Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس به اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ایرانی در اسمان سوریه که به فرود اضطراری منجرش واکنش نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اقدام تروریستی جنگنده‌های آمریکا علیه یک هواپیمای مسافربری ایران (پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان) بار دیگر نشان داد که آمریکا به چیزی جز یک قانون جنگل برای دنیا قائل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت هواپیمای ماهان در واکنش به اقدام تروریستی جنگنده‌های آمریکایی، اعلام کرد: این اتفاق از مصادیق قانون گریزی رژیم حاکم آمریکاست و اقدامات لازم قضایی و حقوقی در این خصوص به عمل خواهد آمد. همین امر باعث واکنش نمایندگان مجلس به این موضوع شد.

 

تعرض جنگنده های آمریکایی تخلف بین المللی است

محمد مهدی زاهدی در گفتگو راه آرمان؛ با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان گفت: شکی نیست که بر اساس قوانین بین المللی اقدام جنگنده های آمریکایی یک تخلف و جرم است که باید از طریق مراجع مختلف در داخل و خارج از کشور دنبال شود.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آمریکا چگونه به خود این اجازه را می دهد که در کشورهای مستقل سوریه و عراق پایگاه ایجاد کند، ابراز کرد: مسئولان و ملت این کشورها بارها اعلام کرده اند که راضی به چنین اقدامی نیستند و خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا چگونه به خود اجازه می دهد که جنگنده های خود را به عنوان تهدید جدی علیه یک هواپیما مسافربری قرار دهد، تصریح کرد: این موضوع سناریوهای مختلفی می تواند داشته باشد؛ آمریکا با این اقدام سعی در گمراه کردن پدافند هوایی سوریه داشته است تا سوریه به خیال آنکه این هواپیمای مسافربری متعلق به رژیم صهیونیستی است؛ آن را مورد هدف قرار دهد.زاهدی ادامه داد: آمریکایی ها به دنبال این مسئله بوده اند تا با این اقدام رابطه سوریه و ایران را خدشه دار کنند و سپس با تبلیغات گسترده اینگونه عنوان کنند که سوری ها که ایرانی ها به آنها در دوران مبارزه با داعش مشاوره نظامی می دادند، رحم نکردند و هواپیما ایرانی را مورد هدف قرار دادند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا با این تعرض سعی داشت بیان کند که نظامیان سوریه تبحر لازم را در مدیریت سیستم هوایی ندارند تا این موجب شود که حضور خود را در آنجا محکم تر کنند و با پروپوگاندای تبلیغاتی بگویند ما باید سیستم هوایی سوریه را در اختیار بگیریم که این مسئله تهدید بزرگی علیه منطقه است.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکایی ها ادعا می کنند که این هواپیما حامل نظامیان بوده است در حالی که وقتی هواپیمای مسافربری بارها از آن کریدور هوایی رفت و آمد کرده و این گمان که هواپیما حامل نظامیان بوده، باطل است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها عوامل زیادی دارند که به راحتی می توانستند در فرودگاه بیروت چک کنند که آیا هواپیما ماهان حامل افراد نظامی است یا خیر گفت: اینکه آمریکایی ها عنوان می کنند با نزدیک شد به هواپیما می خواستیم چک کنیم که آیا این هواپیما حامل افراد نظامی است؛ بهانه ای ابلهانه است؛ چرا که ما اهداف شوم دیگری در این اقدام آنان مشاهده می کنیم.زاهدی تأکید کرد: تمام سازمان های بین المللی، سازمان جهانی هواپیمایی ایکائو، مقامات سوریه، لبنان و ایران باید دست به دست یکدیگر دهند و شکایت کنند.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجامع بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی سازمان ملل و دادگاه های بین المللی باید در مقابل این جرم و اقدام تروریستی آمریکا بیاستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سکوت مجامع بین المللی در قبال ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان اظهار کرد: اگر در اقدام اخیر جنگنده های آمریکا نسبت به هواپیمای مسافربری ماهان دنیا و به ویژه سازمان های بین المللی ساکت باشند؛ این مسئله موجب خواهد شد که آمریکا گستاخانه تر اقدامات دیگری انجام دهد.وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام دنیا باید علیه اقدام تروریستی آمریکا بسیج شوند.

 

ضرورت پاسخ قاطع وزارت خارجه به اقدام آمریکا در تجاوز به هواپیمای مسافربری

هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به تجاوز دو فروند جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان ایران در آسمان سوریه اظهار کرد: آمریکایی ها با این اقدام نهایت بیشعوری خود را نشان دادند.

وی با بیان اینکه هیچ قاعده و قانونی از این حرکت متجاوزانه حمایت نمی کند، تاکید کرد: این اقدام آمریکا مصداق بارز ظلم و حرکت تروریستی بین المللی است.نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی که هواپیمای یک کشور در کشور غیر خودش مورد تجاوز قرار می گیرد، این اقدام با هیچ اصلی سازگار نیست و این حرکت حتی در منطق و سیاست غربی‌ها و خود آمریکایی‌ها تعریف نمی شود.بیگی نژاد با تاکید بر اینکه هیچ عقل سلیمی از اقدام آمریکا حمایت نمی کند، عنوان کرد: وزارت امور خارجه ایران باید به خوبی به این اقدام آمریکا پاسخ دهد، آبروی آمریکا را با سند های واضح در مجامع بین المللی ببرد و باید به آمریکا پاسخی قاطع داد که دیگر به خود اجازه تکرار چنین رفتاری را ندهد.

وی با اشاره به مهمترین انتظارات از جامعه بین المللی در قبال این حرکت آمریکا بیان کرد: از مجامع بین المللی انتظار می رود که با قاعده و قانون خودشان در برابر این اقدام آمریکا عمل کنند.نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدام آمریکا یک حرکت نظامی در شرایط غیر جنگی علیه غیرنظامیان بود.بیگی نژاد برگزاری دادگاه علیه این اقدام آمریکا را کمترین توقع از مجامع بین المللی دانست و تاکید کرد: دولت و مجلس نیز باید با یک انسجام واحد، پاسخی قاطع به این حرکت آمریکا دهند.وی افزود: این دو نهاد کشورمان باید با جدیت به این مسئله ورود و طرح شکایت در دادگاه های بین‌المللی علیه این اقدام آمریکا را آماده کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: جنایات آمریکا در منطقه غرب آسیا تمامی ندارد و هر روز شاهد اقدامات جدیدی علیه بشریت توسط شیطان بزرگ هستیم و باید مسئله خروج آمریکا از منطقه با جدیت پیگیری شود.

 

مزاحمت نسبت به کوریدور هوایی یک حمله نظامی تلقی می شود

محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با تهدید پرواز هواپیمای مسیر تهران - بیروت، توسط دو فروند جنگنده آمریکایی اظهار داشت: مسیر حرکت هواپیمای ایرانی به سمت لبنان پروازی ثابت در مسیر پروازی مشخص بوده وحضور جنگنده های آمریکا جنبه تهدید داشته است.وحیدی اضافه کرد: وزارت امور خارجه و قوه قضائیه در رابطه با اینکه کشوری همچون آمریکا بارها دشمنی اش بر علیه ایران ثابت شده است، شکایتی را تنظیم و به مجامع بین المللی تحویل دهند.این نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی یاداور شد: هوشیارانه باید موضوع رصد شود، که در آینده شاهد برخوردهای شدیدتری نباشیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف احتمالی آمریکا در این حادثه این بوده که مجموعه پدافند های سوری را به نوعی اشتباه بیندازند و فاجعه انسانی دیگری را رقم زنند.وحیدی یکی دیگر از اهداف آمریکا نسبت به این حادثه را تحریکی عنوان کرد و گفت: هدف مهم دیگری که قطعا آمریکا در این حادثه داشته، تضعیف جایگاه ایران در جبهه مقاومت و کم کردن حضورش در کشورهایی همچون سوریه است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در یک هواپیمای مسافربری اشخاص با رده های سنی مختلف حضور دارند و خلبان براساس اجبار که خطر در صحنه را دفع کند، کاهش ارتفاع پروازی را لحاظ می کند که حداقل میزان خطر را از هواپیمای نظامی دریافت کند.وحیدی با بیان اینکه مجامع بین المللی، قدرتمند، تصمیم ساز و مستقل نیستند، خاطرنشان کرد: جریان استکبار به نوعی در مجامع بین المللی سیطره دارد، اما انتظار می رفت که سازمان هواپیمایی بین المللی اعلام نظر شفاف تری داشته باشد و از حریم مسافرانی که آسیب دیدند دفاع کند.

 

شکست از نیروهای مقاومت دلیل اقدامات تروریستی امریکایی هاست

اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح زاگرس با تاکید بر اینکه حضور آمریکایی ها در سوریه غیرقانونی است گفت : پرواز و عملیات جنگنده های آمریکایی  بر خلاف قوانین بین الملل بوده و به عنوان نیروی اشغالگر در ان منطقه حضور دارند.وی ابراز داشت: جای سوال است که چطور یک نیروی اشغالگر به هواپیمای کشور ثالث دیگری حمله  و تعرض می کند و این نکته مهم حتما باید بررسی شود.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در ادامه  با اشاره به اینکه پیگیری قدرتمند این تعرض می تواند مقدمه خروج اشغالگران از آن منطقه باشد گفت : حمله به منافع کشور ثالث توسط یک اشغالگر باید به صورت جدی دنبال شود و کمیسیون امنیت  ملی این موضوع را دنبال می کند.

 وی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران با اقدامات بین المللی این موضوع را دنبال می کند.شاکری  شکست های آمریکا از نیروهای مقاومت را دلیل اقدامات تروریستی  و تلاشهای مذبوحانه ارزیابی کرد.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم منطقه خواستار خروج این کشور تروریست و اشغالگر از منطقه هستند گفت : هواپیمای  مسافربری جمهوری اسلامی ایران   تحت قوانین و در کریدر بین الملی حرکت می کرده و حضور جنگنده های  اشغالگر بر خلاف قوانین بین المللی  و باعث به خطر افتادن جان مسافران شده است.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  گفت : مراجع ، دولت ، قوه قضائیه  و وزارت خارجه احقاق حقوق ملت ایران و مسافران  ، را دنبال کند .

 وی این حرکت  آمریکایی ها را شکستی دیگر عنوان کرد و اظهار داشت :آمریکایی ها می خواستند با حرکتی خبیثانه و  شیطانی باعث گمراه کردن پدافند هوایی کشور سوریه شود و هواپیمایی جمهوری اسلامی  ایران را به خطر بیندازد که خلبان شجاع کشورمان در این خصوص هوشمندانه عمل کرده  و آمریکایی ها نتوانستند به هدف شومشان دست پیدا کنند.

 شاکری در پایان گفت : امیدواریم با محکومیت بین المللی همانطور که این کشور را از مجامع جهانی خارج می کنند از این منطقه هم خارج شوند.

 

اقدام‌وقیحانه امریکا درسپر قراردادن هواپیمای مسافربری ضد‌بشری است

به گزارش گلستان ما؛ رمضانعلی سنگدوینی امروز در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به اتفاقات اخیر هواپیمای جنگنده آمریکا با هواپیمای ایرانی اظهار کرد: این نوع اقدامات آمریکا ، رژیم صهیونیستی و هر کشور دیگری غیر انسانی و ضد حقوق بشری است.وی افزود:  کریدورهوایی مسافربری مشخص و یک قرار داد بین المللی دارد ، جنگده ها نمی توانند  از مسیر آن عبور کرده و ادعایی در این خصوص داشته باشند .

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تحرکات اخیر آمریکا یک موضوع ساختارشکن در حوزه حقوق بشراست، تصریح کرد: این موضوع هم در مجلس و هم وزارت امور خارجه پیگیری می شود.وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه بعنوان دستگاه دیپلماسی ما باید این حرکت ضد بشری امریکا را در سازمان ملل پیگیری و با قاطعیت از حقوق ملت ایران دفاع کند و اهمال در آن برای مردم و مجلس قابل قبول نیست.

سنگدوینی بیان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی چهل و یک سال است درمسیر انقلاب سنگ اندازی می کنند و با اقدامات غیرقانونی و دیپلماتیک سعی بر براندازی انقلاب را دارند و ایران اسلامی با رهبری مقام معظم رهبری همواره با اقدامات قانونی با آنان مبارزه و نقشه های آنان را نقش برآب کرده است.وی گفت: باید اقدام خلبان این هواپیمای مسافربری که با مهارت تمام، جسارت و شجاعت هواپیما راهدایت و جان مسافران را نجات داد، تحسین کرد.

 

امریکا همواره به دنبال فتنه انگیزی در منطقه است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: تعرض جنگنده‌های امریکائی به هواپیمای ایرانی ماهان گفت: این امر نشان داد که امریکا همواره به دنبال فتنه‌انگیزی در منطقه است و ما باید با درک این شرایط، توطئه آنها را خنثی کنیم.

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به تعرض جنگنده‌های امریکائی به هواپیمای ایرانی ماهان اظهار کرد: امریکا با این اقدام تلاش کرد تا جنجالی علیه ایران در منطقه ایجاد کرده و این کشور را در محافل بین‌المللی به چالش بکشاند تا کشورهایی علیه کشور ما موضع گیری کنند؛ لذا ما نباید از دشمن انتظار دوستی داشته باشیم.رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با بیان اینکه امریکا همواره به دنبال فتنه انگیزی در منطقه است؛ افزود: مردم بدانند هر زمان که دشمن موضوعی را بیان می‌کند، باید عکس آن را در نظرداشته و عمل کنند و این راهکاری است که امام خمینی(ره) به آن اشاره کردند و می‌تواند سرلوحۀ ما باشد.

سیاهکلی بیان کرد: کشورهای منطقه و همسایگان باید بدانند که نباید برای حل مشکلات و یا مسائل منطقه، کشورهای دیگر و غیرهمسایه اقدام کنند؛ چراکه بهتر است مسائل در بین کشورهای همسایه حل شود.وی اضافه کرد: ما همسایگان باید منافع کشورهای همسایه را درنظرداشته باشیم و اگر قرار است کسی دلسوز باشد لازم است که همسایگان دلسوز باشند.نمایندۀ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما باید با درک این شرایط و دشمنی دشمنان، توطئه آنها را خنثی کرده و همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلفی همچون مباحث اقتصادی را با کمک یکدیگر در منطقه ارتقاء دهیم.سیاهکلی در پایان گفت: ما نباید به عنوان کشوری جهان سوم محسوب شویم و بلکه باید همسایگان ما همه رشد کنند، لذا ایران نیز باید در کنار کشورهای جهان سوم رشد کند.

 

وزارت خارجه مکلف به پیگیری تعرض جنگنده‌های آمریکاست

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی، اظهار کرد: آمریکا و اسرائیل نشان دادند که حرکت سخیفانه و ظالمانه خودشان را در همه حرکت‌ها دنبال می‌کنند.وی بیان کرد: این حرکت از اساس محکوم است هم به لحاظ پروتکل‌های بین‌المللی و هم براساس مقابله نامه‌های بین‌المللی و هم براساس نوع حاکمیت و گرایشی که تمام کشورها حق استقلال و حق زندگی دارند محکوم است.
 نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه این مسائل به هزار دلیل اثبات می‎‌کند که آمریکا و اسرائیل غاصب هستند آنهم در سرزمینی که متعلق به آنها نیست و در خطوطی که براساس پروتکل‌های بین‌المللی ترسیم شده بود با جنگنده‌های نظامی ایجاد مزاحمت می‌کنند محکوم است.
 بابایی تصریح کرد: این حق برای جمهوری اسلامی باقی است که از طریق مجاری بین‌المللی حق ایران را پیگیری کنند و از وزارت امور خارجه که در چنین مواردی بسیار بی‌حال و ضعیف عمل کرده می‌خواهیم در تراز جمهوری اسلامی حق ایران را پیگیری کنند و قاطعانه به آمریکا و اسرائیل غاصب درسی بدهند که ایران از حقوق شهروندی خود و حقوق بین‌المللی خود کوتاه نمی‌آید.

 

تهدید هواپیمای مسافربری ایران اقدامی انتحاری از سوی آمریکا است

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با ۸دی، در رابطه با تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی، اظهار کرد: این اقدامی که آمریکایی ها انجام دادند بسیاری از کنوانسیون های بین المللی در بحث هوایی را نقض کردنند، هواپیمای جنگی خود را به سمت هواپیمای مسافربری فرستادند.وی تصریح کرد: آمریکایی ها زمانی به یک نقطه ای می رسد که تنها راه انتحاری است شاید با این اقدامات و حرکت های تند و انتحاری فکر می کنند می توانند نظام جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره بکشانند و به عناوینی کار خود را انجام دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به طور قطع تصمیم خود را گرفته و در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقاومت می کند و این مقاومت به سود مردم ماست، گفت: مردم قطعا از این مسیر مقاومت حمایت می کنند و دشمن به انتهای قضیه می رسد و چاره ای ندارد مگر اینکه در جهت جمهوری اسلامی حرکت کند؛ اینجاست که اقدام به کار انتحاری می زند و هواپیمای مسافربری را مورد هدف یا تهدید قرار می دهد.کوچکی نژاد تصریح کرد: این تهدیداتی است که آمریکایی ها انجام می دهند و امیدواریم مردم ما با روحیه مقاومتی که دارند و با توجه به اینکه آنها در بدترین شرایط اقتصادی بسر می برند آمریکایی ها را شکست می دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه اقدام آمریکایی ها تروریستی بود، ورود نهادها و سازمان های بین المللی به این موضوع لازم است، گفت: آمریکا یک حرکت تروریستی را آشکار و در معرض دید جهانیان انجام داد و همه شبکه ها تقریبا انی اقدم جنگنده های آمریکایی با یک هواپیمای مسافربری را نشان دادند.نماینده مردم رشت در مجلس افزود: نظام جمهوری اسلامی و دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه باید در سازمان ملل و شورای امنیت این شکایت را پیگیری کنند و بسیاری از آزادیخواهان جهان از نظام جمهوری اسلامی حمایت و آمریکا را محکوم می کنند و این فرصت خوبی است که حقانیت نظام جمهوری اسلامی را به دنیا بشناسانیم.

 

اقدام جنگنده های امریکایی، «خصمانه و غیر قابل اغماض» بود

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم در گفت وگو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: کشور امریکا با توجه به اینکه ذات وحشیانه و تجاوزکارانه ی خو درا در همه برهه ها نسبت به ایران اسلامی داشته استف اخیرا هم شاهد ایجاد مزاحمت جنگنده های این کشور برای هواپیمای مسافربری ماهان بودیم.

وی افزود: این اقدام امریکابا حقوق بشری و قوانین ساده مسافربری در تعارض است و نشان دهنده تجاوز به حقوق بشر و حقوق جمهوری اسلامی، همچنین تجاوز به آسمان کشور سوریه است.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه جمهوری اسلامی اقدام مجرمانه امریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت، گفت: طبق قوانین بین‌الملل این رفتارهامجرمانه است وامریکا باید باید پاسخگوی افکار عمومی جهانیان باشد و رسما از در سطوح بین المللی از ایران معذرت خواهی کند.

حسینی تصریح کرد: از آنجا که بر اساس حقوق بین المللی هیچ خطایی متوجه پرواز ماهان نبوده و جنگنده های آمریکایی اقدام خطرناکی علیه هواپیمای مسافربری ایرانی انجام داده‌اندباید این اقدام خصمانه و تروریستی امریکا از مجامع بین المللی و حقوقی به صورت محسوس، پیگیری شود.وی اضافه کرد: ضمن اینکه این اقدام خصمانه را محکوم می کنیم،چنانچه تعرض مشابهی برای هواپیماهای مسافربری ایران در سایر کشورها انجام بپذیرد دیگر اغماض نخواهیم کرد.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هواپیمای مسافربری ایران هواپیمای مسافربری ماهان نماینده مردم ملایر هواپیمای مسافربری مجلس شورای اسلامی جنگنده های آمریکایی نظام جمهوری اسلامی جنگنده های آمریکا مجامع بین المللی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا هواپیمای ایرانی تعرض جنگنده اقدام تروریستی آمریکایی ها بین المللی جنگنده آمریکا کمیسیون آموزش وزارت خارجه عضو کمیسیون یک هواپیما قوانین بین نشان دادند سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • وزیر خارجه اردن: حماس آتش جنگ غزه را روشن نکرد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران