Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اول ذی‌الحجه به مناسبت سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و حضرت علی (ع) روز ازدواج نام‌گذاری شده است. معمولا در این روزها نیز به مناسبت اعیاد شریفه قربان و غدیر بسیاری از جوانان، مراسم ازدواج خود را برگزار كرده و زندگی مشترك‌شان را آغاز می‌كنند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اول ذی‌الحجه به مناسبت سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و حضرت علی (ع) روز ازدواج نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا در این روزها نیز به مناسبت اعیاد شریفه قربان و غدیر بسیاری از جوانان، مراسم ازدواج خود را برگزار كرده و زندگی مشترك‌شان را آغاز می‌كنند.

هرچند امسال باوجود شیوع بیماری كرونا این نوع مراسم لغو شده و چه بسیارند زوج‌هایی كه بدون برپایی جشن عروسی فعلا به خانه بخت رفته‌اند تا در آینده فرصتی دست دهد و بتوانند دوستان و فامیل و آشنایان را در شادی خود شریك كنند.

با وجود توصیه‌های اكید دینی و عرفی، اما متاسفانه هر سال از تعداد ازدواج‌ها باوجود افزایش جمعیت كشور كاسته شده و بر تعداد طلاق‌ها افزوده می‌شود.

كارشناسان برای چنین اتفاق نامباركی دلایل زیادی مطرح می‌كنند اما هرچه هست باید شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی به گونه‌ای تغییر كند كه ازدواج‌ها آسان و رغبت جوانان به تشكیل خانواده بیش از پیش شود. هفته گذشته سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رییس مجلس، در صفحه توییتر خود نوشت: در هفت سال (۹۲ تا ۹۸) تعداد ازدواج‌های کشور ۳۳درصد کاهش داشته است.

‏حالا ۱۴میلیون جوان (۱۵ تا ۳۹سال) مجرد داریم که نمی‌توانند تشکیل زندگی بدهند. در گزارش امروز آخرین داده‌ها درباره ازدواج و طلاق در كشور را با هم مرور می‌كنیم.

قانون تسهیل ازدواج جوانان چه شد؟
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور روز چهارشنبه: سال‌هاست که در حوزه ازدواج دچار مشکلات عدیده هستیم. مجلس شورای اسلامی دو دهه قبل، قانون تسهیل ازدواج جوانان را با این رویکرد که وصلت جوانان آسان شود، تصویب کرد، اما این قانون در پستوی سازمان‌های مختلف خاک می‌خورد و باوجود پیگیری مجالس گذشته و تذکراتی که داده شد، متاسفانه آثار عملی آن را در جامعه نمی‌بینیم.


با تذکرات مکرر و مطالبات جدی رهبری انقلاب اسلامی برای برطرف ‌کردن موانع فرزند‌آوری، نزدیک به یک دهه است که مجلس تلاش کرده در حوزه آسان ‌کردن فرزند‌آوری و فرزندپروری سالم، قانونی را به تصویب برساند؛ در مجلس هشتم، نهم و دهم این موضوع پیگیری شد. شاید مجلس در عزم خود جدی نبوده و دولت‌ها در تعیین بار مالی آن هم کاری نداشتند که به جایی نرسیده است.


امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که نزدیک به یک‌ونیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی هستند. البته امیدواریم و در این زمینه تلاش می‌‌کنیم؛ مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس تاکید ‌کردند که مجلس یازدهم باید برای این مساله مهم ملی چاره‌اندیشی کند.

فعالیت‌هایی در این زمینه شروع شده است و امیدواریم با همکاری و همگامی همکاران بتوانیم کار موثری در جهت برطرف‌‌کردن موانع ازدواج و آسان‌سازی تشکیل خانواده، پایدار‌‌سازی خانواده‌ها، کاهش طلاق و به ویژه کمک به فرزند‌آوری داشته باشیم.

طبق بررسی‌های انجام‌شده، تمایل خانواده‌‌‌های ایرانی به داشتن نزدیک به سه فرزند است. وظیفه دولت و مجلس این است که این مسیر را باز و آسان کنند تا جامعه به خواست قلبی خود در این زمینه برسد.

آخرین آمار ازدواج در سال 99
سیف اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ، همزمان با روز ملی ازدواج، آماراین واقعه حیاتی از ابتدای سال 1399 تا آخر تیرماه را در كل كشور اعلام كرد.


191,462 مورد تعداد ازدواج‌های به ثبت رسیده
56 درصد زوجین (هم مرد و هم زن) در سنین 20 تا 39 سال بوده‌اند.
12 درصد متعلق به زنان 20 تا 24 ساله با مردان 25 تا 29 ساله بوده است.
27.4 سال میانگین سن ازدواج مردان برای بار اول
22.8 سال میانگین سن ازدواج زنان برای بار اول
29.6 سال بیشترین میانگین سن مردان مربوط به استان تهران
24.9سال کمترین میانگین سن مردان مربوط به استان خراسان جنوبی
26 سال بیشترین میانگین سن زنان مربوط به استان تهران
20.5سال کمترین میانگین سن زنان مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان
1218 ازدواج با نام های علی و فاطمه
918 ازدواج با نام های علی و زهرا
6056 ازدواج علی با فاطمه یا زهرا در سال 98

سیف اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور: در سال 1398 در 6056 ازدواج ثبت شده، نام داماد علی و نام عروس فاطمه یا زهرا بوده است.

از این تعداد 3580 زوج نامهای علی و فاطمه و 2476 زوج نیز اسامی علی و زهرا داشته اند. در این آمار علاوه بر نام علی، سیدعلی در نام داماد و علاوه بر زهرا و فاطمه، سیده زهرا، زهرا سادات، سیده فاطمه و فاطمه سادات نیز محاسبه شده است.

مشكل فقط اقتصادی نیست
دکتر ناصر صبحی، كارشناس: اگر فقط اقتصاد را مشکل اصلی ازدواج فرض کنیم، بنابراین همه کسانی که جزو طبقه مرفه زندگی هستند و هیچ مشکل اقتصادی ندارند باید تشکیل خانواده دهند، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که بحران ازدواج شامل حال این گروه از جامعه نیز می‌‌شود.

برعکس این موضوع نیز حاکم است؛ یعنی با وجود اینکه در طبقات پایین جامعه مشکل اقتصادی وجود دارد اما بسیاری از جوان‌‌‌های این قشر از جامعه با وجود مشکلات اقتصادی تشکیل خانواده می‌‌دهند، بنابراین اقتصاد در امر ازدواج مهم است اما تنها عامل بازدارنده اصلی نیست.

واقعیت این است که نرخ ازدواج کاهش یافته است و برای حل این بحران که جوانان جامعه را درگیر کرده، پژوهش علمی و ملی به همراه برنامه‌ریزی اساسی، راهکاری است که می‌‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.

آمار 40ساله ازدواج و طلاق در ایران
در سال 1358 بیش از 302 هزار ازدواج ثبت شده و در این سال تعداد طلاق‌ها در كل كشور حدود 21 هزار مورد بوده است. همانطور كه در نمودار دیده می‌شود، این روند تقریبا به شكلی افزایشی در سال‌های بعد تداوم یافته است.

كمترین تعداد ازدواج مربوط به سال 1360 می‌‌شود كه در این سال 294 هزار و 499 مورد ازدواج به ثبت رسیده كه شاید اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن سال در این كاهش نقشی جدی داشته باشد. به‌جز اندك سال‌هایی، روند تعداد ازدواج‌ها در سال با شیبی تقریبا ثابت كه تقریبا با آهنگ افزایش جمعیت تناسب دارد، رو به صعود بوده است.

كاهش تعداد ازدواج در سال 1383 به دلیل اعداد و ارقامی است كه آمار زمستان آن سال ثبت نشده و برای همین این وقفه حاصل اشكالات شكلی ثبت ازدواج است. درواقع آمار مربوط به این سال به‌جای آمار 12ماهه فقط گویای 9 ماه است.


شیب نمودار در دهه 80 به دلیل رسیدن دهه شصتی‌های پرجمعیت به سن ازدواج تند شده و در سال 1389 به اوج خود می‌رسد. در این سال تعداد ازدواج‌ها قریب به 892 هزار مورد می‌شود. با ورود به دهه 90 شیب نمودار برعكس شده و با شیبی تند رو به نزول دارد.


این درحالی است كه شیب تقریبا ثابت طلاق در كشور از دهه 80 آهنگ تندتری به خود گرفته و در دهه 90 تصاعدی بالا می‌رود تا در سال 98 فاصله تعداد ازدواج و طلاق در كشور بیش از هر زمان دیگر به هم نزدیك شود.

تغییر سبك زندگی
سیدعبدالحمید احمدی، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان: مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باعث شده سن ازدواج نسبت به دهه‌های گذشته افزایش پیدا کند و دیگر جوانان تمایل به ازدواج در سنین پایین نداشته باشند.

تغییرات در سبک زندگی ایرانی و تاثیرپذیری از رویدادهای جهانی باعث شده ازدواج که در گذشته کاملا سنتی شکل می‌گرفت، اکنون مدرن شود و از حالت سنتی بیرون بیاید. معیشت، اقتصاد و اشتغال از عوامل تاثیرگذار دیگر است که امروزه مانع ازدواج شده. برای مثال شاغل بودن سرپرست خانواده، حمایت خانواده از دختر و پسر امروزه بسیار مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود.

جدا از این موارد در گذشته دخترها و پسرها خیلی به اتمام دوره تحصیلی اهمیت نمی‌دادند اما الان تا تحصیلات دانشگاهی‌شان تمام نشود، ازدواج نمی‌کنند، یعنی تحصیلات تبدیل به یک عامل تاثیرگذار در ازدواج شده است.

تجرد قطعی
طبق آمار‌های بین‌المللی و داخلی ۱۳ میلیون جوان مجرد ایرانی از سن مناسب ازدواج گذر کرده‌اند و دیگر به فکر ازدواج نخواهند بود.


براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجرد قطعی در سال ۱۳۷۵ برای مردان حدود 1.1 درصد و برای زنان 2.1 درصد بوده است. روند افزایشی تجرد قطعی در زنان خیلی بیشتر از مردان بوده است، به طوری که طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ این شاخص برای مردان حدود دو برابر شده، اما برای زنان بیش از سه برابر شده است.‎ در واقع نسبت تجرد قطعی زنان به حدود 6.1 برابر مردان رسیده‌ است. ‎


البته باید در نظر گرفت که علم جمعیت‌شناسی سن بالای ۴۰ سال را برای زنان تجرد قطعی می‌داند. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۰ درصد زنان ۳۵ تا ۳۹ ساله کشور مجرد بودند. این در حالی است که در گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ساله 8.6 درصد و ۵۰ تا ۵۴ ساله‌ها نیز 3.1 درصد مجرد هستند. ‏

كاهش ازدواج، افزایش طلاق
تعداد میزان ازدواج و طلاق در استان‌های مختلف كشور از سال 1392 تا 1398گویای وضعیت نامناسبی است كه نشان می‌دهد در كل كشور تعداد ازدواج‌ها در هفت سال گذشته تقریبا به یك‌سوم كاهش پیدا كرده و میزان طلاق‌ها به طور میانگین اندكی رشد داشته است.

در میان استان‌ها فقط سیستان و بلوچستان است كه تعداد ازدواج‌هایش در این مدت تقریبا بدون تغییر مانده و كمتر از 3 درصد افزایش داشته است. مابقی استان‌ها از 25- درصد تا 44- درصد كاهش در تعداد ازدواج داشته‌اند كه باتوجه به افزایش جمعیت در این سال‌ها، حاكی از بی‌رغبتی شدید جوانان به تشكیل زندگی مشترك است.

 

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: ازدواج خانه بخت كاهش ازدواج ازدواج و طلاق تعداد ازدواج ها مربوط به استان روز ازدواج میانگین سن تجرد قطعی سن ازدواج استان ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۷۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال 1402 مردان 55/6 درصد و زنان 44/4 درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر 56/6 درصد برای مردان و 43/4 درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر 130 مرد فوت شده، 100 زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال 1402 تعداد 442 هزار و 213 رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  418 هزار و 741  رویداد فوت ثبت شده، 5/6 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • تامین ارز حج ۱۴۰۳ /نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف قرار دارند