ریزی شده است

سال گذشته، دانایی فرماندار سمنان در نشست بررسی احداث کشتارگاه صنعتی سمنان اعلام کرد که احداث کشتارگاه صنعتی با ظرفیت کشتار روزانه 500 دام سبک، 50 دام سنگین با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 5 هکتار در غرب سمنان برنامه‌ریزی شده است. امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان هم با بیان این که کشتارگاه‌های دام استان از استانداردهای لازم برخوردار نیست گفت که با معرفی کشتارگاه‌های دام متخلف به مراجع قضایی به دنبال رفع آلایندگی هستیم.

مرداد 1399؛ دانایی، فرماندار: کشتارگاه سمنان ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

اما آخرین حلقه از زنجیره اظهارنظرها درباره کشتارگاه صنعتی سمنان هم مربوط به دانایی است! همین دو سه روز قبل، دانایی در نشست با سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعلام کرد که با مشارکت بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌های اجرایی، فاز نخست کشتارگاه صنعتی سمنان ظرف یک‌سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. باید امیدوار بود پس از سال‌ها وعده دادن فرماندار سمنان، این وعده در سال پایانی دولت به تحقق نزدیک شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشتارگاه صنعتی سمنان احداث کشتارگاه صنعتی برای احداث کشتارگاه کشتارگاه های دام مدیرکل دامپزشکی جذب سرمایه گذار فرماندار سمنان کشتارگاه سمنان شهرداری سمنان کشتارگاه جدید کشتارگاه ها استان سمنان ظرف دو ماه بخش خصوصی سمنان هم وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌

ایسنا/هرمزگان مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، حجم تولید پسماند پزشکی استان را بالغ بر ۲.۵ میلیون تن دانست و گفت: فقط ۵۰ درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطرسازی می‌شود، اما بخش دیگر آن به درستی منتقل نمی‌شوند و می‌تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد.

حبیب مسیحی تازیانی امروز (ششم اردیبهشت‌ماه) در کارگاه تخصصی آموزشی مدیریت پسماند صنعتی، اظهار کرد: نگاه سازمان محیط‌زیست رسیدن به تولید سبز است و تنها به دنبال اهرم قرار دادن قانون نیستیم، بلکه رویکردمان این است که با دانش‌های روز دنیا به مدیران صنعتی در راستای ایفای تعهدات زیست محیطی کمک کنیم.

وی افزود: در حال حاضر رویکرد حفاظتی محیط زیست، تحقق چرخه حیات در کل صنعت است و تلاش بر این است که تولیدات صنعتی منطبق بر فاکتورهای محیط‌زیستی باشد. از این رو مدیران صنایع باید به این درک برسند که وظیفه آن‌ها تنها تولید نیست، بلکه باید برای اکوسیستم نیز احترام قائل باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان‌کرد: انتظار ما این است که به موازات توسعه صنعتی در هرمزگان توسعه زیست محیطی نیز اتفاق بیفتد تا منابع متعلق به آیندگان حفظ شود، ضمن اینکه تاکید داریم باید دوره‌های توجیهی برای مدیران صنایع و فعالان بخش خصوصی برگزار شود.

مسیحی عنوان‌کرد: در حوزه مدیریت پسماند استان، گام‌های بلندی برداشته شده است اما از جهت ملموس بودن اقدامات انجام شده برای مردم، نتایج مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

وی عنوان‌کرد: متأسفانه مدیریت پسماند در استان به صورت سنتی انجام می‌شود هر چند که شاید چند شهر انگشت شمار در استان مدیریت پسماند را بروز رسانی کرده باشند، اما مطلوب ما بروز رسانی این امر مهم در تمام شهرهای استان و تفکیک پسماند از مبدا است.

سالانه ۱.۳ میلیون تن پسماند صنعتی تولید می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اظهار کرد: بالغ بر ۵۲۰ هزار تن در سال پسماند عادی در روستاها تولید می‌شود که به صورت سنتی مدیریت می‌شود و به همین میزان نیز حجم تولید پسماند شهرهای استان را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: سالیانه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید پسماند صنعتی و بالغ بر ۴۰۰ تن روزانه تولید پسماند ویژه داریم، از این رو باید مدیریت صحیح پسماند در استان در دستورکار همه بخش‌های تولید کننده زباله و ضایعات قرار گیرد.

مسیحی حجم تولید پسماند پزشکی استان را بالغ بر ۲.۵ میلیون تن دانست و گفت: فقط ۵۰ درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطرسازی می‌شود اما بخش دیگر آن به درستی منتقل نمی‌شوند و می‌تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد.

مسئولان امر برنامه‌ای برای فرآوری ۱.۳ میلیون تن ضایعات کشاورزی ندارند

وی خاطرنشان‌کرد: در عرصه کشاورزی نیز بالغ بر یک میلیون ۳۰۰ هزار تن در سال ضایعات تولید می‌شود که می‌توان آن را فرآوری کرد اما به نظر می‌رسد متولیان امر برنامه‌ای در این حوزه ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی