Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@23:44:56 GMT

خواست سفته‌بازان دلار چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۵۴۶۱

خواست سفته‌بازان دلار چیست؟

ایران اکونومیست- برای نوسان‌گیران دلار هیچ چیز به اندازه میزان تغییرات قیمتی اهمیت ندارد. در واقع برای بسیاری از معامله‌گران سطح قیمتی دلار مهم نیست که خواست آنها رفت و برگشت‌های قیمتی و «فروش در سقف» و «خرید در کف» است.

چنین خواستی، بعضا موجب به کارگیری استراتژی‌های خاصی از سوی نوسان‌گیران دلار می‌شود؛ به‌عنوان مثال، زمانی که دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی برخورد کرد، فروش‌ها در بازار شدت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوسان‌گیران زمانی که احساس کردند، بازارساز عرضه ارز خود را آغاز کرده است، ‌ عقب‌نشینی کردند و خریدهای خود را بستند. هم‌زمان بازارساز به جای مدیریت قیمت در یک محدوده خاص و آرام کردن روند کاهشی، عرضه خود را ادامه داد تا ریزش قیمت ادامه‌دار شود. زمانی که ریزش قیمت متوقف شد، به یکباره سفته‌بازان وارد بازار شدند و با بالا بردن خریدهای خود ظرف دو روز قیمت‌ها را حداقل به‌صورت موقت چند کانال بالا بردند. دلار که روز شنبه با ۹۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده بود، در معاملات آغازین روز یکشنبه حتی تا محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان نیز بالا رفت. سپس در ادامه روز ریزشی شد و به انتهای کانال ۲۲ هزار تومانی بازگشت.

از نگاه فعالان، چنین روندی نشان می‌دهد که نوسان‌گیران برای بازارساز دامی طراحی کرده بودند که با افزایش عرضه ارز، قیمت را دچار نزول زیادی کند؛ پس از نزول زیاد، آنها می‌توانستند در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند و بار دیگر با بالا آوردن قیمت، کسب سود کنند. در روز پرنوسان دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در ابتدای روز از کانال ۱۱ میلیون تومانی عبور کرد و به سطح مقاومتی مهم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نزدیک شد. با این حال، در ادامه روز هم زمان با ریزش دلار، سکه نیز به کانال ۱۰ میلیونی بازگشت و روی عدد ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

پایداری قیمت، مهم تر از ریزش است

آرامش بازار دلار در گرو کاهش نوسانات است؛ در واقع تغییرات شدید چه از نوع افزایش باشد و چه از نوع کاهش، وضعیت بازار را ملتهب می‌کند. اگر این موضوع را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم، می‌توان گفت که ریزش شدید انتهای تیرماه، اشتباهی استراتژیک از سوی بازارساز بوده است. عده‌ای از فعالان باور دارند، بازارساز با افزایش عرضه خود و ریزش شدید قیمت‌ها به‌دنبال آن بود که فرصت فروش ارز «بالا خرید» را به سفته‌بازان و نوسان‌گیران دلار ندهد. از نگاه آنها، این اتفاق موجب می‌شد سفته‌بازان به‌دلیل داشتن دلارهای بالا خرید، ریال کافی برای ورود به بازار در قیمت‌های پایین نداشته باشند. چنین تاکتیکی در مهر ۹۷ نیز صورت گرفت و ریزش نامنتظره موجب شد بسیاری از معامله‌گران ضرری شوند. با این حال، ریزش قیمت انتهای تیر ۹۹ دو تفاوت با مهر ۹۷ داشت: اول اینکه بخشی از دلالان بالای مرز ۲۵ هزار تومانی اقدام به فروش کردند و دلاری روی دستشان باقی نماند؛ دوم اینکه، قیمت دلار پس از ریزش انتهای تیرماه توانسته است بار دیگر به مسیر افزایشی بازگردد، حال آنکه در مهرماه، پس از یک ریزش، بازار در مسیر نزول تدریجی قرار گرفت.

در چنین شرایطی می‌توان گفت در صورتی که بازارساز پس از ریزش قیمتی، توان مدیریت در قیمت‌های پایین‌تر را نداشته است، دچار اشتباه استراتژیک شده است، ‌ چرا که می‌توانست در قیمت‌های بالاتر با عرضه ارز به میزان کمتر نوسانات را مدیریت کند و تغییرات قیمتی را کاهش دهد. هر چقدر تغییرات قیمتی محدودتر شود، جذابیت بازار برای سفته‌بازان و نوسان‌گیران کاهش پیدا می‌کند.
دامنه نوسان هزار تومان شد

عدم مدیریت نوسانات و حساسیت نسبت به سطوح قیمتی موجب ثبت نوسانات زیاد در بازار ارز شده است. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه دلار معاملات خود را در کانال ۲۴ هزار تومانی آغاز کرد که بیش از هزار تومان نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه افزایش داشت. در ادامه روز این ارز به نقطه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خورد و راهی مسیر کاهشی شد. ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار در بازار آزاد ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. به این ترتیب، می‌توان گفت دامنه نوسان دلار در روز یکشنبه در حدود هزار و ۳۰۰ تومان بود. به‌نظر می‌رسد نوسان‌گیران به‌دنبال رشد دلار در وقت‌های مرده و جوسازی در بازار هستند، حال آنکه بازارساز با عرضه ارز به‌دنبال ریزش قیمت هاست. همین زورآزمایی دامنه نوسان دلار را بالا برده است. هرچند نوسان قیمتی بیشتر باشد، پیش‌بینی‌پذیری بازار برای تحلیلگران و فعالان اقتصادی دشوارتر می‌شود و جذابیت بازار برای سفته‌بازان بالا می‌رود. نوسان قیمتی جریان خون در رگ‌های سفته‌بازان را تندتر می‌کند.

 

دنیای‌اقتصاد نوشت:

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نوسان گیران هزار تومانی سفته بازان هزار تومان ریزش قیمت عرضه ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۵۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط سودآوری بیت‌کوین

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، هش‌ریت که تحت عنوان هش‌پرایس نیز شناخته می‌شود و میانگین درآمد ماینرها به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد، معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است. این شاخص پس از چهارمین رویداد هاوینگ که هفته گذشته به پایان رسید، به پایین‌ترین سطح بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

چنین نرخ هش‌ریت قبل از فروپاشی صرافی اف تی ایکس نیز مشاهده شد. قیمت هش در روز جمعه ( ۲۶ آوریل) به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت که این کاهش شدید قیمت هش پس از هاوینگ اخیر بیت‌کوین در ۲۰ آوریل رخ داده است.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، هش ریت به‌طور پیچیده‌ای با نوسانات قیمت بیت‌کوین و حجم کارمزد تراکنش مرتبط است، اما با تغییر در سختی استخراج بیت‌کوین، به‌طور معکوس حرکت می‌کند. در نتیجه، کاهش اخیر در قیمت هش، زمان چالش برانگیزی برای ماینرها که اکنون با افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش جریان درآمد مواجه هستند را نشان می‌دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۳۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۵ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴.۷۳ میلیارد دلار است که ۱۸.۹۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۳۷ میلیارد دلار است که  ۸.۳۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۰.۱۹ میلیارد دلار است که ۹۲.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۴۳ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۲ هزار و ۹۶۹.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۰ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۱۶.۸۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۳ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۵۹۲.۹۹  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۶.۴۲ درصد افزایش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۳۶.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۹ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۴۵ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۴۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۹ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۲۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۲.۷۰ درصد کاهش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۲۰.۴۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۸۶ درصد کاهش

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان