Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری داروهای جدید کرونا، گفت: احتمالاً از آخر هفته توزیع بیمارستانی آن‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری داروهای جدید کرونا، گفت: بخشی از این داروها قیمت‌گذاری شده است. آن بخشی که وارداتی بوده، همه قیمت‌گذاری شده‌اند و آن بخشی هم که مربوط به تولید داخل است، در حال قیمت‌گذاری است و احتمالاً از آخر هفته توزیع بیمارستانی آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته از آنجایی که داروهایی مانند فاویپیراویر، کلترا، اسلتامیویر یا همان تامی فلو، تولید داخلی هم دارند، قیمت گرفته‌اند. اکنون داروی رمدسیویر و اکتمرا است که در حال گرفتن قیمت هستند. خوشبختانه قیمت این داروهای تولید داخلی بسیار بسیار نازل‌تر از انواع وارداتی است.

وی افزود: در حال حاضر به عنوان مثال رمدسیویری که وارداتی آن در بازار ناصرخسرو باقیمت‌های جنایت‌کارانه عرضه می‌شد، با نمونه وارداتی که رسمی و قانونی آمده هر دانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، اما تولید داخلی آن یک چهارم این قیمت خواهد بود و در حد ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که نوع تولید داخلی آن تا پایان هفته می‌آید. این دارو اکنون تولیدشده و در فاز پایداری و مراحل آزمایشگاهی است که تائید نهایی را بگیرد.

شانه ساز تأکید کرد: این دارو فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. این‌ها اصولاً داروهایی نیستند که مصرف داروخانه‌ای داشته باشند. از برخی همکاران پزشک که در مطب این داروها را تجویز می‌کنند، تعجب می‌کنم که نشان می‌دهد این افراد احتمالاً با اولیه‌ترین خواص این داروها و ضوابط حاکم بر مصرف و تجویز این داروها آشنا نیستند که آن‌ها را تجویز می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چند هزار عدد از این دارو تولیدشده که منتظر کنترل‌های نهایی و تائید است. باید توجه کرد که هیچ‌یک از این داروها برای درمان کرونا به عنوان داروهای قطعی تأییدیه نگرفته‌اند و همه کاندیدا هستند.

شانه‌ساز افزود: در اوایل اسلتامیویر مطرح شد و یادتان هست که چه صف طولانی جلو داروخانه‌ها برای این دارو ایجاد شد. همان زمان هم به مردم می‌گفتیم که این داروها واقعاً اثر قطعی ندارند. بعد فاویپیراویر و کلترا مطرح شد. از آنجایی که این ویروس اثرات سنگینی در تحریک سیستم ایمنی بدن دارد، بدن را به واکنش‌های بسیار تهاجمی وادار کرده و این موضوع منجر به التهاب شدید ریه می‌شود که عامل آسیب کلی به بیمار می‌شود. بر همین اساس باید واکنش‌های بدن را مدیریت کنیم. داروهایی که مطرح می‌شود، یا خواص ضدویروس دارند و یا اثراتی است که واکنش بدن به ویروس را کاهش می‌دهد، اما هیچ‌یک از آن‌ها متأسفانه اثر قطعی و ثمربخشی ندارند. بااین‌حال ما خود را مکلف می‌دانیم که آخرین یافته‌های دنیا را در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ان شالله از اواخر هفته نمونه تولید داخل این داروها با قیمت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان وارد بیمارستان‌ها می‌شوند، گفت: قیمت برند این داروها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است که با قیمت ارز نیمایی بسیار بالا می‌شود. نمونه هندی حدود ۷۵ دلار است.

شانه‌ساز با بیان اینکه بسیاری از نمونه‌هایی که در ناصرخسرو عرضه می‌شوند، داروی اصلی نیستند، اما آن‌ها را باقیمت‌های سرسام‌آور به عنوان داروی کرونا می‌فروشند، گفت: خانواده بیماران مجبور می‌شدند که دارایی‌هایشان را بفروشند تا دارو را تأمین کنند. در شرایطی که کادر درمان با ایثارگری خدمت می‌دهند و عده زیادی از داروسازان ما جانشان را از دست دادند و بیمار شدند، اما عده‌ای به این صورت رفتار می‌کنند. در حالی که هنوز این دارو وارد فهرست رسمی نشده، تجویز آن هم کار درستی نیست.

وی افزود: دارو به دلیل حساسیتی که دارد، هر دارویی که اصالت آن را ندانیم با قاچاق و تقلب یک حکم دارد. زیرا از اصل و نسب این دارو اطلاع نداریم. در بسیاری از داروها امکان خروج از شبکه و نشت آن‌ها از داروخانه‌ها به بازار وجود دارد، اما در دارویی مانند رمدسیویر این دارو به تعداد بسیار محدودی و برای مطالعه بالینی در اختیار تعداد محدودی از اطبا در بیمارستان‌ها قرار گرفته بود. بنابراین مشخص است که دارویی که در ناصرخسرو به فروش می‌رسد، اصل نیست. اگر این‌طور بود که دارو در داروخانه‌ها به تعداد زیاد عرضه شده بود، می توانستیم بگوییم شاید نشت کرده اما اکنون مشخص است که عمده این داروها اصل نبوده‌اند.

وی درباره داروی اکتمرا نیز گفت: اکتمرا یک دارویی است که تولید داخلی آن وجود دارد و سال ها منتظر ورود به فهرست دارویی بوده است. اصولاً این دارو گران است. تعداد محدودی از آن برای مطالعات بالینی و مقایسه آن با نوع داخلی وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت. مطمئنم که بخش اعظمی از داروهایی که در بازاری مانند ناصرخسرو عرضه می‌شود، تقلبی است.

شانه ‌ساز درباره زمان تولید واکسن کرونا نیز اظهار کرد: ما در ایران جزو چند کشور اول هستیم که در این زمینه داریم کار می کنیم. البته سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که زودتر از یکسال آینده واکسن نمی‌آید. زیرا رفتار این ویروس بسیار متنوع و متغیر است. واکسن آنفلوانزا سال به سال تغییر می کند، اما کرونا آنقدر تغییر رفتار سریعی دارد که ممکن است واکسن یک سال هم دوام نیاورد. امدواریم ما جزو اولین کشورهایی باشیم که واکسن را عرضه می کنیم، اما فعلا چند گروه دارند بر روی آن کار می‌کنند.

وی درباره واکسن آنفلوانزا هم گفت: پیش‌بینی خرید واکسن آنفلوانزا به میزان مورد نیاز انجام شده و خرید حدود ۸ تا ۸.۵ میلیون دوز را پیش بینی کرده ایم. بین ۲ تا ۲.۵ میلیون دوز از این واکسن ها برای معاونت بهداشت است که از شهریور ۹۹ وارد کشور می‌شود.

 

منبع: آنا

کلیدواژه: رئیس سازمان غذا و دارو دارو کرونا تولید داخلی قیمت گذاری شانه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۹۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج از توزیع روزانه چهار تن گوشت گرم گوسفند و گوساله در بازار روزهای زیرپوشش خبر داد. - اخبار استانها -

حسین علی‌زینلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و به منظور کنترل نوسانات قیمت و تنظیم بازار و هماهنگی با همکاران محترم در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، سهمیه‌ای به بازارهای سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج اختصاص یافته است.

وی افزود: توزیع گوشت نیم شقه ران گوسفندی به قیمت 297 هزار تومان، نیم شقه سر دست گوسفندی 292 هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله وارداتی به مبلغ 299 هزار تومان، سردست گوساله 298 هزار تومان، گردن گوساله 290 هزار تومان، ران گوساله 303 هزار تومان، قلوه گاه گوساله 285 هزار تومان در بازارها آغاز شده و تا تعدیل قیمت‌ها این توزیع ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج بیان داشت: شهروندان برای خرید محصولات مورد نظر و سایر مایحتاج مورد نیاز خود می‌توانند همه روزه در ساعت فعالیت بازارها به غرفه‌های عرضه‌کننده بازارها مراجعه کنند.

زینلی‌زاده تأکید کرد: این توزیع با هدف تأمین نیاز متعارف خانوارها برنامه‌ریزی شده و به تقاضای خرید عمده پاسخ داده نمی‌شود.

رشد 43 درصدی تولید مرغ در استان البرز دستور ویژه استاندار البرز در راستای نظارت و تنظیم بازار

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز و مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر رو به کاهش است و این امر به منظور ایجاد تعادل هر چه بیشتر و مهار قیمت در بازار و برای اینکه همه شهروندان بتوانند بخشی از سبد پروتئینی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج با بیان اینکه در صورت تخصیص سهمیه جدید، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد، گفت: این توزیع تا زمان تنظیم بازار و کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه