Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@19:29:03 GMT

پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش های فنی و حرفه ای

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۶۱۵۴

پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش های فنی و حرفه ای

محمد خراسانی گفت: یکی از مهمترین نیازها برای پیشرفت یک کشور، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است زیرا نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای گفت: یکی از ویژگی های مهم در هر نظام اقتصادی در هم تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است، به عبارتی ارتباط ارگانیک کار و آموزش همواره در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی همزمان با یکدیگر در نظر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هر آموزشی باید بازدهی یا توجیه اقتصادی داشته باشد که عالی ترین نوع آن ایجاد اشتغال متناسب یا فراگیر است.

محمد خراسانی ادامه داد: بروز پدیده جهانی شدن در روند اقتصاد، افزایش رقابت های بین المللی و تحولات ناشی از توسعه و پراکندگی های جغرافیایی در بازار کار اهمیت نیاز به استراتژی سیستم آموزش را افزایش می بخشد.

وی افزود: اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزشی خود نسبت به گسترش آموزش های عمومی و دانشگاهی تمایل بیشتری نشان می دهند در حالی که آموزش های فنی و حرفه ای در این مقایسه جایگاه چندان با اهمیتی ندارند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزش متوسطه و یا دانشکده هایی که فارغ التحصیلان آن بنا بر نوع تقاضای جامعه به دانشگاه راه می یابند، محسوب می شود.ارزشیابی از این سیستم نشان می دهد که کارفرمایان از کیفیت این گونه آموزش ها راضی نیستند و غالبا از کیفیت ناچیز آموزش و فقدان مهارت های کاربردی کارآموزان و عدم تناسب محتوای آموزشی رضایت ندارند.

خراسانی گفت: ماهیت عصر حاضر یعنی، شرایط و چگونگی عملکرد بازار کار و ظهور اقتصاد دانش محور، توجه به منابع انسانی توانمند، دارای مهارت فنی و حرفه ای را ضروری ساخته است.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است.در پی پیشرفت های علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم آموزش ها به طور بی سابقه ای گسترش یافت، تا آنجا که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای از اهداف ملی بیشتر کشورها قرار گرفت و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر کشوری، توسعه آن در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات محسوب می شود. توسعه این سه بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای متناسب با بازار کار است.

این استاد البرزی تاکید کرد: از مهمترین نیازها برای پیشرفت یک کشور، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است زیرا نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها محسوب می شود. تشخیص کیفیت دوره های آموزشی و کارآموزی این مراکز از نظر کارآیی درونی و برونی به عنوان اولین گام برای کلیه دست اندرکاران، سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی حایز اهمیت است.

خراسانی ادامه داد: بدون شک در نظر گرفتن احتیاجات جامعه، تاسیس مراکز فنی و حرفه ای دردی را دوا نمی کند، نکته اساسی این است که برنامه های تربیتی حر فه ای باید به موازات برنامه تربیت عمومی در دبیرستان ها گنجانده شود و همچینین برنامه حرفه ای مانند برنامه عالی علمی باید اختیاری باشد.

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاد این کشورها می باشند، بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می کنند.

این مدرس با بیان اینکه این آموزهاش راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیز به شمار می روند، گفت:در برخی از رشته های تخصصی درصد بالای فارغ التحصیلان رشته های فنی که در این زمینه کار می کنند متناظر با آموزش و تخصص های آنها نمی باشد و بیشتر گلایه و شکایای دانشگاه حول محور ضعف فارغ التحصیلان در حوزه ارتباط، خلاقیت، نوآوری و سطوح علمی است.

خراسانی تاکید کرد: باید بیشتر رشته های دانشگاهی به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق داده شود که دانشجو پس از فارغ التحصیلی مشکل اشتغال نداشته باشد و بتواند با مهارتی که آموزش دیده است کسب و کاری را برای خود راه اندازی کند.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد دانشجویان و محصلان رشته های فنی و حرفه ای پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده و معمولا مشکل اشتغال ندارند لذا رشته های دانشگاهی باید به سمت تحرک اقتصاد و پویایی اقتصاد سوق داده شودن و دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه در جایگاه های نخست قرار دارد.

این مدرس در خاتمه گفت: متاسفانه هنوز هم در دانشگاه ها رشته هایی آموزش داده می شود که واقعا فارغ التحصیل این رشته ها پس از دریافت مدرک دکتری باز هم بیکار هستند و باید در حرفه ای غیر از آنچه آموزش دیده اند کار کنند که این خود یک آسیب است لذا باید رشته های بدون بازده و بازار کار به کلی از دانشگاه ها حذف شود.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آموزش های فنی و حرفه ای تربیت نیروی انسانی محسوب می شود بازار کار آموزش ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۶۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

میثم عابدی در نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: موضوع نیروی انسانی توانمند برای توسعه این زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور بسیار اهمیت دارد.

وی یا بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال برخلاف اقتصاد سنتی، اصل و اساس توسعه آن نیروی انسانی است، بیان کرد: پلتفرم‌هایی همچون دیجی کالا، اسنپ و ... یک ایده و فکر بوده که نیاز مردم را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند.

عابدی با اشاره به اینکه به منظور آموزش مهارت‌های دیجیتالی در سال گذشته به ۵۰ هزار نفر آموزش ارائه شد، بیان کرد: این آموزش در قالب طرح ایران دیجیتال بوده و هدف گذاری در سال جدید آموزش ۳۰۰ هزار نفر است.

عابدی در ادامه از برگزاری جشنواره ایران دیجیتال در هر استان خبر داد و گفت: استعداد‌های برتر بر اساس نتایج جشنواره وارد مسیر شغلی خواهند شد.

وی همچنین به اجرای طرح فیبرنوری در کشور اشاره و اظهار کرد: طرح فیبرنوری تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است این پروژه زیرساختی مهم، امسال به طور کامل انجام شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح فیبرنوری هزینه بالایی دارد، اما دولت و وزارت ارتباطات متعهد شده آن را در همه شهر‌ها و روستا‌ها انجام دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ادامه داد: قرار شده امسال اینترنت مورد نیاز روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در کشور به صورت سیار تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این نشست موضوع آموزش را پایه و اساس زیرساخت همه حوزه‌ها دانست و گفت: در برنامه هفتم توسعه، پیگیر حضور میدانی دانش آموزان دانشجویان و فارغ التحصیلان در چرخ تولید هستیم. 

 علی نوری با اشاره به اینکه توسعه مهارت‌های دیجیتالی یکی از حلقه‌های مفقوده بین تولید و اقتصاد است، بیان کرد: برای ایجاد مراکز آموزش دیجیتال باید اقدامات اساسی شکل گیرد.

پرداخت ۵۵۴ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه دیجیتال

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز اظهار داشت: در کنار تقویت زیرساخت‌های ارتباطی یکی دیگر از وظایف ما توسعه کسب و کار و افزایش مهارت‌های ارتباطی است.

آرام حیدری گفت: در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه دیجیتال در استان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ مبلغ ۵۵۴ میلیارد ریال برای حمایت از ۲۱۰ طرح پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در استان چند پروژه در سال جاری تعریف شده است، گفت: یکی از برنامه‌های قابل پیش بینی دیجیتال هوشمند سازی کشاورزی و صنایع و معادن است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • مقایسه درآمد پردرآمدترین ورزشکاران حرفه‌ای در هفت رشته‌ی ورزشی (+ اینفوگرافی)