Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته نقاشی دانشگاه هنر درباره شیوه و نگرش دانشجویان امروزی نسبت به رشته نقاشی معتقد است: مفهوم و توانایی در اجرای اثر هنری با هم زمینه پیشرفت و بالندگی را فراهم می آورد. اما دانشجویان امروزی فقط نگاه تک بعدی آن هم در حوزه مفهوم اثر هنری دارند.

رضوان صادق‌زاده در گفت وگو با ایسنا درباره شرایط رشته نقاشی در این دانشگاه و نسبت فضای آکادمیک دانشگاه هنر با سایر دانشگاه‌های جهان، اظهار کرد: شرایط رشته نقاشی و آموزش آن در دانشگاه هنر تا آنجا که به اعضای هیات علمی رشته نقاش مربوط می‌شود با استاندارهای جهانی فرقی ندارد زیرا آنها مطرح‌ترین نقاشان مجرب و مسلط با جدیدترین متدهای روز در این حوزه در سطح کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه تعداد دو نفر از عضای هیات علمی رشته نقاشی اساسا تحصیلکرده دانشگاه های انگلیس و فرانسه هستند و تبادل تجربیات و اطلاعلات در حوزه نقاشی با دنیای نقاشی خارج از ایران دارند. هرکدام از اساتید مذکور حداقل هر دو سال یک بار یک نمایشگاه نقاشی بر پا می کنند و آثارشان در این نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر افزود: در حوزه تدریس و کیفیت آموزش برای دانشجویان رشته نقاشی در دانشگاه هنر خوشبخانه مشکلی وجود ندارد. این آموزش ها بر مبنا و معیارهای علمی جهان پیش می رود. تا آنجا که به امکانات دانشگاهی مربوط است، شاید کاستی‌هایی مانند فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی در کشورهای دیگر و دسترسی به امکانات کتابخانه‌های دیجیتالی وجود داشته باشد.   

مدیر گروه نقاشی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر با ابراز ناخرسندی از پذیرش حجم بالای دانشجو در رشته‌های هنری و به ویژه رشته نقاشی گفت: عدم ارزیابی و گزینش دانشجویان به لحاظ کیفی و اشراف نداشتن آنها به مقدمات این رشته، سبب سردرگمی دانشجو و اساتید می‌شود. به طوری که دانشگاه و اساتید مجبور می‌شوند با برگزاری دو ترم کلاس‌های مقدماتی، دانشجویان را با مباحث ابتدایی رشته نقاشی آشنا کنند.

وی از توجه یک طرفه دانشجویان به مفهوم در رشته نقاشی انتقاد و بیان کرد: امروزه کار کردن و طراحی به شیوه قدیم برای دانشجویان رشته نقاشی نامفهوم است به طوری که راه و روش هنرمند شدن را در مسیری متفاوت می‌بینند و مفهوم در اثر هنری اهمیت بیشتری برای آنها  نسبت به توانایی در اجرای نقاشی پیدا کرده است. در قدیم توانایی در اجرا هم برای این رشته بخش مهمی از کار بود. ضمن اینکه هنوز این موضوع هم کاربری دارد. البته برای پیشرفت اصولی در رشته نقاشی مفهوم هم باید کارکرد خود را داشته باشد. اما برای دانشجویان امروزی فقط ایده و مفهوم مهم است و کسی که ایده و مفهوم دارد دیگر نیازی در خود نمی‌بیند که به تمرین روی کاغذ و طراحی بپردازد. به همین خاطر است در هر دوره ورودی دانشجویان به دانشگاه در رشته نقاشی شاهد ریزش قابل توجهی از دانشجویان هستیم و در پایان می‌بینیم تعداد اندکی می‌توانند به بدنه اصلی نقاشان ایران ورود کنند. قبلا تعداد ورودی‌های رشته نقاشی به دانشگاه کم بود اما با ایمان و جدیت کار می‌کردند و تعداد قابل توجه ی هم به نقاشان درجه یک تبدیل می‌شدند.

او با اشاره به پتانسیل قوی و تاثیرگذاری رشته نقاشی بر چرخه اقتصادی کشور تصریح کرد: رشته نقاشی می تواند پتانسیل خیلی بالایی برای به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. وجود تعداد گالری‌های بی‌شمار و استقبال هنردوستان و خرید آثار هنری توسط مردم در تهران نشان می‌دهد رشته نقاشی از نظر اقتصادی کارکرد بالایی دارد. برگزاری حراج‌های تهران و اعلام مبلغ فروش خود گواه بر تاثیر این رشته بالقوه در اقتصاد کشور دارد. سازمان‌های خصوصی و دولتی نیز در این عرصه تاثیرگذار باید وارد شوند و در این حوزه تبلیغات و سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی مجلس شورای اسلامی در مذاکراتی که قبلا در حوزه هنر صورت گرفت قرار شد هزینه‌ای را برای خرید آثار هنری مشخص و اختصاص دهد که امیدواریم این همکاری مجلس هر چه سریع‌تر به عنوان یک وظیفه و قانون تعریف شود تا شاهد شکوفایی هنر و گرایش‌های آن در سطح جامعه باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه هنر برای دانشجویان دانشگاه هنر رشته نقاشی هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بزرگ دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با حضور رئیس و جمعی از مسئولان این دانشگاه در تالار سعدی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با بیان اثرات شایان توجه گسترش رشته‌های پیراپزشکی در این واحد دانشگاهی گفت: دانش‌آموختگان این دانشگاه جزء سرآمدان خود در رشته‌های شغلی و کادر درمان شهرستان و کشور هستند.

عرب‌زاده با بیان اینکه کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است، اضافه کرد: رقابت بسیار شدیدی برای ورود داوطلبان ورود به رشته‌های پیراپزشکی این واحد نظیر پرستاری، علوم آزمایشگاهی و بهداشت محیط وجود دارد و تمام تلاش ما این بوده علیرغم کاستی‌ها بهترین استادان را استخدام کردیم و بهترین امکانات را به‌کار گرفتیم تا دانشجویان این رشته‌ها با بهترین کیفیت پرورش یابند و خادم ملت ایران باشند.

در این همایش ارفع تبار مدیر گروه رشته علوم آزمایشگاهی گزارشی از وضعیت علمی آموزشی و پژوهشی این رشته ارائه کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • فعالیت در حوزه مهدویت به بدنه دانشگاه سرایت کند
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • دانشگاه شیراز آماده جذب دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران برتر کشور شد
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • ورود نردبانی پلیس به ساختمان دانشگاه کلمبیا + فیلم
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • ببینید | اخراج سفیر آلمان از سوی دانشجویان دانشگاه بیرزیت