Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - یک فعال کارگری گفت: وام ودیعه مسکنی که دولت در حال اجرای آن است، نه تنها مشکل مسکن کارگران را حل نمی‌کند که در نهایت ممکن است به ضرر آنها تمام شود.
آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند وام ودیعه مسکن در کلانشهر تهران 50 میلیون تومان، سایر کلانشهرها 30 میلیون و در شهرهای کوچک 15 میلیون تومان با نرخ سود 13 درصد و یک ساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که از این وام استفاده می‌کنند طی 12 ماه، صرفا سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند و هنوز تصمیمی مبنی بر اینکه افرادی که تمایل دارند اصل وام ودیعه مسکن را به همراه سود پرداخت کنند،
گرفته نشده است. وام مذکور با شرایط ویژه‌ای به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد تا آنها بتوانند از پس افزایش بالای قیمت رهن و اجاره برآیند. در این میان و با توجه به مشکلات ویژه کارگران در تامین مسکن، این سوال مطرح است که آیا کارگران نیز مشمول این وام می‌شوند یا نه و اگر مشمول آن می‌شوند نهایتا این وام گرهی از کار آنها بازمی‌کند یا مشکلات همچنان وجود دارد؟
کاظم فرج‌اللهی (فعال کارگری) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: نکته اولی که باید درباره چنین وامی گفت این است که تزریق چنین پولی به بازار مسکن خود تورم‌زاست و ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره شود.
او توضیح می‌دهد: وقتی چنین وامی اعطا شود خود به خود این توقع وجود دارد که مستاجران می‌توانند پول بیشتری برای ودیعه تهیه کنند و این ممکن است توقع از قیمت‌ها را بالا ببرد.
این فعال کارگری با بیان اینکه البته این وام فراگیر نخواهد بود، می‌گوید: یکی از شروط دریافت وام داشتن کار و درآمد ثابت است. در شرایطی که اکثر کارگران قراردادهای موقت و حتی دو و سه ماهه دارند و از ارائه دادن مدارک لازم برای داشتن شغل و درآمد ثابت ناتوان هستند، چطور می‌توان انتظار داشت که آنها مشمول این وام شوند؟
مسکن راه‌حل کوتاه مدت ندارد
بازار مسکن در ایران یکی از بازارهای پر چالش در سال‌های اخیر بوده است، آنقدر که دولت‌های مختلف مهم‌ترین طرح‌های خود را در حوزه مسکن تعریف کرده‌اند. با وجود این، مشکلات در این زمینه همچنان باقی است. برخی کارشناسان مشکل را نه در کمبود مسکن که در توزیع آن می‌دانند.
فرج‌اللهی با بیان اینکه حل مشکلات بازار مسکن که کارگران را هم به شدت درگیر کرده کوتاه مدت نیست، می‌گوید: مشکل اساسی مسکن تورم در این بخش است و تورم رفع نمی‌شود مگر اینکه توزیع به اندازه کافی وجود داشته باشد.
او ادامه می‌دهد: دولت باید دست به کار شده و خود در تولید و توزیع مسکن به صورت موثر اقدام کند. تولید مسکن نباید چیزی شبیه به مسکن مهر یا ساخت مسکن 25 متری باشد، بلکه امکانات لازم برای تهیه و در اختیار گذاشتن خانه‌های با کیفیت وجود دارد.
به گفته این فعال کارگری خانه به اندازه کافی در ایران هست، منتها بسیاری از واحدها خالی مانده‌اند و در اختیار افراد قرار نمی‌گیرند. دولت باید این واحدها را شناسایی و با اجرای ضوابطی زمینه خالی ماندن آنها را از بین ببرد. به این صورت تورم در بازار مسکن کاهش یافته و کارگران نیز مشکلات کمتری در این زمینه خواهند داشت.
منبع: ایلنا

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وام ودیعه مسکن فعال کارگری بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علیرضا حیدرنیا پیش از ظهر چهارشنبه در بازدید از یک کارخانه تولید فولاد و آلومینیوم در شهرک صنعتی اشتهارد که با همراهی رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور انجام شد، با اشاره به اینکه نقش کارگران در چرخه اقتصاد کشور و توسعه و شکوفایی آن بر کسی پوشیده نیست، گفت: نقش جامعه کارگری در حوزه تولید تعیین کننده و بی بدیل است.

وی مطرح کرد: تقریباً از سال ۱۳۸۸ به بعد، تمام شعارهای سال که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین شده، اقتصاد بوده است. زمانی که مقام معظم رهبری بر یک کلیدواژه و نکته تاکید می‌کنند یعنی آن موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. به خوبی لمس می‌کنید که دشمنان در بسیاری از میدان‌ها سیلی‌های سختی از فرزندان این نظام و انقلاب دریافت کرده‌اند.

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به تنبیه متجاوز توسط نیروهای مسلح ایران و با بیان اینکه هر کس بخواهد نگاه چپ یا کوچک‌ترین تعدی به سرزمین ما داشته باشد، با پاسخ سخت فرزندان این نظام مواجه می‌شود، حوزه اقتصاد را پاشنه آشیل کشور دانست و افزود: ایران در برخی صنایع پیشتاز است اما نکات حاشیه‌ای و خارج از موضوعات فنی اقتصاد ما را دچار چالش کرده است.

جهش تولید تنها راه غلبه بر مشکلات

سردار حیدرنیا عنوان کرد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد بر مشکلات موجود غلبه کنیم، چاره‌ای جز جهش در تولید نداریم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری آن هم باید با مشارکت مردم انجام شود. اگر موضوع اقتصاد در کشور حل شود، دیگر هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند کوچک‌ترین ضربه و لطمه‌ای به نظام و مردم وارد کند، بنابراین همه باید در این راستا تمام تلاش خود را به کار گیریم.

وی کارگران را سرمایه عظیم کشور دانست و بیان کرد: در حال حاضر مهمترین و اصلی ترین معضل کشور در حوزه اقتصاد است و این وضعیت عقبه‌ای دارد و یک علت نیست، بلکه معلول است. فارغ از موضوعات و موانع داخلی، این شرایط محصول یک جنگ گسترده و عمیق است که دشمنان در بعد اقتصادی علیه کشور ایران و این ملت به راه انداخته‌اند.

فرمانده سپاه استان البرز تصریح کرد: یکی از ناجوانمردانه ترین جنگ‌هایی که علیه یک کشور به راه انداخته می‌شود، تحریم‌های اقتصادی است زیرا مردم کشور به ویژه اقشار پایین دست جامعه با آن درگیر می‌شوند اما دشمنان این نظام این جنگ را به راه انداخته‌اند. در چنین شرایطی باید به این فکر کنیم که در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن چه کاری باید انجام دهیم.

رسانه‌ها مطالبه گر حوزه تولید و اقتصاد باشند

سردار حیدرنیا مطرح کرد: در این جنگ سخت که فشار آن بیشتر بر بخش خصوصی و جامعه کارگری وارد می‌شود، سربازان و افسران حوزه اقتصاد با تمام سختی‌ها و درک شرایط دشوار کشور در حال مقابله در این خط مقدم و نبرد جانانه صحنه رزم اقتصادی هستند. کارگران این مجموعه با عزم و اراده جهادی و ارق به کشور، نظام و مردم در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در جهت رفع مشکلات و موانعی که بعضاً مسؤولان از آنها غافل هستند یا در جریان آن مشکل و معضل موجود در کف جامعه و اقتصاد نیستند، مطالبه گری کنند تا موارد در کمترین زمان ممکن حل شوند. شعار امسال هفته کارگر منطبق بر راهبردهای ارائه شده توسط مقام معظم رهبری، مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی تعیین شده است.

فرمانده سپاه استان البرز اظهار کرد: ایران قوی کلیدواژه ای است که به منظور فائق آمدن بر مشکلات باید آن را محقق کنیم. در سالیانی که شاید تورم و مشکلات اقتصادی و معیشتی بیشتر عیان و ملموس شده کارگران شرایط کشور را به خوبی درک کرده‌اند و با بصیرت مثال زدنی بدون کوچک‌ترین عقب نشینی به کمک ایران اسلامی شتافته و ناامید کنندگان مردم را ناکام گذاشته‌اند.

قوی شدن ایران تنها راه برون رفت از مشکلات

سردار حیدرنیا با بیان اینکه کارگران مشارکت جدی در حمایت از نظام دارند و بار سنگینی را در حوزه اقتصاد به دوش می کشند، عنوان کرد: جامعه کارگری به گونه‌ای عمل کردند که علیرغم تمام مشکلات و معضلات موجود، هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته‌ایم. امروز ایران به فناوری‌هایی دشت یافته که می‌تواند با کشورهای پیشرفته دنیا رقابت کند.

وی مطرح کرد: اگر امروز در جمهوری اسلامی ایران به موشک‌ها و پهپادهای خود می‌بالیم، آنها محصول توان جوانان خلاق کشور و فناوری بومی هستند. به اذعان همگان تنها راه نجات کشور و برون رفت از مشکلات موجود به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت قوی شدن ایران است که همه در این زمینه وظیفه داریم و کارگران نیز در راه اعتلا و قوی شدن ایران نقش پررنگی دارند.

فرمانده سپاه استان البرز با بیان اینکه اقتصاد پویا و تولید در کشور یکی از شاخصه‌هایی است که می‌توان ایران را قوی کند، گفت: سپاه و بسیج دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در همه عرصه‌ها مسؤولیت دارد و هر جا که تهدیدی علیه نظام و انقلاب باشد، وارد عرصه می‌شود. این مجموعه همچنین تمام قد از جامعه کارگری حمایت و پشتیبانی می‌کند.

کد خبر 6094102

دیگر خبرها

  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • پیگیری مشکلات کارگران در بهارستان
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • ۷۷ درصد از مستاجران تهرانی موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ