Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@11:37:44 GMT

محفل ادبی هگمتانه ویژه سالگرد عملیات مرصاد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۴۰۰۷

محفل ادبی هگمتانه ویژه سالگرد عملیات مرصاد برگزار شد

به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان ویژه برنامه «حماسه ماندگار » را با حضور شاعران برجسته حوزه دفاع مقدس استان همدان برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز محفل ادبی هگمتانه همدان به مناسبت سالروز عملیات مرصاد با حضور شاعران توانمند حوزه دفاع مقدس استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامد محقق عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شاعر توانمند همدانی میهمان ویژه این محفل ادبی بود.

شاعران توانمند و خوش‌قریحه‌ای چون محمد علی بلندی، محمد صارمی شهاب و حجت یحیوی از استان همدان در این برنامه به شعر خوانی پرداختند. این برنامه با حضور مهدی طراوتی‌توانا شاعر و دبیر انجمن ادبی هگمتانه در بستر فضای مجازی در معرض دید همگان قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این محفل با بیان اینکه شاهد برگزاری چهارمین محفل ادبی هگمتانه هستیم اظهار کرد: هدف از برگزاری این محفل ادبی نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی در فعالیت‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی است تا بتوانیم در ارتقای فرهنگ عمومی گام برداریم.

عاطفه زارعی با اشاره به اینکه سالروز عملیات افتخارآمیز مرصاد  را که در 5 مرداد 1367 در مواجهه با منافقین صورت گرفت را گرامی می‌داریم افزود: این عملیات به همت والا، تعهد، ایمان و فرهنگ شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام و با تدابیر فرماندهانی چون سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی و سپهبد شهید علی صیاد شیرازی انجام شد و دشمن را ناامید کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم اقداماتی که برای حفظ ایران اسلامی توسط قهرمانان این این مرز و بوم صورت گرفته را پاس بداریم تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوعی چون نشست‌های کتابخوان، معرفی کتاب، بازگویی خاطرات، خوانش کتاب و محفل‌های ادبی به دنبال حفظ و یادآوری حماسه‌هایی است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی به وقوع پیوسته است.

امیدواریم جشنواره‌های شعر دفاع مقدس مجدداً از سرگرفته شود

حامد محقق، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه  شعر دفاع مقدس در دهه اول انقلاب که با هشت سال دفاع مقدس همراه شد، توسط شاعران و متناسب با وضعیت آن زمان سروده شد اظهار کرد: پس از سه چهار روز از آغاز جنگ، شعر کودک و نوجوان دفاع مقدس آغاز شد و این مسأله یکی از نشانه‌ها و دلایلی است که انقلاب اسلامی ایران را به یک انقلاب فرهنگی بدل می‌کند، در حالی که وقتی جنگ جهانی همه‌گیری در اروپا رخ می‌دهد، سال‌ها طول می‌کشد که یک اثر هنری خلق شود.

وی تصریح کرد: در دهه دوم انقلاب شعر و ادبیات دفاع مقدس برای کودکان با تشبیهات، اصطلاحات و آرایه‌های بیشتری که هنوز چندان با زمان جنگ تحمیلی فاصله نگرفتند، بیان شد.

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: در دهه سوم، فضا تغییر می‌کند چراکه دیگر نمی‌توان از شهادت پدر، دایی و یا افرادی با این نسبت خانوادگی سخن گفت و این موارد به سمت پدربزرگ شهید سوق می‌یابد. در این زمان رویکردهای هنرمندانه‌ای در شعر می‌بینیم و نکات عاطفی مطرح می‌شود که با دو دهه قبل متفاوت است.

محقق با اشاره به اینکه با حضور داعش در منطقه و مسأله مدافعان حرم شعر دفاع مقدس جلوه‌های دیگری به خود گرفت خاطرنشان کرد: در جریان شهادت سردار سلیمانی شاهد شعرهای متفاوتی بودیم و کتاب‌هایی در دست چاپ است که از یک فضای جدید سخن می‌گوید.

وی  با بیان اینکه جشنواره‌های دفاع مقدس در سال‌هایی که برگزار شد، جریان‌ساز بود، گفت: نمی‌دانیم با چه استدلال و منطقی این جشنواره تعطیل شده که امیدواریم دوباره شاهد برگزاری این نوع جشنواره‌ها باشیم.

انتهای پیام/89040/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان عملیات مرصاد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان حامد محقق علی صیاد شیرازی کتابخانه های عمومی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانعلی پور دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه، طی حکمی اسماعیل جانعلی پور را به عنوان دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان منصوب کرد.

در بخشی از متن حکم دبیر کل جدید اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان آمده است:

به پیشنهاد شورای محترم مرکزی اتحادیه، جنابعالی را که بحمدالله از شایستگی اخلاقی، روحیه انقلابی و جهادی، در کنار تجارب ارزشمند مدیریتی درون و برون تشکیلاتی برخوردار هستید، به موجب این حکم، برای مدت دو سال، به عنوان؛ " دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان " منصوب می‌نمایم. انتظار می‌رود؛ از مسیر اجرایی‌سازی سند تحول و تعالی تشکل، با اولویت بندهای پنجم تا دهم، ترویج گفتمان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و بیانیه گام دوم، تدقیق نقش اتحادیه به‌عنوان پرچمدار جنبش دانش‌آموزی در روند ترمیم و تحقق سند تحول آموزش و پرورش، امیدآفرینی در سایه تقویت حرکت‌های اجتماعی در فضای دانش‌آموزی، تربیت نیرو، آرمان‌خواهی و تقویت هویت دینی، انقلابی، ملی و تشکیلاتی دانش‌آموزان، مورد اهتمام باشد. توفیق روزافزونتان را از درگاه پروردگار متعال خواستارم و دعاگوی وجود شریفتان هستم.

گفتنی است، از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی دکتر اسماعیل جانعلی پور می‌توان به مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جانشین اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین اشاره کرد.

وی همچنین در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان سوابق طولانی و درخشانی داشته است که قائم مقام دبیر کل در امور مشارکت‌ها، مسئولیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در استان گیلان از جمله سوابق ایشان بوده است.

لازم به ذکر است پیش از این حسین تاریخی برای سه دوره و به مدت ۶ سال دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بوده است.

کد خبر 6099004 علی قدمی

دیگر خبرها

  • دبیرکل جدید اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌‌آموزان منصوب شد
  • دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان منصوب شد
  • جانعلی پور دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شد
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز؛ سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • عرض ارادت اهالی شعر و ادب به محضر امام صادق(ع) در مشهد مقدس