Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساماندهی بافت‌های ناکارآمد قرار بود به همت دفاتر تسهیلگری انجام شود، اما اقدامات انجام شده تا کنون چندان محسوس نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز ,  یک‌پنجم جمعیت استان کرمانشاه و حدود یک سوم جمعیت کلانشهر کرمانشاه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند؛ خانه‌هایی که هر آن با یک زلزله کوچک خطر تخریب را بیخ گوش خود می‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدای این موضوع، زندگی در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی مشکلات مختلفی را جهت نحوه و کیفیت زندگی برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند؛ با توجه به مسائل و مشکلات متعدد به ویژه آسیب‌های اجتماعی فزاینده در این مناطق لزوم توجه به مسائل و مشکلات آنها و البته بهسازی این مناطق بیشتر شده است؛ مخصوصا در استان کرمانشاه که از آسیب‌های اجتماعی فراوانی رنج می‌برد.

جمعیت ساکن در این مناطق از حداقل امکانات و خدمات شهری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم بوده و همین امر باعث می‌شود که به دلیل نابرابری اجتماعی و اقتصادی در زمره آسیب‌پذیرترین و فقیرترین خانوارهای شهری جای بگیرند.

تجربه چند دهه‌ای ناموفق در مداخله برای بازسازی بافت‌های فرسوده و مساله‌دار شهری یکی از دلایل اصلی روی آوردن به ایجاد دفاتر تسهیلگری برای بهسازی این بافتها بود؛ قرار بود مالکان املاک کلنگی به جای اجبار به نوسازی با مداخله این دفاتر متقاعد به واگذاری موقتی یا دائمی ملک‌ خود به سرمایه‌گذار ساختمانی برای نوسازی شوند.

دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به‌عنوان حلقه واسطه بین شهروندان با دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی به شمار می‌روند؛ فلسفه تشکیل این دفاتر، شناسایی و استفاده از منابع و توانایی‌های درونی محله به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی محلی با هدف ایجاد رشد پایدار کالبدی، نهادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله است.

این دفاتر سالهاست در کرمانشاه فعال هستند، اما با این وجود تغییرات آنچنان محسوسی حداقل از لحاظ بصری در بافت‌های مذکور مشاهده نمی‌شود.

دفاتر تسهیلگری اقدامات خوبی در رابطه با شناسایی دقیق مشکلات مناطق داشته‌اند

فریبرز نجفی مهر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی بر پایه داده‌های واقعی ایجاد شده اند و از جمله اقدامات موثر دولت نیز در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی بوده است .

وی افزود: در گذشته بیشــتر فعالیت ها و مداخلات انجام شده در بافتهای فرســوده شهری برای بهبود شرایط کالبدی و عمرانی این مناطق بوده که البته میزان توفیقات در این حوزه هم قابل تامل است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به واکاوی وضعیت حاکم بر محلات مذکور، مشخص شد تا زمانی که مشارکت ساکنین و ذینفعان مناطق فرسوده جلب نشده و به ابعاد گوناگون و معضلات مبتلابه حاکم بر آنها محله محور توجه نشود نمی توان به نوسازی و بهبود کامل این بافت‌ها دست پیدا کرد.

نجفی مهر خاطرنشان کرد: در همین راستا با اتخاذ تدبیری ویژه، تصمیم گرفته شد در 235 محله 22 استان، دفاتری تحت عنوان دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی ایجاد و راه اندازی شود که بتوانند با استقرار کارشناسان و متخصصین بومی در حوزه های مختلف شهرسازی، مددکاری، حقوقی، اجتماعی و... این باور را در میان اهالی به وجود آورند که در رفع مشکلات محله خود می توانند تاثیرگذار باشند و جوامع محلی را سازماندهی کنند تا بتوانند به خوبی مشکلات محل زندگی خود را مدیریت کنند و مطالبه گرانه یاری رسان دستگاه های دولتی باشند همچنین اعتماد میان مردم و حکومت را تقویت کنند.

وی عنوان کرد: ساکنین چنین محلاتی از قشر محروم و آسیب پذیر جامعه هستند که به لحاظ داشتن مشکلات اقتصادی فراوان و عدم برخورداری از تحصیلات بالا، به صورت خودجوش در کارهای گروهی و جمعی برای توانمندسازی حضور پیدا نمی کنند بنابراین باید یک حلقه واسط و گروهی تشکیل شود تا بتوانند با استفاده از روش های مختلف این ساکنین را در فرآیند توسعه محله دخالت دهند که دفاتر تسهیلگری برای ایفای چنین نقشی ایجاد شده اند.

نجفی مهر بیان کرد: البته این به معنای تصمیم گیری به جای مردم نیست بلکه دفاتر تسهیلگری فرآیندی را تعریف می کنند که برپایه آن مردم این محلات به اظهار نظر و طرح ایده برای نوسازی محله خود می پردازند و با همگرایی به وجود آمده میان اهالی، نوسازی منطقه شکل گیرد .

وی افزود: بر همین مبنا در استان کرمانشاه نیز در سه شهرستان کرمانشاه، اسلام آباد و هرسین تعداد 9 دفتر تسهیلگری و توسعه محلی راه اندازی شد که در این مدت کم توانسته اند اقدامات خوبی در رابطه با شناسایی دقیق مشکلات مناطق مذکور ، جمع آوری اطلاعات درست و واقعی از آسیب های محلات، شناسایی فعالان و بازیگران اصلی محله، تشکیل کمیته معتمدین و بزرگان محل برای رفع مشکلات، ایجاد اشتغال خانگی برای زنان سرپرست خانواده یا بدسرپرستان، مشاوره های مددکارانه به خانواده ها، آموزش و مهارت آموزی به اهالی، اجماع سازی میان دستگاه های خدمت رسان جهت تمرکز خدمات به این محلات، عارضه یابی و مشاوره به مشاغل خانگی و ... را انجام دهند و پیشروتر از دستگاه های دولتی به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

نجفی مهر خاطرنشان کرد: این اقدام دولت در توانمندسازی و توسعه مندی مناطق فرسوده گامی مهم و کاربردی محسوب می شود و با سازماندهی گروه های پراکنده مردمی قادر خواهد بود بهسازی بافت های فرسوده را به خوبی فراهم کند.

البته مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه هیچ اشاره‌ای به رشد نوسازی مسکن در این مناطق که یکی از دلایل اصلی تشکیل این دفاتر است، نکرد و هیچ آماری که نشان دهنده موفقیت این دفاتر در همراهی مردم با بهسازی و نوسازی و مشارکت در برنامه‌های آنها ارائه نداد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تسهیلگری و توسعه محلی اجتماعی و فرهنگی آسیب های اجتماعی بافت های فرسوده دفاتر تسهیلگری نجفی مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده

آفتاب‌‌نیوز :

 محمد آئینی ظهر امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شورا‌ها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به‌رسمیت شناخته شود و به‌منظور نوسازی واحد‌های مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به‌منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.

آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقی‌مانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحد‌های مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • بازديدهای ميدانی و بررسی عملكرد شركت‌ها و دفاتر تاكسيرانی/ توجه ویژه به مشکلات و مسائل تاکسیرانان
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است