Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:44:18 GMT

مهارت آموزی کلید فتح دروازه اشتغال در بوشهر

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۴۱۶۳

مهارت آموزی کلید فتح دروازه اشتغال در بوشهر

هر کشوری برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای خود به افراد آموزش دیده و متخصص که یکی از مؤثرترین عوامل در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است نیاز دارد زیرا با توجه به رشد سریع تکنولوژی حتی کارکنان متخصص و ماهر هم در زمان کوتاهی پس از استخدام به دریافت دانش و مهارت نیاز پیدا می‌کنند.

آموزش نیروی انسانی سرمایه‌گذاری پر سودی است که بازده آن در واقع یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است و باید به طور مستمر در سازمان‌ها مورد توجه قرار گیرد، آموزش یکی از راه‌های اصولی و منطقی‌ هدایت تلاش‌های  کارکنان هر سازمان است و باعث بکارگیری استعدادهای نهفته، فعال کردن قدرت تخیل و به وجود آمدن حسن انعطاف پذیری فکری لازم درآنها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شاخص‌های مهم توسعه و پیشرفت همه جانبه، توجه به توانمندسازی و ارتقای کیفی نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر کشور با مهارت‌آموزی است زیرا مطابق نبودن عرضه و تقاضای نیروی کار و بهره‌وری نیروی انسانی عواملی است که  توجه به این موضوع را ضرورت بخشیده‌است.

کمبود فرصت‌های شغلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نداشتن مهارت و تخصص لازم نیروهای کار از عوامل مهم بوجود آمدن این نبود تعادل است که مهارت آموزی به عنوان اساس اشتغال راهکار حل آن به شمار می‌رود.

ظرفیت‌های گسترده فرصت‌های اشتغال موجود در استان بوشهر با توجه به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، جزیره خارگ، نیروگاه اتمی و مصوبات دولت در زمینه استفاده و بکارگیری نیروهای کار بومی در این طرح‌ها ضرورت تربیت نیروهای کار ماهر و فراگیری آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در رشته‌های متناسب با فرصت‌های شغلی موجود در این استان را دو چندان کرده‌است.

علاوه براین یکی از استنادها و استدلال‌های مدیران منطقه ویژه پارس و دیگر طرح‌های نفتی و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر برای استفاده از نیروهای غیر بومی که همواره مورد اعتراض مردم و مسئولان این استان بوده و هست نبود نیروی متخصص و ماهر در رشته‌های متخلف موردنیاز این صنایع در این استان است و به همین دلیل بخش عمده نیروهای کار شاغل در فرصت‌های شغلی این طرح‌ها و شرکت‌ها را با وجود مصوبات جذب ۵۰ درصد نیروهای بومی، نیروهای غیر بومی تشکیل می‌دهند. 

دولت تدبیر و امید برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار در فرصت‌های شغلی استان بوشهر گام‌های مهم و موثری در توسعه زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برداشته است اما تا زمانیکه افراد و خانواده‌ها در زمینه فراگیری این مهارت‌ها به یقین نرسند مشکل اشتغال که ارتباط مستقیم با مهارت‌های آموزشی فنی و حرفه ای دارد، برطرف نمی‌شود.

امروز با همت دولت کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای وارد مهدهای کودک، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، ندامتگاه‌ها و حتی در کنار مراکز صنعتی نیز وارد شده زیرا بسیاری از مهندسان با وجود همه توانمندی‌ها ولی در مراکز واقعی کار قرار نگرفته‌اند و با این کار این مشکل نیز برطرف می‌شود، پس می‌طلبد خانواده‌ها دیدگاه خود را نسبت به فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تغییر دهند و باور کنند که وجود نیروی کار تحصیل‌کرده با مهارت و توانمندی بسیار بهتر از نیروی تحصیل‌کرده بدون مهارت است.

مهارت آموزی تضمین آینده شغلی جوانان  

یکی از فراگیران فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: امروز مهارت آموزی باید برای جوانان به عنوان اولویتی که می‌تواند آینده شغلی آنها را تامین و بیکاری جامعه را برطرف کند به شمار رود اما این نگاه در بین جوانان استان بخوبی فرهنگ سازی نشده‌است.

امید افضلی که در رشته ابزار دقیق فعالیت می‌کند افزود: امروز جوانان باید مهارت‌آموزی را به عنوان یک ضرورت و تضمین کننده آینده شغلی خود تلقی کنند و تنها به شغل‌های کاذب و مسافر کشی قانع نباشند.

وی بیان کرد: استعداد و قابلیت جوان ایرانی برای دنیا زبانزد است و تنها با ذره‌ای اعتماد به نفس و استفاده از فرصت‌های فراهم شده برای مهارت آموزی می‌تواند با معضل بیکاری مقابله کندزیرا در کشور به اندازه کافی فرصت اشتغال وجود دارد.

این جوان بوشهری اضافه کرد: فقدان و فقر مهارت در بین نیروی جوان به مشکل بیکاری بیشتر دامن می‌زند این درحالی است که اگر مهارت باشد و فرد تن به کار بدهد فرصت‌های شغلی به اندازه کافی وجود دارد.

وی خطاب به جوانان هم سن و سال خود گفت: یقین بدانید لیسانس در یک رشته  خاص مانند روابط عمومی، فرهنگ و هنر و یا سایر رشته‌های دیگر با هدف گرفتن مدرک لیسانس بدون مهارت نه تنها منجر به اشتغال نمی‌شود بلکه به مشکلات ما افزوده نیز می‌شود.

افضلی ادامه داد: آنچه امروز به کار جوانان می‌آید در شرایطی که همه از معضل بیکاری در رنج هستند مهارت آموزی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و حمایت دولت از مهارت آموزان است که می‌تواند آینده را برای آنان روشن کرد.

وی تاکید کرد: به طور یقین فضای کار برای جوان با مهارت از جوان فاقد مهارت بیشتر است پس به جای مدرک گرایی به دنبال مهارت باید بود زیرا امروز جامعه به جوان متخصص و تکنسین بیشتر از یک کارشناس فاقد مهارت نیاز دارد.

ضرورت حمایت از مهارت آموزان 

یکی دیگر از مهارت آموزان بوشهری در بخش لوله کشی صنعتی و خانگی گاز که اکنون به درجه استاد کاری رسیده‌است گفت: ۱۴ سال پیش با عزمی راسخ و تحمل بسیاری از سختی‌ها از جمله دوری از خانواده با استفاده از امکانات خوابگاهی فراهم شده در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای اقدام به فراگیری مهارت در بخش لوله کشی صنعتی و خانگی گاز کردم و امروز  یک کارآفرین هستم که چندین کارآموز دارم و علاوه بر تامین زندگی خود، زمینه کار و امرار معاش چندین نفر دیگر را نیز فراهم کرده‌ام و این را مدیون مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌دانم.

حمید کمالی نژاد اضافه کرد: مهمترین نیاز مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای حمایت توسط دولت با تسهیلات ارزان قیمت بعد از کسب مهارت برای ایجاد کسب و کاری مناسب است زیرا هر یک از این افراد می‌توانند خود کارآفرین باشند و آنان نبیاد پس از پایان دوره رها ‌شوند.

 وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون در بین جوانان استان بوشهر با وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مختلف صنعتی و اقتصادی در این استان ربرو هستند راغب نبودن آنها به کسب مهارت‌ است که همین امر باعث شده در بخش صنایع بیشتر از توان نیروهای غیر بومی استفاده شود و بومیان به شغل‌های کاذب روی آورند.

 یکی دیگر از کارآفرینان برتر کشوری در زمینه صنایع دستی در استان بوشهر گفت: آنچه امروز فراگیران فنی و حرفه‌ای به آن نیاز دارند حمایت بعد از آموزش است بیشتر این افراد جوان و بدون سرمایه اولیه هستند و باید به وسیله تسهیلات ارزان قیمت مورد حمایت قرار گیرند.

زهرا ابوذری فخرآبادی که خود از کارآموزان فنی و حرفه‌ای  بوده و امروز چندین نفر کارآموز دارد اضافه کرد: آنچه کارآموزان فنی و حرفه‌ای را دلسرد و مایوس می‌کند نبود حمایت و درخواست وثیقه‌های سنگین از سوی بانک‌ها است.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های فنی و حرفه‌ای مهارت آموزی و ارتقای مهارت جامعه هدف است اما در کنار آن دستگاه‌های مسئول باید از فراگیران و افراد دارای مهارت حمایت لازم را داشته باشند زیرا بدون حمایت برای تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم امکان استفاده از این مهارت وجود ندارد.

ابوذری ادامه داد: بسیاری از کارآموزان هستند که بعد از فراگیری مهارت‌ها به دلیل نبود امکان راه‌اندازی کسب و کار رها می‌شوند.

این کارآفرین برتر کشوری اضافه کرد: امروز به همت دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های قوی و موثر و ابزار مهارت آموزی در استان‌ها به صورت تخصصی فراهم شده اما در کنار این مهارت‌ها حمایت در بخش راه‌اندازی کسب و کار ضروری است.

وی در باره برگزاری مسابقه‌های مهارت آموزی گفت: برگزاری این مسابقه‌ها باعث ایجاد حس رقابت و زمینه‌ای برای ارائه توانمندی افراد می‌شود که باید مطابق استانداردها به صورت مستمر برگزار شود.

ناچیز بودن ظرفیت مشاغل دولتی  

یکی از کارآفرینان بوشهری که خود از فراگیران فنی و حرفه‌ای است گفت: بسیاری از جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی به دنبال استخدام در دستگاه‌های اجرایی هستند این درحالی است که این فرصت‌ها محدود و براساس گزارش‌ها بدنه دولت به اندازه کافی فربه و توان جذب بیشتر را ندارد.

فاطمه خسرو خواه که خود روزی به عنوان مهارت آموز وارد مرکز فنی و حرفه‌ای شده بود و امروز بیش از ۴۶۰ بافنده در رشته فرش در منطقه تنگستان زیر نظر او فعالیت می‌کنند و از جمله کارآفرینان برتر به شمار می‌رود افزود: مشاغل دولتی ظرفیت محدودی دارند و در برابر مشاغل و ظرفیت شغلی بازار آزاد و بخش خصوصی بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: برخورداری از دانش مهارتی دروازه‌هایی است که مسیر را باز می‌کند و فرصت‌های خوبی از اشتغال و کارآفرینی را پیش روی جوانان قرار می‌دهد در همین ارتباط دولت با صرف اعتبارات قابل توجه مطابق نیاز بازار کار و جامعه به شکل رایگان در اقصی نقاط  کشور و به تبع آن استان بوشهر دوره‌های مهارت آموزی را در کارگاه‌های ثات آموزش فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی کرده است و چه خوب است که جوانان این فرصت‌ها را ببینند و از آنها استفاده کنند.  

خسروخواه گفت: مهارت آموزی لازمه و زیربنای رونق اشتغال و تولید در جامعه است و فقدان این مهارت‌ها برنامه‌های دولت برای اشتغال و تولید را بی اثر می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان تنها راه استفاده از این ظرفیت‌ها توانمند سازی مهارتی جوانان است.

خسرو خواه بیان کرد: مهارت آموزی تنها راه شکست غول بیکاری در جامعه است و جوانان به عنوان سرمایه‌های این سرزمین باید به این یقین برسند که امروز مشاغل اداری و دولتی اشباع شده و با کسب مهارت‌ در بخش‌های صنعت، تولید، خدمات و سایر مشاغل باید ایجاد اشتغال کرد.

ضرورت به روز کردن تجهیزات مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای 

یکی دیگر از کارآموزان فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: رشته‌های متنوعی در بخش‌های  مختلف طراحی و ارائه شده و استقبال خوبی نیز می‌شود اما تجهیزات موجود متناسب با نیاز روز نیست و تجهیزات کارگاهی بویژه در برخی از رشته‌ها از جمله موتور دریایی هنوز دیزلی و قدیمی است.

علی بازیاری اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای گام‌هایی مهم در بخش مهارت آموزی برداشته اما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه نیاز است که بخش صنعت نیز در بخش تجهیزات کارگاهی به این بخش کمک کند که در زمان حاضر این همکاری ضعیف است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امروز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای همه رده‌های سنی تعریف شده باید با تامین تجهیزات جدید زمینه جذب گروه‌های سنی مختلف به آموزش‌های فنی و حرفه ای را فراهم کرد.

یکی دیگری از کارآفرینان استان بوشهر گفت: آموزش از اصول اولیه فراگیری هر کاری است و اگر آموزش نباشد نیروی کار موفقی نخواهیم داشت به همین دلیل در کنار آموزش تئوری آموزش عملی نیاز است.

حمید کمالی نژاد افزود: امروز فنی و حرفه‌ای با ارائه زیرساخت‌های رایگان آموزش و ایجاد امکانات خوابگاهی برای فراگیران زمینه فراگیری مهارت‌های مختلف برای فراگیران به وجود آمده‌است اما این بخش به حمایت هر چه بیشتر دولت نیاز دارد.

وی که در بخش لوله کشی گاز فعالیت می‌کند و خود چندین کارآموز دارد اضافه کرد: امروز نیروی کار زیادی از سایر مناطق کشور برای کار در بخش‌های مختلف صنعت وارد استان بوشهر می‌شوند این درحالی است که فراگیری مهارت‌ها و پذیرش شرایط سخت کار از سوی جوانان این سرزمین کمرنگ است.

کمالی نژاد اظهار داشت: جوانان باید بدانند که حق فرزندان این سرزمین تنها فعالیت کردن در بخش خدمات نیست بلکه باید با استفاده از فرصت‌های موجود و فراگیری مهارت‌ها در بخش‌های مختلف صنایع مشغول به کار شوند.

اجرای طرح ایران مهارت در ۱۲۰ مدرسه 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طرح ایران مهارت با هدف توانمندسازی دانش‌آموزان براساس خلاقیت‌های آنان برای پنج هزار دانش آموز در ۱۲۰ مدرسه این استان اجرا شده‌است.

حسین درتاج افزود: در طرح ایران مهارت ۵۰۰ حرفه مهارتی تدوین شده‌است که براساس ظرفیت مدرسه‌ها و نیاز بازار کار ۲۵۰ حرفه آموزشی از این طرح در این استان اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: فنی و حرفه‌ای در تلاش است با ارایه آموزش‌های فنی متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت‌های درونی دانش‌آموزان زمینه اشتغال را برای آینده آنها مهیا سازد.

درتاج با اشاره به نقش هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در توسعه اشتغال گفت: رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از ضرورت‌های آموزش و پرورش است که مجموعه فنی و حرفه‌ای برای اجرای کارهای عملی دانش‌آموزان کنار آموزش و پروش خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: دانش سیال امروز، توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده‌ است.

درتاج ادامه داد: مهارت‌آموزی درنظام‌های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش‌آموزان نمی‌تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.

وی توسعه و تقویت فرهنگ کار، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، کارآفرینی و ارتباط بین آموزش رسمی و غیر رسمی در دوره اول متوسطه را از اهداف اجرای این طرح در سطح استان بوشهر دانست.

درتاج گفت: در زمان حاضر ۱۴۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش دولتی و غیردولتی در این استان فعال هستند که از این تعداد ۳۸ هنرستان در شاخه فنی و حرفه‌ای و ۱۱۲ هنرستان کاردانش در بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند.

آموزش مهارت به ۲۸ هزار بوشهری در دولت تدبیر و امید 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر با توجه به اهمیت توسعه مهارت آموزی در این استان تاکنون ۴۲ تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی مختلف در زمینه مهارت آموزی امضا شده‌است.

دراهکی با اشاره به امضای تفاهم نامه فنی و حرفه‌ای با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس  به عنوان یکی از مصوبه‌های دور اول سفر هیات دولت تدبیر و امید به استان بوشهر افزود: براساس این تفاهم نامه متناسب با نیاز این صنعت زمینه آموزش هشت هزار نفر بومی در این استان فراهم شد که براساس رصد انجام شده تاکنون ۷۸ درصد از نیروهای آموزش دیده در بخش صنایع مورد نیاز بکارگیری شده‌اند.

دراهکی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دیگری درزمینه تامین و معرفی کارآفرینان گفت: ۱۱۰ حرفه مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این سند مشخص شده که این منطقه متعهد است خدمات خود را از کارآفرینان فنی و حرفه‌ای دریافت کند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه فنی و حرفه‌ای با نیروگاه اتمی بوشهر افزود: براساس این تفاهم نامه آموزش هشت هزار نفر در ۱۹ حرفه متناسب با نیاز نیروگاه اتمی بوشهر فراهم شد که تاکنون از یکهزار و ۱۶۰ نیروی آموزش دیده‌اند و از این شمار ۳۳۰ نفر به کار گیری شده‌اند و مابقی منتظر فراخوانی هستند.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان بوشهر اظهارداشت: براساس آمار موجود تا پایان سال ۱۳۹۲ در مجموع ۱۹ هزار نفر آموزش های مهارتی را در استان بوشهر فراگرفته بودند که در دولت تدبیر و امید با آموزش ۲۸ هزار نفر دیگر تا پایان سال ۹۸ این آمار به ۴۷ هزار نفر افرایش یافته است.

وی شمار مرکز دولتی آموزش فنی وحرفه‌ای در استان بوشهر ۱۵ مرکز عنوان کرد که از این شمار چهار مرکز در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده‌است و علاوه برانی ۱۷۵ مرکز آزاد بخش خصوصی نیز در این استان است.

بوشهر مقام اول کشور در آموزش مهارت به سربازان 

 دراهکی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش مهارت آموزی وارد کردن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در پادگان‌ها است که استان بوشهر از سه سال گذشته تاکنون در این زمینه  مقام اول را کسب کرده‌است.

وی ادامه داد: در این ارتباط از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۴ هزارو ۵۰۰ سرباز در استان بوشهر آموزش‌های مهارتی را فراگرفته‌اند و امسال نیز چهار هزار نفر به این آمار افزوده می‌شود.

دراهکی ادامه داد: تاکنون ۶۷ کارگاه آموزشی در محیط واقعی کار برای سربازان در استان بوشهر راه‌اندازی شده و ۲۲ کارگاه دیگر نیز قرار است در سال جاری ایجاد شود.

اشتغال به کار ۷۸ درصد از مهارت آموزان 

دراهکی اعلام کرد: شرکت در دوره‌های مهارت آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانانو جوانان  است طوریکه اکنون ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.

وی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی که در آینده شکل می‌گیرند هزینه و زمان خود را صرف آموزش مجدد نیروها نمی‌کنند و تخصص و مهارت افراد بیش از مدرک مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین کسب یک مهارت می‌تواند تضمین کننده آینده افراد باشد.

دراهکی گفت: در زمان حاضر نزدیک به پنج هزار و ۴۰۹ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگی و هنر، خدمات و صنعت طراحی شده که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استانداردهای آموزشی را دارد اما با توجه به زیرساخت‌های موجود از این شمار تنها یکهزار و ۳۴۰ استاندارد به صورت فعال آموزش داده می‌شود و ۶۰۰ استاندارد نیز به صورت ادواری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: فنی و حرفه‌ای بیش از  ۱۵ جامعه هدف در دولت تدبیر و امید دارد که از این افراد پنج قشر شامل دانشجویان، دانش‌آموزان، سربازان وظیفه و آسیب دیدگان اجتماعی و گروه‌های در معرض آسیب از جمله قشرهای جدیدی هستند که به این جامعه اضافه شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

توسعه نهضت مهارت‌آموزی 

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: برای مقابله با بی‌سوادی مهارتی نهضت مهارت‌آموزی در این استان راه‌اندازی و توسعه می‌یابد و اجرای موفق این نهضت به مشارکت اجتماعی نیاز دارد.

دراهکی اظهار داشت: شرط رونق کسب و کار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری با هم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه ساز توسعه است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: امروز ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی شده به همین دلیل ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با تاکید بر اینکه فقر مهارت فنی ریشه در خانواده‌ها دارد تاکید کرد: همه آرزوهای پدر و مادران برای فرزندانشان تحصیل در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی است هرچند منکر این آموزش‌ها نیستم اما خانواده‌ها باید فرزندان‌ خود را به فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشویق کنند.

دراهکی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه‌های استان ۹ کارگاه در دانشگاه خلیج فارس، هفت کارگاه در دانشگاه آزاد و ۹ کارگاه در دانشگاه علمی و کاربردی استان بوشهر راه‌اندازی و دانشجویان در کنار درسهای تئوری خود یک مهارت نیز کسب می‌کنند.

 تقویت زیرساخت‌های مهارت آموزی 

دراهکی ادامه داد: راه اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه استان بوشهر از جمله زیرساخت‌های فراهم شده در این استان است که با توجه به اجرای پروژه تلاش می‌شود این مرکز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی راه‌اندازی مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در سه فاز در شهرستان دیر را از جمله دیگر پروژه‌های زیرساختی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای راه‌اندازی فاز نخست آن هفت میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و انتظار می‌رود تا پایان سال افتتاح شود.

دراهکی دومین مرکز آموزش تربیت مربی کشور در کنگان را از دیگر اقدام‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر عنوان کرد که با سه میلیارد تومان اعتبار و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی راه اندازی مرکز آموزش مهارتی هتل داری در بوشهر را از دیگر طرح‌های مهم استان بوشهر عنوان کرد و گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ۹۰ کارگاه آموزشی در این استان فعال بود اما امروز این شمار به ۱۱۰ کارگاه رسیده و تاپایان دولت به ۱۷۰ کارگاه می‌رسد.

رویکرد دولت تدبیر و امید توسعه مهارت‌ روستاییان 

دراهکی گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رونق روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مهارت آموزی جوانان این مناطق است که تاکنون ۱۲۵ کارگاه مختلف در این اراتباط در روستاهای استان بوشهر راه‌اندازی و مسابقه‌های آزاد مهارت در بخش گلیم و صدف برگزار شده‌است.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم نامه ای بین آموزش فنی و حرفه ای فرمانداری و دفتر روستایی نیز بسته شده و براین اساس ۷۰ کارگاه آموزشی در ۷۰ روستان متناسب با ظرفیت و اشتغال‌زایی آنها برگزار می‌شود.

ضرورت تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی 

دراهکی گفت: با وجود همه گام‌های برداشته شده در مدارس با طرح هر ایرانی یک مهارت، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها و حتی برای اتباع خارجی اما هنوز ذهن غالب خانواده‌ها به سمت گرفتن مدرک است تا اینکه فرزند آنها مهارتی را بیاموزد این درحالی است که در این شرایط کسی برای مدرک فراخوان اشتغال نمی‌دهد بلکه براساس تخصص و مهارت است که فراخوان داده می‌شود.

وی بیان کرد: کمبود اعتبار تجهیزاتی یکی دیگر از مشکلات استان بوشهر است که متناسب با تکنولوژی روز نیست و باید در این زمینه زیرساخت‌های آموزش فراهم شود. 

دراهکی جذب مربیان به روز در فنی و حرفه‌ای را از دیگر مشکلات این سازمان عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت نیروی انسانی امکان جذب مربی وجود ندارد این در حالی است که باید متناسب با رشته‌های جدید مربیان جدیدی نیز وجود داشته باشد تا آموزش بهتر صورت گیرد.  

مهارت محوری راهکار جهش تولید 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین راه‌های جهش تولید، تغییر آموزش‌های آکادمیک از حافظه به مهارت محوری است.

عبدالمجید دراهکی با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری به نام سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: دستیابی به جهش تولید نیازمند توجه ویژه به مقوله مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی است.

وی اضافه کرد: مهارت‌آموزی ابزاری برای توسعه و تربیت نیروی کار ماهر و توانمندسازی نیروی انسانی جویای کار برای بهره‌وری بیش از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

دراهکی یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان ضلع اصلی برمدار توسعه و باراندازی مهم در مهارت‌آموزی و بازآموزی کنشگران اصلی تولید، با نگرشی ایران شمول و بذل توجه به پارادیم حکم‌رانی آموزش‌های مهارتی و با کنشگری در میدان‌های اقتصادی، صنعتی، خدمات و کشاورزی و ارتقای سطح مهارتی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، نقشی بی‌بدیل در سطح تولید بنگاه‌ها و میدان‌های یادشده ایفا کرده‌است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان مهارت‌آموزی و در نظر گرفتن مشوق‌ها به منظور ایجاد انگیزه می‌توانند دستیابی به هدف‌های پیش رو را میسر کند.

برچسب‌ها بوشهر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دولت تدبیر و امید مهارت اموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دولت تدبیر و امید مهارت اموزی بوشهر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دولت تدبیر و امید مهارت اموزی آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر مهارت های فنی و حرفه ای دولت تدبیر و امید آموزان فنی و حرفه ای مدیرکل آموزش فنی آموزش های مهارتی فراگیری مهارت ها مهارت آموزی فنی و حرفه ای مهارت آموزان فنی و حرفه ای متناسب با نیاز استان بوشهر مهارت آموزی فنی و حرفه ای مهارت آموزی مهارت آموزی آموزش های فنی فرصت های شغلی نیروی انسانی تا پایان سال زمان حاضر نیروهای کار دانش آموزان یکی دیگر راه اندازی خانواده ها منطقه ویژه تفاهم نامه جهش تولید بازار کار فراهم شده نیروی کار کسب و کار فراهم شد هزار نفر آموزش ها ظرفیت ها فرصت ها رشته ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در این جشنواره ۱۰۰۰ گروه برتر از سراسر کشور در ۱۵ رشته و ۳۰ لیگ شرکت دارند. پرورش روحیه کارآفرینی و مهارت آموزی دانش آموزان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

لکوکاپ به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های پژوهش محور دانش‌آموزی در سطح خاورمیانه، هر ساله در دانشگاه‌های برتر برگزار می‌شود. لکوکاپ با ایجاد بستری مناسب، این امکان را به دانش آموزان می‌دهد که در هر رشته‌ای که فعالیت کرده‌اند، خلاقیت و مهارت‌های فرا گرفته خود را به نمایش بگذارند و با سایر دانش آموزان رقابت کنند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جزئیات ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از فردا
  • آغاز ثبت‌ نام سربازان برای دریافت مشوق‌ های مهارت‌ آموزی از شنبه
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • مبارزه بوکس مایک تایسون با جیک پل رسما کلید خورد
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید